Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Här är iallafall några skapligt exponerade klipp,
http://www.youtube.com/watch?v=FECAKbvl5ic&sns=em

Gillade att han visade 1080 crop ur 4k. Såg bra ut. Dock är jag mer inne på att använda filter för att ta bort skit än att exponera ned.
Jag vill ha så mycket info som möjligt. Kanske rent av köra horisontkort osv för att dämpa himmel...

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

. Kanske rent av köra horisontkort osv för att dämpa himmel...

// A

Det har jag också funderat på att föreslå. Funkade det för Top Gear i typ säsong 1 tom 10 så, och de får det ju att se riktigt episkt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jo, jag har sett dessa med busken på baksidan. Såg att han försökte pulla fokus från trädet till en bil bakom men hela bilden skakade och han drog åt fel håll och drog sen för mycket..

Säger ju en del om personen i övrigt.

Själv ska jag filma på stativ inne i stockholm, grada allt enligt personligt tycke för humöret denna dag och helt enkelt bara låta klippen avlösa varandra. Självklart ordentlig exponering osv. Lite pans och tilts. Inget handhållet. Alla mekanismer för detta ska stängas av så cpu kan arbeta med att fixa bilden och inte lösa mina misstag.

Jag såg för något år sedan en som gjorde en svingrym film och sen fick folk gissa vad han använt. Han använde en Xperia arc och filmade i 720p. En mobiltelefon! Kvalitén var riktigt fin men hans efterarbete var grymt fint. Sätter man en kamera i rätt händer blir det underverk. Här har personer försökt lösa sina talanglösa sidor med hårdvara. Dessvärre blir det samma skit oavsett om det är sd, hd, fhd, 2k eller 4k.

Autoläget är för att göra det bästa av situationen utan att användarmisstagen syns för mycket.. Men bäst blir det manuellt såklart..

Och jag har gått igenom nästan allt på youtube. Jag vet att proffs har köpt kameran. Jag vet att de filar.

När BMPCC kom var det samma sak. Sen kom "the one" där iaf en hyfsat skillad tjomme gjorde en bra short. Seriöst gradat (även om man ser hur han gjort den mörka tjejens ansikte lite ljusare medelst motion tracking och använt en oval). Det visade att kameran kan göra en riktigt fin rulle...

// A

Ja Frank är grym han, älskade The Ones look.
Det var en lirare igår från Norge som filmade nån dokusåpa eller vad det var där deltagarna skulle klättra i berg o grejer. Då hade de köpt in AX100 för att kunna skicka med dem så de kan filma sig själva.
Kan bli intressant att följa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det inte så att Japan har 50Hz i väggen och 60Hz på tv?
Så, alla lampor blinkar osv =/

Gud vad negativ jag är mot allt. Håller på att sluta snusa (3:e veckan fri)

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Är det inte så att Japan har 50Hz i väggen och 60Hz på tv?
Så, alla lampor blinkar osv =/

Gud vad negativ jag är mot allt. Håller på att sluta snusa (3:e veckan fri)

// A

jo jag har för mig de kör 30p med 50hz.

Håll ut för fan! Jag är nikotinfri sen 4,5 år efter 15 års kedjerökning.
Kom ihåg!
Efter 14 dagar är det fysiska beroendet borta, nu är det psyket som gäller och vi ska inte bli slagna av någon jävla planta!
Enda anledningen till att man tar en cigg eller snus är för att bli osugen, det är den nikotinfrie alltid! Varje sekund av mitt liv är som att jag precis dragit ett bloss.
Att snusa/röka är som att gå i för trånga skor bara för att det skönt att ta av dem en stund ibland!
Och som bonus, mer cash till prylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

jo jag har för mig de kör 30p med 50hz.

Håll ut för fan! Jag är nikotinfri sen 4,5 år efter 15 års kedjerökning.
Kom ihåg!
Efter 14 dagar är det fysiska beroendet borta, nu är det psyket som gäller och vi ska inte bli slagna av någon jävla planta!
Enda anledningen till att man tar en cigg eller snus är för att bli osugen, det är den nikotinfrie alltid! Varje sekund av mitt liv är som att jag precis dragit ett bloss.
Att snusa/röka är som att gå i för trånga skor bara för att det skönt att ta av dem en stund ibland!
Och som bonus, mer cash till prylar

Du har rätt! Jag har snusat i 17 år. Började strax efter byxmyndigheten. Coolt då. Mitt livs största misstag. Efter många försök har jag i alla fall kommit långt. Jag slutade inte direkt men jag trappade ned. Nu tar jag 1 snus varannan dag typ. Snart ingen.

Dessvärre snusade jag såklart 12mg snus.. General/grov/rapé är 6-8mg/portion. Så, självklart är man extra beroende. (=

Jag körde plåster först. 21mg 24h. Nu kör jag utan. Som sagt, 1 prilla 1-2 dagar. Nu har jag precis avslutat en måltid.. Vad tror du jag tänker på ? (=

// Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Verkar ganska OK. Dock ser jag fortfarande hur den tappar highlights i ljusa områden. Titta på fjunen på pipsillarna i pölen.

Jag tycker att exponeringen från kameran är väldigt ljus. Inget fel i det men man skulle kunna dra ned den 1 till 1 + 1/3 f-stop lägre för att spara på highlightsen utan att, i dessa shots, tappa något i shadow.

Naturligtvis kommer jag skjuta skitfilmer jag med för att lära mig basen och toppen på histogrammet var gränserna går.

Tyckte iaf den var bra, den filmen jag visade.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser skapligt ut. Can't wait =/

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ser nu att min preliminära leverans sker 2/5 :(. Det är vad som står på beställningen. Attans..

Då får man väl köra BMPCC 26/4.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ser nu att min preliminära leverans sker 2/5 :(. Det är vad som står på beställningen. Attans..

Då får man väl köra BMPCC 26/4.

// A

Jag är på Finlandsbåten och ligger och kollar på dagens material från rx100. Ser fint ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag är på Finlandsbåten och ligger och kollar på dagens material från rx100. Ser fint ut.

Sony är inte så illa inte. De har ryckt upp sig på allt på senare tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Sitter o tittar på nästan alla klipp som ni tipsar om/delar med er av och läser alla tips. Man blir ganska sugen på att hoppa på tåget och skaffa något skoj.
Men vill se lite fler klipp från allt som släpps nu under året innan man slår till.

Tycker det börjar bli väldigt spännande nu med A7s, GH4, BMPCC och AX100. Är duktigt imponerad över ISO prestandan hos A7s, GH4'ans förmåga rakt ur kameran med 4k på minneskort verkar klockrent, BMPCC med sina rawfiler direkt på minneskort, AX100 verkar också trevlig. Det är en djungel med för och nackdelar på allesammans.

Nu sitter jag mest och hoppas på att Nikon ska använda A7s-sensorn i en kommande DSLR. Då är jag med på tåget direkt så man kan smeta på sina objektiv direkt utan adaptrar, samma minneskort och slippa en massa olika laddare i väskan vid resor.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Sitter o tittar på nästan alla klipp som ni tipsar om/delar med er av och läser alla tips. Man blir ganska sugen på att hoppa på tåget och skaffa något skoj.
Men vill se lite fler klipp från allt som släpps nu under året innan man slår till.

Tycker det börjar bli väldigt spännande nu med A7s, GH4, BMPCC och AX100. Är duktigt imponerad över ISO prestandan hos A7s, GH4'ans förmåga rakt ur kameran med 4k på minneskort verkar klockrent, BMPCC med sina rawfiler direkt på minneskort, AX100 verkar också trevlig. Det är en djungel med för och nackdelar på allesammans.

Nu sitter jag mest och hoppas på att Nikon ska använda A7s-sensorn i en kommande DSLR. Då är jag med på tåget direkt så man kan smeta på sina objektiv direkt utan adaptrar, samma minneskort och slippa en massa olika laddare i väskan vid resor.

Klart du ska skaffa ny kamera

Fast det finns ju en adapter (metabones) för Nikon till Sony så du får elektroniken att funka också, nån som vet om den funkar FF till FF?
Fast det vore kul om Nikon tog tag i videobiten. Även om deras kameror såklart kan leverera fantastisk bild så har de legat ett par steg bakom på videosidan.

Själv ligger jag på Viking Grace efter ett par dagars kuskande runt i Finland. RX100an har varit en klockren pocket camcorder. Har klarat mig med 1 st 16gb kort och batteritiden är ljusår mot mk1 versionen som jag haft tidigare.
Vridbar display har varit grymt och skönt att ha igen efter att de tre senaste kamerorna saknat det (rx100 mk1, bmcc, bmpcc).
Ska väl redigera ihop nåt i veckan så får vi se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Har du sett att det finns en ax100 i lager i Stockholm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har du sett att det finns en ax100 i lager i Stockholm?

Hos vem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Hos vem?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/digitalfoto/videok...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Hos vem?

Skickades från m.sweclockers.com

Scandinavian har en också.

Permalänk
Medlem

Såg att de hade. Har åtgärdat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Såg att de hade. Har åtgärdat

Skickades från m.sweclockers.com

Är det sant, upp med bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Är det sant, upp med bild

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ny kamera o en bärs, bättre kan en inte hat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ny kamera o en bärs, bättre kan en inte hat.

Exakt. Ska leka med den på jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte lämna en review eller på något sätt säga att detta är det bästa som hänt sedan skivat bröd eller att det är som pesten..

Däremot tänkte jag dela med mig av ett par initiala tankar och för/nackdelar jag märkt av.

Plussidan:

Viewfinder - Jösses vad jag saknat detta.. Och framförallt en såpass bra som denna. Jag använder inte alls utfällbara skärmen förutom om jag ska filma långt ned. Men, den är riktigt nice och bra och problemet med solen finns inte!

Inbyggda ND. Detta är grymt. Mycket grymt! ND har jag alltid kört men att ha det direkt i maskinen är helt annat. Tänk Er när Ni exponerar på Er DSLR; ISO, exponeringstid, bländare osv. ND är som ytterligare en inställning. Helt fantastiskt snabb att jobba med.

Jag har kommit fram till att 95% Zebra är det som gäller. Jag måste utforska mer. Men, när jag sätter kameran på 95% zebra och låter den autoexponera får jag ränder. Efter detta, naturligtvis beroende på hur jag vill ha min bländare osv för kort djup så finetunar jag bara förvald exponering och drar ned så ingen överexponering sker. Jag ser att vitt faktiskt blir vitt och inte bara blown out som det kan vara vid en riktig överexponering. Det går fort att skifta mellan auto / manuellt på de flesta funktioner. Det är bara att dubbeltrycka på GAIN/ISO så väljer den en bra. Sen kan jag enkelt ändra den efter eget behov. Kameran ändrar gärna shutterspeed/angle till väldigt höga nivåer - något jag inte direkt gillar.

Mörkerseendet - well, både IR night mode och direkt isokänslighet på denna är underbart! Framförallt sista. Filmade ett par fåglar igår på taknocken vid 10-tiden på kvällen. Kunde t.om dra upp ISO så det såg ut som vid 7-tiden - utan direkt brus. Riktigt nice!

Formfaktorn är riktigt nice. Lagom tyngd. Bra att hålla i. Lätt att fokusera. Jag kör manuellt av gammal vana. AF kan vara bra om jag ska zooma ut samtidigt - något som väldigt sällan sker.

Lilla vredet för att ställa iris/gain/angle är klockren. Gillar skarpt.

Minussidan:

Inställningar.. Va i hela helvetet
Det går att ställa så mycket så jag tappar bort mig. Den ena funktionen efter den andra. Här gillar jag blackmagic. Den är mer filma nu - lös problemen sen. Jag har försökt konfa det mesta på Sonyn att bara precis ge lite stöd så jag snabbt kan ställa mina 3 olika värden och det går ganska OK.. Men fan, det är lite vääl mycket.

Platt bildprofil - Well, det finns en som är ganska flat. Men den är inte flat. Den är däremot väldigt mjuk i bilden vilket gör att man tappar detaljer och så vidare. Enligt insatt så ska den få en flat profil i firmwareuppgradering. Återstår att se.

Svårt att skifta mellan 24/25p. Måste typ formattera kortet för att det ska gå (?).

Plottrigt interface. Verkligen helt fullt med skit! Jag behöver inte ha en ikon som visar att zebra är på. Allt det är MF osv..
Jag har sett att man kan konfa mycket av detta så jag ska försöka få bort det. Jag vill ha bild samt mina värden.

På det hela är jag mycket nöjd med pjäsen ur ren användarsyn. Materialet ska jag kika på ikväll så får vi se om jag forsätter vara nöjd. Jag märker dock att många som filmat med denna kör Auto på allt. För det är precis på de punkterna som auto gör "fel" som vi sitter och gnäller över materialet vi ser.

Men åter igen.. Viewfindern!!!!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Ska inte sätta mg själv på några höga hästar.. Men kikade precis på materialet jag filmat och måste säga att helvete vilka sugiga exponeringar folk sätter..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ska inte sätta mg själv på några höga hästar.. Men kikade precis på materialet jag filmat och måste säga att helvete vilka sugiga exponeringar folk sätter..

// A

Ser verkligen fram emot att se resultatet

Hur stor är viewfindern? var ett tag sedan jag glodde i en bra typ Olympus e-m5.

Tänkte på displayen som du sa. På in Rx100 kan jag välja mellan all den där onödiga infon, vattenpasset eller inget genom att trycka på just displayknappen. Kanske finns samma möjligheter på den eftersom de delar det mesta av layouten i övrigt. Endast vattenpass är ju en rätt sweet grej att köra.

Permalänk
Medlem

fan jag vill också ha ny kamera nu

GH4 släpptes i amerikanska butikerna den 18onde men ryktet säger att stackar Europa får vänta tills den 5 maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Kan super whites vara lite av ett 4K-problem och funkar denna fix för AX100?

https://vimeo.com/groups/gh4/videos/92613144

På GH4 finns även en in camera fix,
"Menu>Motion Picture>Luminance Level and choose the 16-235 Setting."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kan super whites vara lite av ett 4K-problem och funkar denna fix för AX100?

https://vimeo.com/groups/gh4/videos/92613144

På GH4 finns även en in camera fix,
"Menu>Motion Picture>Luminance Level and choose the 16-235 Setting."

Fett. Ska kika på det efter jag gjort min ordinarie grading.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM