Säpo vill ha trojaner för avlyssning av datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santa-san:

Försöken att stoppa fildelare börjar ta sig rent genanta uttryck numera, tycker jag. För det är med största säkerhet vad en del av detta handlar om. När internetoperatörerna slapp datalagringsdirektivet, så kunde ju inte polisen vara där och fingra bland personuppgifterna längre och vill nu istället ha rätt att eh...installera trojaner?? *skäms*

Verkar som om dom varit i Colorado/Washington och efter besöket där på allvar tyckt att det här var en bra idé

Kanske missförstår jag dig med tanke på den sena timman men menar du på fullt allvar att det ligger i SÄPO´s intresse att fånga fildelare? Skulle det vara tal om att ge antipiratbyrån möjlighet att "installera trojaner" hade jag förstått ditt resonemang men som artikeln är utformad så ser jag inget som talar för detta!?

Jag är på inget sätt för massavlyssning eller andra sätt för myndigheter att dolt skaffa information om mina eller allmänhetens aktiviteter om brottsmisstanke inte föreligger men förstår samtidigt varför de efterfrågar det. Måste vara duktigt surt att ha allmänhetens krav på sig att skydda mot hot, klara upp brott och ställa ansvariga gärningsmän inför rätta utan att ha medlen för att göra det!
Nu är jag ingen hejjare inom IT, men förklara gärna för mig hur Polis, Säpo m.fl ska gå tillväga för att, på ett för er acceptabelt sätt, samla in data för att fullgöra de krav som ställs på dem?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Även om jag inte tror något av säkerhetsföretagen går med på det här heler så är det ändå klar skillnad mellan ett lands säkerhetspolis och ett företag. Kan dock inte tänka mig att de går med på det om de inte blir tvingade då det riskerar förstöra deras varumärke.

Jag ser ingen rimlighet i det. Svenska internetoperatörer har vägrat böja sig, och stora företag som Google och Facebook vägrar u till och med böja sig för NSA (att de sedan blivit ovetandes massavlyssnade är inte relevant då det gäller i princip alla). Och som sagt, om det skulle komma fram att ett antivirusföretag gör undantag för vissa trojaner så skulle det företaget i princip inte kunna sälja sin lösning mer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aleelo:

Och SÄPO tror inte att dem som har satt sig in i hacking /trojaner kan skydda sig mot SÄPOS wannabe trojaner? Fantasivärld.

Det tror dom säkert att en del kan. Men säpos ansvarsområde begränsas knappast till att enkom leta hackers. De flesta de spanar på har troligen inte de spetskompetenserna. Extremistgrupper och MCgäng är inte alltid hackers :). Men stor del av allas kommunikation är digital så det är väl rimligt att avlyssna just den digitala utrustningen.

Skrivet av Redstar:

Misstänkta brottslingar, jotack. Misstänkt för fortkörning? Nedskräpning? Olaglig fildelning? Ändamålsglidning, var fanns du när FRA-lagen klubbades igenom?
Skickades från m.sweclockers.com

Säpo pysslar sällan med nedskräpningsbrott, fildelningsbrott eller fortkörning.
Ändamålsglidningen är däremot av intresse. Den delen diskuterar jag gärna mer. Men kanske med lite mer passande exempel än nedskräpningsbrott som är långt utanför säpos område :).

Skrivet av Santa-san:

Försöken att stoppa fildelare börjar ta sig rent genanta uttryck numera, tycker jag. För det är med största säkerhet vad en del av detta handlar om. När internetoperatörerna slapp datalagringsdirektivet, så kunde ju inte polisen vara där och fingra bland personuppgifterna längre och vill nu istället ha rätt att eh...installera trojaner?? *skäms*

Verkar som om dom varit i Colorado/Washington och efter besöket där på allvar tyckt att det här var en bra idé

Fast nu utreder ju inte säpo fildelningsbrott så ditt resonemang håller inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

"Ändamålsglidning, det vill säga att spionprogrammen även kan användas i andra syften"

Tillåts såna här metoder för det ena, dröjer det inte länge förrän polis vill ha befogenheter för det andra. Därför skrev jag som jag gjorde. Om trojaner visar sig framgångsrikt för grov brottslighet, känns det inte allt för långsökt att anta att polis kommer att vilja prova metoden för andra typer av "brott".

Vi bor i Sverige trots allt. Med Beatrice Ask som justitieminister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Vart har du fått för dig att min post var riktad specifikt mot ett visst trosamfund som en säkerhetsrisk? Var det för att jag skrev en bomb i Stockholm?
Det var iallafall bara ett exempel det finns givetvis en uppsjö andra scenarier där myndigheter kan ha god anledning att övervaka grov brottslighet.
Just fallet Breivik som du nämner är typexempel där man önskat att polisen haft tillgång till kraftfulla verktyg för att samla in information och att de nu skall ges de allra bästa förutsättningarna för att förhindra liknande brott i framtiden.

Nej det är inte du eller dina intentioner som är riktade mot ett visst trossamfund... det är Säpos!

Och denna artikeln handlar om att ge Säpo mer befogenheter att trakassera oskyldiga muslimer än de redan har idag...

Breivik eller liknande Svenska Nazister/galenpannor bryr sig Säpo öht inte om, eftersom att hotbilden inte ser ut så enligt dem. Säpo är en högst politisk organisation, och senaste gången Säpo jagade Svenskar så var det för att de var kommunister, vilket säger en hel del om vilken sida på den politiska skalan de tillhör samt hur sannolikt det är att de skulle jaga några från extremhögern ( nazister ).

Vad Säpo inte förstår är att de Muslimer som kommit till Sverige har gjort så för att fly från kriget och terrorn, inte för att ta den med sig. Säpo ser varje muslim som en potentiell terrorist och verkar inriktade på att förfölja, jaga, trakassera och rekrytera angivare hos dem tills någon av dem ger upp och faktiskt blir terrorister på riktigt. Det är Säpo som är problemet här, inte lösningen.

Permalänk
Medlem

Dags o koppla upp en Amiga 4000 o köra över nätet då kan då få plantera en trojan säger bara lycka till med det typ köra den som routerburk Internet till Amiga till Pc

Permalänk
Medlem

1.är detta demokrati/frihet att staten ska ha yttligare mera program att spionera på vem dom vill? Även om dom inte får det hur ska vi veta att dom inte gör det? Vad är våran säkerhet?

2.kommer en trojan som staten gjort igenom ett antivirusprogram? Den är ju där för ta bort denna typen av applikationer

3.det skapar bara dålig stämning med tjuvlyssning/spionering . Så tänk innan agerande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Avstängd

Så säpo ska alltså få tillgång till program som kan användas att förstöra min dator? Varför får de inte bara rätten att gå in med slägga och slå sönder den i förebyggande syfte när de ändå håller på?

Skrivet av Söderbäck:

Det här handlade väl ändå om utökad spaning mot specifika mål. Utökad spaning mot misstänkta brottslingar. Alltså inte alls om massövervakning.

Det där med ändamålsglidning är intressant! Men det borde inte vara större problem vid trojanavlyssning än vid husrannsakan. Eller?

Problemet är att det inte finns några garantier för detta. En dag kanske de får för sig att spionera på folk med "avvikande" politiska åsikter och då har de det perfekta medlet att första annans egendom bara för att jävlas. Allt som behövs är en mindre seriös polis eller extremt seriös och parnoid person för att det ska bli som 60-talets CIA där alla misstänkte alla.

Makt korrumperar. Absolut makt korrumperar absolut.

Skrivet av N0iZE:

Du skulle bli förvånad om du visste hur många som inte vet hur man skyddar sig.

OnT: Det är ett bra koncept. Självklart är jag emot massövervakning, men det står inte att de ska hålla på med detta. Det står mot misstänkta brottslingar och sålänge SÄPO håller sig det är jag med på tåget.

Du menar som NSA "bara" avlyssnade folk pga. av misstanke men sedan visade sig att det gällde fler än bara misstänkta?

Snowden visade att man inte kan ge folk dessa möjligheter eftersom det kommer att missbrukas till fullo förr eller senare. Allt som behövs är någon chef som tycker att man kan tänja lite på lagar så kommer det gå rakt utför.

Skrivet av Uniko:

Och hur hade dem tänkt placera dessa i folks datorer?

Hur placerar sig trojan på datorer i vanliga fall tror du? Någon obskyr länk.. Eller kanske SVT.se slänger upp den? Radiotjänst får en liten slant för det så kommer de garanterat införa en liten underliggande länk som startar samtidigt som man går in på deras hemsida.

Skrivet av IhazMelon:

Linux much...?

För det går ju inte att göra trojaner till Linux.. Nä då.

Skrivet av Segas:

Ja, Fredrik Reinfeldt blev ju stadsminister...

Var väl inget konstigt med det? Det största partiet får alltid sin partiledare vald till statsminister. Att sedan moderaterna fick mest röster beror helt på Socialdemokraternas (och deras bihang) totala oförmåga att hålla sig till det partiprogram som gjorde dem till Sveriges överlägset största parti. Så fort de bytte kampen för medelsvensson och jobbaren till att kanske få lite billigare sjukhus etc. så tappade de en hel del väljare.

Skrivet av Ferrat:

Sverige fungerar inte som USA, det är inte domstol som avgör, det är åklagaren själv som avgör vilka behov som finns. Ja det finns vissa riktlinjer men åklagaren har ganska mycket svängrum och problematiken med övervakning som detta är att det alltid glider vidare till saker den inte "var tänkt till från början", det har skett med all övervakningslagstiftning som kommit de senaste åren.

Något som även borde oroa extremt är att Johan Sjöö - SÄPO använde detta som försvarsmotivering

"ett ganska vagt tips om att någonting kan komma att inträffa någonstans", känns det som en skälig nivå på när de ska avlyssna? Speciellt som system som dessa missbrukas konstant, vidare finns idag inget direkt personligt ansvar vid myndighetsutövande.

Vagt tips var det ja.. Som att han själv ringde in och anmälde sitt ex. Snacka om att misslyckats helt med en beskrivning. Lagar och förslag på dessa ska vara skriftligt perfekt till den grad att lätta snetolkningar inte ska gå att få till. Att skriva ett "vagt" tips är dels. att försöka skapa en medveten snetolkning men även på gränsen till tjänstefel.

Skrivet av Friterad:

Lägg ner med skitsnacket, läs artikeln innan du spyr gojja.
Man ska övervaka misstänkta mha spionprogram, inte massövervaka hela befolkningen

Ja eller hur? NSA skulle bara övervaka misstänkta också... Vad slutade det med? Jo att de övervakande Tysklands förbundskansler och Brasiliens President. Om du tycker att folk ska läsa artikeln för att du är så naiv och tro att de inte kan missbruka detta så hänvisar jag till sagda händelser inte så långt tillbaka i tiden. FRA har ju använts för att spionera på medborgare som inte ens varit misstänkta och sedan har detta skeppats till NSA utan att meddela folk som borde ha informerats.

Skrivet av Friterad:

Du tror väl inte på allvar att man kommer installera spionprogram på alla datorer
i hela landet? Det kan missbrukas ja, precis som allting annat. Men att detta skulle
vara samma sak som att NSA spionerar på varenda människa är helt fel

Du menar att trojaner inte går att sprida? Varför har jag då ett antivirus aktiverat?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

" One that sacriface freedom for security derserves neither" Citat Benjamin Franklin

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vad är SÄPO till för?

Är inte SÄPOs/polisens uppgift att skydda Sverige och dess medborgare?

Vill vi att kriminella ska kunna hacka sig in i åklagarnas datorer?
Ska Al Qaida läsa Reinfeldts epost?
Hur är det med patientjournaler och svenska företagshemligheter?

Man kan inte ha it-säkerhet bara lite när man känner för det. Antingen täpper man till säkerhetshål när man hittar dem, eller så är man sårbar. Utan säkerhetshål kan man inte ha trojaner.

Idén att ens opponenter ska låta bli att attackera svagheter i systemet bara för att man tycker att det vore oschysst är önsketänkande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Så säpo ska alltså få tillgång till program som kan användas att förstöra min dator? Varför får de inte bara rätten att gå in med slägga och slå sönder den i förebyggande syfte när de ändå håller på?

Det har redan verktyg som kan förstöra din dator. En pistolkula exempelvis. Att de har tillgång till verktyget är av ringa relevans. Det är hur detta verktyg får användas som betyder något. Precis som att säpo troligen inte får skjuta datorer på måfå så får de inte gå in och förstöra datorer med trojaner på måfå.

Skrivet av Tumnus:

Problemet är att det inte finns några garantier för detta. En dag kanske de får för sig att spionera på folk med "avvikande" politiska åsikter och då har de det perfekta medlet att första annans egendom bara för att jävlas. Allt som behövs är en mindre seriös polis eller extremt seriös och parnoid person för att det ska bli som 60-talets CIA där alla misstänkte alla.

Makt korrumperar. Absolut makt korrumperar absolut.

Det finns inga garantier för någonting.
Men sätt upp ett regelverk för hur trojanen får användas så är det väl inga problem?

1. Regelverk om hur ens befogenheter får användas
2. Kontroller för att detta följs.

Jag förstår att man kan vara misstänksam. Och välgrundad kritik är bra i denna fråga. Men om man inte ens nämner dessa två vilket väldigt få gör här utan rantar på med spekulationer om framtida domedagscenarier så hamnar debatten på en jäkla låg nivå.

Ditt CIA-exempel tycker jag är grovt missvisande. " Allt som behövs är en mindre seriös polis eller extremt seriös och parnoid person" håller jag inte med om alls. Det skulle ju bryta mot regelverken i det grövsta! Man kan då argumentera för att det skulle kunna hända ändå... ja men vad spelar det då för roll om man är helt emot trojanspaning eller har ett strikt regelverk för detta om man ändå skiter fullkomligt i bestämmelserna?

Skrivet av Tumnus:

Hur placerar sig trojan på datorer i vanliga fall tror du? Någon obskyr länk.. Eller kanske SVT.se slänger upp den? Radiotjänst får en liten slant för det så kommer de garanterat införa en liten underliggande länk som startar samtidigt som man går in på deras hemsida.

Ja det är en möjlighet. Men det är svårt att hitta rätt dator. Ett alternativ är manuell handpåläggning på plats när den misstänkte inte är där. Precis som när man riggar mikrofoner för samma ändamål.

Skrivet av Ase:

" One that sacriface freedom for security derserves neither" Citat Benjamin Franklin

Nu var väl inte benjamin franklin anarkist...

Det ordspråket är bra, men endast i rätt sammanhang. Det går att använda tillsammans med precis alla lagar vi har i samhället men det blir ju aningen urvattnat då.
Mot massövervakning är det mer lämpligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Med samma logik som vissa diskuterar med här så kan man ju måla fan på väggen när det gäller allt. Ska polisen få ha vapen? Det kan ju användas till annat? Ska ambulanser få kör för fort? Det är ju bara en tidsfråga till någon missbrukar det...

Får man SÄPO efter sig så har man nog inte speciellt rent mjöl i påsen. Resurserna är begränsade så de lär knappast kolla nån i onödan. Folk här är bara rädda för nån ska hitta deras warez, eller ylar i nån slags TPB-mantra om frihet o grejer. Säg det till offer för tex barnporr eller trafficing - Ja vi vet vem det är men vi kan inget göra för Snorbjörn, 13 är rädd för hans "integritet" ska röjas. Fjantiga ursäkter. Kör på! Låt dom spionera och ta fast packet!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är helt klart emot övervakning och integritetskräkning men skulle ändå kunna tänka mig att de borde få göra detta, av följande skäl:

Det är tillåtet att avlyssna telefoner när det finns synnerliga skäl och domstolsbeslut(?), samma borde få gälla direktövervakning av data. Jag menar alltså att det måste vara välmotiverat och objektivt granskat av domstol för att få förekomma samtidigt som det ska vara avgränsat i tid och att alla spår samt insamlat material (konsekvent) förstörs efter tidsgränsens utgång. Dessutom som BlackBird sa ovan så utreder SÄPO knappast småbrottslingar så risken att det ska missbrukas för sådana skäl borde vara små.

P.S. Jag reserverar mig för att någon redan uttryckt denna åsikt samt att jag kan ha missuppfattat alltihop

Permalänk

Hade jag en medalj över så skulle jag genast överräcka den till Söderbäck för att han försöker få ordning på alla glin som inte läser nyheten eller riktigt förstår vad det innebär att ge VÅRAT RÄTTSMASKINERI BÄTTRE VERKTYG FÖR ATT RÅ PÅ GROV KRIMINALITET.

Om inte SÄPO får verktyg likt dessa så blir det allt för lätt med fritt spelrum för kriminella på nätet/använder datorer mycket.¨

Detta HANDLAR INTE OM ATT SPIONERA PÅ DIG OCH MIG

utan det HANDLAR OM ATT ANVÄNDA NYA VERKTYG FÖR ATT KUNNA FÅ TAG I BEVISNING MOT MISSTÄNKTA BROTTSLINGAR.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv

Jag röstar nej till detta pga det kommer missbrukas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Jag röstar nej till detta pga det kommer missbrukas.

Orelevant orsak, allt kan missbrukas.

Tveksamt positiv, bättre än massövervakning.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Jag röstar nej till detta pga det kommer missbrukas.

Högst troligt ja..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Vi har nästan ingen brottslighet i sverige att tala om. Den har i alla fall inte ökat. Varför vill dom hela tiden införa en massa avlyssning? Det känns väldigt kränkande och otryggt eftersom det kan (kommer) att missbrukas. Även om det säkert inte skulle vara någon som lyssnar på just mig så känns det jävligt otryggt och läskigt att dom KAN lyssna på mig. Ska inte polisen göra vardagen tryggare?.. Nej jag gillar verkligen inte detta.

alla är lite småbrottsliga på något sätt, och om man inte är det så finns det alltid sätt att få någon att se brottslig ut med alla dessa lagar.

det började med FRA. folk sa att om förslaget skulle gå igenom så skulle det bara vara början. se vart vi är nu redan? FRA, IPRED, ACTA och nu detta? vart kommer det sluta? att alla har kameror i hemmet och chip i skallen?

Permalänk
Skrivet av OC-banan:

Vi har nästan ingen brottslighet i sverige att tala om. Den har i alla fall inte ökat.

Nähä inte alls? Jo det har den massivt på de senaste åren och det går som på räls med all fri invandring också bl.a.
Att leva i t.ex Göteborg nu för tiden är inte alls så tryggt som det var innan och inte heller i mindre städerna!

Däremot kan dom ju isåfall lägga all kraft på att avlyssna dom med utlänsk bakgrund och dom med koppling till dom så är vi andra säkra.

Så vad lever du i för värld där det inte har ökat med brottslighet egentligen?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Undra hur de har tänkt att installera dessa trojaner?

Precis vad jag funderade över. Att sprida trojaner till stora massor är kanske inte speciellt svårt för någon med lite fantasi (tyvärr). Men att välja ut en specifik dator utan att fysiskt komma åt den lär ju vara betydligt svårare. Å andra sidan kanske det inte är speciellt svårt att komma åt datorerna fysiskt.

För övrigt hade jag ingen aning om att säpo inte redan fick göra saker som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte det skulle funka. Minns XCP-rootkit skandalen. Sony bad antivirusföretagen att ignorera deras rootkit och fick långfingret tillbaka, så jag tror inte säkerhetspolisen i ett litet pissland som Sverige har mycket att be för heller.

Om de mot förmodan skulle få igenom en sådan grej lär det komma upp i ljuset och leda till bojkott av de företag som gladerligen tar den i tvåan av SÄPO.

I USA iaf kan dom inte neka utan att få fängelse eller böter, national security triumphs all.

Skrivet av Santa-san:

"Ändamålsglidning, det vill säga att spionprogrammen även kan användas i andra syften"

Tillåts såna här metoder för det ena, dröjer det inte länge förrän polis vill ha befogenheter för det andra. Därför skrev jag som jag gjorde. Om trojaner visar sig framgångsrikt för grov brottslighet, känns det inte allt för långsökt att anta att polis kommer att vilja prova metoden för andra typer av "brott".

Vi bor i Sverige trots allt. Med Beatrice Ask som justitieminister.

Det här har ju redan hänt i serige med FRA lagen, och sen kom ju också ipred and acta, läst många artiklar där polisen nu vill använda FRA för lokal spaning på svenska folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC-banan:

Vi har nästan ingen brottslighet i sverige att tala om. Den har i alla fall inte ökat. Varför vill dom hela tiden införa en massa avlyssning? Det känns väldigt kränkande och otryggt eftersom det kan (kommer) att missbrukas. Även om det säkert inte skulle vara någon som lyssnar på just mig så känns det jävligt otryggt och läskigt att dom KAN lyssna på mig. Ska inte polisen göra vardagen tryggare?.. Nej jag gillar verkligen inte detta.

alla är lite småbrottsliga på något sätt, och om man inte är det så finns det alltid sätt att få någon att se brottslig ut med alla dessa lagar.

det började med FRA. folk sa att om förslaget skulle gå igenom så skulle det bara vara början. se vart vi är nu redan? FRA, IPRED, ACTA och nu detta? vart kommer det sluta? att alla har kameror i hemmet och chip i skallen?

Ja det är skrämmanda att vi inte kan stå emot USA's vilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Hade jag en medalj över så skulle jag genast överräcka den till Söderbäck för att han försöker få ordning på alla glin som inte läser nyheten eller riktigt förstår vad det innebär att ge VÅRAT RÄTTSMASKINERI BÄTTRE VERKTYG FÖR ATT RÅ PÅ GROV KRIMINALITET.

Om inte SÄPO får verktyg likt dessa så blir det allt för lätt med fritt spelrum för kriminella på nätet/använder datorer mycket.¨

Detta HANDLAR INTE OM ATT SPIONERA PÅ DIG OCH MIG

utan det HANDLAR OM ATT ANVÄNDA NYA VERKTYG FÖR ATT KUNNA FÅ TAG I BEVISNING MOT MISSTÄNKTA BROTTSLINGAR.

Säpos huvuduppgift är väl främst att förhindra brott snarare än att utreda dem, men samtidigt så kan man begränsa typen av brott de håller på med till terrorism och sponeri. Så det är ju en väldigt liten del av befolningen som skulle kunna bli inblanad i detta och något som ingen här kommer vara med om (hoppas jag).

Men samtidigt är det ju svårt eftersom de aldrig kommer berätta hur det skulle gå till, vad de begränsas av eller vilka som kontrollerar dem, vilket gör att alla foliehattar kommer med mer bisarra påstående än den andra och det aldrig riktigt går att motbevisa.

Bra att du försöker skapa en normal diskussion, men du seglar tyvärr i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Säpos huvuduppgift är väl främst att förhindra brott snarare än att utreda dem, men samtidigt så kan man begränsa typen av brott de håller på med till terrorism och sponeri. Så det är ju en väldigt liten del av befolningen som skulle kunna bli inblanad i detta och något som ingen här kommer vara med om (hoppas jag).

Men samtidigt är det ju svårt eftersom de aldrig kommer berätta hur det skulle gå till, vad de begränsas av eller vilka som kontrollerar dem, vilket gör att alla foliehattar kommer med mer bisarra påstående än den andra och det aldrig riktigt går att motbevisa.

Bra att du försöker skapa en normal diskussion, men du seglar tyvärr i motvind

Dom börjar med att säga att det bara ska användas för GROV KRIMINALITET men efter ett tag så ändrar dom sig när polisen
kommer och knackar på vi vill nu använda det till x,y,z osv, sedan kommer skiv bolagen jada jada, sedan förutsätter ni att säpo har "moral" och "etik" eller regler, kolla bara på NSA deras hjältar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Dom börjar med att säga att det bara ska användas för GROV KRIMINALITET men efter ett tag så ändrar dom sig när polisen
kommer och knackar på vi vill nu använda det till x,y,z osv, sedan kommer skiv bolagen jada jada, sedan förutsätter ni att säpo har "moral" och "etik" eller regler, kolla bara på NSA deras hjältar.

Säpo håller inte på med grov kriminallitet...( som du definerar det) det är lite det som är grejen..
Säpo = Terrorism och Spionage.. (sen lite livvakter åt kungen och interna saker, men inte "vanliga" brott)
Så det blir svårt för dem att glida till "annat" eftersom de inte håller på med något "annat"..
Och det är en grej folk verkar missat..

Sen kan jag lova dig att de har etik, moral och regler. Problemet är att det aldrig kommer berätta hur det fungerar, så jag eller någon annan kan inte och kommer, aldrig kunna visa det för dig.

Allt kan missbrukas oavsett vad det är, göra man en liknelse mellan det du skriver och ex. läkare så skulle man ju behöva dra in deras möjlighet att ge ut mediciner för att de är i princip knarklangare.

Allt går att dra till sin spetts, varken du eller jag vet hur det fungerar hos Säpo men eftersom jag inte håller på med så mycket sponeri och terrorism så kan jag hjälpa Säpo att installera program på min dator, för jag tror inte de är så intresserad av vad jag surfar på...

Permalänk

avveckla säpo och lägg ut verksamheten på entreprenad till vitryska KGB ..

Permalänk
Skrivet av OC-banan:

det började med FRA. folk sa att om förslaget skulle gå igenom så skulle det bara vara början. se vart vi är nu redan? FRA, IPRED, ACTA och nu detta? vart kommer det sluta? att alla har kameror i hemmet och chip i skallen?

det kommer va så i framtiden.. på 2500-talet Om inte talibanerna vinner och gör om allt till medeltiden igen.

Permalänk

Hur man gör det, och vad som kan gå fel går att sammanfatta med ett enda virus namn... Stuxnet.
Om SÄPO skulle ha resurserna eller kunna samarbeta med någon som har dem vet jag inte.

Och sedan vill jag bara instämma med de få hjältar här som faktiskt har något mellan öronen Problemet är inte om Polis, Säpo, MUST eller annan Svensk MYNDIGHET har tillgång till verktyg som kan kränka din integritet eller skada dig på något annat sätt. Problemet är hur användandet av dessa verktyg styrs och följs upp. Det är det som är intressant att driva. Det finns sätt att tillse att tillämpningen av lagar inte glider eller används på annat sätt än lagstiftaren menat tyvärr är vi ganska dåliga på detta i Sverige. Så om ni vill göra något för att vi skall slippa att leva i ett Orwellskt samhälle sätt in stöten där.

Jag är så J*vla trött på alla dess små nyliberaler som alltid gnäller om sin personliga rätt och älskar rättvisa så länge som det inte drabbar dem själva. Ni är sådana som Skriker om fascism när någon myndighet hindrar er från att göra det ni känner för, men så fort som ni själva blir drabbade av någon annans egoism så gnäller ni över att myndigheterna är ineffektiva...

/Mean Old Man som känner sig lite elakare än vanligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mean old man:

Hur man gör det, och vad som kan gå fel går att sammanfatta med ett enda virus namn... Stuxnet.
Om SÄPO skulle ha resurserna eller kunna samarbeta med någon som har dem vet jag inte.

Och sedan vill jag bara instämma med de få hjältar här som faktiskt har något mellan öronen Problemet är inte om Polis, Säpo, MUST eller annan Svensk MYNDIGHET har tillgång till verktyg som kan kränka din integritet eller skada dig på något annat sätt. Problemet är hur användandet av dessa verktyg styrs och följs upp. Det är det som är intressant att driva. Det finns sätt att tillse att tillämpningen av lagar inte glider eller används på annat sätt än lagstiftaren menat tyvärr är vi ganska dåliga på detta i Sverige. Så om ni vill göra något för att vi skall slippa att leva i ett Orwellskt samhälle sätt in stöten där.

Jag är så J*vla trött på alla dess små nyliberaler som alltid gnäller om sin personliga rätt och älskar rättvisa så länge som det inte drabbar dem själva. Ni är sådana som Skriker om fascism när någon myndighet hindrar er från att göra det ni känner för, men så fort som ni själva blir drabbade av någon annans egoism så gnäller ni över att myndigheterna är ineffektiva...

/Mean Old Man som känner sig lite elakare än vanligt...

Så länge vi inte har fungerande funktioner för att reglera maktmissbruk ligger det i varje medborgares intresse att försöka begränsa myndigheternas makt och tillgång till alltför avancerade kontrollverktyg. Att någon myndighetskramare är "J*vla trött" på att småfolk försöker att freda sig mot de värsta övergreppen från statens sida tar jag med en gäspning.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Du skulle bli förvånad om du visste hur många som inte vet hur man skyddar sig.

OnT: Det är ett bra koncept. Självklart är jag emot massövervakning, men det står inte att de ska hålla på med detta. Det står mot misstänkta brottslingar och sålänge SÄPO håller sig det är jag med på tåget.

Japp... ända tills Säpo tycker att du är misstänkt för att bryta mot en lag, eller en framtida orättvis lag. T.ex om en extremist vinner valet och börjar införa lagar och begränsa vissa individers rättigheter, då är det bra med trojaner, övervakning och kameror överallt...

Nej! det må så vara att om man håller sig till de kriminella, så är det ok, men du är misstänkt om du så bara hänger med kriminella (du behöver inte ens vara medveten om det), Hur en kriminell ska definieras styrs av framtida ännu ej skrivna lagar.

Se bara på FRA, de har varit i medialjuset för att bryta mot än det ena än det andra... Men åhhh FRA är så bra. För vem? Inte för mig iaf (inte för att jag bryr mig heller förstås...).