Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Avstängd

Kan jag så kan alla. Gjorde tyvärr uppdateringen när jag inte hade något att göra. 1,5 timmars stirrande men sedan var det klart.

Permalänk

Tack, den ska jag titta på

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst en del recensioner om 1320 där de klankade ned på den hade jag inga större förhoppningar men efter att ha kikat på en i butik så verkar den trevlig. Klart att det inte är en premiumlur men priset är å andra sidan mycket lägre.

Kanske någon här har en och kan komma med ett utlåtande?

Permalänk

Igår skulle jag skicka lite kort till en kompis telefon med hjälp av Blåtand. Men under dela finns det inte kvar som alternativ ( har för mig det fanns där innan 8,1) var hittar jag det nu, eller har det tagits bort som möjlighet av någon anledning? Sen undrar jag hur jag får tillbaka komma (,) Så det ligger bredvid mellanslag igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Igår skulle jag skicka lite kort till en kompis telefon med hjälp av Blåtand. Men under dela finns det inte kvar som alternativ ( har för mig det fanns där innan 8,1) var hittar jag det nu, eller har det tagits bort som möjlighet av någon anledning? Sen undrar jag hur jag får tillbaka komma (,) Så det ligger bredvid mellanslag igen.

Hade du blåtand igång? För mig finns alternativet i appen Foton. Att flytta på (,) var verkligen dumt. Vet inget sätt att få tillbaka det på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

Hade du blåtand igång? För mig finns alternativet i appen Foton. Att flytta på (,) var verkligen dumt. Vet inget sätt att få tillbaka det på.

Finns i inställningar för tangentbord!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Finns i inställningar för tangentbord!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lättare att sätta på Bluetooth i Action Center.

Permalänk
Skrivet av page:

Hade du blåtand igång? För mig finns alternativet i appen Foton. Att flytta på (,) var verkligen dumt. Vet inget sätt att få tillbaka det på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha det var bara att starta Blåtand . Idiotisk miss av mig

Skrivet av nisselask:

Finns i inställningar för tangentbord!

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar då var även det tillfixat

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Finns i inställningar för tangentbord!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu fattar jag också Tack för det, har stört mig som fan på kommatecknet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Det är lättare att sätta på Bluetooth i Action Center.

Alltså kommatecken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Efter att ha läst en del recensioner om 1320 där de klankade ned på den hade jag inga större förhoppningar men efter att ha kikat på en i butik så verkar den trevlig. Klart att det inte är en premiumlur men priset är å andra sidan mycket lägre.

Kanske någon här har en och kan komma med ett utlåtande?

Hade den i en vecka men kunde inte förlika mig med skärmen. Låg upplösning och för ljusstark. Det blev ansträngande att läsa och surfa. Märkte inte detta i butiken utan först när jag surfat en stund hemma. Kanske var det ett måndagsexemplar, kanske är mina ögon extra känsliga men för mig blev det obehagligt att surfa på den.
Annars fungerade allt strålande. Grym byggkvalitet, laggfri (som alla wp-lurar) och mycket bra batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glöm inte, AMA med Joe Belfiore idag klockan 18:00 på http://reddit.com/r/windowsphone!

Med andra ord kommer han att svara på vad ni har för frågor!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En liten jobbig grej som inträffat är att efter att ha inlämnat luren för skärmbyte, varpå de gör en hard reset, så är det omöjligt att addera in nya ord i sin ordlista, man kan bara markera dem med +-tecknet infinner sig inte. Ordlistan verkar förvisso lära sig dem ändå, men inte als på samma sätt som när man lagt in dem, för då räcker det ju med att bara inleda ordet så poppar alternativet upp. 1020 är det då jag talar om.

Jag såg även att konstiga sammanslagna ord som ex Snyggjobbig, inte heller går att +:a in i min 920, och den har ju inte genomgått en HR, så vad fasen, är jag som glömt hur man gör, eller varför funkar det inte?

Någon som upplevat något liknande?

Sedan vill jag tillägga att jag numera är ruskigt nöjd och bekväm med nya WP i 8.1, grymt skönt att via AC sköta sin kommunikation därifrån utan att gå ut och in i varje app. Jag gillar alternativen i Store, valet av hur man vill uppdatera, att man kan kolla sin update-historik. Jag gillar att man kan gå in i Y-tube från IE, ha på inställningen 'mobilversion' och sedan spara ner det på startskärmen och då få en lite småsnygg YT-app, istället för det vanliga, att man får en nersparad version av själva sidan, men YT blir en röd läcker mobil-app. Detta är förövrigt inget jag ska ta åt mig äran av att ha upptäckt då jag snappade upp detta på WMpoweruser. Hursom, gott att få en mobil-app av YT som dessutom är snygg.

Jag är mycket tillfreds med aviseringar+åtgärder där möjligheterna att kunna variera sona notiser är superb.

WP 8.1 är ljusår ifrån WP7, och ett mycket stort steg ifrån WP8. Det jag tycker skulle vara grädden på moset vore Swype (Word Flow), Cortana, den helt nya riktigt upphottade versionen av Skype som verkar komma inom de närmsta månaderna, en rejäl update på Spotify, som också den är runt hörnet.

Sedan börjar man se lite tydligare hur de sakta men säkert syr ihop plattformen, i 8.1 på burken kan man ha appar i aktivitetsfältet, de börjar bli fler och fler appar som är ute som en helhetsapp på WP och W 8.1 så det ger mig vibbar av att de så småningom kommer sluta cirkeln helt. En helt genialisk idé, som de blir ensamma om, ett komplett ekosystem med skarpa versioner i valfri enhet. Grymt klockrent. Det är väl i den svängen som WP och RT blir till ett, typ som IOS är ett, men skillnaden blir att MS har lagt allt på samma kärna så man kan länka in dator-operativet, något Apple lär få problem med då deras MAC OS inte alls är skapade med samma förutsättningar. Så där blir MS nog både unika och först med ett helhetssystem som körs all over.

Sedan skulle jag gilla om de införde, åtminstone möjligheten, att kunna göra sms-rutorna lite mer rundare, likt det man är van vid att en pratbubbla ser ut. Det ser skönare ut, enligt mig. Till min glädje så har jag läst att det är på ingång i nästa update som ska heta 8.1.1 eller något liknande.

Verkar även som Spotify ska bli en i version som körs all over, och den nya FB-appen ska de själva skapa.

Sedan gillar jag det nya tänket som verkar infunnit sig med lite fler förändringar/updates som sker tätare, än stora mer sällan. Känns fräschare att underhålla plattformen oftare, även om vissa gånger bara är små finjusteringar, än att låta bli den långa perioder.

Permalänk
Medlem

Någon som har varit med om att kameran strular/inte startar? Den har varit lite ostabil på senaste, men kommit igång ganska fort, men nu drar den inte igång. Väljer jag däremot MS-kamera så starar den, men inte de andra alternativen. Märkligt.

EDIT: Lyckades få igång den till slut, skönt.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har någon smart variant på att 'märka' olika ställen genom GPS:en, ex affären, gymmet osv, så att den känner av det och påpekar genom ljud/vibration att hörrö, skulle inte du ha något på ICA? Har du tränat idag? My Way kan man kalla den på ett annat OS. Nyfiken på detta då det är riktigt bra, då man faktiskt inte alltför sällan passerar affären och glömmer DASSPAPPER =), hellre då ett tjatigt hjälpmedel som påpekar det en gång för mycket än att man väl är på ett ställe så missar man att ta tillfället i akt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Någon som har varit med om att kameran strular/inte startar? Den har varit lite ostabil på senaste, men kommit igång ganska fort, men nu drar den inte igång. Väljer jag däremot MS-kamera så starar den, men inte de andra alternativen. Märkligt.

Kan det ha att göra med att du försöker starta den när batteriet gått in i sparläge?
Om inte, prova med några "soft resets" efter varandra det brukar lösa det mesta.

För övrigt en väldigt bra sammanfattning i inlägget ovanför. MS har trampat ned gaspedalen ordentligt.
I WP8.1 har man ju friställt vissa viktiga systemfunktioner så att de kan uppdateras när som helst utan att OS:et behöver uppdateras t.ex. (mer modulbyggt).

Dessutom har man sagt att, (efter det att den "riktiga" WP8.1 är släppt), det I ÅR skall komma ytterligare två OS-uppdateringar (gdr1 och gdr2) innan "WP8.2" lanseras i början av nästa år. Gaspedalen i botten mao, detta kommer att bli spännande att följa.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Är det någon som har någon smart variant på att 'märka' olika ställen genom GPS:en, ex affären, gymmet osv, så att den känner av det och påpekar genom ljud/vibration att hörrö, skulle inte du ha något på ICA? Har du tränat idag? My Way kan man kalla den på ett annat OS. Nyfiken på detta då det är riktigt bra, då man faktiskt inte alltför sällan passerar affären och glömmer DASSPAPPER =), hellre då ett tjatigt hjälpmedel som påpekar det en gång för mycket än att man väl är på ett ställe så missar man att ta tillfället i akt.

Cortana ska väl kunna detta till viss del? Har inte jätte koll på det, men kompisen har nämnt något om det. Att han kan sätta påminelse att "när jag kommer till jobbet, påminn mig att jag ska prata med chefen" typ

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Är det någon som har någon smart variant på att 'märka' olika ställen genom GPS:en, ex affären, gymmet osv, så att den känner av det och påpekar genom ljud/vibration att hörrö, skulle inte du ha något på ICA? Har du tränat idag? My Way kan man kalla den på ett annat OS. Nyfiken på detta då det är riktigt bra, då man faktiskt inte alltför sällan passerar affären och glömmer DASSPAPPER =), hellre då ett tjatigt hjälpmedel som påpekar det en gång för mycket än att man väl är på ett ställe så missar man att ta tillfället i akt.

Cortana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Kan det ha att göra med att du försöker starta den när batteriet gått in i sparläge?
Om inte, prova med några "soft resets" efter varandra det brukar lösa det mesta.

Jag tänkte att det kan bero på det, fast i sparläge har det ju inte gått in i, utan jag tog bort den funktionen först då jag tolkade den som att den sparar när batteriet behöver det. Då tänkte jag att då kanske man kan aktivera den själv, när det blir aktuellt. Men nu kör jag med den på, igen.

Har gjort några soft men den vill inte dra igång. Skumt för skärmen är helt ny, och jag fotade häromdagen.

Citat:

För övrigt en väldigt bra sammanfattning i inlägget ovanför. MS har trampat ned gaspedalen ordentligt.

Tack. Ja, nu kör de på ordentligt. WP9 ska enligt vad man läst vara helt fantastiskt. Tänk om den dagen kommer då WP är det nya, fräscha, med regelbundna updates, ja, jag tror inte det är en omöjlighet. WP kan se och lära av både IOS och Android styrkor och svagheter. Så det finns en fördel med att låta andra skapa sitt sitt före, för att sedan veta hur man ska överträffa det. Det är lättare att jaga, än att jagas, som det brukar heta.

Citat:

Dessutom har man sagt att, (efter det att den "riktiga" WP8.1 är släppt), det I ÅR skall komma ytterligare två OS-uppdateringar (gdr1 och gdr2) innan "WP8.2" lanseras i början av nästa år. Gaspedalen i botten mao, detta kommer att bli spännande att följa.

Underbara tider som väntar oss.

Citat:

Du hur gör man smileys här? funkar ju inte, så hur gör du? Hittar ingen smiley-ikon någonstans =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Du hur gör man smileys här? funkar ju inte, så hur gör du? Hittar ingen smiley-ikon någonstans =(

De vanliga utan näsa.
Tag alltså bort näsan "-" så blir det bra.

är
är
är
är
är

:-confused: är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Cortana ska väl kunna detta till viss del? Har inte jätte koll på det, men kompisen har nämnt något om det. Att han kan sätta påminelse att "när jag kommer till jobbet, påminn mig att jag ska prata med chefen" typ

Jo, det förstås, men hon lär väl dyka upp och vara fullfjädrad om något år.

Men kan en tjej verkligen samagera med GPS:en så att man kan säga åt henne att påminn mig när jag går förbi ICA att alltid fråga om jag inte behöver handla något?

Skulle inte förvåna mig då Cortana ändå är så långt bort, hon är inte ens i alla engelskspråkiga länder än. Så det lär dröja, men, å andra sidan, är det precis vad jag söker så väntar jag in Cortana med glädje.

Skrivet av betan:

Kan du ge exempel på där detta visats? Att säga till henne att påminna henne om att man ska nämna en viss sak när man pratar med en viss person är förvisso grymt, men jag säger inte att du har fel, bara hur du vet detta?

Skrivet av Wickman:

De vanliga utan näsa.
Tag alltså bort näsan "-" så blir det bra.

är
är
är
är
är

:-confused: är

Tack som f*n Wickman!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jo, det förstås, men hon lär väl dyka upp och vara fullfjädrad om något år.

Men kan en tjej verkligen samagera med GPS:en så att man kan säga åt henne att påminn mig när jag går förbi ICA att alltid fråga om jag inte behöver handla något?

Skulle inte förvåna mig då Cortana ändå är så långt bort, hon är inte ens i alla engelskspråkiga länder än. Så det lär dröja, men, å andra sidan, är det precis vad jag söker så väntar jag in Cortana med glädje.

Kan du ge exempel på där detta visats? Att säga till henne att påminna henne om att man ska nämna en viss sak när man pratar med en viss person är förvisso grymt, men jag säger inte att du har fel, bara hur du vet detta?

Tack som f*n Wickman!

Jag har använt funktionen själv. Cortana kan påminna om något vid en specifik plats.
http://www.windowsphone.com/en-US/how-to/wp8/apps/remind-me-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Du hur gör man smileys här? funkar ju inte, så hur gör du? Hittar ingen smiley-ikon någonstans =(

Sweclockers smilies:
http://www.sweclockers.com/forum/misc.php?action=showsmilies

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag har använt funktionen själv. Cortana kan påminna om något vid en specifik plats.
http://www.windowsphone.com/en-US/how-to/wp8/apps/remind-me-c...

Med G-translate:

"Plats
Några påminnelser inte är akut, men de är bara bra om du är på en viss plats. När du kommer till järnaffären, till exempel. Eller när du lämnar ditt hus. Du kan ha Cortana påminna dig när du kommer någonstans, eller när du lämnar.

Tips
För extra effektivitet kan du ange några favoritplatser (som "gym" eller "livsmedelsbutik"). Du kan använda dessa smeknamn när du vill Cortana att påminna dig om något där, och i andra situationer också. "

Blir det så inom sinom tid även här, så vore det helt makalöst bra. Då går det ju inte att passera affären med luren i fickan och glömma det där man skulle köpa, och som man blir så förbannad på sig själv att man glömde då man var ju t.om där.

En otroligt värdefull funktion. Jag brukar vara svårflörtad men för Cortana sitter jag redan nu med öppna armar.

Men det kommer väl som vanligt pö om pö, snart kommer Swype på svenska, då är man glad ett tag. Innan dess kommer Skype med sin stora update, Spotify med sin, så hon får inte dröja för länge.

Kan Siri göra detta idag, någon som vet, eller är det t.om nytt även i röst-gemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Med G-translate:

"Plats
Några påminnelser inte är akut, men de är bara bra om du är på en viss plats. När du kommer till järnaffären, till exempel. Eller när du lämnar ditt hus. Du kan ha Cortana påminna dig när du kommer någonstans, eller när du lämnar.

Tips
För extra effektivitet kan du ange några favoritplatser (som "gym" eller "livsmedelsbutik"). Du kan använda dessa smeknamn när du vill Cortana att påminna dig om något där, och i andra situationer också. "

Blir det så inom sinom tid även här, så vore det helt makalöst bra. Då går det ju inte att passera affären med luren i fickan och glömma det där man skulle köpa, och som man blir så förbannad på sig själv att man glömde då man var ju t.om där.

En otroligt värdefull funktion. Jag brukar vara svårflörtad men för Cortana sitter jag redan nu med öppna armar.

Men det kommer väl som vanligt pö om pö, snart kommer Swype på svenska, då är man glad ett tag. Innan dess kommer Skype med sin stora update, Spotify med sin, så hon får inte dröja för länge.

Kan Siri göra detta idag, någon som vet, eller är det t.om nytt även i röst-gemet?

Funkar bra i Sverige redan, alla platser är inte tillagda än (så klart) men många finns redan. Cortana funkar helt klart över förväntan för att inte vara lanserad i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Funkar bra i Sverige redan, alla platser är inte tillagda än (så klart) men många finns redan. Cortana funkar helt klart över förväntan för att inte vara lanserad i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Häftigt, det jobbiga är att ha hela luren på engelska, det stör mig mer än att köra lite engelska med henne då och då. Just att man måste ändra telespråket stör mig. Jag kan förstå det, men det stör mig och får mig att avstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag har använt funktionen själv. Cortana kan påminna om något vid en specifik plats.
http://www.windowsphone.com/en-US/how-to/wp8/apps/remind-me-c...

Ja, detta fungerar kan jag intyga, har haft det aktiverat hela tiden.
Hon kan tom. t.ex. påminna dig tidigare på morgonen att du måste skynda dig extra för att det är trafikstockning på vägen du brukar köra, detta enl. andra användare som fått sådana påminnelser. Hon lär sig dina rutiner efterhand och har koll på mer än man kan tro.
Karta och trafik är ju noggrant här i Sverige också. Det är bl.a. det Cortana går efter och där ligger vi väl inte efter USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Häftigt, det jobbiga är att ha hela luren på engelska, det stör mig mer än att köra lite engelska med henne då och då. Just att man måste ändra telespråket stör mig. Jag kan förstå det, men det stör mig och får mig att avstå.

Tyckte också det var lite jobbigt i början, men ganska snabbt kändes det som vanligt för mig och jag tänker inte på det längre. Tangentbordet fungerar lika bra på Engelska eftersom där också är å,ä,ö., dessutom finns ju en snabbknapp direkt på tangentbordet att byta till Svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ffodil:

Ja, detta fungerar kan jag intyga, har haft det aktiverat hela tiden.
Hon kan tom. t.ex. påminna dig tidigare på morgonen att du måste skynda dig extra för att det är trafikstockning på vägen du brukar köra, detta enl. andra användare som fått sådana påminnelser. Hon lär sig dina rutiner efterhand och har koll på mer än man kan tro.
Karta och trafik är ju noggrant här i Sverige också. Det är bl.a. det Cortana går efter och där ligger vi väl inte efter USA.

Trafikbiten i all ära, men där kan man ha alarm och my Commute, finns väldigt avancerade saker inom det.

Det med trafiken och att kunna förutse vilken väg som för dagen är lämpligast är relativt gammalt. Det är ju det nya hos henne som är det mest lockande, enligt mig.

Men kul att folk utan flickvänner blir glada av att det är en datatjej som ber dem gå upp och ta en bra väg till jobbet/plugget