Ska rita mitt hus vilket cad program?

Permalänk
Medlem

Ska rita mitt hus vilket cad program?

Hej,

Håller på att renovera mitt hus och ska göra om badrummet och vill rita upp allt först, innan jag bygger.
Men nu undrar jag vilket program man ska köra? Ska även göra om mina hus ritningar till CAD-filer sen.

Mathias

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem

Om du ska göra lite enklare skisser duger faktiskt Sketchup väldigt bra. Annars för bygglovshandlingar/bygghandlingar i 2D skulle jag rekommendera Autodesk Autocad.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

På jobbet händer det att jag ritar fabrikslayouter samt jobbar tillsammans med byggingenjörerna som ritar fabrikerna i detalj.
Uteslutande är det AutoCad som används. Trots att det är 2014 så är 2D fortfarande det som används till detta.
Nu är det väl iof skillnad på "mina" hus som kan vara en 10000m2 mot ett badrum^^.

När jag ritar "mindre" saker såsom maskiner, plattformar, ställningar etc.. används 3d flitigt. Själv kör jag Pro Engineer, Solid Works samt Inventor. Dessa är ju dock proffsverktyg och har lång inlärningskurva om man är ny samt dyrare än vad de flestas plånböcker tillåter.

Kanske Google Sketchup är ett alternativ? Gratis samt ett amatörprogram som har låg inlärningskurva. Vet inte om det går att få ut ritningar ifrån det? Google sketchup är ju inget CAD-program i mina ögon men som "privat amatör" räcker det förmodligen utmärkt i de flesta fall, även ett uppritande av hus.

Jag skulle då säga Sketchup>AutoCad>3d-CAD

Just för badrum finns det väl även webapplikationer där man kan skissa väldigt enkelt och se fina bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Om du ska göra lite enklare skisser duger faktiskt Sketchup väldigt bra. Annars för bygglovshandlingar/bygghandlingar i 2D skulle jag rekommendera Autodesk Autocad.

Autodesk som kostar? Kommer inte ihåg vilken version vi köpte in men den kostade 160.000kr inkl. en modul så är det samma version så blir det ett dyrt projekt

Jan använder SketchUp och hankar mig fram. Är det enda ritprogram jag använt sedan 3D Studio på sent 90-tal så jag vet inget annat, tyvärr.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Använder själv SketchUp för sådant, men då är det bara för privatbruk osv. Om du ska göra en riktig ritning och vill ha godkända måt så bör du använda något av de ovanstående. Men ska du bara sitta och lära dig grundläggande 3D och vill mer skissa då är SketchUp för dig. Jag använder det för planlösningsskisser hemma och lite enklare tekniska skisser. Jag vann även tredjepris i en tävling här på Swec med hjälp av SketchUp (och indigorender för slutrendering).

Lycka till och mycket nöje.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Autodesk som kostar? Kommer inte ihåg vilken version vi köpte in men den kostade 160.000kr inkl. en modul så är det samma version så blir det ett dyrt projekt

Jan använder SketchUp och hankar mig fram. Är det enda ritprogram jag använt sedan 3D Studio på sent 90-tal så jag vet inget annat, tyvärr.

som student får man en licens för autocad som räcker 4 år tror jag. Har det på min pc iaf

Permalänk
Medlem

På gymnasiet använde vi oss av Archicad när det gällde att bygga hus. Du kan ju testa deras trial.

http://www.graphisoft.com/downloads/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

som student får man en licens för autocad som räcker 4 år tror jag. Har det på min pc iaf

Tror du husägaren är student då?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det var några år sedan jag var student
Lutar mot AutoCad LT 2014 men verkar inte gå att köpa längre.
Men jag vill köpa och inte prenumerera på den

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem

Är 2015 som är aktuell version av LT nu.
Kan köpas på dustin t.ex http://www.dustinhome.se/product/5010785054/autodesk-autocad-lt-2015-slm-win-eng-dvd/

Ganska dyrt dock
LT är ju iaf billigare än "stor-AutoCad". Alltid något^^

Permalänk
Medlem

Men för fan, köp inte en betalCAD för ett badrum....... Vad lever folk i för värld? Som privatanvändare kommer du aldrig få igen den investeringen med tanke på hur lite det kommer erbjuda utöver ett gratisprogram som sketchup. Ta ett gratisalternativ. Börja med sketchup, det är hyfsat enkelt och bra.

/Ingenjör

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullD0g:

Det var några år sedan jag var student
Lutar mot AutoCad LT 2014 men verkar inte gå att köpa längre.
Men jag vill köpa och inte prenumerera på den

Jag vet inte om du känner till Vectorworks, men det är ett fullfjädrat 2D/3D CAD program som har en väldigt låg inlärningskurva med stort fokus på användarvänlighet. Det är dessutom ett väldigt överkomligt alternativ när man jämför det mot AutoCAD och dylikt.

Du hittar mer info om Vectorworks här: http://bmvstudio.se/vectorworks/2014/oversikt

Priset för grundversionen är 14 040 SEK och den kommer nog att fylla din behov plus lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Men för fan, köp inte en betalCAD för ett badrum....... Vad lever folk i för värld? Som privatanvändare kommer du aldrig få igen den investeringen med tanke på hur lite det kommer erbjuda utöver ett gratisprogram som sketchup. Ta ett gratisalternativ. Börja med sketchup, det är hyfsat enkelt och bra.

/Ingenjör

håller med fullständigt. sketchup duger bra, bara man vet hur man använder det (vilket även gäller för autocad).

/ Blivande ingenjör

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

I skolan (KTH) kör vi med Solid Edge, jag tror deras studentversion är gratis, men med begränsningen att man inte kan öppna eller skicka filer mellan student och betal-versionen.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tror du husägaren är student då?

Man kan fortsätta betala sin student-avgift och därigenom ha kvar studentrabatter bra lång tid innan det blir avaktiverat.
-2 år and counting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Autodesk som kostar? Kommer inte ihåg vilken version vi köpte in men den kostade 160.000kr inkl. en modul så är det samma version så blir det ett dyrt projekt

Jan använder SketchUp och hankar mig fram. Är det enda ritprogram jag använt sedan 3D Studio på sent 90-tal så jag vet inget annat, tyvärr.

Är man van och jobba i det så tänker man knappt på att det kostar!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650