Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jag får ej igång wampserver

Permalänk
Medlem

Jag får ej igång wampserver

Jag ska lära mig php och försökte installera en wampserver.

Jag får inte wamp att fungera.

Jag får fram meddelandet: could not execute menu item. tjänsten har inte startats.
Killen på instruktionsvideon säger att det kan bero på att jag redan har wamp installerat sedan tidigare men det har jag inte. jag ska prova ominstallera.

http://falknet.se/lar-dig-php-del-1/

När killen sedan har installerat wamp så skriver han "localhost" uppe i adressfältet och får fram hela menyn för wamp. När jag skrev "localhost" i mitt adressfält så hände ingenting.

jag såg att jag hade programmet "microsoft sql server compact edition[enu]" installerat på min dator. kan det orsaka problemet?

jag har också "microsoft sql server 2012" installerat. ?

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepp:

Jag ska lära mig php och försökte installera en wampserver.

Jag får inte wamp att fungera.

Jag får fram meddelandet: could not execute menu item. tjänsten har inte startats.
Killen på instruktionsvideon säger att det kan bero på att jag redan har wamp installerat sedan tidigare men det har jag inte. jag ska prova ominstallera.

http://falknet.se/lar-dig-php-del-1/

När killen sedan har installerat wamp så skriver han "localhost" uppe i adressfältet och får fram hela menyn för wamp. När jag skrev "localhost" i mitt adressfält så hände ingenting.

jag såg att jag hade programmet "microsoft sql server compact edition[enu]" installerat på min dator. kan det orsaka problemet?
jag har också "microsoft sql server 2012" installerat. ?

Om det ligger andra programvaror igång som använder samma portar så krånglar det. Microsoft SQL kan mycket väl krångla med mysql.
Skype brukar också krångla med apacheservern, för att åtgärda skype så måste man in i inställningar>Avancerat>Anslutning och kryssa ur använd port 80 och 443 följt av en omstart av skype.
Mvh.

Permalänk
Medlem

Om du har Skype så stäng av det. Minns att jag ahde problem med skype och wampserver.

Permalänk
Medlem

Byt till Lamp, eller Nginx.

Windows är inte ett passande OS för att agera server. Svårigheter i att hålla programmen uppdaterade, sårbarhet för malware, avsaknad av moderna filsystem etc.

Permalänk
Medlem

kan bara hålla med ovanstående. vill du behålla windows så kan du ju antingen fixa en dual-boot med windows/linux, eller köra linux virtuellt inifrån windows

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Om det ligger andra programvaror igång som använder samma portar så krånglar det. Microsoft SQL kan mycket väl krångla med mysql.
Skype brukar också krångla med apacheservern, för att åtgärda skype så måste man in i inställningar>Avancerat>Anslutning och kryssa ur använd port 80 och 443 följt av en omstart av skype.
Mvh.

kan jag ta bort microsoft sql från min dator utan problem? jag har nämligen inte en aning vad det programmet gör på min dator. hur ska jag göra med skype. ska jag logga ut från skype eller ska jag avinstallera det?

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepp:

kan jag ta bort microsoft sql från min dator utan problem? jag har nämligen inte en aning vad det programmet gör på min dator. hur ska jag göra med skype. ska jag logga ut från skype eller ska jag avinstallera det?

Hej!

Du kan avinstallera Microsoft SQL, det ska inte uppstå några problem om du inte har program som använder sig utav det.

Det är inte nödvändigt att stänga av skype ifall man måste ha det igång, det finns en inställning i Skype:
1. Tryck på "Tools".
2. Tryck på "Options".
3. Tryck på "Advanced".
4. Tryck på "Connection".
5. Välj en annan port i rutan högst up, alternativt kryssa i "Use port 80 and 443 as alternatives for incoming connections"(Kan vara att man ska kryssa ur den, inte helt 100).

Jag har själv haft detta problem för några år sedan, det jag gjorde då var att ändra i config filen(där man ställer in port) från

:80 Alternativt *:80

till

127.0.0.1:80

, eller om du vill att hemsidan ska vara öppen så byter du ut 127.0.0.1 mot din publika IP-adress. Dock så måste du öppna portar då.

Löser inte detta problemet så kan du citera så kikar jag vidare.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Byt till Linux? Jo tjena. Jag håller med om att Windows inte är det bästa valet av operativsystem om man ska köra en publik webbserver 24/7, men det är fullt kapabelt till att köra en webbserver som WAMP som av en lokal labbmiljö, vilket uppenbarligen är just det TS är ute efter. Så att strula med en dual-boot eller till och med helt byta till Linux bara för att få till en labbmiljö är bara korkat.

OnTopic:
Du kan dels kolla i loggarna för att få reda på vad det är som strular; dessa hittar du lättast genom att klicka på WAMP-ikonen nere i högra hörnet, och gå in i undermenyerna Apache, PHP och MySQL. Om du startar kommandotolken som administratör så kan du även köra kommandot "netstat -a -b" för att se om några program ockuperar portarna 80 (HTTP), 443 (HTTPS) och 3306 (SQL), och stänga de program som ligger i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepp:

kan jag ta bort microsoft sql från min dator utan problem? jag har nämligen inte en aning vad det programmet gör på min dator. hur ska jag göra med skype. ska jag logga ut från skype eller ska jag avinstallera det?

Antingen stäng av eller ändra portar i Skype-inställningarna. Skype har bidragit med problem för XAMPP/WAMP för mig också.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

var gå in?

Skrivet av FobbanN:

Hej!

Du kan avinstallera Microsoft SQL, det ska inte uppstå några problem om du inte har program som använder sig utav det.

Det är inte nödvändigt att stänga av skype ifall man måste ha det igång, det finns en inställning i Skype:
1. Tryck på "Tools".
2. Tryck på "Options".
3. Tryck på "Advanced".
4. Tryck på "Connection".
5. Välj en annan port i rutan högst up, alternativt kryssa i "Use port 80 and 443 as alternatives for incoming connections"(Kan vara att man ska kryssa ur den, inte helt 100).

Jag har själv haft detta problem för några år sedan, det jag gjorde då var att ändra i config filen(där man ställer in port) från

:80 Alternativt *:80

till

127.0.0.1:80

, eller om du vill att hemsidan ska vara öppen så byter du ut 127.0.0.1 mot din publika IP-adress. Dock så måste du öppna portar då.

Löser inte detta problemet så kan du citera så kikar jag vidare.

Jag vet inte om jag har några program som använder MS SQL? Jag har onedrive aktiverat men det kanske inte har något med ms sql att göra?

Jag gick in i skype-appen men jag kunde inte hitta några "tools" eller "verktyg". Jag klickade på knappen "konto" i skype-appen och då hamnade jag i någon slags adminpanel för skype på webben men inte där heller kunde jag hitta "verktyg".

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Byt till Linux? Jo tjena. Jag håller med om att Windows inte är det bästa valet av operativsystem om man ska köra en publik webbserver 24/7, men det är fullt kapabelt till att köra en webbserver som WAMP som av en lokal labbmiljö, vilket uppenbarligen är just det TS är ute efter. Så att strula med en dual-boot eller till och med helt byta till Linux bara för att få till en labbmiljö är bara korkat.

OnTopic:
Du kan dels kolla i loggarna för att få reda på vad det är som strular; dessa hittar du lättast genom att klicka på WAMP-ikonen nere i högra hörnet, och gå in i undermenyerna Apache, PHP och MySQL. Om du startar kommandotolken som administratör så kan du även köra kommandot "netstat -a -b" för att se om några program ockuperar portarna 80 (HTTP), 443 (HTTPS) och 3306 (SQL), och stänga de program som ligger i vägen.

jag provvade med kommandotolken (cmd) men fick svaret:

netstat-a-b' is not recognized as an internal or external commandl, operable, ot batch file.

vad ska jag spana efter i undermenyerna i apache, php i wampservern (när jag kollar i menyn för wampservern)

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepp:

jag provvade med kommandotolken (cmd) men fick svaret:

netstat-a-b' is not recognized as an internal or external commandl, operable, ot batch file.

Det ska vara mellanslag efter vart commando och flagga. "netstat -a -b"

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepp:

Jag vet inte om jag har några program som använder MS SQL? Jag har onedrive aktiverat men det kanske inte har något med ms sql att göra?

Jag gick in i skype-appen men jag kunde inte hitta några "tools" eller "verktyg". Jag klickade på knappen "konto" i skype-appen och då hamnade jag i någon slags adminpanel för skype på webben men inte där heller kunde jag hitta "verktyg".

Hej!

Jaha, du har Windows 8s Skype app?
Då vet jag dessvärre inte hur man gör.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det ska vara mellanslag efter vart commando och flagga. "netstat -a -b"

Nu kom jag in i programmet men jag är kan inte hitta något http eller https. Jag vet inte om det är bra om jag kopierar filen och visar innehållet här så ni kan hjälpa mig. Men det kanske är en dålig ide, det kanske är känslig information - inte vet jag?

När det gäller mysql så hittade jag följande:

[mysqld.exe]

TCP 0.0.0.0.:3306 JM-dator:0 Listening

Det fanns flera rubriker där det stod: "can not obtain ownership".

Hur spanar man efter vad som upptar port 80?

Jag hittade t.ex.:

[nvtray.exe]
TCP [::]: 80 JM-dator:0 SYN_SENT

Den första saken på listan är:

TCP 0.0.0.0:80 JM-dator:0 state: listening.

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem

Fast nu kanske jag fick fram något. Jag gick in i adminpanelen på wampen och in på apache. Sedan in på "test port 80" och när jag klickade där så fick jag svaret att min port 80 används av: server: Microsoft-HTTPAPI/2.0

Hur gör man nu då?

Visa signatur

jepp

Permalänk
Skrivet av Jepp:

Fast nu kanske jag fick fram något. Jag gick in i adminpanelen på wampen och in på apache. Sedan in på "test port 80" och när jag klickade där så fick jag svaret att min port 80 används av: server: Microsoft-HTTPAPI/2.0

Hur gör man nu då?

har du proversionen så skulle jag säga lägg allting sånt där på en virtuell Hyper-v maskin istället för att förstöra din grundinstallation.

då kommer du inte behöva tänka på att du har skype eller nått annat skit installerat och du kan köra utan problem IIS också och koppla det till en databas.

Det är inte som dom herrarna lite längre upp säger att Windows inte är lämpat för att köra webbserver, det fungerar utmärkt om man inte köra skitstora sidor, då vill man nog optimera det, men så är ju inte fallet om du ska ha labbmiljö.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

har du proversionen så skulle jag säga lägg allting sånt där på en virtuell Hyper-v maskin istället för att förstöra din grundinstallation.

då kommer du inte behöva tänka på att du har skype eller nått annat skit installerat och du kan köra utan problem IIS också och koppla det till en databas.

Det är inte som dom herrarna lite längre upp säger att Windows inte är lämpat för att köra webbserver, det fungerar utmärkt om man inte köra skitstora sidor, då vill man nog optimera det, men så är ju inte fallet om du ska ha labbmiljö.

Tack. Jag ska prova om xampp är lättare att få igång än wamp.

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem

Öppna din wampserver och ställ in att den ska lyssna på port 81 eller något Istället, om den startar då är det något annat som använder porten.

Permalänk
Medlem

Kan man kanske inaktivera server: Microsoft-HTTPAPI/2.0?

Hur gör man det isåfall?

Visa signatur

jepp

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

nu fick jag igång vampen

Visa signatur

jepp