Köpa bärbar dator för systemvetenskap

Permalänk
Medlem

Köpa bärbar dator för systemvetenskap

Hej!

Ska köpa en bärbar dator för systemvetenskap som jag ska använda vid föreläsningar och dylikt. Har en stationär hemma så det jag är ute efter är helt enkelt en relativt enkel och liten bärbar dator som man lätt kan anteckna på vid föreläsningarna men som ändå klarar av att köra Java och andra lättare programmeringsspråk.

Min budget ligger på runt 2000-3500kr som jag vill spendera.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NERO15:

Hej!

Ska köpa en bärbar dator för systemvetenskap som jag ska använda vid föreläsningar och dylikt. Har en stationär hemma så det jag är ute efter är helt enkelt en relativt enkel och liten bärbar dator som man lätt kan anteckna på vid föreläsningarna men som ändå klarar av att köra Java och andra lättare programmeringsspråk.

Min budget ligger på runt 2000-3500kr som jag vill spendera.

Tack!

Börjar du till höst ? för hade rekommenderat vänta tills dess annars hade jag köpt den nedan för , IPS skärm, lättviktare och stark prossesor men den e utgående och nästa model kommer runt hörnet inom månaderna

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/189670-a...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

okej tack nickhe!

några mer förslag? gärna liknande som den som nickhe länkade!

Permalänk
Medlem

Laptop för universitets studier!

Hej!

Ska köpa en bärbar dator då jag börjar universitetet i aug (systemvetenskap). Jag kommer använda datorn vid föreläsningar och dylikt.

Har en stationär hemma så det jag är ute efter är helt enkelt en relativt enkel och liten bärbar dator som man lätt kan anteckna på vid föreläsningarna men som ändå klarar av att köra Java och andra lättare programmeringsspråk.

Kan tänka mig spendera runt 2500-4000kr.

Tack!

Permalänk
Medlem

Dög inte din gamla tråd?

I vilket fall så skulle jag antingen spara mer och se till att få ihop en acceptabel dator med IPS-panel i alla fall.
Annars så hade jag köpt den absolut billigaste lilla datorn jag hade hittat och varit nöjd med den tills du har råd med en bättre.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Kolla om ditt uni inte har en laptop deal med studenter som skriver sig i "kommunen". Då kan du skriva dig hos en polare och hämta en "lånedator" och ha den i 3-5 år, de kommer inte vilja ha tillbaks den efter 5 år, alternativet är väll en ny macbook air på avbetalning som alla andra studenter har.

Permalänk
Medlem

Macbook air är ju bra om du vill köra multi-OS, t.ex. installera Linux. Det brukar vara rätt svårt att få till med en vanlig ultrabook, men det är inte omöjligt. En ultrabook med clean install ubuntu t.ex. är rätt bra, blir sjukt bra batteritider jämfört med windows.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Legendarisk

* Sammanfogat flera trådar om samma ämne *

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Macbook air är ju bra om du vill köra multi-OS, t.ex. installera Linux. Det brukar vara rätt svårt att få till med en vanlig ultrabook, men det är inte omöjligt. En ultrabook med clean install ubuntu t.ex. är rätt bra, blir sjukt bra batteritider jämfört med windows.

Finns det bevis för det? Att det blir "sjukt bra" batteritid med ubuntu istället för windows?

Har nämligen en Asus ux32vd med batteritid på runt 3h om jag använder den konstant med lite allt möjligt, hade inte tackat nej till en eller två timmar extra.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Finns det bevis för det? Att det blir "sjukt bra" batteritid med ubuntu istället för windows?

Har nämligen en Asus ux32vd med batteritid på runt 3h om jag använder den konstant med lite allt möjligt, hade inte tackat nej till en eller två timmar extra.

Bevis och bevis... det är vad jag själv har upplevt med min Vaio Pro, kan lägga på flera timmar iaf, vilket är en "ej obetydlig ökning", eller helt enkelt "sjukt bra".

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.