Permalänk

datorn vägrar starta

Sitter nu på min mobil så förlåt för dålig stavning
Har haft lite problem med datorn den senaste veckan med att cpu användningen går till 100 9 oca du kan i princip inte göra någonting.

Så tänkte pröva installera om hela skitn så jag stängde av datorn och tänkte klicka på några F knappar vilket brukar ge upp menyn med ominstallation men icke nu (har inte cd skivan) stänger av och startar igen och nu har den fastnat på Asus och går inte längre.
http://www.ladda-upp.se/bilder/cajroolrrgvai/
Vad ska jag gör a?

Permalänk
Medlem

Kommer du in i bios?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem

Hur hade du tänkt ominstallera? Har du inget OS på skiva eller USB så kan det bli rätt svårt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Kommer inte in i bios. Hade för mig att man kunde återställa datorn helt med F9 elr dylikt. Kommer fortfarande ingen stans :/

Permalänk
Hedersmedlem

Nollställt bios/UEFI?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av timpeltoniem:

Kommer inte in i bios. Hade för mig att man kunde återställa datorn helt med F9 elr dylikt. Kommer fortfarande ingen stans :/

Windows har du på usb minne finns guide här på swec http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7....

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nollställt bios/UEFI?

Nollställde nu och nu funkar inget svart skärm.... tack

Permalänk

Hur nollställde du bios?

Permalänk

Efter en guide på nätet, ta ut batteriet.

Permalänk
Avstängd

Hur gammal är datorn?

Är den färdigbyggd från fabrik?
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

3 - 6 mån hemma bygd Moderkort Asus f2a55m

Permalänk
Avstängd

Det är ett väldigt billigt moderkort, dessutom är det ASUS som har förlorat en hel del kvalité senaste åren, särskilt bland sina icke RoG kort.

Du får antagligen lämna tillbaka detta till butik, fråga isåfall om du kan lägga mer pengar mellan och få ett annat.

MVH

Permalänk

Säker på att det är moderkortet? Vad händer med win 7 när jag byter moderkort? Är detta bättre http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/amd-so...

Permalänk

Är det fanns i mig moder kortet som måste bytas ut åker skiten ut

Permalänk
Skrivet av timpeltoniem:

Säker på att det är moderkortet? Vad händer med win 7 när jag byter moderkort? Är detta bättre http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/amd-so...

ja du gör ominstallation av Windows när du byter moderkort.
i annat fall kan du få mera problem eftersom den gamla installationen är gjord för gamla komponenter.

CD´n som följer med är för drivrutiner till moderkortet när Windows är installerat

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Det visa sig att grafikkortets kabel hade åkt ur (ops) och fick upp samma bild igen där du kan klicka på f2 eller del vilket inte går.

Tog ur batteriet igen lät den vara i 5 min satt i batteriet igen och nu är skärmen helt svart. Har externt grafikkort så prövade gå till den inbyggda men fortfarande svart. Så moderkortet är inte rasist men vad ska jag göra nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonatan80:

ja du gör ominstallation av Windows när du byter moderkort.
i annat fall kan du få mera problem eftersom den gamla installationen är gjord för gamla komponenter.

CD´n som följer med är för drivrutiner till moderkortet när Windows är installerat

Skrivet av timpeltoniem:

Det visa sig att grafikkortets kabel hade åkt ur (ops) och fick upp samma bild igen där du kan klicka på f2 eller del vilket inte går.

Tog ur batteriet igen lät den vara i 5 min satt i batteriet igen och nu är skärmen helt svart. Har externt grafikkort så prövade gå till den inbyggda men fortfarande svart. Så moderkortet är inte rasist men vad ska jag göra nu?

Följer detta han skrev om om du inte gjort detta innan vill säga?
Det är alltid av värde att nämna vad du har i datorn både hårvaru- och mjukvarumässigt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har inte bytt moderkort svårt att göra ominstallation när allt är svart. Tror processorn är MD A-SERIES X2 A6-5400K BE 3.6GHZ SOCKET FM2 BOX

Permalänk
Skrivet av timpeltoniem:

Har inte bytt moderkort svårt att göra ominstallation när allt är svart. Tror processorn är MD A-SERIES X2 A6-5400K BE 3.6GHZ SOCKET FM2 BOX

din första bild visar att du kommer fram till ASUS loggan. gör det fortfarande det ?
du försöker göra en systemåterställning? det kan göras om du vet att hdd´n är ok.
fixa ett fungerande OS på CD/DVD/usb från en annan dator.
linux, ubuntu, Windows, med denna kan du sen testa om komponenterna funkar.

har du inget Windows på usb så köp ett minne 8GB (kingston funkar bäst).
följ länken som ja skrev.

vilket nätagg, Grafikkort har du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Efter uttag av batterie kommer jag inte längre till Asus loggan utan det är helt svart. Nätagget COOLER MASTER B500 2.3 500W grafikkortet geforce gtx 650

Hårddisken funkar har testat men måste få bild första innan jag kan ominstallera

Permalänk

Får skärmen äns signal?

Permalänk

Nej och det är det som är konstigt jag kom till Asus innan jag drog ut batteriet och sen efter det får sen ingen signal längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Nej och det är det som är konstigt jag kom till Asus innan jag drog ut batteriet och sen efter det får sen ingen signal längre

prova o koppla skärmen mot mobot för efter du nollställt kan det hända den lagt onboard som första val på skärm utgång

Permalänk
Avstängd

I bios/UEFI (F2 eller vad det är man trycker)) finns även inställningar för om du ska använda interna grafikkortet eller externa.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Det är skillnad, blir de kolsvart men skärmen uppför sig som om den är aktiv eller går skärmen i viloläge

Permalänk

Skärmen går i viloläge, eftersom jag inte ser någonting kan jag inte heller ändra i bios för grafikkortet. Vad är mobot?

Permalänk
Skrivet av timpeltoniem:

Skärmen går i viloläge, eftersom jag inte ser någonting kan jag inte heller ändra i bios för grafikkortet. Vad är mobot?

Inte ansluta skärmen till grafikkortet, utan ansluta till moderkortets bild utgång

Permalänk
Skrivet av Rugbyspelaren:

Inte ansluta skärmen till grafikkortet, utan ansluta till moderkortets bild utgång

Drog ur batteriet lät den vara satt i skärmen till moderkortet startade datorn fortfarande ingen reaktion..

Börjar bli riktigt desperat nu..

Permalänk
Medlem

När du tar ur batteriet ska strömmen vara urkopplad till nätagget, och du ska trycka på powerknappen för att tömma lagrad ström.
Sen rekommenderar jag att du lyfter ur grafikkortet så du vet att det är den interna grafikporten som gäller.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Skrivet av GTXOla:

När du tar ur batteriet ska strömmen vara urkopplad till nätagget, och du ska trycka på powerknappen för att tömma lagrad ström.
Sen rekommenderar jag att du lyfter ur grafikkortet så du vet att det är den interna grafikporten som gäller.

Nu kommer jag till Asus på skärmen igen. Datamusen får kontakt men jag får inte igång tangentbordet har prövat flera men det går inte?