Vilken mobiltelefon bör jag skaffa?

Permalänk
Avstängd

Nexus 5är grymt svårslagen
Qualcomm Snapdragon 800, 2GB RAM och FullHD skärm för bara 2690, bäst mjukvarustöd direkt från google också.

Är sugen på en själv fast jag har en Xperia Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Av de 4: Bäst är nog M8. Sämst är nog Z2, med G3 och S5 mittemellan. Men som jag skrev tidigare: det blir inte bättre än Nexus när det kommer till mjukvarutstöd. Om du inte läst min förra kommentar än rekommenderar jag att du gör det.

Say what? G3 är nog den lättaste med tanke på att den inte är IP-klassad och tidiga teardowns som visar på att den ska vara lätt att öppna upp. Sedan kommer S5 och Z2 och sist M8.
http://www.ifixit.com/Teardown/HTC+One+(M8)+Teardown/23615 "HTC One M8 Repairability Score: 2 out of 10 (10 is easiest to repair)"
http://www.ifixit.com/Teardown/Samsung+Galaxy+S5+Teardown/240... "Samsung Galaxy S5 Repairability Score: 5 out of 10 (10 is easiest to repair)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Say what? G3 är nog den lättaste med tanke på att den inte är IP-klassad och tidiga teardowns som visar på att den ska vara lätt att öppna upp. Sedan kommer S5 och Z2 och sist M8.
http://www.ifixit.com/Teardown/HTC+One+(M8)+Teardown/23615 "HTC One M8 Repairability Score: 2 out of 10 (10 is easiest to repair)"
http://www.ifixit.com/Teardown/Samsung+Galaxy+S5+Teardown/240... "Samsung Galaxy S5 Repairability Score: 5 out of 10 (10 is easiest to repair)."

Nu handlade hans svar om mjukvarustödet från tillverkaren och inte om vilken som är lättast att reparera.

Jag skulle nog säga att LG G3 verkar passa TS behov bäst av de som har tagits upp i tråden.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Kommer den att sakta sönderfalla och vara seg om ett år? För min kompis Xperia(annan modell) gjorde just detta.

Det är för att din polare installerar varenda gratisapp på Google play.

Permalänk
Skrivet av klemze:

Kommer den att sakta sönderfalla och vara seg om ett år? För min kompis Xperia(annan modell) gjorde just detta.

Skrivet av Dunde:

Det är för att din polare installerar varenda gratisapp på Google play.

Jag har haft en Xperia V sedan december 2012 och den är fortfarande i princip lika snabb som när den var ny.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem

Att telefonen blir seg är ju inte så konstigt om man installerar 50+ appar och inte rensar ut dom som man inte använder då och då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför har ingen föreslagit nexus 5? :/

Fick hem min häromdan och det är utan tvekan bästa mobilen jag haft.(jag har haft samsung,nokia,apple,htc)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Skrivet av klemze:

Kommer den att sakta sönderfalla och vara seg om ett år? För min kompis Xperia(annan modell) gjorde just detta.

Min Z1 ser ut som ny, har haft den i 8 månader nu (glas och metall slits inte med tiden som plast). Sen är den lika rapp som när jag köpte den trots att jag har en massa appar installerade och ett 64gb sd kort fullt med media filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hej,

har nu haft min iPhone 4s i snart 3 år och jag börjar bli trött på iOS då det är extremt tråkigt. Finns inga appar som jag anser roliga längre. Det enda jag gör på mobilen är facebook, mail och lyssna på Podcasts. Att kunna lyssna på podcasts smidigt i min nya lur är något som är extremt viktigt för mig.

Har börjat titta runt och bestämt mig för att de som verkar passa mig bäst är:
Galaxy S5
LG G3
HTC M8
Xperia Z2
Är öppen för ALLA förslag.
Jag har väldigt stora händer, det är viktigt för mig att kunna spela spel. Jag hade en Android innan som inte var kompatibel med alla spel för någon anledning och jag vill verkligen inte ha en mobil som inte är kompatibel med diverse spel. Alla spel på marknaden vill jag skall vara kompatibla. Vill kunna spela spel som är mer advancerade och lite mer som spelen man spelar på datorn, en stor skärm och bra processor/grafikkort är alltså väldigt bra!

Det är även viktigt för mig att mobilen är framtidssäker, min nuvarande iPhone har fortfarande bra batteritid. Den laggar ingenting och har inga fel på sig. Det är väldigt viktigt för mig att mobilen jag köper även skall kunna klara att inte lagga och falla ihop fullständigt under de 2-3 åren jag har den. Vill då även att batteriet fortfarande är brukligt så att jag kan använda mobilen under dagen utan att behöva ladda innan kvällen. Jag vill helt enkelt att den skall åldras väldigt sakta.

Jag skall kunna ta riktigt bra kort med "primärkameran" och ganska bra bilder med ansiktskameran.

Jag gillar när en mobil känns "Premium" som min iPhone gjorde när jag först fick den, jag har inga problem med plast men mobilen skall utstråla "premiumkänsla". Lägger väldigt LITE vikt när det kommer till högtalare då jag kommer att ha hörlurar till musik.

Blir väldigt glad om delarna på mobilen är lätta att byta ut, om jag känner mig själv kommer skärmen att gå sönder om ett år.

Jag gillar när tillverkarna fortsätter att lansera uppdateringar som med iPhone efter 2-3 år och inte bara glömmer bort mobilen. Jag gillar även när menyerna är roliga och vackra. Inga tråkiga menyer som på iOS, gillade inte menyn för apparna på M8:an när jag kollade på den. Alldeles för blek.

Tack för att du tar dig tid att tänka vad som skulle vara den bästa mobilen för mig!

om du kan tänka dig vänta ett litet tag så säger jag bara en sak! OnePlus!!

http://oneplus.net/one

mer den får nexus mobilerna att flyga ut i rymden om man ser i prisvärdhet! ända nackdelen med mobilen är att innan det kommer ordentliga recensioner så vet man inte rickigt hur kvalitén är men helt klart värt att vänta på!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag valt Nexus 5, G2/G3 eller M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Say what? G3 är nog den lättaste med tanke på att den inte är IP-klassad och tidiga teardowns som visar på att den ska vara lätt att öppna upp.

Mjukvara, gosse lilla

Skrivet av ponanmsi:

Jag skulle nog säga att LG G3 verkar passa TS behov bäst av de som har tagits upp i tråden.

Jag tror det är lite tidigt att säga det än då G3 inte har fått några ordentliga recensioner än. Jag väntar personligen på Anandtechs recension.

Skrivet av krigarkungen:

Varför har ingen föreslagit nexus 5? :/

Jo då, du läser bara inte tillräckligt noga

Skrivet av DjSweetBazz:

(glas och metall slits inte med tiden som plast)

Falskt. Metall repas lättare än den mest vanliga plast använd i mobiler. Glas slits självklart även det (men hur mycket är svårt att säga)
Kom inte med dumma påståenden som detta..

Permalänk
Skrivet av Sears:

Mjukvara, gosse lilla

Jag tror det är lite tidigt att säga det än då G3 inte har fått några ordentliga recensioner än. Jag väntar personligen på Anandtechs recension.

Jo då, du läser bara inte tillräckligt noga

Falskt. Metall repas lättare än den mest vanliga plast använd i mobiler. Glas slits självklart även det (men hur mycket är svårt att säga)
Kom inte med dumma påståenden som detta..

Falsk. Min förra xperia mobil var gjord av plast, jag har använt den i 11 månader och tappat den i trägolv ~8 gånger, den har fått en stor spricka i nedre hörnet, den har repor på backsidan och repor i varje hörn, även Sony Ericsson-loggan har en spricka i mitten. Det märks art mobilen är 1 år gammal helt enkelt.
Min nuvarande Z1 har jag råkat tappa ungefär lika många gånger och hittills har den inte en enda skråma. Jag antar att du har aldrig ägt en HTC one eller Xperia Z1/Z2, de har riktigt bra byggkvalitet och åldras inte med tiden som plastmobilerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan ju vänta lite och se vad HTC One E8 har att erbjuda, verkar ha bättre hårdvara än M8 men är i plast, vilket inte var något problem för dig, ser väldigt snygg ut på bilderna. 13MP kamera, den kanske t.om. bättre än 4 Ultrapixelskameran i bra ljusförhållanden.

http://www.engadget.com/2014/06/03/htc-one-e8-vogue-edition-p...

Skulle annars också kört M8, har M7an sen ett år och är grymt nöjd, är kameran som skulle kunna vara lite bättre annars så är den allt jag önskar av en telefon, snabb, snygg och till mjukvaran modifierbar (som alla android iofs)!

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd

Behåll din nuvarande och jailbreaka istället om det är mestadels utseendet på iOS som du har tröttnat på. Så kan du köpa iPhone 6 när den väl kommer och jailbreaka även den.

Permalänk
Medlem

Håller också på och fundera.... känns som omöjligt val.

LG G3 har fruktansvärt fult UI tycker jag. Färgerna, vissa ikoner och väderappen. Finns det olika färgteman? Eller går det att byta UI utan att roota?

Gillar UI på HTC, har en HTC Sensation och gillar Friendstream t ex. Blinkfeed känns grymt trots att jag inte använt det

HTC M8 kan man inte byta batteri, vet dock inte hur länge ett batteri håller normalt sett? Kameran är ju kass men byggkvallen är grym.

LG G3, går att byta batteri, grym kamera, finns frågetecken kring byggkvaliteten, hur bra den är. UI är riktigt fult

Hur skall man kunna välja....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

L3 G3 ser allt rätt fin ut måste jag säga. Enda riktiga stora nackdelen som jag kan komma på med en gång är UI :´(

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Oppo Find 7 när den kommer ut och inte 7a, INTE 7a !

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Jag antar att du har aldrig ägt en HTC one eller Xperia Z1/Z2, de har riktigt bra byggkvalitet och åldras inte med tiden som plastmobilerna.

Men det är la klart som fan att alla material åldras. Sluta slänga ur dig felaktiga påståenden.
Skriv istället att "de åldras bättre", för det är en helt annan femma.

Skrivet av shogun-r:

HTC M8 kan man inte byta batteri, vet dock inte hur länge ett batteri håller normalt sett? Kameran är ju kass men byggkvallen är grym.

Om du kommer från en iPhone: ca 20% bättre. M8 har bra batteritid.

Kameran i M7 är kass, men inte den i M8. M8 tar bilder i lägre kvalitet än nästan alla nuvarande flaggskepp (utom LG G2, ja, jag räknar G2), men bilderna är ändå i helt okej kvalitet jämfört med t.ex. äldre telefoner. Den fokuserar och tar bilder blixtsnabbt. Bra mycket snabbare än alla andra telefoner jag sett. Den har även ett bra kamera gränssnitt, så upplevelsen att ta bilder är faktiskt ganska bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Håller också på och fundera.... känns som omöjligt val.

LG G3 har fruktansvärt fult UI tycker jag. Färgerna, vissa ikoner och väderappen. Finns det olika färgteman? Eller går det att byta UI utan att roota?

Gillar UI på HTC, har en HTC Sensation och gillar Friendstream t ex. Blinkfeed känns grymt trots att jag inte använt det

HTC M8 kan man inte byta batteri, vet dock inte hur länge ett batteri håller normalt sett? Kameran är ju kass men byggkvallen är grym.

LG G3, går att byta batteri, grym kamera, finns frågetecken kring byggkvaliteten, hur bra den är. UI är riktigt fult

Hur skall man kunna välja....

Skrivet av shogun-r:

L3 G3 ser allt rätt fin ut måste jag säga. Enda riktiga stora nackdelen som jag kan komma på med en gång är UI :´(

UI och ikoner tar två minuter att byta ut och appen Themer gör det ännu lättare. Themer låter dig byta mellan hundratals olika teman som användare skapat med en knapptryckning. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mycolorscre...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Falskt. Metall repas lättare än den mest vanliga plast använd i mobiler. Glas slits självklart även det (men hur mycket är svårt att säga)
Kom inte med dumma påståenden som detta..

Lite lustigt att du säger det, då fleras erfarenheter säger tvärt emot.
Jag har tappat min iPhone-4 = inget hände.
Min polare råkade tappa sin Z1 = inget hände. min mor har också Z1 fast hon är rädd om sin.:D
Syrran tappade sin S3 = jadu den ligger på en återvinningscentral i Tumba nu, hela skärmen gick sönder, alltså plasten, själva lcd´n överlevde dock.
Hon hatade dess ""kvalité"" i övigt också och därför kastade hon skiten.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Lite lustigt att du säger det, då fleras erfarenheter säger tvärt emot.
Jag har tappat min iPhone-4 = inget hände.
Min polare råkade tappa sin Z1 = inget hände. min mor har också Z1 fast hon är rädd om sin.:D
Syrran tappade sin S3 = jadu den ligger på en återvinningscentral i Tumba nu, hela skärmen gick sönder, alltså plasten, själva lcd´n överlevde dock.
Hon hatade dess ""kvalité"" i övigt också och därför kastade hon skiten.

Jag håller med i detta. Jag har haft samma upplevelse bland mina vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Lite lustigt att du säger det, då fleras erfarenheter säger tvärt emot.
Jag har tappat min iPhone-4 = inget hände.
Min polare råkade tappa sin Z1 = inget hände. min mor har också Z1 fast hon är rädd om sin.:D
Syrran tappade sin S3 = jadu den ligger på en återvinningscentral i Tumba nu, hela skärmen gick sönder, alltså plasten, själva lcd´n överlevde dock.
Hon hatade dess ""kvalité"" i övigt också och därför kastade hon skiten.

Tog över mossans S4a, hon har tappat den i asfalt osv säkert 20 gånger. Absolut inga problem med den, förutom kanterna är skavda där den landat några gånger.

Hon har även tappat sin S5a som 2 gånger som hon haft några veckor, inga problem.

Så för en klumpeduns som henne verkar galaxy serien perfekt iaf.

Problemet med iphone4 har ju varit om man tappat den på kanten att hela glaset på framsidan spruckit då det är upphöjda glaskanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Lite lustigt att du säger det, då fleras erfarenheter säger tvärt emot.
Jag har tappat min iPhone-4 = inget hände.
Min polare råkade tappa sin Z1 = inget hände. min mor har också Z1 fast hon är rädd om sin.:D
Syrran tappade sin S3 = jadu den ligger på en återvinningscentral i Tumba nu, hela skärmen gick sönder, alltså plasten, själva lcd´n överlevde dock.

Vänta, så du tror det är plast i skärmar? O.o
Oj, oj, oj va du är ute å seglar.

För det första så har i princip ALLA dagens mobiler gorilla glas, så bräckligheten av själva glaset är ju samma för alla. Något som däremot påverkar är (som JimmieSan skrev) om glaset är upphöjt över chassit.

Och för det andra så har det stor betydelse var man tappar den och på vilket sätt den landar. Jag kan säkert tappa en mobil som är väldigt bräcklig 20gånger utan att den går sönder och en mobil som är relativt tålig 1gång där allt går fel och den går sönder.
Så din erfarenhet vad det gäller bräcklighet säger i princip ingenting, just för att det finns för många variabler för att kunna dra en vettig slutsats av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Vänta, så du tror det är plast i skärmar? O.o
Oj, oj, oj va du är ute å seglar.

För det första så har i princip ALLA dagens mobiler gorilla glas, så bräckligheten av själva glaset är ju samma för alla. Något som däremot påverkar är (som JimmieSan skrev) om glaset är upphöjt över chassit.

Och för det andra så har det stor betydelse var man tappar den och på vilket sätt den landar. Jag kan säkert tappa en mobil som är väldigt bräcklig 20gånger utan att den går sönder och en mobil som är relativt tålig 1gång där allt går fel och den går sönder.
Så din erfarenhet vad det gäller bräcklighet säger i princip ingenting, just för att det finns för många variabler för att kunna dra en vettig slutsats av den.

Jag frågade syrran nu i efterhand och hon hade satt dit ett skärmskydd av plast som då skapade känslan av just plast.
Jag läste för något år sedan om just det där med ytspänningarna, så det kan nog ha varit det som gick fel med syrrans.
Däremot så har jag väldigt dålig erfarenhet av Samsungs telefoner, jag hade en S2 och den var snabb, det kan jag inte klaga på men overall kvalitén kändes inte alls lika påtaglig som i Sonys och Apple´s telefoner, t.ex i det sistnämda fallet syftar jag på 4an som förvisso har vikt men en känsla som skriker premium.
Har även 8 polare som bytt Samsung-telefoner som dom bytt kläder i princip men ändå så håller dom sig till det märket.
Nåväl då hade jag fått fel uppfattning om Samsungs modeller vad gäller skärmdelen.
Jag drar mig härmed tillbaka och ber om ursäkt för min uppstudsighet angående ett ämne där jag inte visste hela sanningen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Jag håller med i detta. Jag har haft samma upplevelse bland mina vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp som jag skrev till den andre så har mina polare bytt Samsung-telefoner som dom bytt kläder.
För min del är Samsung tabu på alla varor och punkter, har ingen positiv erfarenhet alls av dom förutom mors dammsugare.
Den är förbannat stark dock, sedan att filtreringen är bristfällig är en annan sak.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Overall så är Z2an bäst skulle jag säga.

Inte kvaliten iallafall, en del verkar ha fått oförklarliga sprickor på glasbaksidan på Z2:an.
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=110773

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Jag har tappat min S3 flera gånger på golvet flera gånger och inget har hänt, en gång gled den ur handen på gatan så luckan till batteriet åkte ut och fick endast två repor på ramen, inte ett skit på displayen och den funkar fortfarande lika fint..

Permalänk
Skrivet av adamq10:

Det här är (som du vet) ett ickeproblem på iOS, just eftersom plattformen är så tråkig och det finns mindre att välja mellan.

Du skrev en väldigt informativ text som verkligen kan hjälpa TS, men det jag citerade från inlägget är det väldigt låg nivå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Vilken av Z2, M8, G3 och S5 skulle du ta ur framtidssäkerhet-synpunkt sett till mjukvarostödet?

Jag skall reparera själv och vill köpa bra delar från ebay (orginal eller pirat). Inte fippla själv med mjukvaran, vill dra hem en uppdatering.

Kolla även in Z1 Compact.

Permalänk

Z2 och G3 är väl bäst nu. Även S5 men folk gillar den helt enkelt inte. Jag köpte en Z2 och det du får vara beredd på är att ljudet i hörlurarna suger, den laggar till rätt ofta i meny och vad jag har hört från vääldigt många är att den överhettar efter några minuter i 4k videoinspelning. Jag skickade tillbaka min för att folk jag pratar med inte kunde höra mig. Förövrigt är jag nöjd, batteritiden är sjukt bra, och 4k videoinspelningen har jag bara testat i 20 sek, så inte helt 100 om den överhettas som de flesta andra, men om jag fick välja idag skulle Jag kört på G3. Och den sista mobilen jag skulle valt är M8.