Permalänk

Datorn låter som ett flygplan!

Hej, Idag testade jag CS:GO och när jag startade matchen så började datorn att låta som ett flygplan. Så jag gick och testade CS Source så lät det inte alls och samma sak med LOL inget lät. Så min fråga är CS:GO så krävande?

Det ända jag kan tänka mig är att nätgaget som låter så mycket eller så är det kylaren till CPU?

Några tips på hur jag skulle lösa detta problem?

SPEC
CyberLink PowerDVD 10 OEM CD

Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM

XFX ProSeries Core Edition 650W PSU

Intel® Core i5-3570K Processor

MSI Z77A-G43, Socket-1155

Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT

XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5

Samsung SSD 840 Series 120GB 2.5" BULK

Western Digital® Desktop Green 1TB

Samsung DVD Writer, SH-224BB

Tack i förhand

Farah

Permalänk
Medlem

Är det intels originalkylare som du har?
Kolla temperatur samt fläktkurva

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Mitt XFX 7970 Ghz Låter rätt mycket när fläktarna går över 50%

Permalänk
Medlem

Tror oxå att det är ditt xfx 7970, lägg på msi afterburner och skapa en fläktkurva..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av Buzz996:

Är det intels originalkylare som du har?
Kolla temperatur samt fläktkurva

Jag köpte datorn från komplett färdigbyggd och när jag kollade fläkten var det Intels klistermärke på den.

Normal-utan spelande
http://imgur.com/EMpnVNa

Med spelande
http://imgur.com/iheNyNN

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Tror oxå att det är ditt xfx 7970, lägg på msi afterburner och skapa en fläktkurva..

Jag har installerat msi afterburner jag track på user define och nu tjuter den hur länge ska den hålla på? och vad ska jag göra efter?

Är det den här?
http://imgur.com/1o4wFHM

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Fatomen123456;14675633"]

Skrivet av Buzz996:

Är det intels originalkylare som du har?
Kolla temperatur samt fläktkurva[/QUOTJag

köpte datorn från komplett färdigbyggd och när jag kollade fläkten var det Intels klistermärke på den.

Normal-utan spelande
http://imgur.com/EMpnVNa

Med spelande
http://imgur.com/iheNyNN

Fläktarna går ju på 100% när du spelar vilket leder till att det låter mycket. Dock är det konstigt att det just bara är så i CSGO. Testa köra något annat tungt spel eller nån benchmark, till exempel unigine heaven. Låter det mycket så är det självklart fläktarnas fel. Låter det inte (vilket det troligt inte kommer att göra) så är det fel på spelen/mjukvaran. Jag gissar på som sagt att det kommer låta och att vi på swec kommer rekommendera dig att köpa en ny fläkt.

Nu vet jag inte hur mycket du kan lägga ner men här är 2 förslag beroende på om du ska överklocka eller inte.

Om du inte ska överklocka:
Cooler Master Hyper 212 EVO
Liten, billig, tyst.

Om du ska överklocka (eller kanske redan har)
Noctua NH-D14
Stor, kyler bättre, tyst i förhållande till prestanda dock dyrare.
Denna borde få plats i ditt chassi.

Bara o välja

EDIT: Såg nyss att du har ett XFX 7970. Referensversionen, eller hur? Om det är det så låter den en del också, har hört att den låter som ett flygplan. Vill du byta den så finns Arctic Cooling Accelero Xtreme IV. Rekommenderar i första hand att du ska byta ut processor kylaren först, sedan kolla ljudnivåerna. Om det är fortfarande för högt enligt ditt tycke, byt till den länkade kylaren. Kan vara något krångligare att byta grafikkortskylare än processorkylare.

Om det är fel någonstans, snälla säg till då! Kan vara ouppdaterade produkter jag länkar nu, har inte varit inne på ett tag.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

[QUOTE="Buzz996;14676293"]

Skrivet av Fatomen123456:

Fläktarna går ju på 100% när du spelar vilket leder till att det låter mycket. Dock är det konstigt att det just bara är så i CSGO. Testa köra något annat tungt spel eller nån benchmark, till exempel unigine heaven. Låter det mycket så är det självklart fläktarnas fel. Låter det inte (vilket det troligt inte kommer att göra) så är det fel på spelen/mjukvaran. Jag gissar på som sagt att det kommer låta och att vi på swec kommer rekommendera dig att köpa en ny fläkt.

Nu vet jag inte hur mycket du kan lägga ner men här är 2 förslag beroende på om du ska överklocka eller inte.

Om du inte ska överklocka:
Cooler Master Hyper 212 EVO
Liten, billig, tyst.

Om du ska överklocka (eller kanske redan har)
Noctua NH-D14
Stor, kyler bättre, tyst i förhållande till prestanda dock dyrare.
Denna borde få plats i ditt chassi.

Bara o välja

EDIT: Såg nyss att du har ett XFX 7970. Referensversionen, eller hur? Om det är det så låter den en del också, har hört att den låter som ett flygplan. Vill du byta den så finns Arctic Cooling Accelero Xtreme IV. Rekommenderar i första hand att du ska byta ut processor kylaren först, sedan kolla ljudnivåerna. Om det är fortfarande för högt enligt ditt tycke, byt till den länkade kylaren. Kan vara något krångligare att byta grafikkortskylare än processorkylare.

Om det är fel någonstans, snälla säg till då! Kan vara ouppdaterade produkter jag länkar nu, har inte varit inne på ett tag.

Tack för svaret. När du skrev Fläktarna går ju på 100% när du spelar så menar du CPU fläkten inte de andra fläktarna bra för att vara säker ?

Jag håller på med att installera BF3 och se hur det går där jag kommer lägga upp en till bild.

Är det svårt att montera Cooler Master Hyper 212 EVO?

Permalänk
Medlem

Antagligen så har du Vsync på i dom andra spelen men kanske inte i CSGO?

Permalänk
Medlem

Montera en cpu kylare är ofta riktigt enkelt.

Men är det verkligen bekräftat att cpu kylaren är boven? Ofta låter grafikkorten enormt mycket mer även om tempraturen endast är 68grader. Ver du om det är stockkylare eller någon med flera fläktar på grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Montera en cpu kylare är ofta riktigt enkelt.

Men är det verkligen bekräftat att cpu kylaren är boven? Ofta låter grafikkorten enormt mycket mer även om tempraturen endast är 68grader. Ver du om det är stockkylare eller någon med flera fläktar på grafikkortet?

Jag ska testa med att ta bort chassi locket och se var ljudet kommer ifrån ?

Det är en stockkylare på CPU:n

Permalänk
Skrivet av Fatomen123456:

Jag ska testa med att ta bort chassi locket och se var ljudet kommer ifrån ?

Det är en stockkylare på CPU:n

Det är det lättaste då ser du nästan på engång vart ifrån det låter och blåser som fn.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Det är det lättaste då ser du nästan på engång vart ifrån det låter och blåser som fn.

Då ska jag göra det och återkommer senare, tack för svaret

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Fatomen123456;14676462"]

Skrivet av Buzz996:

Tack för svaret. När du skrev Fläktarna går ju på 100% när du spelar så menar du CPU fläkten inte de andra fläktarna bra för att vara säker ?

Jag håller på med att installera BF3 och se hur det går där jag kommer lägga upp en till bild.

Är det svårt att montera Cooler Master Hyper 212 EVO?

Jag menar då alla fläktar. Fläktarna snurrar på ca 1000 rpm vid vila och runt 2000 rpm vid belastning och 2000 rpm är mycket. Men ta reda på om det är cpu kylaren eller grafikkortskylaren som låter mycket. Själv gissar jag på att båda låter mycket då båda är stock/referens.

Att montera dit hypern borde inte vara alltför svårt. Har själv inte monterat en Hyper 212, utan bara en NH-D14, vilket jag gissar på är något mer avancerat än 212:an. Vet inte om 212:an kommer med någon backplate, om det gör det så kan du bli tvungen att montera av moderkortet för att sedan montera på backplatet.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

[QUOTE="Buzz996;14676664"]

Skrivet av Fatomen123456:

Jag menar då alla fläktar. Fläktarna snurrar på ca 1000 rpm vid vila och runt 2000 rpm vid belastning och 2000 rpm är mycket. Men ta reda på om det är cpu kylaren eller grafikkortskylaren som låter mycket. Själv gissar jag på att båda låter mycket då båda är stock/referens.

Att montera dit hypern borde inte vara alltför svårt. Har själv inte monterat en Hyper 212, utan bara en NH-D14, vilket jag gissar på är något mer avancerat än 212:an. Vet inte om 212:an kommer med någon backplate, om det gör det så kan du bli tvungen att montera av moderkortet för att sedan montera på backplatet.

är 1000 rpm normalt vid vila?

Men jag ska kolla mera noga med vart ljudet kommer ifrån och återkommer med full rapport.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Fatomen123456;14676813"]

Skrivet av Buzz996:

är 1000 rpm normalt vid vila?

Men jag ska kolla mera noga med vart ljudet kommer ifrån och återkommer med full rapport.

ja, runt 1000 +/- 100

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!