Grafikkortsförsäljningen störtdyker efter skifte bland digitala valutor

Permalänk
Medlem

Då var de ju synd att man inte han tjäna nog på korten för att köpa sig en Asic som många här verkar ha gjort.

Permalänk
Medlem

Att det var så många som köpte grafikkort enkomt för att mine:a mynt kunde man väl inte tro. Trodde det var en niche. Men där ser man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hade varit intressant att veta hur många av de som påstår att de fick sina kort betalda faktiskt fick de betalda om de räknar med strömförbrukningen vilket många helt ignorerar. Hade också varit intressant att se hur mycket de tjänat jämfört med den tid de lagt ner på det.

Jag tror inte att folk ignorerar el-kostnaden, men den kanske är svår att uppskatta. Under december - februari drog väl ett 280X grafikkort in runt 1000kr/mån. Även om man drar av två hundralappar för elen så pekar väl mycket på att kortet betalade sig redan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag tror inte att folk ignorerar el-kostnaden, men den kanske är svår att uppskatta. Under december - februari drog väl ett 280X grafikkort in runt 1000kr/mån. Även om man drar av två hundralappar för elen så pekar väl mycket på att kortet betalade sig redan då?

Och då får man ju också räkna i exemplet att om boendet hade elvärme så var det win-win då den kostnaden kunde dras från värmekontot

EDIT: Har för övrigt köpt in två beggade mining-kort (7950) som jag tänkte testa CFX med, inte för att jag behöver men för att det verkar skoj!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Hade varit intressant att veta hur många av de som påstår att de fick sina kort betalda faktiskt fick de betalda om de räknar med strömförbrukningen vilket många helt ignorerar. Hade också varit intressant att se hur mycket de tjänat jämfört med den tid de lagt ner på det.

jo jag undrar också om de som tagit säger sig gått med vinst räknat av elförbrukningen.

själv har jag en elförbrukning på 327kWh denna månad iofs för hela lägenheten och då har datorn stått på säg 50% av dygnen. min dator som drar ca 300-400W nånting så genomsnitt på 350W det genererar 130.2kWh i månaden dvs 39.8% av min elförbrukning.

så min kostnad för att dra en genomsnittlig gaming pc går på ca 193.03kr/månaden inräknat samma procentsats av nätavgifter osv eller 2316.36kr/år.

så de mining riggar som ja sett kunde ligga uppåt 2000W i drift skulle kosta mig ca 5.71 ggr så mycket att driva. och där med ungefär 13319.07kr/år eller 1109.92 kr/mån och då har ja fortfarande bara räknat att den skulle stå på 50% av dygnet.

och att de blir win/win pga att man kan dra ner värmen köper jag inte.

har bott i hus som varit väldigt oisolerat och kom aldrig över 10.000:-/år i värmekostnad och då hände det att vi hade 7°c i köket på mornarna innan vi satte in nya värmesystemet så det var väldigt dåligt isolerat som ni kan förstå.

de som håller priset nere är ju att i princip halva året behöver man ju inte ha värmen igång så en miningrigg som står å puttrar värme på sommaren är ren förlust i gämnförelse då den ändå inte behövs då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag snackar orsak och verkan. Det spelar ingen roll om det är en farm eller tio tusen användare som minar, effekten är densamma, dvs. att svårighetsgraden ökar. Farmar kanske gör att svårighetsgraden stiger snabbare, men i slutänden spelar det ingen roll. Det är alltid bara en tidsfråga.

Men säg att fem personer som ASIC farmar motsvarar 50 000 personer som grafikkorts farmar. Verkan är att grafikkorten blir överflödiga och värdelösa då dem inte längre kan tjäna några bitcoins, och orsaken är ASIC farmarna som utpresterar dem rejält samtidigt som dem är billigare att tillverka och köra.

Säg att fem personer tar 50% av alla bitcoins medan 50 000 vanliga miners tar det övriga 50%, inkomsten har halverats för dem. Och nu börjar hundra andra personer köra stora ASIC mining riggar som tar 80% av samtliga nya bitcoins.

ASIC har helt och hållet tagit över, det är inte bara att det blir svårare, en mycket effektivare plattform har gjort alla hemma-miners riggar värdelösa.

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Vänta va? Vad har du för mysko chipset som inte skulle funka med med särskillda PCI-E kort.

Vill man ha dubbla opterons och en massa möjligheter till, så som mycket ram så får man köra på server grejer!

Mysko chipset vet jag inte då det är väldigt välkänt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av alpha:

Jag tror inte att folk ignorerar el-kostnaden, men den kanske är svår att uppskatta. Under december - februari drog väl ett 280X grafikkort in runt 1000kr/mån. Även om man drar av två hundralappar för elen så pekar väl mycket på att kortet betalade sig redan då?

Av de jag har diskuterat med så är det många som inte drar av den extra kostnaden för el av diverse udda anledningar. Ofta verkar de tro att all värme de får gör det gratis trots att det är mitt i sommaren och värmepannan är avstängd. Så jag vet att ett gäng skiter i elkostnaden, frågan är bara hur utbrett det är.

Sen ditt räkneexempel. Ett 280X kostar i runda slängar 2500 kr. Drar man in 1000 kr per månad i tre månader ger det en vinst utan elkostnad på 500 kr. Det verkar dra i runda slängar 200 W vid full last. Det är 432 kWh bara för grafikkortet. Så någonstans 200 till 400 kr beroende på elpriset och hur mycket resten av datorn drar. Så kanske ett par hundralappar utöver grafikkortet på tre månader. Då har vi utgått från att resten av datorn var gratis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen ditt räkneexempel. Ett 280X kostar i runda slängar 2500 kr. Drar man in 1000 kr per månad i tre månader ger det en vinst utan elkostnad på 500 kr. Det verkar dra i runda slängar 200 W vid full last. Det är 432 kWh bara för grafikkortet. Så någonstans 200 till 400 kr beroende på elpriset och hur mycket resten av datorn drar. Så kanske ett par hundralappar utöver grafikkortet på tre månader. Då har vi utgått från att resten av datorn var gratis.

Sedan ska man komma ihåg att grafikkortet kan säljas för 1500kr, så det är inte "förbrukat" bara för att man har använt det till mining några månader. Många köpte dessutom sina grafikkort beg. för 2000kr, eller via webhallen för 2100kr. Så även med elen inräknad borde ganska många ha gjort en vinst.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Hade varit intressant att veta hur många av de som påstår att de fick sina kort betalda faktiskt fick de betalda om de räknar med strömförbrukningen vilket många helt ignorerar. Hade också varit intressant att se hur mycket de tjänat jämfört med den tid de lagt ner på det.

Ja, det var/är många som inte tänker på el kostnaderna.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

nice, ge MIG ett 780 erbjudande!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag snackar orsak och verkan. Det spelar ingen roll om det är en farm eller tio tusen användare som minar, effekten är densamma, dvs. att svårighetsgraden ökar. Farmar kanske gör att svårighetsgraden stiger snabbare, men i slutänden spelar det ingen roll. Det är alltid bara en tidsfråga.

Det är Bitcoin-nätverkets hash rate som påverkar svårighetsgraden (genom att hash raten påverkar hur ofta ett nytt block hittas). Det är helt riktigt att det inte spelar någon roll om det är ASIC farmar eller hemma-GPU:er som står för hash raten, utan det är förändringen av hash rate som påverkar svårighetsgraden.

Svårighetsgraden kan dessutom gå ner med tiden, om nätverkets hash rate går ner. Detta har faktiskt hänt tidigare i Bitcoins historia.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av alpha:

Sedan ska man komma ihåg att grafikkortet kan säljas för 1500kr, så det är inte "förbrukat" bara för att man har använt det till mining några månader. Många köpte dessutom sina grafikkort beg. för 2000kr, eller via webhallen för 2100kr. Så även med elen inräknad borde ganska många ha gjort en vinst.

Samtidigt var det många som köpte en helt ny dator och risers och grejer för att börja gräva i februari... Så visst, vi kan sitta och handplocka exempel från båda sidorna om vi vill men det kommer tyvärr fortsätta vara rena spekulationer. Det var därför jag tyckte att det hade varit intressant att få lite konkreta siffror, något som i praktiken är omöjligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Samtidigt var det många som köpte en helt ny dator och risers och grejer för att börja gräva i februari... Så visst, vi kan sitta och handplocka exempel från båda sidorna om vi vill men det kommer tyvärr fortsätta vara rena spekulationer. Det var därför jag tyckte att det hade varit intressant att få lite konkreta siffror, något som i praktiken är omöjligt.

Men visade inte mitt räkneexempel att man definitivt gick med vinst om man började före februari? Började man istället under februari är det mer tveksamt, och började man i maj var det definitivt ingen lönsam historia.

Så även om man inte kan räkna exakt på kronan så är det väl ganska tydligt att de som hoppade på tåget före februari borde ha gått med vinst?

Sedan är det så att folk minade olika coins, vilket gör att det på individuell nivå kan skilja ganska mycket hur stor vinst man gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tittar man så går handeln med Bitcoin sakta men säkert ner och det är Bitcoin som är själva kärnan i att tjäna pengar på altcoins.

Tycker det är helt bisarrt hur hashraten/difficultyn har en i princip oavbruten exponentiell ökning, med en dubbleringstid på drygt 2-3 månader: http://bitcoindifficulty.com/

Reflekterar hashratekurvan att ASIC riggarna blir kraftigare i densamma takt isåfall? För om handeln samtidigt är på nedåtgående borde det innebära att antalet personer som minear är någorlunda konstant?

Permalänk

Grabbar, nu jävlar de SKA de köpas GTX 780's inget annat. Det bästa för de bästa priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Oj, vilken överraskning...

Och det var allt som krävdes för att jag skulle sparka igång ett alldeles för långt dunderpatrullen youtube-maraton..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av alpha:

Men visade inte mitt räkneexempel att man definitivt gick med vinst om man började före februari? Började man istället under februari är det mer tveksamt, och började man i maj var det definitivt ingen lönsam historia.

Så även om man inte kan räkna exakt på kronan så är det väl ganska tydligt att de som hoppade på tåget före februari borde ha gått med vinst?

Sedan är det så att folk minade olika coins, vilket gör att det på individuell nivå kan skilja ganska mycket hur stor vinst man gjorde.

Din uträkning visade ett scenario när det gick att tjäna lite pengar. Jag kontrade med ett exempel där man definitivt inte fick igen sina pengar.

Det går inte att säga att de som hoppade på före februari gick med vinst utan att också veta vad de har för elkostnader och hur mycket pengar de faktiskt la på ny hårdvara. En del investerade rätt mycket i kringliggande saker som extra kylning och stora lådor och grejer. Det ska också betalas tillbaks.

Jag säger inte att det var omöjligt att tjäna pengar, en del som var tidigt ute gjorde sig en hacka men frågan är hur många de faktiskt var? För det känns som den stora ruschen efter grafikkort och allmän hårdvara kom för sent för att alla skulle bli rika på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt glada nyheter för oss alla konsumenter, och speciellt för jag/dom som köper begagnat som t e x här på marknaden för att spela med.

Snart slipper man kanske alla kommenterar "men det är ju bra för miningriggar, därför priset är överkraftigt över än det skulle varit "

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Zotamedu:

Frågeställning kring lönsamhet

Beror väldigt mycket på när man började.

Började man i mitten i Februari:
http://www.cryptopros.com/2014/03/multipool-vs-single-pool-do...

Får de ut 0,17826564 BTC på två 7970 under den relevanta perioden, vilket med växlingskurser på 600USD/BTC och 6,6SEK/USD grovt räknat ger 700kr. En dator med 2x7970 drar drygt 600W. Med ett elpris på 1,3kr/KWh blir det 561kr i elkostnad.

Då ligger man +150kr/månad, problemet är om detta täcker värdeminskningen. Köpte man sitt 7970 för 2000kr och nu får runt 1500kr så har man en värdeminskning på 125kr/månad att ta hänsyn till.

Slutresultatet blir då +25kr.

Började man dock i mitten på januari så ser det betyligt bättre ut:
http://www.cryptopros.com/2014/02/multipool-beats-litecoin.ht...

Med samma antaganden som ovan men med en växlingskurs på 750USD/BTC och USD/SEK på 6,4 ger 2141,31 kr.
Dra av el och värdeminskning och det landar på 1455 kr vinst.

Sen beror mycket på hur man gör. Scenarierna ovan utgår från direkt omvandling från krypto till SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Beror väldigt mycket på när man började.
Får de ut 0,17826564 BTC på två 7970 under den relevanta perioden, vilket med växlingskurser på 600USD/BTC och 6,6SEK/USD grovt räknat ger 700kr. En dator med 2x7970 drar drygt 600W. Med ett elpris på 1,3kr/KWh blir det 561kr i elkostnad.

Då ligger man +150kr/månad, problemet är om detta täcker värdeminskningen. Köpte man sitt 7970 för 2000kr och nu får runt 1500kr så har man en värdeminskning på 125kr/månad att ta hänsyn till.

Slutresultatet blir då +25kr.

Scrypt har dock varit en värdelös algo att mina sedan början av 2014, GPU mining har alltid handlat om att ligga steget före och hålla sig uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Och då får man ju också räkna i exemplet att om boendet hade elvärme så var det win-win då den kostnaden kunde dras från värmekontot

Försiktigt nu. Jag hävdar iofs att du har rätt, även om det kanske inte är den mest effektiva uppvärmningsmetoden, men det är inte alla som håller med, och diskutionerna om det kan hålla på i al evighet.

Skrivet av Rouge of Darkness:

och att de blir win/win pga att man kan dra ner värmen köper jag inte.

har bott i hus som varit väldigt oisolerat och kom aldrig över 10.000:-/år i värmekostnad och då hände det att vi hade 7°c i köket på mornarna innan vi satte in nya värmesystemet så det var väldigt dåligt isolerat som ni kan förstå.

Om din uppvärmningskostnad på värmesystemet minskat, och miningen har gått med vinst, så har dina nettoutgifter för uppvärmningen minskat, vilket ÄR en besparing. Skulle tro att det faller under "win win" i de flestas plånbok. Slutresultatet blir trots allt mer pengar mellan läderbitarna.

Skrivet av Rouge of Darkness:

de som håller priset nere är ju att i princip halva året behöver man ju inte ha värmen igång så en miningrigg som står å puttrar värme på sommaren är ren förlust i gämnförelse då den ändå inte behövs då.

Förlust är det ju bara om den inte genererar pengar. Så länge den går +/-0 eller bättre, är det möjligen en olägenhet att den låter och genererar värme, men en förlust ser jag inte riktigt det som.

Skrivet av Zotamedu:

Av de jag har diskuterat med så är det många som inte drar av den extra kostnaden för el av diverse udda anledningar. Ofta verkar de tro att all värme de får gör det gratis trots att det är mitt i sommaren och värmepannan är avstängd. Så jag vet att ett gäng skiter i elkostnaden, frågan är bara hur utbrett det är.

Självklart måste man producera mer inkomster än utgifter, att inte räkna elen sommartid, när man inte har ett uppvärmningsbehov verkar... märkligt, som bäst. Å andra sidan kickar elementen igång här nästan var natt fortfarande. Utetemperaturen styr, och när de senaste nätterna i sydsverige har hamnat på 10-12grader så har det funnits ett (marginellt) uppvärmningsbehov.

Skrivet av Apanx:

Med ett elpris på 1,3kr/KWh blir det 561kr i elkostnad.

För helvete vännen, byt elavtal. Jag tyckte det lät dyrt, och loggade in på mitt elbolags sida för att kolla mitt elpris. Jag är ganska säker på att jag inte har Sveriges billigaste elpris, men jag betalar fortfarande inte mer än 85 öre / kWh. Det var i vintras, när elen var som dyrast... Just nu är det ungefär 10 öre billigare. Och då bor jag i fel del av Sverige för att få tag på billig el...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

För helvete vännen, byt elavtal. Jag tyckte det lät dyrt, och loggade in på mitt elbolags sida för att kolla mitt elpris. Jag är ganska säker på att jag inte har Sveriges billigaste elpris, men jag betalar fortfarande inte mer än 85 öre / kWh!

Betalar du 85 öre med överföringsavgiften så har du extremt billig el, t.ex här där jag bor nu så det billigaste inklusive skatt osv 75 öre/kwh lägg sen på 20 öre per kwh i överföringsavgift (brukar variera beroende på din förbrukning). Överföringsavgiften kan dock variera rätt kraftigt mellan bolagen, dock inget man kan göra nåt åt utan att flytta då bolagen har monopol på den biten. T.ex betalade morsan nästan 40 öre per kwh i överföringsavgift när hon bodde i lägenhet pga den låga förbrukningen och du kan göra absolut ingenting för att få ner den avgiften.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Försiktigt nu. Jag hävdar iofs att du har rätt, även om det kanske inte är den mest effektiva uppvärmningsmetoden, men det är inte alla som håller med, och diskutionerna om det kan hålla på i al evighet.

Om din uppvärmningskostnad på värmesystemet minskat, och miningen har gått med vinst, så har dina nettoutgifter för uppvärmningen minskat, vilket ÄR en besparing. Skulle tro att det faller under "win win" i de flestas plånbok. Slutresultatet blir trots allt mer pengar mellan läderbitarna.

Förlust är det ju bara om den inte genererar pengar. Så länge den går +/-0 eller bättre, är det möjligen en olägenhet att den låter och genererar värme, men en förlust ser jag inte riktigt det som.

Självklart måste man producera mer inkomster än utgifter, att inte räkna elen sommartid, när man inte har ett uppvärmningsbehov verkar... märkligt, som bäst. Å andra sidan kickar elementen igång här nästan var natt fortfarande. Utetemperaturen styr, och när de senaste nätterna i sydsverige har hamnat på 10-12grader så har det funnits ett (marginellt) uppvärmningsbehov.

För helvete vännen, byt elavtal. Jag tyckte det lät dyrt, och loggade in på mitt elbolags sida för att kolla mitt elpris. Jag är ganska säker på att jag inte har Sveriges billigaste elpris, men jag betalar fortfarande inte mer än 85 öre / kWh. Det var i vintras, när elen var som dyrast... Just nu är det ungefär 10 öre billigare. Och då bor jag i fel del av Sverige för att få tag på billig el...
B!

Snackade med en kompis som bytte ut en oljepanna mot bergvärme för ett par månader sedan. Deras panna har i princip bara producerat varmvatten till dusch och liknande sedan april. Det är mycket som är väldigt märkligt om man börjar gräva i kryptovalutor. Det är långt ifrån alla som vet vad de håller på med. Många drogs med i en våg som lovade gratis pengar som skulle regna från himlen. En del är ideologiskt drivna och springer fram med tillhörande skygglappar, andra tänker helt enkelt inte alls. Sen finns det vissa som var smarta som kunde tjäna sig en hacka på att vara tidigt ute och sedan sälja av innan det började dala igen. I slutet var scrypt ren och skär spekulering där man gissade vilket mynt alla andra skulle gissa på så att den fick tillräckligt med uppmärksamhet för att någon skulle vilja byta den mot ett annat mynt som faktiskt var användbar. En lång våg av pump and dump. Sen kom det pooler som hoppade automatiskt mellan mängder av olika mynt. Verkar som om karusellen är på väg att starta om med X11 nu fast med betydligt färre användare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Brace yorself!! Snart kommer fabriksbranden!

hahah precis! kapitalismens svar på överproduktionskriser som marx skulle sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

T.ex betalade morsan nästan 40 öre per kwh i överföringsavgift när hon bodde i lägenhet pga den låga förbrukningen och du kan göra absolut ingenting för att få ner den avgiften.

Shit. Låter illa. 18öre/kWh på mitt avtal, lägenhet. Men det är sant, det är man så illa tvungen att stå ut med. Man kan ju hoppas hon hade låg årsavgift istället, men är 340kr. Men i alla fall. Det bara måste gå att få ner elpriset från 130öre/kWh i prisexemplet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har bara gått plus på miningen sen i vintras. Har tjänat ett par tusen och sedan har jag två grafikkort att uppdatera min spelrigg med. Insåg att det bara skulle löna sig under en kort period så jag köpte ett par grafikkort jag kunde tänka mig ha att spela på.

Det har båda varit en lärorik och pengasparande period. Ska köra ett sista ryck innan jag lyfter över grafikkorten.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag måste ha ett nytt AMD kort(nope inte fanboy, mitt moderkort stödjer bara AMD pga chipset)

så nu kanske man köpa ett nytt för vettiga pengar 2600kr för ett 7970 känns lite i saftigaste laget!

Jag tror knappast inte att chipsettet stöter ifrån ett nvidia kort, men jag förstår om den endast stödjer amd-crossfire och inte sli. Det finns 280x med schysst "custom" kylning för strax över 2000kr, detta kort är ett rebrandat 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

hahah precis! kapitalismens svar på överproduktionskriser som marx skulle sagt

Permalänk
Skrivet av kabbedi1:

Jag tror knappast inte att chipsettet stöter ifrån ett nvidia kort, men jag förstår om den endast stödjer amd-crossfire och inte sli. Det finns 280x med schysst "custom" kylning för strax över 2000kr, detta kort är ett rebrandat 7970.

Server bräda... Inga gpuer stöds om det inte är AMD då den integrerade grafiken är från just AMD

inga andra grafikkorts tillverkare fungerar jag har testat med både AMD, nVidia och Matrox

Och nej ingen corssifre/sli stöds heller

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti