Helt plötslig dålig bild. Playstation 3

Permalänk
Medlem

Helt plötslig dålig bild. Playstation 3

Någon mer än jag som har fått dålig bild? Vet inte om det är min tv eller mitt ps3 som är något skumt med?
Jag startade upp mitt ps3 igår och helt plötsligt så var bilden väldigt dålig, det ser ut om att jag kör med scart kontakt, blir ingen HD bild.
Har varit med om detta tidigare men då har jag bara behövt ta ur HDMI sladden och sen sätta in den i tv:n igen men efter denna gång blev det inte bättre.
Har testat med en annan skärm och där såg det bra ut, även testat hålla in pwr knappen några sekunder till jag hör ett pip, har grävt runt i inställningarna på ps3 och i tv:n och har inte blivit någon förbättring alls. Någon annan som har haft liknande problem och hur ni har löst det?

Jag har ett Super slim ps3 och min tv är en LG32" LCD-TV 32CS460 (http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/157240-lg_32_lcd...)

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Då jag är i ps menyn(hem) så är upplösningen i 1080p men direkt jag startar ett spel så sänker den till 720p och den ska ligga i 1080p så jag tror det är där problemet är?

EDIT: Jag kopplade in konsollen till min andra tv skärm och den gjorde samma. Alltså den ändrar från 1080p till 720p

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Då jag är i ps menyn(hem) så är upplösningen i 1080p men direkt jag startar ett spel så sänker den till 720p och den ska ligga i 1080p så jag tror det är där problemet är?

EDIT: Jag kopplade in konsollen till min andra tv skärm och den gjorde samma. Alltså den ändrar från 1080p till 720p

Spelet renderas i 720p varpå TV:n skalar upp till 1080p. På t ex Xbox 360 kommer konsolen skala upp bilden och likväl rapporterar TV:n 1080p-upplösning, även om den nativa upplösningen är lägre.

Så själva siffrorna är det inget fel på. Full 1920*1080-upplösning är rätt ordentligt sällsynt i förra generationens konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Då jag är i ps menyn(hem) så är upplösningen i 1080p men direkt jag startar ett spel så sänker den till 720p och den ska ligga i 1080p så jag tror det är där problemet är?

EDIT: Jag kopplade in konsollen till min andra tv skärm och den gjorde samma. Alltså den ändrar från 1080p till 720p

ps3an klarar i regel inte av 1080p.
I vissa spel går det att "tvinga" fram full HD men det är som nämnt ovan en uppskalning.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Spelet renderas i 720p varpå TV:n skalar upp till 1080p. På t ex Xbox 360 kommer konsolen skala upp bilden och likväl rapporterar TV:n 1080p-upplösning, även om den nativa upplösningen är lägre.

Så själva siffrorna är det inget fel på. Full 1920*1080-upplösning är rätt ordentligt sällsynt i förra generationens konsoler.

Skrivet av maxnelson:

ps3an klarar i regel inte av 1080p.
I vissa spel går det att "tvinga" fram full HD men det är som nämnt ovan en uppskalning.

Är inte så kunnig men nu förstår jag iaf tack!
Har däremot varit och testat mitt ps3 hos en kompis och bilden såg bra ut så det måste vara tv:n.
Är osäker på vad det ska kunna vara, har även återställt inställningarna i tv:n och testat har HDMI kontakten i andra porten, även varit och mixtrat med inställningarna... Jag hoppas inte något har gått sönder min tv är ju 2 år gammal så lite till borde den väl hålla.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Beroende på dina inställningar så bestämmer PS3'an hur bilden ska visas. Tillåter du 720p så kommer PS3'an välja 720p när den ska visa bilden och låta din TV sköta scalningen, I de flesta fallen så är TV apparaterna betydligt bättre än själva PS3'an att scala om bilden då de vet själva hur man gör det bäst för just den TV'n. När det gäller dator skärmar så har de oftast inget system alls för vettig omskalning av bild och resulterar nästan alltid i sjukt dålig bild, samt självklart finns det TV apparater som är dåliga på det med.

Det finns dock ett sätt du kan tvinga så att PS3'an enbart använder 1080p om det är upplösningen du vill ha. Gå till Video inställningar, ändra bildinställning när du kommer till upplösning, kryssa bort _ALLT_ förutom 1080p, fortsätt.

Värt att nämna att ibland när HDMI kontakten glappar kan PS3an få för sig att resetta video inställningarna, vilket kan ha hänt för dig innan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Beroende på dina inställningar så bestämmer PS3'an hur bilden ska visas. Tillåter du 720p så kommer PS3'an välja 720p när den ska visa bilden och låta din TV sköta scalningen, I de flesta fallen så är TV apparaterna betydligt bättre än själva PS3'an att scala om bilden då de vet själva hur man gör det bäst för just den TV'n. När det gäller dator skärmar så har de oftast inget system alls för vettig omskalning av bild och resulterar nästan alltid i sjukt dålig bild, samt självklart finns det TV apparater som är dåliga på det med.

Det finns dock ett sätt du kan tvinga så att PS3'an enbart använder 1080p om det är upplösningen du vill ha. Gå till Video inställningar, ändra bildinställning när du kommer till upplösning, kryssa bort _ALLT_ förutom 1080p, fortsätt.

Värt att nämna att ibland när HDMI kontakten glappar kan PS3an få för sig att resetta video inställningarna, vilket kan ha hänt för dig innan.

Har testa kryssa bort alla förutom 1080p men då fanns det någon på 500 som inte gick att markera bort och då körde ps3 med de lägsta.
Osäker att det ska vara något glapp, testade nyss också återställa bildinställningarna på ps3 och inget blev bättre av det heller.

Visa signatur

Punch a fish make a wish