Crytek kan vara på väg mot konkurs

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ixos:

Källa på det? Låter inte alls sannolikt eftersom MS och Sony brukar sälja sina nya konsoler med förlust och finansiera detta med intäkter från licenser på spel ( pengar per såld titel som spelutvecklare betalar till DEM för att få släppa sina spel på konsolen ).

Som det ser ut idag måste konsoltillverkarna ofta betala de stora husen om de vill ha ett spel för sig själva. Annars går det inte att få ekonomi i ett AAA spel. Det säljs inte tillräckligt många exemplar på en plattform för att det ska vara värt det. Ryse var dessutom en lanseringstitel och därmed mer eller mindre teknikdemo för hela plattformen. Det är klart Microsoft pumpar in pengar i det för det är spelet som ska sälja plattformen. Spelkonsoler säljer inte på hårdvara utan i princip enbart på vilka spel som finns.

Skrivet av trickysaer:

"Enligt den tyska speltidningen Gamestar (betalningsvägg) är Crytek på väg mot en ekonomisk härdsmälta och kan till och med riskera att försättas i konkurs."

Jag läste om den här typ fem gånger, har sänkt två koppar kaffe nu men begriper mig inte på denna mening, någon högre intelektuell som kan utveckla?

Betalvägg betyder att du måste betala för att läsa artikeln som de hänvisar till. Du kan alltså inte bara surfa in på Gamestars hemsida och läsa originalartikeln utan att betala.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Betalvägg betyder att du måste betala för att läsa artikeln som de hänvisar till. Du kan alltså inte bara surfa in på Gamestars hemsida och läsa originalartikeln utan att betala.

Ahaa! Då blev det genast mycket klarare, klickade aldrig på länken så det blev helt obegripligt för mig

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

fortfarande sugen att spela det nya crysis, dock ser jag det inte på steam så det får la vänta? ryse ser la okey ut har kunnat köpa det på pc plattformen.

Permalänk
Medlem

Tja, med tanke på att Crytek aldrig gjort ett bra spel så är det ingen konstighet.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

ne det kommer nog inte vara någon större fara. vet inte ens om det finns allt för många cry engine spel. alla spel som är bra är ju unreal valve och frostbite sedan finns det massor av egna motorer tycker inte cry engine har mucke alls utanför crysis. den är ochså ganska tung driven för grafiken den visar, Frostbite som är minst lika bra har 60 fps mer i samma visuella kvalitet med 2 gånger så bra ljud. valve kan drivas av allt och den motorn ser snygg ut idag som i portal 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

LOL

Senaste undersökningen visar att PC marknaden är enorm, större än en enskild konsolplattform. Spelbolagen vet om detta och har erkänt det.

PC marknaden är och förblir framtiden, även om konsolmarknaden är stor den med.

PC marknaden är minimal för 99% av företagen. Heter man inte Valve, Riot eller Blizzard så är PC katastrof. Vi ska se om GTA V säljer 32 miljoner exemplar på en vecka på PC som det gjorde på konsol. Då kan vi snacka.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

PC marknaden är minimal för 99% av företagen. Heter man inte Valve, Riot eller Blizzard så är PC katastrof. Vi ska se om GTA V säljer 32 miljoner exemplar på en vecka på PC som det gjorde på konsol. Då kan vi snacka.

Konsolmarknaden har dock ca 100 gånger färre titlar, så för att få samma totala affärsvolymer på hela marknaden så behöver GTA V bara sälja 0,32 miljoner exemplar... Något det kommer göra första timman.

Det är också fel att tro att det är samma titlar som är populära på PC som på konsol. Hur stor är konsol MMO marknaden som väl har 300-400 miljoner betalande spelare på PC sidan vid det här laget? ( microtransactions + subscribtions ).

För de andra 99% av de mindre företagen som öht inte gör konsoltitlar så är PC marknaden KNAPPAST "minimal" den är det enda de drar in pengar på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja Ryse va ju ingen höjdare

Det kan det inte ha varit, kände inte ens till spelet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Efter stora misslyckanden som Crysis 2 och 3, Farcry 2. Missförstå mig rätt. Spelen är helt fantastiskt vackra, men det är inte allt, jag (och säkert många andra) saknar känsla i dessa spel. Jag menar, leta diamanter i afrika med en förbannad LED lampa? Lägg ner...

Jo, känner igen det där, eftersom jag spelar FC 2 just nu. Fick för mig att avsluta det efter ett speluppehåll på x antal år. Mest irriterande är att vaktposterna fylls på så snabbt. Så många onödiga strider som bara drar ut på tiden. Och buggen med Jackalens band som är samma på sista kartdelen.

Och det kanske inte behöver påpekas, med det var inte Crytek som gjorde Far Cry 2, utan Ubisoft Montreal.
Om jag minns rätt köpte EA upp Crytek efter att de hade gjort Far Cry (som alltså gavs ut av Ubisoft), men Ubisoft behöll vissa rättigheter, som t ex rättigheten till namnet Far Cry. Det var väl därför som Crytek fick döpa om sin "uppföljare" till Crysis, medan Ubisoft kunde "fortsätta" med Far Cry 2. FC2 använder Dunia Engine, som lär vara en modifierad variant av den första CryEngine. Förmodligen ännu en rättighet de behöll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Nu har jag bara skummat genom tråden men inte hittat följande opopulära uppfattning:

Efter stora misslyckanden som Crysis 2 och 3, Farcry 2. Missförstå mig rätt. Spelen är helt fantastiskt vackra, men det är inte allt, jag (och säkert många andra) saknar känsla i dessa spel. Jag menar, leta diamanter i afrika med en förbannad LED lampa? Lägg ner...
"Låt oss göra ett snyggt spel och glömma resten" verkar det som det står på Cryteks agenda.
Sista bra spelet de gjorde var Crysis 1 efter FarCry....

Eh what? Det var väl Ubisoft som gjorde FC-spelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det kan det inte ha varit, kände inte ens till spelet...

Det var väl i stort sett flaggskeppet för Xbox One, det säger väl allt om Xbox releasen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Eh what? Det var väl Ubisoft som gjorde FC-spelen?

Ubisoft var utgivare till första Far Cry som använda CryEngine, efter det är det enbart Ubisoft.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Hade mer än gärna köpt det, om det fanns till PC.

Permalänk

http://m.neogaf.com/showthread.php?t=841907
Enl den sidan utdrag från gamestar översätt till engelska.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Snusfri

En inkompetent CEO som sänkt skeppet rätt hårt.

Citat:

Originally Posted by Crytek Manager

There is an obvious lack of direction. In the past 2 years, the CEO promised several times the dev teams they could work on new projects, only to cancel those a few months later and to disrespectfully split these teams. Therefore the level of trust in the CEO is now very low. The destruction of the Crysis team for instance is one of the collateral damage of this lack of vision. Eventually, highly talented designers, artists and managers ended up on subpar projects or are used as insourcers. Crytek used to be a visionary leader in the industry, these times are over. For these reasons, many strong talents are leaving the boat.

http://www.glassdoor.com/Reviews/Crytek-Reviews-E347451.htm

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du har ju dessvärre inte en aning om vad du pratar om. Om CryEngine vore en sådan succee, varför tror du då samma bolag har dåliga finanser? Det handlar inte bara om spelen. Ingen köper CryEngine och deras subscription-version är en total flopp eftersom det finns bättre alternativ där ute.

Nej, så som Crytek behandlat sina free licensenter (och nu deras subscription licensenter) så är det en fröjd att se dem få betala för detta. Skräpföretag.

Motorn kan rendera riktigt fina bilder i realtid, men det är också allt den är bra på.

Du har delvis rätt då CryEngine som produkt inte direkt billig så det är ju den största anledning till att så få hade råd att köpa den och då mindre pengar till crytek när indie spelen köpte unity eller unreal, tekniskt sätt var grafik motorn extremt avancerad synd bara att marknadsföringen inte fungerade då få personer hade råd att köpa den och som du sa var ju supporten rätt kass också, företaget vet jag inget om direkt förutom att dom som ubisoft ljög och fejkade mycket med tech demos och trailers med mera, men deras grafik innan dom förrådde pc marknaden var ju en av dom bästa på pc någonsin.

Permalänk
Avstängd

Om dom skulle gå i konkurs, så hoppas jag att dom open sourcar CryEngine.

Det vore iaf något.

Permalänk
Medlem

har aldrig lirat nått av spelen dom gjort, inte funnits nån dragning i spelen för min del. så lär inte sakna dom:) men lite korkat att lägga "all in" på ett spel till xbox som inte går något vidare, hade dom kollat lite på nätet innan o vad som det skrivs om "next gen" konsollerna hade dom nog inte gjort denna tabbe. tror inte det gått så mkt bättre till ps4 heller

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Om dom skulle gå i konkurs, så hoppas jag att dom open sourcar CryEngine.

Det vore iaf något.

Det lär stå många i kö för att köpa motorn om det skulle hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Källa på det? Låter inte alls sannolikt eftersom MS och Sony brukar sälja sina nya konsoler med förlust och finansiera detta med intäkter från licenser på spel ( pengar per såld titel som spelutvecklare betalar till DEM för att få släppa sina spel på konsolen ).

Har ingen källa men det är extremt osannolikt att ett företag lägger ner gigantiskt med resurser för att släppa ett launchspel till en obeprövad platform utan några användare. Givetvis måste de fått en massa garantier av Microsoft för att släppa det exklusivt till One.
Annars är företaget extremt naivt om de trodde de skulle kunna tjäna pengar på att sälja några hundra tusen spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Ibland lönar det att göra exklusiva titlar....... Ibland inte. Visst skulle jag sakna Crytek, gillar verkligen deras spel. Har köpt och uppskattat dem alla. Ryse blir nu nästa att skaffas.

När lönar det sig att göra exklusiva titlar för utvecklaren? Det enda exklusiva titlar gör är at begränsar deras sålda enheter och boostar bara företaget bakom platformen i detta fall Microsoft.

Helt idiotiskt att sätta alla kort på en smal platform enligt mig.

Skrivet av Anon@tor:

Så då kan vi ju ge upp PC plattformen nu då ?

Om nu PC platformen var Xbone så ja.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

FarCry 1 var riktigt bra, men sen gick det bara utför..

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Vi ska se om GTA V säljer 32 miljoner exemplar på en vecka på PC som det gjorde på konsol. Då kan vi snacka.

Jag har redan köpt det till konsol istället för PC, eftersom all information om den bästa plattformen uteblev, och läser man bara forumen på det lilla sweclockers så är jag låångt ifrån ensam om det dåliga valet. Så det kommer absolut inte sälja lika mycket på PC som det skulle gjort om det lanserades ett år tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Så kan de gå om man gör ett exklusivt spel för xBone.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Inaktiv

Väntar fortfarande på TimeSplitters: Rewind, Project Reality 2 och Star Citizen i CryEngine (4:e generationen)!

Permalänk
Skrivet av omnia:

Så kan de gå om man gör ett exklusivt spel för xBone.

Så kan det gå oavsett plattform.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk

Mycket tråkigt.

Ryse verkar för mig rätt bra och skulle absolut köpa det till PC, men kommer inte köpa en Xbone så lär nog aldrig spela det. Eftersom Xbone sålt lite knackigt så är det inte så konstigt att intäkterna från Ryse inte blev vad de trodde. Tror Microsoft ligger lite risigt till med sin konsol..

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Nu har jag bara skummat genom tråden men inte hittat följande opopulära uppfattning:

Efter stora misslyckanden som Crysis 2 och 3, Farcry 2. Missförstå mig rätt. Spelen är helt fantastiskt vackra, men det är inte allt, jag (och säkert många andra) saknar känsla i dessa spel. Jag menar, leta diamanter i afrika med en förbannad LED lampa? Lägg ner...
"Låt oss göra ett snyggt spel och glömma resten" verkar det som det står på Cryteks agenda.
Sista bra spelet de gjorde var Crysis 1 efter FarCry....

Crysis 2 var faktiskt inte dåligt, ett av mina favoritspel tillsammans med Uncharted, TLOU. Crysis 2 hade förutom att det var förjävligt snyggt bra gameplay (mycket bättre än de flesta FPS) och en intressant story.

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

FarCry 1 var riktigt bra, men sen gick det bara utför..

...och efter FarCry 2 så gick det bara uppför igen.

FarCry 3 är på min topp 10 lista av spel och FarCry 4 ser ruskigt bra ut också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har ju med grafik inställningar?

Jag utgår ifrån att vi som postar här förstår den skillnaden, därför gick jag inte in på det närmre.

I jämförelse med allt annat jag spelat oavsett inställningar så är det ingenting som drivit upp mina fläktar och temperaturer så snabbt som Crysis.

Oavsett anledning är det ett högst personligt tecken på att det är en väldigt tungdriven motor, även om man får grafik i absolut toppklass på köpet så kan det vara en anledning till att många väljer andra alternativ för att ha ett mindre tungdrivet spel.

Jag vet inte om det stämmer, jag bara spekulerade vidare ifrån mina personliga erfarenheter som svar på Da´Russian Stallions personliga erfarenheter.