Permalänk
Medlem

Ubuntu 14.04 WIFI problem

Tja, jag har följande problem då jag installerade Ubuntu 14.04 på min stationära dator där jag använder mig av WIFI genom en usb sticka(Netgear WNDA3100 v2). Jag lyckades installera drivrutinerna med hjälp av ndiswrapper, mitt problem är att Ubuntu känner igen mitt trådlösa nätverk och frågar efter lösenordet men anslutningen kan inte upprätthållas utan den försöker att ansluta i en sådär 30-45 sekunder sedan så får jag jag meddelandet att jag är frånkopplad. Jag lyckas aldrig ansluta till nätverket.

Sedan så märkte jag att USB stickan inte känns igen om jag startar om datorn utan måste dra ut den och sätta in den igen för att Ubuntu ska kunna identifiera mitt trådlösa nätverk.

Någon som vet hur jag kan fixa problemen?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexz92:

Tja, jag har följande problem då jag installerade Ubuntu 14.04 på min stationära dator där jag använder mig av WIFI genom en usb sticka(Netgear WNDA3100 v2). Jag lyckades installera drivrutinerna med hjälp av ndiswrapper, mitt problem är att Ubuntu känner igen mitt trådlösa nätverk och frågar efter lösenordet men anslutningen kan inte upprätthållas utan den försöker att ansluta i en sådär 30-45 sekunder sedan så får jag jag meddelandet att jag är frånkopplad. Jag lyckas aldrig ansluta till nätverket.

Sedan så märkte jag att USB stickan inte känns igen om jag startar om datorn utan måste dra ut den och sätta in den igen för att Ubuntu ska kunna identifiera mitt trådlösa nätverk.

Någon som vet hur jag kan fixa problemen?:)

Vad säger loggarna? Kolla under /var/log, osäker vilken som gäller på Ubuntu

Edit: syslog heter den.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexz92:

Tja, jag har följande problem då jag installerade Ubuntu 14.04 på min stationära dator där jag använder mig av WIFI genom en usb sticka(Netgear WNDA3100 v2). Jag lyckades installera drivrutinerna med hjälp av ndiswrapper, mitt problem är att Ubuntu känner igen mitt trådlösa nätverk och frågar efter lösenordet men anslutningen kan inte upprätthållas utan den försöker att ansluta i en sådär 30-45 sekunder sedan så får jag jag meddelandet att jag är frånkopplad. Jag lyckas aldrig ansluta till nätverket.

Sedan så märkte jag att USB stickan inte känns igen om jag startar om datorn utan måste dra ut den och sätta in den igen för att Ubuntu ska kunna identifiera mitt trådlösa nätverk.

Någon som vet hur jag kan fixa problemen?:)

Hur installerade du?

Det enklaste sättet att få igång Wifi är att installera Ubuntu när datorn är ansluten med kabel och sedan bara dra ur kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Hur installerade du?

Det enklaste sättet att få igång Wifi är att installera Ubuntu när datorn är ansluten med kabel och sedan bara dra ur kabeln.

Vad har det med hans WIFI dongel att göra?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.