Permalänk
Medlem

Dator sönder

Har ett 290x inkopplat och datorn dog precis, när jag starta den igen så kom ett långt pip och 2 korta. Plockade ur 2 av mina ram minnen som satt på svarta platser på moderkortet, finns blåa och svarta. Då försvann pipen men fortfarande ingen bild. Kopplade loss kontakterna och säg att kontakten som jag satt på psu till grafikkort var brända. Är hela grafikkortet paj ellr är det moderkortet?

Permalänk
Medlem

Vad sitter mer i datorn?

Permalänk
Avstängd

Otroligt tråkigt att höra och beklagar.

Det går inte att säga rakt av vilket som är sönder. Du måste dessvärre testa själv. Det kan vara grafikkort, det kan vara moderkort så att säga.

Men du säger att PCI-E kontakterna som går från PSU direkt till GPU är brända? Då är nog grafikkortet sönder.
Du måste givetvis testa med ett annat för att konfirmera detta.

Permalänk
Medlem

Hej! Vad är det för nätaggregat du har, samt vad är övriga delar?

"Öh, det är en blå bil med svarta däck och den går fortare på högsta växeln"

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av vingo:

Har ett 290x inkopplat och datorn dog precis, när jag starta den igen så kom ett långt pip och 2 korta. Plockade ur 2 av mina ram minnen som satt på svarta platser på moderkortet, finns blåa och svarta. Då försvann pipen men fortfarande ingen bild. Kopplade loss kontakterna och säg att kontakten som jag satt på psu till grafikkort var brända. Är hela grafikkortet paj ellr är det moderkortet?

Det kan ha klarat sig, men det kan också vara rökt. Det grafikkortet jag har hade delvis brända PCI-e kontakter, men det fungerar ändå. Det beror på vad som hänt. Har du ett för klent/gammalt/kass nätagg så kan de ha stekt kortet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vingo:

Har ett 290x inkopplat och datorn dog precis, när jag starta den igen så kom ett långt pip och 2 korta. Plockade ur 2 av mina ram minnen som satt på svarta platser på moderkortet, finns blåa och svarta. Då försvann pipen men fortfarande ingen bild. Kopplade loss kontakterna och säg att kontakten som jag satt på psu till grafikkort var brända. Är hela grafikkortet paj ellr är det moderkortet?

Nej, det är nog snarare ditt PSU´s kontakter som gjort sitt.
Testa om nätaggregatet startar genom att "tjyvstarta" det.
Startar INTE PSU´n så får du köpa ny, men skulle den starta så kan du ju alltid köpa molex--->PCI-e.
denna och denna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nej, det är nog snarare ditt PSU´s kontakter som gjort sitt.
Testa om nätaggregatet startar genom att "tjyvstarta" det.
Startar INTE PSU´n så får du köpa ny, men skulle den starta så kan du ju alltid köpa molex--->PCI-e.
denna och denna.

Jag tolkar hans historia att datorn lever men inte ger bild. Han har varit dålig på att ge oss detaljer så det är lätt att missförstå honom.

Enda gången man kan gå efter nätaggs testet är om den är död och fortsätter vara död vid testet. Vissa trasiga nätagg är ökända för att lura folk att tro att felet är något annat. Tex kan vissa starta en annan datorn hela vägen in i Windows under en kort tid innan andra datorn också sabbas av nätagget.

Vi behöver veta nätaggets märke modell och ålder. Beroende på vad han har så kan det vara nätagget som sabbat grafikkortet och kanske även andra delar.

Permalänk
Medlem

Okej jag är tillbaka, och allt funkar!!!"12121!!

Min PSU är typ 800 år gammal och något random märke APX? typ. 630W

Jag kopplade bort kabeln som blivit bränd, sån tur va så var det en sån extra kabel som delade 1 till 2, vet ej vad det kallas..

Allt funkar som det ska, har t.om alla ram minnen i igen, det enda som är lite tråkigt är väl att vattenkylningen verkade klydda till det lite, jag tror nog att det är PSUn som fuckat med alla saker o ting inom chassit. Så nu sitter jag med H80 fläktarna kopplade till NZXT Chassits Fan controllers, och sladdarna hänger lite hur som helst.

Så det som behövs nytt känns ju som

Chassi
PSU
Vattenkylning/Luftkylare till CPUn

Tack för all hjälp! fick panik där ett tag.

Permalänk
Medlem

Vad jag insett är att den kabeln som är sönder från vattenkylningen är den som sitter på "Strömförgreningskabel" alltså den med 4 pins på typ? "http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a..."

Vet att det antagligen är skitsvårt att förstå vad jag menar men ännu svårare för mig att försöka förklara när jag inte vet vad dem kallas riktigt hehe

Vattenkylaren hade 2 pins och de där skyddsplasten/monteringsplasten på sig, jag tog bort plasten och körde de 2 pinsen rätt in i uttaget så funkade det igen.

Permalänk
Medlem

Så att alla vet, jag sitter vid datorn nu.

Allt funkar som det ska, inga fel meddelanden, pip eller sämre prestanda hitintills.

Det måste varit PSUn som förstört PCI-E adaptern genom att smälta den/bränna sönder, så det ska bytas direkt på måndag.

Några tips på 700w~ bra för slanten nätagg?

Permalänk
Hedersmedlem

AXP 630 är ett av de sämre aggen som sålts så mitt råd är att sluta använda det direkt, speciellt med ett 290X! Har lite svårt att greppa hur man kan köpa ett så påkostat grafikkort, ett av marknadens absolut bästa, och sedan använda ett nätagg för 250kr.

Eftersom du, trots upprepade uppmaningar från medlemmar inklusive mig själv (ett tips är att uppmärksamma vad moderatorerna skriver), inte listat vilka delar du har vill jag inte rekommendera ett nätagg än eftersom vi inte vet vilken effekt som krävs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hmm

Intel Core i7 860
Corsair H80
MSI - D2415
10GB RAM - Corsair, A-Data, A-data, Hyundai Technology
Gigabyte 290x Gelid icy cooler rev2 aftermarket kylare

Har haft nätagget sen flertal år tillbaka, grafikkortet köpt 2 veckor tillbaka.

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul... detta ska då funka en hel del bättre, dock finns det ju modeller med högre effektivitet som gold osv.... och har du pengar och lägga ut så kan du kika på de bättre modellerna helt klart ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Fungerar nog bra men blir nog väldigt jobbigt att byta ut det på måndag

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

detta ska funka bra och är ett av de bättre nätaggen du kan få för pengarna (seasonic bygge om jag inte minns fel ?)

ingen ide att snåla på en av de viktigaste delarna till datorn

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Fungerar nog bra men blir nog väldigt jobbigt att byta ut det på måndag

Varför skulle det bli jobbigt på måndag? får väl göra det på tisdag då...

trololo

Permalänk
Medlem

Jag passar också på att skicka in en kandidat även denna från Seasonic.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vingo:

Varför skulle det bli jobbigt på måndag? får väl göra det på tisdag då...

trololo

Just det agget är väl slut överallt, det var nog det han menade. En av marknadens bästa agg dock.

Mycket bra ersättare: http://cdon.se/hemelektronik/seasonic/seasonic-g-650-gold-80p...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...
http://cdon.se/hemelektronik/seasonic/seasonic-x-650-80-plus-...

Måste du handla på Inet finns utmärkta https://www.inet.se/produkt/6901049/xfx-pro-series-650w-80-br... men aggen ovanför är betydligt modernare konstruktioner.

650 kvalitetswatt räcker utan vidare till 290X + din rigg, men mycket lägre bör du inte gå.

AXP 630W gav runt hälften stabilt vid tester, så du har i princip kört med ett dåligt ~350W idag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Just det agget är väl slut överallt, det var nog det han menade. En av marknadens bästa agg dock.

Mycket bra ersättare: http://cdon.se/hemelektronik/seasonic/seasonic-g-650-gold-80p...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...
http://cdon.se/hemelektronik/seasonic/seasonic-x-650-80-plus-...

Måste du handla på Inet finns utmärkta https://www.inet.se/produkt/6901049/xfx-pro-series-650w-80-br... men aggen ovanför är betydligt modernare konstruktioner.

650 kvalitetswatt räcker utan vidare till 290X + din rigg, men mycket lägre bör du inte gå.

AXP 630W gav runt hälften stabilt vid tester, så du har i princip kört med ett dåligt ~350W idag.

wtf

Nej har netonnet 5 min ifrån mig xD

Ja nätagget kom med en dator jag fick av min bror sedan dess har jag bara byggt på med nyare saker, när man inte har mycket med pengar så får de liksom bli ett långvarigt projekt!

Ska väl röra mig ner på måndag och fixa nån av ovanstående, tack för hjälpen.

En fråga till, Mitt moderkort, borde jag byta ut? kan ej göra något i bios på den eftersom det är låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vingo:

wtf

Nej har netonnet 5 min ifrån mig xD

Ja nätagget kom med en dator jag fick av min bror sedan dess har jag bara byggt på med nyare saker, när man inte har mycket med pengar så får de liksom bli ett långvarigt projekt!

Ska väl röra mig ner på måndag och fixa nån av ovanstående, tack för hjälpen.

En fråga till, Mitt moderkort, borde jag byta ut? kan ej göra något i bios på den eftersom det är låst.

Låst hur?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Låst hur?

Ingen aning, kan ej OCa i bios t.ex

Moderkortet kommer från en köpdator i butik, så det står typ "Esprimo blabla" och kan ej göra något inne i bios.

Permalänk
Skrivet av vingo:

wtf

Nej har netonnet 5 min ifrån mig xD

Ja nätagget kom med en dator jag fick av min bror sedan dess har jag bara byggt på med nyare saker, när man inte har mycket med pengar så får de liksom bli ett långvarigt projekt!

Ska väl röra mig ner på måndag och fixa nån av ovanstående, tack för hjälpen.

En fråga till, Mitt moderkort, borde jag byta ut? kan ej göra något i bios på den eftersom det är låst.

Kan sluta rätt dyrt, om du behöver byta cpu och/eller ram. Byt agget och när du har pengar byt moderkortet Men ladda ner cpu-z http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html så kan man hjälpa dig, om det räcker med moderkortsbyte

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Låst hur?

Ser ut att komma från en märkesburk.. = låst

Dock att hitta ett OK moderkort till den gamla CPU kan bli halvknepigt,

Så skulle vänta till man kan byta även CPU

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vingo:

Har ett 290x inkopplat och datorn dog precis, när jag starta den igen så kom ett långt pip och 2 korta. Plockade ur 2 av mina ram minnen som satt på svarta platser på moderkortet, finns blåa och svarta. Då försvann pipen men fortfarande ingen bild. Kopplade loss kontakterna och säg att kontakten som jag satt på psu till grafikkort var brända. Är hela grafikkortet paj ellr är det moderkortet?

Vänta nu lite här? Hur ska vi veta om det är moderkortet eller GPUn som är paj? Provat att sätta in ett annat kort?

Ja. Ett av de bättre nätaggen på marknaden och helt klart det bästa för sitt pris.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

http://pastebin.ca/2816338

Där är min report log från cpuid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vänta nu lite här? Hur ska vi veta om det är moderkortet eller GPUn som är paj? Provat att sätta in ett annat kort?

Du behöver inte bry dig om den posten, det är löst. handlar on PSUn som alla de senaste de postsen skriver om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vingo:

Ingen aning, kan ej OCa i bios t.ex

Moderkortet kommer från en köpdator i butik, så det står typ "Esprimo blabla" och kan ej göra något inne i bios.

Det beror antagligen på att BIOS 1 har blivit korrupt så den har slagit över på BIOS 2 som är låst från fabrik. Allt för att du inte ska kunna pilla sönder det igen och då få ett brickat moderkort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det beror antagligen på att BIOS 1 har blivit korrupt så den har slagit över på BIOS 2 som är låst från fabrik. Allt för att du inte ska kunna pilla sönder det igen och då få ett brickat moderkort.

Har ju aldrig pillat på det? Det var så när jag fick det.