Windows 9 "Threshold" i olika utgåvor för persondatorer och mobila enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Men frågan är väl, finns det någonting annat än UI't som är nytt? Windows 9 känns mer som en windows 7/8 hybrid. Windows 7 kan utnyttja modern hårdvara till fullo. Så varför skulle man "uppgradera" till windows 9?

För att mainstream supporten för Windows 7 försvinner om ett halvår.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kadjoopplo:

Tror windows 9.0 kommer bli ruskigt bra. Allt som finns under mordern UI i Win 8 gillar jag skarpt. Jag pratar om aktivitetshanteraren, bättre minneshantering osv osv osv listan kan göras lång. (Ur en konsuments perspektiv ser jag mina ögon med).

Men Mordern UI. Tack, men nej tack.

Verkligen. Finns många jättebra förbättringar i Windows 8. Men jag vill inte lämna det snygga och enligt mig mycket mer användarvänliga grafiska utseendet i Windows 7 (Aero) för ett platt, fult, tråkigt GUI som flyter ihop, inte tillåter svarta fönsterramar osv. Frågan är varför man inte kan få använda Aero om man vill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hoppas att de ställer till det ännu värre än med W8 så MS marknadsandelar minskar.

Permalänk
Medlem

Men är de dumma i huvudet? Vad är poängen med Windows i plattor och telefoner om de ska vara separerade operativsystem med olika gränssnitt? De behöver tona ner Win8-startmenyn och göra så att man kan starta direkt till skrivbordet. Men framtiden är mobila enheter som extraknäcker som stationära, då behövs det ett riktigt Windows i dem!

Permalänk
Medlem

Försiktigt positiv till nyheterna om kommande Win9, att man tycks ha insett att det är bäst att optimera gränssnittet mot hårdvaran som huvudsakligen används i interaktion med mjukvaran och man placerar modern appar i fönster, det borde ge betydligt bättre överblick när man samkör flera program/funktioner samtidigt... Trots allt så heter ju operativsystemet "windows".

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Entusiast

Trevligt att höra att Windows 9 inte är så långt borta. Då kan jag i lugn och ro sitta kvar på Windows 7 tills 9 kommer. Jag satt kvar på XP hela vägen till 7 kom.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hur tänker Microsoft egentligen? Nästan varenda sak de prövat med Windows 8 har de fått ändra igen. De borde sätta upp tydliga mål på hur de vill att det ska vara och sen köra på det.

Jag kör Windows 8 och använder ett program som gör att man kommer direkt in i vanliga Windows så varför inte lägga till mer sådana möjligheter för nya användare så de kan komma in i användandet av Windows 8.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är uppdateringen inte gratis så lär jag aldrig mer betala för Windows, eftersom detta är vad alla som köpt Windows 8 borde ha fått från första början!
Dessutom så hoppas jag innerligt att dem fixar alla kompatibilitets problem som finns med Windows 8.1, framförallt på mjukvaru-fronten.
Om inte båda dessa kraven uppfylls så går jag tillbaka till Windows 7.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker allt i windows 8 är bättre än 7an enda som suger en smula är metro och appar så 9an kan bli en hit men skulle dumpat alla appar där med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Trevligt att höra att Windows 9 inte är så långt borta. Då kan jag i lugn och ro sitta kvar på Windows 7 tills 9 kommer. Jag satt kvar på XP hela vägen till 7 kom.

Det var du inte ensam om, handlade bara om att hoppa över Vista, vilket många gjorde.

Ironiskt nog har jag hoppat över varannan utgåva sedan 98

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt all kritik mot win 8, har kört 8.1 i några dagar nu och är helt nöjd med det. Känns snabbare än win 7.
Tar inte lång stund att vänja sig med startskärmen heller imo, sen tycker jag det är smidigt med apps för facebook, onedrive, mail etc. Vill man inte ha startskärmen finns det ju start8, classic shell etc som tar bort den. Finns vissa saker som faktiskt är en bra uppgradering från win 7. Först och främt för mig så var det att få "taskbar" på alla skärmar, finns ju inget vettigt sätt att få gjort det i win 7.

Permalänk
Sötast

Vänta lite nu.... Microsoft är ju briljanta!

De måste ha lagt mycket tid och pengar på forskning för att komma fram till idén om att man ska ha olika gränssnitt beroende på inmatningsmetod.

Tänk om man bara hade kommit på detta förr i tiden, jag har ju alltid skrivet med bläckpenna direkt på skärmen och det blir så dyrt att byta ut dessa hela jävla tiden. Det är ju inte helt solklart att man bör skriva med bläck på papper, precis som att det inte är helt solklart att man har en miljö för desktop och en miljö för t.ex mobila enheter, ellerhur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Verkligen. Finns många jättebra förbättringar i Windows 8. Men jag vill inte lämna det snygga och enligt mig mycket mer användarvänliga grafiska utseendet i Windows 7 (Aero) för ett platt, fult, tråkigt GUI som flyter ihop, inte tillåter svarta fönsterramar osv. Frågan är varför man inte kan få använda Aero om man vill.

Kan du inte patcha UXTheme och köra ex. det här temat? Jag förstår att Microsoft inte lägger resurser på att underhålla gamla teman; det kostar och det finns en rätt stark tradition av att modda Windows.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag kör Windows 8 och använder ett program som gör att man kommer direkt in i vanliga Windows så varför inte lägga till mer sådana möjligheter för nya användare så de kan komma in i användandet av Windows 8.

Du har missat 8.1 som ger just den funktionen (bland många andra) alltså?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

"Samtidigt spekuleras det om att Microsoft inte planerar att leverera några större nyheter med uppdateringen Windows 8.2, som beräknas hitta ut i augusti, utan väljer att spara det mesta till kommande Threshold. Det inbegriper den nya startmenyn och Modern-appar i fönster."

BUUUUU! Uppdatera med startmenyn!

P.S Jag gillar Modern UI till stora delar, men starmenyn måste väl komma dit med D.S

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Snusfri

Älskar mitt Windows 8.1, ett av de bästa köpen jag gjort.
MUI är mångfalt mycket bättre än den gamla förlegade och jobbiga startmenyn.

Skönt även att MS verkar skippa skräpet Aero som gör så att Windows 7 ser ut som ett leksaks-os för små barn.

Hoppas verkligen att man kan ha kvar MUI i Windows 9.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

Kan du inte patcha UXTheme och köra ex. det här temat? Jag förstår att Microsoft inte lägger resurser på att underhålla gamla teman; det kostar och det finns en rätt stark tradition av att modda Windows.

Jag håller med där. Hade de gjort så att man kunde välja, skulle det ha varit mer jobb, men bättre.
Då hade de som kör på att koppla ihop sina enheter kunnat använda sin datorn med det "platta" windows 8 gränssnittet på en surfplatta (surface tex) direkt mot sin stora dator som hade ett Aero gränssnitt.
Vista (patchad, men ändå) och framför allt Windows 7 Aero gränsnitten är riktigt bra verkar det som för många att förstå sig på.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det stycket känns inte bra, enda appen jag använder på min platta är iexplorer (och det är bara för tangetbordet ploppar upp av sig själv), resten är skrivbordsprogram.

Detta är nog endast på RT, och inte pro. Hoppas jag.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

BRA Microsoft!

Permalänk
Medlem

Uppgradera från windows 7? Varför?

Köpte ultimate till bra pris från amazon när det var på gång.

Jag är inte särskilt intresserad av att köpa en ny utgåva då priset troligen lär bli runt 2k eller mer. Jag är utvecklare så jag kör gärna ultimate.

Ofta är anledningen till att uppgradera antingen nybygge eller någon directx version. Om pyttemjuk törs släppa en dx version utan att göra det till win 7 också är jag tveksam till med det nya fokuset som finns på den fronten.

Så jag ställer mig högst tveksam när det gäller uppgraderingar.

Vidare så var priset oftast för en windows version 80% högre i EU än i Usa pga deras marknadsindelning, så jag försöker avhålla mig från att stödja sådana bolag som delar in marknaden på sådana sätt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Trevligt att höra att Windows 9 inte är så långt borta. Då kan jag i lugn och ro sitta kvar på Windows 7 tills 9 kommer. Jag satt kvar på XP hela vägen till 7 kom.

satt kvar på xp till win 7 gjorde väl typ alla....

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pi:

satt kvar på xp till win 7 gjorde väl typ alla....

Jag var nära att hoppa på Vista för att få ett fungerande 64-bit OS.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikeln:

överväger Microsoft att släppa det nya operativsystemet som en gratis uppdatering för användare med Windows 8.1 och kanske till och med Windows 7 SP1

DÅ UPPGRADERAR JAG!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hg:

Fattar inte riktigt all kritik mot win 8, har kört 8.1 i några dagar nu och är helt nöjd med det. Känns snabbare än win 7.
Tar inte lång stund att vänja sig med startskärmen heller imo, sen tycker jag det är smidigt med apps för facebook, onedrive, mail etc. Vill man inte ha startskärmen finns det ju start8, classic shell etc som tar bort den. Finns vissa saker som faktiskt är en bra uppgradering från win 7. Först och främt för mig så var det att få "taskbar" på alla skärmar, finns ju inget vettigt sätt att få gjort det i win 7.

Du vet väl att du inte behöver se Modern alls iom 8.1? Välj att starta till skrivbordet och du är helt fri från Modern!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Dåligt att det tar sådan tid för dom att införa en ordentlig startmeny.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du vet väl att du inte behöver se Modern alls iom 8.1? Välj att starta till skrivbordet och du är helt fri från Modern!

Vet, men jag råkar faktiskt gilla Modern UI :). Tycker som sagt det är smidigt med diverse apps som gör att jag slipper använda webbläsaren. Går ju att skräddarsy med vilka som helst program man vill ha där så, tycker det funkar fint som en genväg till de program jag använder mest. Körde Rocketdock för "snabbgenvägar" tidigare i win 7, men det är ju mycket lättare att bara trycka på win-knappen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Dåligt att det tar sådan tid för dom att införa en ordentlig startmeny.

Vad menar du med ordentlig startmeny? För den nya kommer inte att se likadan ut som den "ordentliga" i 7:an.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Vad menar du med ordentlig startmeny? För den nya kommer inte att se likadan ut som den "ordentliga" i 7:an.

Hur vet du det när de inte har visat upp den själva än?
Som det ser ut så har de tagit åt sig av all kritik eftersom de delar upp installationen för Windows 9 beroende på om det är en dator eller en mobil enhet, detta borde de ha tänkt på redan när de gjorde Windows 8 då de gjorde ett pekplatte OS för PC, tittar du sedan vidare på hur startmenyn kommer att se ut Windows 8.2 (som Sweclockers själva har bild på i denna artikel) så ser den i stort sett ut som startmenyn gör i Windows 7 minus "Stäng av" och med tillägg till funktionerna i ModernUI, i övrigt finns de flesta funktioner där och tror inte Microsoft vågar röra det igen.
Den är fortfarande inte fullkomlig men är en bit på väg åt rätt håll.

http://www.theverge.com/2014/4/2/5574830/windows-9-start-menu...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jadå det tog sin tid för Microsoft att förstå och nu kan man bara skratta åt Win8 helhjärtat.
Hoppas detta betyder att dom slopar det kantiga och fula UI som används på Win8, Aero sopar banan med den värdelösa designen.

Permalänk
Medlem

Windows 8 (och dess olika servicepack) kommer att ihågkommas tillsammans med Vista - det vill säga som rent skräp som ingen ville ha.

Säljnissarna på MS försökte göra en Apple: Därför har de skapat ett OS som skall se likadant ut för användarna, oavsett om de använder PC, platta eller telefon. Detta förstås i ett försök att låsa in användarna så att vi alltid väljer en maskin från MS, oavsett plattform. Och det var därför som Win 8 släpptes helt utan att vara vad en PC-användare med mus och tangentbord behöver. De släppte något som de själva ville ha - inte något som deras kunder ville ha.

Och se hur det gick när man gör saker för egen vinnings skull, utan att lyssna på användarna: Historiens skräphög.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3