Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bitcoin-utpressare hotar pizzerior i USA

Permalänk
Melding Plague

Bitcoin-utpressare hotar pizzerior i USA

Det är knappast någon nyhet att kriminella upptäckt digitala valutor, men nu används även Bitcoin i ett minst sagt udda utpressningsfall mot pizzerior i USA.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

...wat? Nästan så man tror det är ett sent april-skämt, ska bli intressant att se vad det är för basement dweller som fått för sig det här när han åker fast.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Är det ens en grej att lura till sig bitcoins? Vore det inte enklare+mer användbart med riktiga pengar i plånboken?
...

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk

Jävla maffia, Gudfadern goes online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Är det ens en grej att lura till sig bitcoins? Vore det inte enklare+mer användbart med riktiga pengar i plånboken?
...

Det går inte att spåra vem som äger en bitcoinadress, istället för bankinformation som är bundet till en viss person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Är det ens en grej att lura till sig bitcoins? Vore det inte enklare+mer användbart med riktiga pengar i plånboken?
...

Haha självklart är det en grej. Men nackdelen är om dom inte använder en "mixer" så går det väldigt enkelt att spåra bitcoinen och speciellt om personen skulle försöka växla bitcoinen till fiat via en bank. Men så länge adressen inte har en känd ägare så är den anonym.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Det går inte att spåra vem som äger en bitcoinadress, istället för bankinformation som är bundet till en viss person.

Det går att spåra vilka IP-adresser som haft kontakt med bitcoin adressen. Så om förbrytaren inte skyddat sig tillräckligt genom anonyma proxyservrar och andra sätt så går det att spåra vem som ligger bakom attacken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusNeuman:

Jävla maffia, Gudfadern goes online.

Antar att dom lärt sig från dom bästa - staten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Det går att spåra vilka IP-adresser som haft kontakt med bitcoin adressen. Så om förbrytaren inte skyddat sig tillräckligt genom anonyma proxyservrar och andra sätt så går det att spåra vem som ligger bakom attacken.

Och vad ska du göra med hans ip-adress, ska du ddos:a han tills han byter ip?

Permalänk
Avstängd

Men sluta. 4500 kr per pizzeria. Kan inte vara den skarpaste som gör detta. Alldelles för stort risktagande eftersom personen skickar till pizzerior runtom i hela USA. Vilken idiot haha.

Permalänk
Avstängd

Dåliga reviews? Tjuvringningar? Really? REALLY?

Hade fan inte givit dem en spänn och sedan hade de fått ringa hur mycket de vill. Något säger mig att det är någon snorunge som fått för sig att tjäna lite extra cash och sänder ut dessa "brev".

Skrivet av swesen:

Och vad ska du göra med hans ip-adress, ska du ddos:a han tills han byter ip?

Tror nog polisen kan göra lite mer. Eller tror du seriöst att de inte bryr sig? Speciellt inte i USA där de ser terrorister vid varje hörn?

Skrivet av Alibaba123:

Men sluta. 4500 kr per pizzeria. Kan inte vara den skarpaste som gör detta. Alldelles för stort risktagande eftersom personen skickar till pizzerior runtom i hela USA. Vilken idiot haha.

Skulle inte förvåna mig om det är någon snorunge som just hört talas om Bitcoin.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swesen:

Och vad ska du göra med hans ip-adress, ska du ddos:a han tills han byter ip?

Går och ta reda på vem som använt vilka IP-addresser vid vilka tidpunkter. Han lär inte vara så klipsk så det är så han kommer bli bustad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Går och ta reda på vem som använt vilka IP-addresser vid vilka tidpunkter. Han lär inte vara så klipsk så det är så han kommer bli bustad.

Så om jag ger dig min IP så kan du ta reda på vem jag är, närmare än att jag bor i Bålsta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Så om jag ger dig min IP så kan du ta reda på vem jag är, närmare än att jag bor i Bålsta?

Nja, kan inte tänka mig att vem som helst kan få tag på det hur som helst. Men informationen finns definitivt där.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Så om jag ger dig min IP så kan du ta reda på vem jag är, närmare än att jag bor i Bålsta?

Det är en jävla skillnad mellan gemeneman och fbi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Så om jag ger dig min IP så kan du ta reda på vem jag är, närmare än att jag bor i Bålsta?

Polisen kontaktar din operatör och frågar vem som har haft en speciell ip adress vid en speciell tid.

Permalänk
SpelClockers

så nu ha dom FBI och Secret Service efter sig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Är det ens en grej att lura till sig bitcoins? Vore det inte enklare+mer användbart med riktiga pengar i plånboken?
...

Definera "riktiga pengar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laykith:

Polisen kontaktar din operatör och frågar vem som har haft en speciell ip adress vid en speciell tid.

Det går dock att vara på nätcaféer eller vara på någon annans nätverk = problem solved?

Permalänk
Medlem

Fan.. nu blev man lite sugen på att gräva fram Pizza Tycoon

EDIT: Och väldigt sugen på pizza..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Bor man i ett land utan utlämning till USA och gör utskick till pizzerior i USA så funkar detta brottet ganska bra även om du inte genomför något utav hoten om en liten andel blir rädda. Det är dock nog få som bryr sig om de inte blir utsatta för hoten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

...wat? Nästan så man tror det är ett sent april-skämt, ska bli intressant att se vad det är för basement dweller som fått för sig det här när han åker fast.

Gömmer han sig ordentligt med Bitcoin och Tor så kan han inte åka fast.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dåliga reviews? Tjuvringningar? Really? REALLY?

Ja, men sedan nämns också health code vilations, tax evasion, money laundering, illegal drug sales, marijuana grow operations, methamphetamine production och terrorist traning activity.

Health code, tax evasion och pengatvätt kan få jobbiga konsekvenser, för att inte tala om polisbesök osv osv.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd

Nog FBI själva som skickat ut breven. Bara för att dom ska få en ursäkt för att förbjuda bitcoins.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dåliga reviews? Tjuvringningar? Really? REALLY?

Hade fan inte givit dem en spänn och sedan hade de fått ringa hur mycket de vill.

Hur gör du oftast när du beställer pizza? Mailar? Vad tror du det får för effekt om det hela tiden ringer i telefonen och det inte går att komma fram?
I Sexdregas lokala pizzeria kanske man inte går in och jämför de 10 bästa pizzeriorna i närområdet innan man bestämmer sig, men på Downtown, Manhattan kanske det är lite annorlunda.

Jag tror inte det är några större problem för dessa kids att förstöra ganska mycket på väldigt kort tid för några stackars pizzabagare som försöker hanka sig fram. Nu när detta uppdagas dock så tror jag inte det får riktigt samma effekt. Nog för att de som utför detta antagligen kan gömma sig ganska väl, men förr eller senare åker de garanterat fast.

Ska man spinna vidare så skulle det väl lika gärna kunna vara någon som ledsnat på någon på 4chan och bestämt sig för att "nu jävlar".

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Det är en jävla skillnad mellan gemeneman och fbi...

Ursäkta mig, men det heter/stavas gemene man och FBI.

Klart att det är en djävla skillnad mellan gemene man & FBI.

Men, det är inte alls så stor skillnad på några få Sweclockersmedlemmar här & FBI.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Gömmer han sig ordentligt med Bitcoin och Tor så kan han inte åka fast.

Var inte Silk Road bakom tor?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Så om jag ger dig min IP så kan du ta reda på vem jag är, närmare än att jag bor i Bålsta?

Har du hört talas om datalagringsdirektivet?

Permalänk
Entusiast

Måste vara en riktig superskurk som ligger bakom detta. Han har säkert sitt tillhåll i mammas källare och bär en Guy Fawkesmask och fedora. När han inte planerar sin nästa stora kupp sitter han på 4chan och reddit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

De skyller väl på al-Qaida i vanlig ordning.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.