Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför ska DICE göra Bad Company 3?

Permalänk
Medlem

Varför ska DICE göra Bad Company 3?

Jag läste en intressant artikel om Battlefield på Eurogamer igår. Karl-Magnus Troedsson på DICE sade i en intervju:

Citat:

"There were some people who were saying, 'why are you building Hardline? You should build Bad Company 3 instead."

"We take all this into account when we think about the future, and do franchise strategy," Troedsson said. "But there's one thing that lingers with Bad Company that we've been asking ourselves: what is it that the people really liked about Bad Company?"

Jag tillhör själv skaran som med glädje minns alla timmar jag lagt ner på Bad Company 2, och hur Battlefield 3 och 4 bara inte har "den där gnistan" på samma sätt. Samtidigt inser jag att det är svårt att precis sätta fingret på vad som gjorde BC2 så annorlunda (bättre).

"Det funkade" säger vissa kommentarer till artikeln. Sure, men bortsett från det.

Personligen saknar jag banorna mest. De var mycket roligare. De kändes mer välplanerade på något sätt. I BF4 är det antingen stora fyrkantiga slagfält, eller trånga korridorer där det regnar granater, i BC2 kändes banorna bara mer anpassade för Rush (som jag personligen spelar mest). På något sätt var det bara roligare.

Dessutom var det ju en bra single player-kampanj tyckte jag, med humor

Så vad säger ni? Hur förklarar vi för DICE varför (och hur!) de ska göra Bad Company 3?

Permalänk

Matimi0 gjorde en video i ämnet, sammanfattade det hela ganska bra. Kolla tuben

Permalänk

Jag tror att det är lite dribbel det där samtidigt som kloka tankar.

Skulle kunna hålla på hur länge som helst om hur bra BC2 var, och varför.
Jag tror de främsta anledningarna är den grafiska stilen, vapnens känsla, och destruction som var så bra, den tillät spelaren att spränga i stort sett allt.
Vem fan bryr sig om en skyskrapa som sprängs en gång i en karta när alla skjutit lite på den? När jag spränger en vägg, så ska väggen inte vara där längre, och så var det i BC2 och inte i BF3.

BF3 och BF4 är som en spinoff på Battlefield-serien; jag tycker att det borde heta något annat. För det är helt enkelt något annat än de andra Battlefield-spelen, grafiken är inte så "ren" eller "clean" som den är i alla andra spel. Som någon annan spelare beskrev BF3 så är det som "om någon lagt sperma över hela skärmen", eftersom spelen är så kladdiga i sitt utseende, det är suddiga effekter överallt. Visst, ha effekter som gör att det ser coolt ut, men gör inte så att det blir så suddigt och äckligt, det gör The Division, helt sjukt coola effekter som ser verkliga och rena ut.

Permalänk
Medlem

Jag älskade Rush i BFBC2, inte alls samma känsla i det i senare spelen. Som sagt, banorna kändes bättre, vapen och unlocks kändes inte lika grindiga att låsa upp också. Avsaknaden av jets gjorde då mig väldigt glad också.

Permalänk
Avstängd

Om man tar i betraktning vilka failures BF3 och BF4 var så hoppas jag dom inte gör Bad Company 3. Kommer bli en fuckup, jag garanterar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag tror de främsta anledningarna är den grafiska stilen, vapnens känsla, och destruction som var så bra, den tillät spelaren att spränga i stort sett allt.
Vem fan bryr sig om en skyskrapa som sprängs en gång i en karta när alla skjutit lite på den? När jag spränger en vägg, så ska väggen inte vara där längre, och så var det i BC2 och inte i BF3.

Det där summerar vad som är fel med BF3, BF4 framtida Hardline och förmodligen BC3 och BF5.
Den där känslan från BC2 är helt borta, och det gäller mer eller mindre alla vapen enligt mig. Vet inte varför men allt kändes så mycket bättre i BC2.

Bara att lyckas sänka en helikopter med med AT4:an fick mig att le rätt länge, och alla vapen hade känsla.
Det känns ju fel att säga att DICE kör spelserien i botten eftersom att det är deras spel, men det är iaf min åsikt.. tyvärr.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Alla spel-serier förlorar gnistan med tiden, även om uppföljarna är lika bra eller dåliga, och det beror inte så mycket på spelen utan mest spelarens själv. Man kan inte behålla samma känsla över ett spel/spel-serie för evigt. "Känslan" förändras omedvetet. Men man kommer fortfarande ihåg känslan man hade när det var som roligast, dvs helt nytt och spännande. Nostalgi kallas det. Därför blir man lite besviken varje gång en ny uppföljare kommer, eftersom man vill åt samma känsla som man hade förut. Ett bra exempel på det är ju alla som tjatar om hur bra WoW Vanilla och TBC var, och därefter blev sämre o sämre med tiden. Visst, det stämmer nog att det var den "roligaste WoW tiden", men det beror ju på att det var nytt och spännande då = bra känsla. Många står fast vid att det var expansionerna som förstörde spelet, men då leker vi med tanken och säger att om blizzard inte hade släppt några fler expansioner efter TBC, skulle folk då fortfarande haft kvar "känslan"? Inte en chans.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Det sätt jag vill beskriva Bad Company är "Tyngre". Dels var det annat upplägg, inga flygplan t.ex, men det kändes också som att det var mer tyngd i vapen och mer tyngd i spelaren. Man rörde sig inte lika fort och det var inte lika hetsigt som Call of Duty eller de senare Battlefieldspelen.

Det är en väldigt luddig förklaring, och inget man kan bygga ett spel utifrån, men jag tycker att allt i spelet kändes tyngre och det gjorde det till en mycket bättre spelupplevelse. Inte storymässigt tyngre, och inte tyngre som i mer tragisk utan mer som att det faktiskt finns lite vikt i spelare och vapen etc.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Bad Company 3, vill jag ska vara nästa spel.

Jag tycker BF3 & 4 har varit besvikelse men också roliga att spela, men ingen av de klår BC2, BC2 hade mindre bugg problem än 3'an och 4'an.
Jag vill att alla byggnader ska kunna rasa inte bara 1 enda stor jag har nyligen börjat spelat Next Car Game och test åker runt i deras så kallade Sandbox extra spel för att visa vad motorn går för, jag börjar nästan gilla Bugbear ( Finländarna - grannlandet) de är nästan steget högre upp i (Destruction) att åka in med bilen i ett helt hus och allt rasar slumpmässigt ner och en massa andra mackapärer, det saknas hos DICE ser jag idag.

I Battlefield 4, rasar nästan allt på samma vis varje gång på samma visa.
Jag vill sen (2015/2016) se hus rasa på alla möjliga vis, vi säger skyskrapan som de visade (DICE) på E3 2013, där trodde jag på realistiskt Battlefield, NOT! vid Btean/Realese, tänk en hel stor stad där allting är sönderbombat, och allt har rasat beroende på avstånd med raket och kanske 2 byggnader krockar med varann. Det ni vill jag ska vara Bad Company 3!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Banorna i bc2 sög som fan.
Alldeles för små och smala med noll möjlighet att flankera.

Om dice gjorde BF1942 med frostbite och modsupport skulle vi ha det bästa bf-spelet genom tiderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älskade karaktärerna i kampanjen. Skön humor och bra röstskådespelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Bad company 1 är ju bättre. Sen var det ju kul pga karaktärerna man spelade med och deras humor, Den var nästan som en komedi.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Tycker också att BC2 var grymt kul och roligare än både BF3 och BF4.
För min del handlar det om att BC2 var KUL att spela. Inte så mycket nötning utan direkt action. Skönt spel som helt enkelt flöt bra. Få gånger man upplevde sådana moment med netcode - som det så finns refereras till som nu - alltså att man blev skjuten av någon man själv tycktes ha precis dödat etc. Visst det finns - men inte lika uppenbart tycker jag.

Sedan att man inte har en massa positioner på gubbarna gör att det flyter snabbare. Det går snabbare att komma in i spelet - färre feltryck. Ger bättre tempo.
Dock så kan jag tycka att i slutet så slutade alla BC2 matcher med att ena laget RPG/AT4 bombade sista spawn pointen... Vänta nu... det är som med de flesta BF spelen ju...

Permalänk
Medlem

Jag tyckte om BC2 och skulle gärna vilja se en uppföljare men jag tycker Dice behöver ta ett uppehåll från att göra FPS spel i några år folk blir bara trötta och besvikna när spelen kommer för ofta.
Ett av problemen är EA gissar jag att dem tvingar spel att släppas innan dem är helt klara men det är bara spekulationer och dice är nog inte helt oskyldiga heller.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd

Jag tror det har med nostalgi att göra. Jag spelade inte BC2 mycket, bara lite. Däremot spelade jag mycket BF3 när det kom och jag tycker det är grymt kul! Sjukt många timmar har jag spelat det, men när jag går tillbaka till BC2 kan jag inte riktigt säga att det är bättre. Det är en annan känsla, men tycker ändå om BF3 känslan mer. Antagligen som tidigare talare sagt att BF3 var något nytt och spännande p.g.a. jag inte spelade BC2 mycket.

Permalänk
Medlem

Jag och min kompis brukar ofta spela badcompany 2 och även om blodmoney
gamemodet till hardline är riktigt kul så är det svårt att slå en bra omgång rush på bc2.

Några saker jag tycker fungerar bra på badcompany2.
1. Destruktionen som tidigare nämnts, tycker man någon kampar i etthus eller vill man strategiskt ta bort ett hus så gör man det med c4.
2. Alla klasser har en mening och alla vapen känns balanserade(utom saiga)
3. De avlånga rush banorna känns verkligen som de är designade för rush
4. Smoke är mycket efektivt om du lägger ut en ammo låda kan du spamma smoke så att dit team kan komma närmare fienden

Finns säkert fler saker jag inte kommer på men som sagt mycket bara funkar.
Det är ett spel man spelar för att det är roligt själv eller med ett par kompisar.

Om dice gör bc3 hoppas jag att de gör nya bra banor och områden (bygnaderna är ganska enfromiga)
, förbättrar grafiken(lite), behåller destructionen och förbättrar netcoden. Netcoden har varit ok så
länge alla har låg ping men om någon har hög kan mystiska saker hända, en högre tickrate kanske
också skulle vara bra.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk

Det gick utför efter BF2.
Alla konsolfeatures (autospot, autohealthgen, autolockonvapen) som lades till fördummade spelserien.

Dessutom tillhör jag nog minoriteten men har aldrig riktigt fattat varför man ska kunna skjuta sönder precis varenda liten detalj på kartan, tycker inte att det tillför särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Varför jämför folk BC och BF? Det är två olika spel med två olika mål. Ni kan inte säga att BC2 var bättre än BF4 för de är riktade till två olika marknader. Bad Company är och var ett svar på CoD med mindre snabbare banor än Battlefields traditionellt jättestora banor med många stora områden där det ofta inte hände ett smack. Ett för FPS-världen hyfsat unikt koncept som jag tycker att de har låtit leva åtminstone någorlunda bra i BF3 och BF4 även om de kanske blir lite väl grötiga ibland. Men det är två serier som borde få leva sida vid sida, ett lite mindre och snabbare, ett större och lite mer taktiskt.

Men visst borde man helt klart göra ett bra BC3 också. BC2 var nog det roligaste spel jag nånsin har kört på PC. Så löjligt väldimensionerade och balanserade banor för den snabba spelstilen. Bra vapen, bra känsla, precis lagom med fordon(vilket också tillförde spelet en stor dimension utöver CoD, utan att det för den sakens skull blev totalt fordonsrunkeri). BC2 var helt enkelt ett riktigt jäkla klockrent spel.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Har fortfarande inte spelat en roligare fps än BC2. Spelade det först på xbox 360, lade säkert ner minst 200 timmar redan då. Sedan köpte jag och byggde mig min första gaming PC och det första spelet jag skaffade var BC2.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shitpommfrit:

Jag tror det har med nostalgi att göra. Jag spelade inte BC2 mycket, bara lite. Däremot spelade jag mycket BF3 när det kom och jag tycker det är grymt kul! Sjukt många timmar har jag spelat det, men när jag går tillbaka till BC2 kan jag inte riktigt säga att det är bättre. Det är en annan känsla, men tycker ändå om BF3 känslan mer. Antagligen som tidigare talare sagt att BF3 var något nytt och spännande p.g.a. jag inte spelade BC2 mycket.

Nostalgi när det äldsta Bad Company kom ut 2008? Jovisst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[PBK:

Bolle;14711403']Det gick utför efter BF2.
Alla konsolfeatures (autospot, autohealthgen, autolockonvapen) som lades till fördummade spelserien.

Dessutom tillhör jag nog minoriteten men har aldrig riktigt fattat varför man ska kunna skjuta sönder precis varenda liten detalj på kartan, tycker inte att det tillför särskilt mycket.

Kan bara instämma. Saknar verkligen lagkänslan som fanns i BF2, en bra Comander + Squads med bra kommunikation via voip var ofta avgörande för det lag som vann.

Testade BC och BC2 men insåg att dem inte var för mig när jag upptäckte att det inte gick att ligga ned. Har ingen speciell åsikt kring ett ev. BC3 en jag skulle gärna se ett BF mer likt BF2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Alla spel-serier förlorar gnistan med tiden, även om uppföljarna är lika bra eller dåliga, och det beror inte så mycket på spelen utan mest spelarens själv. Man kan inte behålla samma känsla över ett spel/spel-serie för evigt. "Känslan" förändras omedvetet. Men man kommer fortfarande ihåg känslan man hade när det var som roligast, dvs helt nytt och spännande. Nostalgi kallas det. Därför blir man lite besviken varje gång en ny uppföljare kommer, eftersom man vill åt samma känsla som man hade förut. Ett bra exempel på det är ju alla som tjatar om hur bra WoW Vanilla och TBC var, och därefter blev sämre o sämre med tiden. Visst, det stämmer nog att det var den "roligaste WoW tiden", men det beror ju på att det var nytt och spännande då = bra känsla. Många står fast vid att det var expansionerna som förstörde spelet, men då leker vi med tanken och säger att om blizzard inte hade släppt några fler expansioner efter TBC, skulle folk då fortfarande haft kvar "känslan"? Inte en chans.

Det där är ju bara sant till en viss del, och inte allt som ligger bakom. Det är bara att fråga vilken COD-fan som helst, som har spelat sedan MW2, många av dem tycker att serien har antigen varit lika rolig eller blivibit bättre.

Dessutom vet jag själv t.ex att BF2 > BF1942. För många är dessutom BF2142 överlägset andra.

Allt handlar inte om nostalgi, för spelen har försämrats. Titta på game- och mapdesign mellan BC2, BF3 och BF4 så finns det en lång lista med grejer som har försämrats. För varje BF-iteration har t.ex kartorna blivit bara lite mer obalanserade och lite mindre genomtänkta, klasserna blivit lite mer fördummade, och poängssytemet lite mer orättvist.

Men visst, minnena av nya upplevelser som sedan blir nostalgi ligger till en del av det, men det är ju det som är utmaningen när man gör ett nytt spel, att kunna toppa eller iaf matcha upplevelsen från den förra, som t.ex Half-Life, Portal gjorde.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[PBK:

Bolle;14711403']Det gick utför efter BF2.
Alla konsolfeatures (autospot, autohealthgen, autolockonvapen) som lades till fördummade spelserien.

Dessutom tillhör jag nog minoriteten men har aldrig riktigt fattat varför man ska kunna skjuta sönder precis varenda liten detalj på kartan, tycker inte att det tillför särskilt mycket.

Autolock on fanns på PS3 för BC2, enormt jävla frustrerande när man spelare online och man siktade in sig på någon en bit bort å så kom det en jöns och sprang förbi en och den hoppade automatiskt över och började sikta och följa den personen. Okey, att det finns i SP men att man inte ens kunde stänga av det i MP var sjukt irriterande.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tror många blandar ihop "Det var roligare att spela när jag var yngre" med "Själva spelet var bättre".

Spelade många timmar BC2 men kände alltid att det var ett stympat Battlefield Light, på ett negativt sätt. BF3 och BF4 känns som mer kompletta spel.