Permalänk
Medlem

Förvara kablar som inte används

Att ha en stor samling kablar för allt möjligt är ju något man måste ha, men vilket plats det tar och vilket kaos det kan bli. För tillfället har jag 5 kassar fulla med kablar, sorterat efter ljud, bild, nätverk, data/usb samt el. Men är så himla rörigt.

Hur förvarar ni alla kablar ni inte använder? Finns det något smidigt system man kan använda? Det ska ju vara snabbt och enkelt att hitta rätt kabel när man väl vill ha en.

Permalänk
Medlem

Hehe. Har mina kablar i en stor plåthink med lock. Sorterat efter typ i påsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Entusiast

Åk till närmsta IKEA, Rusta, Jula, Clas Ohlson eller liknande och köp ett gäng plastbackar med lock. Brukar finnas i en hel rad olika storlekar och de brukar vara stapelbara. Välj storlek efter mängd kablar och sedan kan du enkelt sortera dem och förvara dem på ett hyfsat damfritt och platseffektivt sätt. Då kan du även passa på att slänga ut lite gammal skit för kabelförrådet brukar efter ett tag samla på sig saker som man aldrig mer kommer behöva. Till exempel brukar man sitta där med en hög speciella A/V-kablar till gamla videokameror med en specialkontakt som enbart går att använda till just den modellen. Den typen av kablar har ju inget värde när kameran väl gått sönder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ett system är att ha olika lådor med olika inriktningar. Sedan brukar jag snurra ihop dem och bunta ihop dem med buntband så att det inteb lir så mycket trassel.

Dock har jag en flyttlåda med kablar... Och i den är det allt ifrån skarvsladdar till vägguttag och nätverkskablar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är sånt man har förråd till
Öppna förrådsdörren och släng in det du inte behöver.

Oftast slutar det i att man köper nytt varje gång för att man inte orkar leta.

Kanske borde göra som Zotamedu skriver, köpa plastbackar och sortera. Men det betyder att man måste ta tag i det. Kanske en bra "regning sommardags" syssla.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Tycker valfri container för elektronik är ett bra ställe att arkivera kablar som inte används.
Blir ju alltid så att man köper ny kabel ändå just för att man inte orkar leta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har dem i lådor, samtidigt som jag har en textfil på datorn med full dokumentation över vilken kabel som ligger var. En viss låda har exempelvis följande innehåll, saxat direkt från registret:

Flying Dog Gonzo-låda Supra SCART, 2.0 m S-Video → SCART, 1.5 m S-Video, 2.0 m DVI, 1.2 m 2x VGA, 1.8 m HDMI, 10.0 m 1x 2xRCA → 2xRCA, 5.0 m 1x 2xRCA → 2xRCA, 1.5 m (oöppnad) 2x 2xRCA → 2xRCA, 1.0 m 1x 2xRCA → 2xRCA, .5 m 1x 1xRCA → 1xRCA, 1.0 m 1x 3xRCA → 3xRCA, inkl SCART-omkopplare (IN/OUT-switch), 1.5 m 2x 3xRCA → SCART 1x 2xRCA → avklippt, 3.0 m 3.5 mm → 2xRCA, 3.0 m (oöppnad) 3.5 mm ljudkabel förlängningssladd, 3.0 m Galvanisk isolator (glappig) Optisk TOSLINK-kabel, 1.0 m Koaxial ljudkabel, 1.0 m Proprietär SNES/N64/GC-port → komponent samt SCART, 2.0 m 3.5 mm ha → 3.5 mm ha, 1.5 m Dual Shock 2 (oöppnad) TP-kablar .8 m, grå 2.0 m, grå 10.0 m, grå, gula kontakter 15.0 m, grå, röda kontakter 15.0 m, vit Cat 5, ha → ha (skarvdosa)

Detta är rätt statiska uppgifter, då det är rätt sällan man faktiskt rotar bland dessa kablar, i min erfarenhet. Det kräver en insats att sätta upp registret första gången, men därefter är det inte värre än att klippa ut en rad och klistra in den någon annanstans; exempelvis under posten "Bakom TV:n i sovrummet" eller liknande, efter situation.

Ska jag ha någon kabel så är det bara att söka i textfilen. Skulle det börja närma sig ohanterliga proportioner skulle jag nog koda ihop något enkelt taggningssystem, men ovanstående minimala lösning skulle jag säga skalar upp till åtminstone ett par hundra kablar om man ser till att vara konsekvent med namngivning och annat.

Det är värt mycket att inte bara kunna förvara kablarna, utan även veta var de förvaras. Jag kom på detta efter att ha rotat i alltför många sladdhärvor i alltför många år .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

I "källaren", vissa kallar det platsen där man inte släpper in ens sin fiende.

Jag brukar vidtala närstående när jag går i begrepp att gå ner i "källaren", samt ha fulladdad mobiltelefon. Bästa är att ha någon anhörig i dörren som kan hjälpa en vid eventuell nödsituation.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har skitstora lådor under sambons å min säng där jag sågat till lite brädor och gjort ett rutmönster som passar precis ner i lådorna och vips så har jag massor med fack. har fyllt ungefär en och enhalv låda på detta sett och det är riktigt fin ordning på dom och aldrig mer ivägen.

Permalänk
Medlem

Jag rensade förövrigt nu inför en flytt och jag hade säkert 20st Mikro-usbkablar på 0.5M. SÅ de åkte till soptippen direkt.

Man har en tendens att spara allt för mycket skit.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

För mig har det blivit moderkorts/grafikkortslådor har använts till kablar har ingen direkt förklaring till varför dock.

En sak som kan vara bra att tänka på är hur man virar ihop kablarna då det vanliga sättet inte är det bästa.
Visst är det en 0,5m nätverk/usb/RCAkabel som man troligen aldrig kommer använda så spelar det ju inte så stor roll hur man virar ihop den samma sak med enskilda en ledar kablar (dvs tex röd/svart ström kabel/etc).
Men ju längre kabel det handlar om desto mer bör man tänka på detta och även på kablar/saker som används då och då men som man gärna vill vira ihop kabeln till (som tex handkontroller/hörlurar/etc).
Detta för att det är ganska lätt att det trasslar ihop sig om man virat kabeln på det vanliga sättet men har man använt över/under tekniken så är den risken betydligt mindre och även skonsammare för kabeln.

Tex earbuds kablar har ju en tendens att trassla ihop sig direkt men använder man över/under tekniken så minskar den risken betydligt och kabeln blir även rakare.
Tar vi tex handkontroller så har jag för oftas virat ihop kabeln på vanliga sättet och detta har då gjort att kabeln blir bångstyrig (och kan trassla sig lätt) och ofta är i vägen för fingrarna vilket för mig är förbannat irriterande och för att fixa det så viker/bryter man till kabeln så är det löst i ett tag sen är kabeln tillbaks igen (detta tack vare den vanliga ihop virningen).
Använder man istället över/under tekniken så minskas detta betydligt.

Se https://www.youtube.com/watch?v=-74OEVUOKOw
https://www.youtube.com/watch?v=MziOBf60Kn0
https://www.youtube.com/results?search_query=wrap+cabels+over...
För hur man gör under/över nu är det mestadels coax kablar det talas om i dessa filmer och dessa är mer känsliga för att viras ihop rätt än vanliga kablar MEN det betyder inte att vanliga kablar inte har nytta av över/under.

Kortare skräp kablar brukar jag vira ihop på det här sättet (som är en variant av över/under då det är en 8 man virar ihop).
Dock så kablar som används ofta så undviker jag detta då böjarna är skarpare än med vanliga över/under tekniken vilket gör att det blir lite mer problem för kabeln.
https://www.youtube.com/watch?v=4wqDTkkNjPs

Det tar ett tag innan man har kommit på tekniken och kan vira ihop kabeln fort men det är väl värt det enligt mig.
Då en hel del kablar har blivit bättre med tiden (särskilt en del handkontroller) efter jag börjat med över/under.
Och nu använder jag över/under i stort sett till allt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag rensade förövrigt nu inför en flytt och jag hade säkert 20st Mikro-usbkablar på 0.5M. SÅ de åkte till soptippen direkt.

Man har en tendens att spara allt för mycket skit.

Hehe, verkligen. Hystade nyligen lite gamla molex-förgrenare, kablar för IDE, floppy, s-video, composit, etc. Har bara legat i ganska många år.

"Bra och ha". Jo tjena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Hehe, verkligen. Hystade nyligen lite gamla molex-förgrenare, kablar för IDE, floppy, s-video, composit, etc. Har bara legat i ganska många år.

"Bra och ha". Jo tjena.

Ha, som nu när företaget jag jobbar på flyttade till nya lokaler, de hade varit i sina gamla sedan mitten av 50-talet.

De hade sparat sina första datorterminaler, härliga saker med grön text på svart bakgrund som de köpte i början av nittiotalet.. När de sedan uppgraderade dessa så lades dessa in på förrådet, eftersom de hade kostat vääääldigt mycket pengar, "och kunde vara bra att ha".

Så de samlade damm i 25 år för att sedan köras till soptippen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.