Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung drabbas av jätterån i Brasilien

Permalänk
Melding Plague

Samsung drabbas av jätterån i Brasilien

I ett spektakulärt rån mot en av Samsungs produktionsanläggninar i Brasilien lyckades gärningsmännen komma undan med varor till ett värde av närmare kvarts miljard kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den här kuppen vill jag ha i Payday 2!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

najs, ska man göra något så gör man det ordentligt

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

tandläkaren som är i farten igen?

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem

Någon sherlock här som kan lösa mysteriet kanske?

Permalänk
Medlem

Hur kommer man undan med sju (7!) lastbilar?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Snyggt att lyckas sticka iväg med flera lastbilar fulla med gods.

Permalänk
Medlem

Jag har 27 Galaxy S5 till Salu, kvitto finns dessvärre inte...

*OBS* IRONI *OBS*

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Någon sherlock här som kan lösa mysteriet kanske?

Brasilien. Nuff said.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Nån som behövde en ny tv till semifinalen i kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Hur kommer man undan med sju (7!) lastbilar?!

Skickades från m.sweclockers.com

GACY undrar också..

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Administrativ avgift

Det är korrumperande Brazilien vad förväntar vi oss? Vad gör vakterna? är inte vakterna beväpnade :?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Hur kommer man undan med sju (7!) lastbilar?!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GACY:

GACY undrar också..

"Enligt polisen tog sig rånarna in i fabriken under nattskiftet genom att klä ut sig till personal."

Det borde inte vara så svårt att lämna ett industriområde med sju lastbilar på natten.
Nu romantiserar jag inte kriminalitet på något sätt, men den här kuppen är verkligen mästerligt utförd.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Brasilien. Nuff said.

Dom är tunga som fan därnere.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Under hela artikeln så kunde jag inte få följande låt från mitt huvud:

Vilket slutade med att jag satt och skrattade högt här på jobbet.

Permalänk
Medlem

Hej,
detta bli nästa stor Filmdebut!!!!!!

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Vakterna kanske är beväpnade men skulle du vara beredd att öppna upp eld mot ett gäng och antagligen dö på kuppen när du tjänar 10kr per timma? Skulle inte tro det, särskilt inte när hela poliskåren är korrupt som in i helvete.

Permalänk
Medlem

Brasilien...

Permalänk
Medlem

Då är det bara att vänta tills det kommer upp billiga samsungprylar på ebay då.
Men seriöst synd om arbetarna som blev hotade

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Samsung får skylla sig själva att de har en så stor anläggning i det landet. Herrejösses, har de ens en polismyndighet där nere??? Hur kan 20 rånare med 7 lastbilar kom undan innan en enda patrull sett dem? Poliserna kanske fick en surfplatta för att titta åt andra hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Vakterna kanske är beväpnade men skulle du vara beredd att öppna upp eld mot ett gäng och antagligen dö på kuppen när du tjänar 10kr per timma? Skulle inte tro det, särskilt inte när hela poliskåren är korrupt som in i helvete.

Exakt, du får vad du betalar för. Men eftersom det inte står speciellt specificerat hur heist'en funkade så är allt ju bara teorier efter det.

Permalänk

Snacka om välplanerat rån..

Permalänk

Inte på samma nivå men en liknande kupp ägde rum på Alfa Laval i Lund 2008. 80 ton (!) titan stals med hjälp av lastbilar och trailrar. Nån mellanhand åkte fast och lastbilarna kunde spåras genom Europa med gps men bytet återfanns aldrig. Fanns vittnen till det hela men de hade ingen aning om vad som pågick.

"Sverige..."

"Alfa Laval får skylla sig själv som har en sån stor anläggning i det landet"

"Det är korrumperande Sverige vad förväntar vi oss? Vad gör vakterna?"

Permalänk
Skrivet av corben2:

Samsung får skylla sig själva att de har en så stor anläggning i det landet. Herrejösses, har de ens en polismyndighet där nere??? Hur kan 20 rånare med 7 lastbilar kom undan innan en enda patrull sett dem? Poliserna kanske fick en surfplatta för att titta åt andra hållet.

Nu står det ju i för sig att rånarna beslagtog alla mobiltelefoner etc så ingen som arbetade där kunde kontakta polis. Vad ska polisen kunna göra om de inte ens vet att ett rån pågår?

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spartawarzaw:

Inte på samma nivå men en liknande kupp ägde rum på Alfa Laval i Lund 2008. 80 ton (!) titan stals med hjälp av lastbilar och trailrar. Nån mellanhand åkte fast och lastbilarna kunde spåras genom Europa med gps men bytet återfanns aldrig. Fanns vittnen till det hela men de hade ingen aning om vad som pågick.

"Sverige..."

"Alfa Laval får skylla sig själv som har en sån stor anläggning i det landet"

"Det är korrumperande Sverige vad förväntar vi oss? Vad gör vakterna?"

Precis, sen gissar jag på att 99% av alla elektronikjättar har anläggningar i låglöneländer. Alla sensationella kupper oavsett i vilket land har en viss känsla av insider.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Alla företag "skiter i" natt och helgskiften. Allt snålas in där för att slippa betala OB samt att det är få till inga chefer som vill vara inne och jobba då.

Om detta hade hänt på dagen kan jag lova er att någon tjänsteman hade hunnit kontakta polisen eller slagit larm på något sätt. Folk utanför hade iaf blivit nyfikna när alla slutar svara i telefon.

Så det var natten som gjorde att detta kunde ske. Jag jobbar ibland i en fabrik som har tagit bort alla vakter på natten för att det var för dyrt. Att komma in där behövs knappt hjälp från insidan. Bara att göra ett bra rekogniseringsjobb så är det klart.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte annat än att buga för rånarna, dom såg en chans och tog den. Ett bra jobb dessutom, rätt gott med stålar dom kom iväg med. Surt för samsung, nu kanske en chef's barn inte får sin ferrari när han/hon fyller 18. Mycket tragiskt

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Kommer detta påverka konsumenterna i sverige? Pris på produkter? Tillgänglighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Det var inte lite dom tog i inte...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Läste att någon kanske ironiskt sade att nu dyker sakerna kanske upp på ebay, fast jag tror att nissarna är lite smartare än så... Dessutom så kostar ju elektronik som ingen annan stans där borta i Brasilien, så grejerna kommer väl att säljas inom landets gränser. Jag antar att man kommer att sälja genom att använda sig av "word of mouth", har tyvärr glömt den svenska motsvarigheten.

Sedan är ju São Paulo en mega stad, betydligt mer som bor där än i hela Sverige, så jag antar att hålla sig undan inte bör vara något problem. Vidare så är ju Brasilien ett korrumperat land, så att få vissa att titta bort kanske inte är så svårt. Kolla bara vad som hänt nu senaste dagarna, att självaste FIFA håller på med svartabörsen biljetter till matcherna. Jag antar att lagväsendet tar betydligt hårdare på att knäcka ner på gängen som håller på med narkotikan, än "vanliga" stölder/rån, hur spektakulära de än är.

Många "antaganden" från min sida, men jag tror att det kommer krävas något extra om dessa nissar skall åka fast. Påtryckningar från Samsung eller liknande, annars får man kanske förlita sig på att någon "golar" på de andra. Kanske "the inside man"....

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.