Är Samsung Galaxy S5 ett fiasko?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Bra analys. Trevligt med icke-fanboy-ord att läsa som omväxling.

Tack

Skrivet av milo_:

Föga förvånande. Inte mycket nytt för att motivera en uppgradering som dessutom kommer i en fulare förpackning i mitt tycke. Samsung var lite väl optimistiska om de trodde att de kunde sälja lika bra och ändå komma undan med en väldigt försiktig uppgradering. Kommande Galaxy F är vad S5:an borde ha varit.

Kommande Galaxy F eller Prime eller vad den nu heter, den är såklart bättre. Men processorn fanns inte vid tidpunkten när S5 släpptes. Upplösning är inte nödvändig. Kör på S5:ans upplösning och satsa krutet på rätt saker, batteritid, en bra skärm och en laggfri TW.

Skrivet av Rajat:

Men läs artikeln så se du på vilket sätt den är ett fiasko, har inget med hårdvara eller dess funktion att göra, rubriken är väldigt missvisande

Mm jag vet. Men vädrade lite åsikter bara

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga att S5 inte väcker något habegär alls nu när det börjar bli dags att byta ut min trogna gamla S2.
Svårt att sätta fingret på varför men den känns lite för stor och lite för plastig. Kanske S5 mini när den kommer?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Men läs artikeln så se du på vilket sätt den är ett fiasko, har inget med hårdvara eller dess funktion att göra, rubriken är väldigt missvisande

Japp, fiaskot är att ALLA Samsung-telefoner sålt sämre än väntat, inte bara S5. Det faktumet säger ingenting om hur bra eller dålig just S5 är, att Samsung säljer sämre än väntat kan bero på massor av saker. Säkerligen hade siffrorna sett bättre ut om S5 varit en dundersuccé, men det säger fortfarande ingenting om hur bra S5 är det säger bara att eventuella försök till hype har misslyckats. Kanske för att konkurrensen hårdnat tex eller för att de tilltänkta köparna redan har rätt ok smartphones och inte känner för att byta ännu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

Kommande Galaxy F eller Prime eller vad den nu heter, den är såklart bättre. Men processorn fanns inte vid tidpunkten när S5 släpptes. Upplösning är inte nödvändig. Kör på S5:ans upplösning och satsa krutet på rätt saker, batteritid, en bra skärm och en laggfri TW.

Pff, ut med TW-skiten och in med ren AOSP. Ingen ide att sminka den grisen ju.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Pff, ut med TW-skiten och in med ren AOSP. Ingen ide att sminka den grisen ju.

TW är inte bra. Blind måste man vara för att tycka det. Kan man inte skapa nått bättre med alla dessa människor som sitter och kodar hos Samsung så får dom sno lite grejer, tex från Nova kan dom sno launchern iaf, den är sådär 10 gånger bättre än TW-launchern

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

TW är inte bra. Blind måste man vara för att tycka det. Kan man inte skapa nått bättre med alla dessa människor som sitter och kodar hos Samsung så får dom sno lite grejer, tex från Nova kan dom sno launchern iaf, den är sådär 10 gånger bättre än TW-launchern

Bra, nu är hata TW-diskussionen igång. Då får jag lov att ställa en fråga.
Får man någon som helst visuell feedback av TW-launchern när man trycker på en ikon på skrivbordet? Jag har ingen samsung med TW själv, men de gånger jag pillat på en har jag inte lyckats se röken av någon feedback från själva trycket. (inte jättebra kombinerat med tiden det tar att öppna apparna)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag som ägare är lite besviken på viss bloatware. Men använder vissa av apparna som följer med.
Jag gillar dock de funktioner de har som att sväva med fingret över en dag i kallendern och se innehållet eller i mailen.

Men upplever att den är lite oresponsiv när man växlar till exempel ifrån samtal tillbaka till hemskärmen.
Kör dock nova launcher så det hjälper ju lite till.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Bra, nu är hata TW-diskussionen igång. Då får jag lov att ställa en fråga.
Får man någon som helst visuell feedback av TW-launchern när man trycker på en ikon på skrivbordet? Jag har ingen samsung med TW själv, men de gånger jag pillat på en har jag inte lyckats se röken av någon feedback från själva trycket. (inte jättebra kombinerat med tiden det tar att öppna apparna)

Lägg ner
Jag har haft den första galaxyn, SGS2, SGS3 och har en SGS4 just nu tillsammans med Iphone 5S. Jag älskar min S4, den är perfekt stor för mina händer, suverän kamera, har bytt baksidan mot Samsung's läderbaksida som är grymt skönt och älskar att det finns en fysisk hemknapp på den. Men jag kan inte ärligt säga att TW är bra, inte ens hyfsad. Men jag gillar min S4 oavsett. Men då har jag lagt in en custom ROM på den som gör den lite lite bättre.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Inte sålt tillräckligt gentemot va det har producerad i fabrik gissningsvis. Men enligt mig så börjar folk tröttna så Samsung och all deras jävla bloat ware

Så sant. Önskar att de själva kunde fatta att folk hellre kör vanilla Android än all jävla bloat som sunkar ner hela telefonen.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att det största problemet för S5 är att S4 m.fl. ännu är så pass bra till nästan halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

Kommande Galaxy F eller Prime eller vad den nu heter, den är såklart bättre. Men processorn fanns inte vid tidpunkten när S5 släpptes. Upplösning är inte nödvändig. Kör på S5:ans upplösning och satsa krutet på rätt saker, batteritid, en bra skärm och en laggfri TW.

Jo visst om vi själva har något ord i vad Samsung tänker satsa på, men ser vi till deras faktiska produkter så får man ta det som erbjuds. Då tycker jag att den kommande modellen inbringar tillräckligt mycket nytt för att vara värdig namnet av en uppföljare. Vad Samsung gjort med designen på den luren gillar jag mest och borde istället ha varit S5:ans design som upplevdes gammal redan när den släpptes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Japp, fiaskot är att ALLA Samsung-telefoner sålt sämre än väntat, inte bara S5. Det faktumet säger ingenting om hur bra eller dålig just S5 är, att Samsung säljer sämre än väntat kan bero på massor av saker. Säkerligen hade siffrorna sett bättre ut om S5 varit en dundersuccé, men det säger fortfarande ingenting om hur bra S5 är det säger bara att eventuella försök till hype har misslyckats. Kanske för att konkurrensen hårdnat tex eller för att de tilltänkta köparna redan har rätt ok smartphones och inte känner för att byta ännu.

Artikeln handlar om att det varit fiasko med marknadsföringen av just S5 och att där kunde de gjort det bättre och de var för entusiastiska på hur många de skulle sälja och gjorde en kalkyl av detta trots att intresset för den redan hade svalnat, sen att deras budget- och mellan modeller inte säljer så bra längre är pga av avsvalnat intresse för Samsung i helhet.
Jag tvivlar att de sålt fler även om de haft en bättre marknadsföring, Samsung har nått sin peak på mobilsidan, nu börjar de sakta falla tillbaka på samma sätt som de gjorde när de nådde sin peak på TV sidan för 5-6 år sedan.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Artikeln handlar om att det varit fiasko med marknadsföringen av just S5 och att där kunde de gjort det bättre och de var för entusiastiska på hur många de skulle sälja och gjorde en kalkyl av detta trots att intresset för den redan hade svalnat, sen att deras budget- och mellan modeller inte säljer så bra längre är pga av avsvalnat intresse för Samsung i helhet.
Jag tvivlar att de sålt fler även om de haft en bättre marknadsföring, Samsung har nått sin peak på mobilsidan, nu börjar de sakta falla tillbaka på samma sätt som de gjorde när de nådde sin peak på TV sidan för 5-6 år sedan.

Instämmer i att bättre marknadsföring nog inte hade hjälpt, det finns inte samma utrymme för en totalt dominerande modelll som tidigare. Sen när det gäller just S5 kan man gissa att marknaden sänkte den på förhand, eftersom medias + tekniknördars hype var ännu värre än vad någon reklamkampanj av Samsung skulle klarat av. Det de släppte var inte ens i närheten av hypen utan bara en helt ok mobiltelefon, ridå typ. Hypen lever dessutom kvar i form av Galaxy F som folk inte tröttnat på att hypa innan de vet något. Sen alla hånfulla kommentarer om plåster osv lär ju inte ha underlättat vidare marknadsföring.

Utseendemässigt kan man kanske säga att S5 är en miss, om man bryr sig om hur en telefon ser ut, men prestanda och funktionalitet är i toppklass så fiaskot är inte totalt vad gäller själva telefonen. TouchWiz kan man hata om man vill, men det finns faktiskt rätt många som gillar det helt enkelt för att dom vant sig vid det. Och det är lätt att byta ut de mest störande elementen av TouchWiz om man vill det. Men det finns skäl att ana varför Samsung har problem även utan att läsa artikeln.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadeMast:

http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/5466_samsung_erkaenner_s5_ae...

Samsung sa att s5:an var ett fiasko. På vilket sätt då? Är den inte bra i prestanda eller? Är den ett fiasko bara för att den inte sålt bra eller är det massor av buggar på den?

Dom som påstår att den är fiasko är fan ett fiasko själva! 10/10 på denna telefon!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Som S3-användare kände jag lite när S4an kom att "Oj, redan? Är det nån större skillnad? Inte? Okej...".

Sen dyker femman upp helt under min radar (dålig marknadsföring?) och när jag väl kollar på den så ser jag inget som gör mig sugen på att pensionera min S3, varken pga design eller funktion.

Jag är absolut inte insatt i detaljskillnader mellan dessa telefoner, men från min synvinkel (och säkert många andra halvintresserade konsumenter) så har de inte lyckats få fram nån bra anledning att köpa den om man sitter på en S3 eller senare (eller motsvarande från konkurrenter)... Dålig marknadsföring alternativt ointressant produkt.

edit: Kollade på http://www.samsung.com/global/microsite/galaxys5/features.htm... för att se vad som var nytt... Det enda som tilltalade mig var damm- och vattentålighet samt kanske det djupare energisparläget (skulle isf behöva kolla upp om det faktiskt har nån märkbar effekt). Annars var det mest bara fotogrejer, vilket jag är totalt ointresserad av. Så jag vet inte... Ser typ likadan ut och gör (för mig) precis samma saker...

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hznn:

Dom som påstår att den är fiasko är fan ett fiasko själva! 10/10 på denna telefon!

Det blir ju inte bättre av dessa saker

Samsung admits its phones may contain tin from area mined by children 25/4-2013

Samsung admits its software needs improving, commits half of R&D workforce 6/11-2013

Samsung Admits Some Galaxy S5s Have Cameras That Don't Work 27/4-2014

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

Tror han menade att han vill ha möjligheten att byta batteriet själv.

Skrivet av DjSweetBazz:

Den har ju bästa batteritiden av alla telefoner

Precis

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Och du tror på dessa kalle-anka källor?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Att Samsung tappar i budgetsegmentet tycker jag är både positivt och föga förvånande. Med alternativ som Moto G så har Samsungs telefoner inte en chans.
Men jag tycker det är synd att det inte går bra för Samsungs S5. Det är den bästa telefonen Samsung har gjort på länge och jag tycker de förtjänar att vinna lite på det.
Samsung har ju t.ex. tidigare gjort ganska dåliga skärmar, men den i S5 är riktigt bra. De övergav meny-knappen (overflow-knappen) Och sedan är det mindre bloat i den jämfört med tidigare mobiler.

Men jag förstår ju samtidigt varför S5 inte drar in samma vinst. Konkurrensen hårdnar. Det finns många andra bra mobiler i den prisklassen.

Permalänk
Avstängd

Enda fiaskot med S5an är ju att den inte var tillräckligt uppgraderad jämfört med S4+ annars är den väl inget fiasko?

Permalänk
Skrivet av hznn:

Och du tror på dessa kalle-anka källor?

Kalle-anka-källor? Det är riktiga och etablerade tidningar.
Du är bara sur så fort någon kritiserar det du köpt, för att du inte klarar av att vara osäker på ditt val.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=fanboy

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Kalle-anka-källor? Det är riktiga och etablerade tidningar.
Du är bara sur så fort någon kritiserar det du köpt, för att du inte klarar av att vara osäker på ditt val.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=fanboy

Jag är väldigt nöjd med min S5 ?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Hade en S4 enda jag tyckte var riktigt bra var skärmen. Gillar inte alls den plastiga känslan tbh.
Bytte den mot en Xperia Z typ en månad efter jag köpt den. Är grymt nöjd med den och med Cyanogen mod är den helt underbar.
Blir inte fler Samsung för mig men är nästan garanterat att det blir en Sony nästa gång också.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Inte sålt tillräckligt gentemot va det har producerad i fabrik gissningsvis. Men enligt mig så börjar folk tröttna så Samsung och all deras jävla bloat ware

Jag hoppas du är medveten om att du kan stänga av all bloatware utan att roota telefonen? Du går enkelt in på de olika medföljande programmen och fryser dem samt stänger av tjänsterna.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av hznn:

Jag är väldigt nöjd med min S5 ?

Behöver inte innebära att den är helt felfri som du antyder.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Precis som Apple måste Samsung hitta en bra kompromiss mellan utveckling/nytänkande och igenkännbarhet. S5 ser ju i princip ut som en S3, plastig och trist design. Det är enkelt att säga att man borde ha bytt design på S5 men samtidigt vill majoriteten av smartphoneköparna säkert bara ha det man är van vid. Ändrar man design för mycket finns risken att folk inte känner igen den som en ny Galaxytelefon, men kanske var man för konservativ i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Behöver inte innebära att den är helt felfri som du antyder.

Nämn en telefon som är helt felfri, tvivlar på att finns någon här som antyder något sådant ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Men deras telefoner enligt mig är bäst som overall på allt, bra kamera, bra display å vettig batteritid, förstår inte vad folk gnäller på, inte fan är htc lg eller sony direkt perfekta telefoner eller nåt jämfört med.

Permalänk
Skrivet av hznn:

Dom som påstår att den är fiasko är fan ett fiasko själva! 10/10 på denna telefon!

10/10, kan man få så högt och ändå ha fel?

Skrivet av hznn:

Och du tror på dessa kalle-anka källor?

Här förnekas källor som kritiserar telefonen, vilka antyder att den inte är felfri.

Skrivet av the squonk:

Nämn en telefon som är helt felfri, tvivlar på att finns någon här som antyder något sådant ...

Så, ja. Det har antytts.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hznn:

Jag är väldigt nöjd med min S5 ?

Du verkar tvivla på att du är det, varför annars avsluta med ett frågetecken?

Skrivet av flipp:

Precis som Apple måste Samsung hitta en bra kompromiss mellan utveckling/nytänkande och igenkännbarhet. S5 ser ju i princip ut som en S3, plastig och trist design. Det är enkelt att säga att man borde ha bytt design på S5 men samtidigt vill majoriteten av smartphoneköparna säkert bara ha det man är van vid. Ändrar man design för mycket finns risken att folk inte känner igen den som en ny Galaxytelefon, men kanske var man för konservativ i år.

Och året innan då de använt samma design sedan S3

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.