Permalänk
Avstängd

AX860 räcker gott till 2 st r9 290.
Känner en som kör 2st r9 290 tri-x på ett CX750
Peak ligger på 700w med dessa två kort

Visa signatur

5930k, asus x99 deluxe, gtx 980 sli, ax860, rog swift 1440p

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite
Har samma processor och en Cm 212 Evo kylare, vad bör temp vid idle och vid spel, tex CS:GO 1600x900 ligga på?

Jag har idle temp på 30-37 och cs upp till 75... Det känns lite väl högt?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Ja agget räcker nog till grafikkorten. Men de finns mer i datorn som kräver ström. Klockar du cpun och ökar vcoren till 1.4 och klockar lite mer grejjer i datorn så behövs massa mer kräm i agget kan jag lova.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har kört med ett corsair ax850w som klarade en överklockad 2500k med dubbla gtx 580.

Har testat att avaktivera CF men det gjorde inte så mycket skillnad. Fast det avaktiverade kortet kanske drar ström i bakgrunden?

Har för tillfället skickat tillbaka mina prylar till Inet för att se vad de säger. Har ju inte ens börjat överklocka :/

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Klunken:

om du har 4 ddr stickor i testa dra ur 2 stycken. Jag har haft de problemet att de bara var stabilt med 2 st i. Har du testat nollställa moderkortet nu?

Moderkortet är inskickat efter att det inte ens bootade in i BIOS.

Permalänk
Medlem

Har börjat få blåskärmar med nu bla memory management och nu senast ntfs filesystem. Och min cpu har inte vart klockad. Har testat radera intel rapid technology och alla asus program jag installerade. Men skiten fortsatte. Har testat klocka ner mina minnen och klocka upp min cpu. Vette fasen hur man byter vcore manuellt i asus maximus VII Heros bios.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har du förvisso redan skickat tillbaks dina komponenter, men jag delger dig ändå mina erfarenheter med min h100i med samma processor som dig.

Både h80i och h100i monteras med samma typ av backplate. Jag har monterat många hXXi åt andra utan problem men slarvade när jag kom till mina egna grejor.

Jag monterade upp allting och fick usla temps redan i stock. Samma som dig ungefär, fast över 40 grader i idle och 70 grader vid spelande. Vid stresstest över 90 grader.

Kontrollerade då hur jag monterat backplaten på kylaren och såg att jag vänt den åt fel håll.
Tänkte inte på det vid monteringstillfället då kylaren ändå verkade sitta perfekt. Dock visade det sig att kontakten mellan block och CPU blev dålig när man vänt backplaten åt fel håll - vilket i sin tur ledde till onormalt höga temps.

Jag monterade om backplaten och omgående kom jag ner på normala temperaturer: Kring 30 grader i idle, aldrig över 60 grader i spel och kring 75 grader i stresstester.
Ganska dumt att det är så lätt att göra fel, men instruktionsboken visar å andra sidan tydligt hur den ska monteras...

Som du ser på bilden nedan är det så här backplaten på kylaren skall sitta:

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Najk:

Nu har du förvisso redan skickat tillbaks dina komponenter, men jag delger dig ändå mina erfarenheter med min h100i med samma processor som dig.

Både h80i och h100i monteras med samma typ av backplate. Jag har monterat många hXXi åt andra utan problem men slarvade när jag kom till mina egna grejor.

Jag monterade upp allting och fick usla temps redan i stock. Samma som dig ungefär, fast över 40 grader i idle och 70 grader vid spelande. Vid stresstest över 90 grader.

Kontrollerade då hur jag monterat backplaten på kylaren och såg att jag vänt den åt fel håll.
Tänkte inte på det vid monteringstillfället då kylaren ändå verkade sitta perfekt. Dock visade det sig att kontakten mellan block och CPU blev dålig när man vänt backplaten åt fel håll - vilket i sin tur ledde till onormalt höga temps.

Jag monterade om backplaten och omgående kom jag ner på normala temperaturer: Kring 30 grader i idle, aldrig över 60 grader i spel och kring 75 grader i stresstester.
Ganska dumt att det är så lätt att göra fel, men instruktionsboken visar å andra sidan tydligt hur den ska monteras...

Som du ser på bilden nedan är det så här backplaten på kylaren skall sitta:
http://i.imgur.com/omCiD.jpg

Tack för tipset, får kolla närmare om jag monterat rätt. Man vet aldrig

Tydligen fixade Fredrik på Inet mitt moderkort iaf, så det verkar inte vara ursprunget på mina problem. Minnena är testade grundligt med.
Är nog ett grafikkorten som inte vill vara med i matchen :). Såg att man kunde höja spänningen på dessa gör att få bättre stabilitet.

Hoppas man får tillbaka allting imorgon så man fortsätta felsöka