Video: Digitaleffekterna i Game of Thrones

Permalänk
Medlem
Skrivet av yellonet:

Snart behövs inte skådespelarna heller. Bara röster. Sen kommer AI som gör röster och agerar.
Sen behövs inte regisören heller då AI kan hitta på historier som vi människor tycker om.
Då är det bara åskådarna som fortfarande är människor. Sen behövs inte de heller...

Det tror jag är närmare i tiden än många tror...

Längre fram i tiden blir det väl en AI som underhåller en AI...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Det tror jag är närmare i tiden än många tror...

Längre fram i tiden blir det väl en AI som underhåller en AI...

Vad skulle meningen med detta vara? AI lär inte ha något behov av underhållning.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Skrivet av Snackbox:

Vad skulle meningen med detta vara? AI lär inte ha något behov av underhållning.

Inte än.. Men i #framtiden

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk

riktigt coolt att få se tekniken att göra serien ! grymt bra gjort och... verklighetstroligt? OHYEA! kan knappt vänta tills nästa sesong!:)

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Coolt. Speciellt som jag precis kom hem från en resa till Kroatien och bla Dubrovnik (King's Landing):

vs:

Permalänk
Medlem

Hah fan va coolt

Permalänk
Medlem

Inte dåligt, men vad gäller serien i sig fattar jag inte vad som är så intressant, den verkar ju helkass och enda anledningen att dom jag känner verkar titta är för att få se lite naket

Permalänk
Sötast

Helt galet vilka effekter de skapar, inte minst imponerad av vattenmiljöerna nu!

Jag tror personligen att detta ser lika bra ut idag som det kommer att uppfattas om 30+ år, det ser helt enkelt verklighetstroget ut och med tanke på att det mesta är redigerade landskap så finns det ingen anledning till att hjärnan inte skulle tro på effekten.

Jurassic Park och liknande var väl aldrig 'verklighetstrogna' de var bara otroligt bra och folk fick känslan av 'jag har aldrig sett något såhär bra förut'

När du tittar på game of thrones och ser en gräsmatta som faktiskt inte är riktig så accepterar du den som en riktig gräsmatta.

Skrivet av Friterad:

Inte dåligt, men vad gäller serien i sig fattar jag inte vad som är så intressant, den verkar ju helkass och enda anledningen att dom jag känner verkar titta är för att få se lite naket

Det är ju inte mycket svårare än att alla har olika smak.

Ett sett att få reda på vilken smak man har är genom att helt enkelt titta på serien istället för att tro och tycka om vad som verkar vara vad, känns rätt poänglöst??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Helt galet vilka effekter de skapar, inte minst imponerad av vattenmiljöerna nu!

Jag tror personligen att detta ser lika bra ut idag som det kommer att uppfattas om 30+ år, det ser helt enkelt verklighetstroget ut och med tanke på att det mesta är redigerade landskap så finns det ingen anledning till att hjärnan inte skulle tro på effekten.

Jurassic Park och liknande var väl aldrig 'verklighetstrogna' de var bara otroligt bra och folk fick känslan av 'jag har aldrig sett något såhär bra förut'

När du tittar på game of thrones och ser en gräsmatta som faktiskt inte är riktig så accepterar du den som en riktig gräsmatta.

Det är ju inte mycket svårare än att alla har olika smak.

Ett sett att få reda på vilken smak man har är genom att helt enkelt titta på serien istället för att tro och tycka om vad som verkar vara vad, känns rätt poänglöst??

Jag har tittat lite när andra har gjort det på raster osv i skolan. Dötråkigt, ja man har olika smak men dom flesta verkar ju inte ens gilla storyn eller så av dom jag känner då.

Permalänk
Medlem

Jag började precis börjat kolla på GoT, och tycker seriöst inte att det är så snyggt och storlaget. Kulisserna är budget, tex det som ska vara snödrivor ser man klart och tydligt är gjorda av papper eller liknande. Kan hända att det är bättre i senare säsonger, jag är bara på S01E05.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag har tittat lite när andra har gjort det på raster osv i skolan. Dötråkigt, ja man har olika smak men dom flesta verkar ju inte ens gilla storyn eller så av dom jag känner då.

Vem kollar på en TV serie för att få se naket? Internet är ju sprängfyllt med porr om det är det man vill ha.
Kan rekommendera dig att kolla på de första två eller tre avsnitten och sen se vad du tycker, om man kollar i 15 minuter här och var så ger det inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Det var väl i och med S03 som pengarna började strömma in i och med att det stod klart att det var en väldigt bred tittarsuccé.

Jag uppskattar serien mycket men har inte riktigt fattat hur den breda massan klarar av den då vissa avsnitt trampas det mest vatten. Men det är kanske sexet som håller dem kvar i dessa avsnitt.

Jag hoppas samma HBO team gör Dune vilken har snarlik story och machiavelliska klankamp.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Inte dåligt, men vad gäller serien i sig fattar jag inte vad som är så intressant, den verkar ju helkass och enda anledningen att dom jag känner verkar titta är för att få se lite naket

Låter som ett jäkligt märkligt sätt att "få se lite naket". Är knappast något som är svårt att hitta här i världen.

Det som är bra med serien i mitt tycke är att den känns trovärdig, trots sitt fantasytema. Bra dialog också. Mycket att hänga med på dock, så har man inte huvudet på skaft kan jag tänka mig att man kanske finner den tråkig

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Ni som gillar sånt här, ni ska titta på denna video, allting är gjort i programmet 3D Studio Max, Adobe After Effects, Photoshop. Han spenderade ett år att modellera(skapa alla objekt). Ni som inte är insatta så är det svåraste att lägga på materialen på objekten, att få det se realistiskt ut, det är något så in i helsikte svårt, dessutom hitta bra bilder som passar(runda objekt är helt kaos) och att göra alla kameraflygningar inne i programmet, helt sjukt! Det är det värsta jag någonsin har sett i CGI väg. Det finns en liten making of video på 3 min om ja hittar den.. han skrev även en bok om hur han gick till väga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yellonet:

Snart behövs inte skådespelarna heller. Bara röster. Sen kommer AI som gör röster och agerar.
Sen behövs inte regisören heller då AI kan hitta på historier som vi människor tycker om.
Då är det bara åskådarna som fortfarande är människor. Sen behövs inte de heller...

...eftersom Skynet tagit över.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bara så att ni vet var många av dinosaurierna i JP mekaniska och inte bara cgi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

Ni som gillar sånt här, ni ska titta på denna video, allting är gjort i programmet 3D Studio Max, Adobe After Effects, Photoshop. Han spenderade ett år att modellera(skapa alla objekt). Ni som inte är insatta så är det svåraste att lägga på materialen på objekten, att få det se realistiskt ut, det är något så in i helsikte svårt, dessutom hitta bra bilder som passar(runda objekt är helt kaos) och att göra alla kameraflygningar inne i programmet, helt sjukt! Det är det värsta jag någonsin har sett i CGI väg. Det finns en liten making of video på 3 min om ja hittar den.. han skrev även en bok om hur han gick till väga.

https://www.youtube.com/watch?v=stu2OdIvsBo

Väldigt läckert gjort.... en miss dock, rotorn på vindkraftverken roterade åt fel håll.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Vem kollar på en TV serie för att få se naket? Internet är ju sprängfyllt med porr om det är det man vill ha.
Kan rekommendera dig att kolla på de första två eller tre avsnitten och sen se vad du tycker, om man kollar i 15 minuter här och var så ger det inte så mycket.

Skrivet av star-affinity:

Låter som ett jäkligt märkligt sätt att "få se lite naket". Är knappast något som är svårt att hitta här i världen.

Det som är bra med serien i mitt tycke är att den känns trovärdig, trots sitt fantasytema. Bra dialog också. Mycket att hänga med på dock, så har man inte huvudet på skaft kan jag tänka mig att man kanske finner den tråkig

Jag håller med, men om ni är mycket på Youtube så märker ni att väldigt många gör samma sak när det gäller filmer, videor.. Förstår mig inte på dom som gör detta.

Permalänk
Medlem

"Mackevision". Vad kommer härnäst? "Leffevision"?

Permalänk
Medlem

My life is a lie

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

jävlar vad duktiga de blivit på vatten/vattenbrytningar

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ska man välja en film som praktexempel för CGI, så slår Gravity allt annat med hästlängder imo.
GOT S4 var riktigt usel, känns som att musten gick ur många tittare efter the red wedding?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Väldigt läckert gjort.... en miss dock, rotorn på vindkraftverken roterade åt fel håll.

Eller så inte.

Du får tänka på att det är vinden som gör att den snurrar å inte vindkraftverkets motor som snurrar den.

Vinden blåser bakifrån (alltså vinden blåser mot kameran)

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Tacka Weta Digital/Workshop och Sagan om ringen-filmerna för det.

Som sedan borde tacka Dennis Muren och ILM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Inte dåligt, men vad gäller serien i sig fattar jag inte vad som är så intressant, den verkar ju helkass och enda anledningen att dom jag känner verkar titta är för att få se lite naket

Ja, en serie som har en väldigt talangfull skådespelarensemble, många karaktärer med mer än en dimension, en story som är oförutsägbar och undviker många klyschor, enormt högt produktionsvärde, nyskapande i genren och i mediumet, etc måste verkligen göra det oerhört svårt att förstå varför andra kan gilla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, en serie som har en väldigt talangfull skådespelarensemble, många karaktärer med mer än en dimension, en story som är oförutsägbar och undviker många klyschor, enormt högt produktionsvärde, nyskapande i genren och i mediumet, etc måste verkligen göra det oerhört svårt att förstå varför andra kan gilla den.

Du behöver inte bli sur för att alla inte gillar din favoritserie

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Eller så inte.

Du får tänka på att det är vinden som gör att den snurrar å inte vindkraftverkets motor som snurrar den.

Vinden blåser bakifrån (alltså vinden blåser mot kameran)

Rotorn (som via växellåda är ansluten till en generator, inte motor) pekar alltid mot vindriktningen. Tänk på det du

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Lustigt att denna video blivit så stor nu, ingenting nytt under solen.

Det ni häpnar över kallas matte painting eller set extensions och har sina rötter i analoga tekniker som nu görs digitalt och som bygger i stort på klassisk lagerbaserad fotoretusch i photoshop varefter man ofta projicerar de platta bilderna man skapat mot en skulpterad 3D version. Väl i 3D så kan man göra inåkningar eller liknande för att sedan compar dit en massa rök och annan skit för att smälta allt samman. Eller samlingsnamnet på dylikt skulle man slarvigt kunna kalla compositing eller säg än bredare - VFX.

Exempel tutorial på extremt simpel matte painting/set extension:
http://www.videocopilot.net/tutorial/set_extensions/

Exempel tutorial på nästan lika extremt enkel camera projection: https://www.youtube.com/watch?v=d9x_1iIAB8Q

Dylik skit har gjorts väldigt länge (för att vara digitalt) och anledningen till varför det inte uppmärksammas är för att ingen ser det, eller väldigt få ser det.
Här kommer några fina exempel:

Stargate Studios:
https://www.youtube.com/watch?v=WhN1STep_zk&list=FLQxIK8duho3...

och lite äldre John Adams:
https://www.youtube.com/watch?v=oTUs7hDq2PA

samt ännu äldre samt mycket simplare och gjort av en ensam kille (typ):
https://www.youtube.com/watch?v=fBeHljB6uFU

och så var det det där med GOT, det finns tidigare videor, givetvis inte lika imponerande men still: https://www.youtube.com/watch?v=jyjto2RqSLI&list=FLQxIK8duho3...

Kontentan är att ni nog sett förbannat mycket VFX i edra dagar utan att kunna urskilja den. Ha det gott!

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Synd om dom som satsar på att bli statister.
Nu för tiden är det crtl-c ctrl-v som gäller även i filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Synd om dom som satsar på att bli statister.
Nu för tiden är det crtl-c ctrl-v som gäller även i filmer.

vill man bli statist ? trodde det var ett steg i att bli skådespelare med riktiga roller

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.