Permalänk
Medlem

El-grill , okej eller nej?

Bor i en lägenhet på tredje våningen och att grilla på gården är inte ett alternativ!

Då man har varit utan grillad mat i princip 3 år nu, så tycker jag det är dags för något annat alternativ!

Och började tänka på el-grillar, hur bra funkar dom och hur tycker du med din erfarenhet att resultatet blir?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

Jag har ätit kött grillat på elgrill och det var helt ok. Inte samma sak som riktig kolgrill, men bättre än att steka köttet. Så det är en vettig kompromiss

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Jag har ätit kött grillat på elgrill och det var helt ok. Inte samma sak som riktig kolgrill, men bättre än att steka köttet. Så det är en vettig kompromiss

Okej så det är skillnad från gamla stekpannan?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Det blir annorlunda ja.
Vilket som blir godast är upp till var och en.

Du kan iaf göra saker som karre vilket blir skräp i en stekpanna.

Permalänk
Medlem

kan en mindre gasol grill vara ett alternativ? Det är ju mer "kontrollerat" än kol grill, om platsen finns vill säga.

Edit: Gjorde en snabb sökning och syftade på något liknande den här kanske, liten och smidig. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=297939

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Weber el-grill säger jag bara.
Har en Q140 själv.

Riktigt bra är den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=102535

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Elgrill med lock är nog ett måste för att hålla en bra temperatur.
Och man får lägga en hel del kosing på elgrillen jämfört med en bra kolgrill, funderat på Weber Q 1400 men aldrig kommit till skott riktigt Men den har fått bra betyg!

Permalänk

Jag bor i lägenhet och använder en El-Grill, Visst inte samma som kolgrill men det smakar iallafall grillat!

Har grillat allt från kyckling, hamburgare, flintastekar, revbenspjäll mm och allt har funkar ypperligt!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Micro med grill kör jag, smaken är bättre än öppen elgrill.
Lite mer praktiskt är det också, ska jag grilla gör jag det på gården på kolgrill.

Men man kan ju använda eltändare till kolgrill så man slipper lågorna och det vidriga smaken tändvätska ger.

Sen måste man kolla med hyresvärden hur dom ställer sig angående grill på balkongen, har för mig att det är 12m från byggnaden man får ha en grill.

Kanske cykla iväg med engångs grill?
En elgrill håller inte värst lång tid och kostnaden blir då högre än engångs grillar.

Jag kollar alltid kostader mellan alternativen, te x. diskmaskin och engångs bestik mm så slängde jag ut diskmaskinen.
Men naturen.. Borste och medel..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du lika gärna kan köra med en grillpanna på spisen, då slipper du böket med skarvsladdar och allt som hör till.

Alternativet är att köpa en liten grill och ställa dig utanför porten, inget slår kolgrillat.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Weber el-grill säger jag bara.
Har en Q140 själv.

Riktigt bra är den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=102535

Håller med ovan, en Weber är grymt mycket bättre än billigare el-grillar då Webern har gjutjärn. Många som ratar elgrillar har enbart testat de billigare varianterna och då kan jag hålla med om att det inte är så kul resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag tycker att du lika gärna kan köra med en grillpanna på spisen, då slipper du böket med skarvsladdar och allt som hör till.

Alternativet är att köpa en liten grill och ställa dig utanför porten, inget slår kolgrillat.

Jag tycker också grillpanna i gjutjärn på en stark induktionshäll ger bra resultat (nackdelen att det kan osa en hel del i köket så det är ju lite beroende på vad man har för fläkt/ventilation)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

kan en mindre gasol grill vara ett alternativ? Det är ju mer "kontrollerat" än kol grill, om platsen finns vill säga.

Edit: Gjorde en snabb sökning och syftade på något liknande den här kanske, liten och smidig. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=297939

gasol grill känns osäkert?

Skrivet av SirMacke:

Weber el-grill säger jag bara.
Har en Q140 själv.

Riktigt bra är den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=102535

Har nämnts flera gånger i tråden , ska kollas på!

Skrivet av SteFFoo:

Elgrill med lock är nog ett måste för att hålla en bra temperatur.
Och man får lägga en hel del kosing på elgrillen jämfört med en bra kolgrill, funderat på Weber Q 1400 men aldrig kommit till skott riktigt Men den har fått bra betyg!

Hmm ok

Skrivet av martin_opell:

Jag bor i lägenhet och använder en El-Grill, Visst inte samma som kolgrill men det smakar iallafall grillat!

Har grillat allt från kyckling, hamburgare, flintastekar, revbenspjäll mm och allt har funkar ypperligt!

Det låter lovande så det är inte ett helt hopplöst fall gällande el-grillar?

Skrivet av decid:

Håller med ovan, en Weber är grymt mycket bättre än billigare el-grillar då Webern har gjutjärn. Många som ratar elgrillar har enbart testat de billigare varianterna och då kan jag hålla med om att det inte är så kul resultat.

Ok, så priset spelar en liten roll när det gäller el-grillar då?

Skrivet av decid:

Jag tycker också grillpanna i gjutjärn på en stark induktionshäll ger bra resultat (nackdelen att det kan osa en hel del i köket så det är ju lite beroende på vad man har för fläkt/ventilation)

Njaa , spisen står lite dåligt till och fläkten ser bra ut..men funkar inte lika bra som den ser ut heh.

Skrivet av oobum:

Jag tycker att du lika gärna kan köra med en grillpanna på spisen, då slipper du böket med skarvsladdar och allt som hör till.

Alternativet är att köpa en liten grill och ställa dig utanför porten, inget slår kolgrillat.

Japp, vet att inget kommer slå kolgrillat men letar efter alternativ som iaf kommer nära , nämndes tidigare att grillpannor generellt osar mycket, så det skippas , men tack för förslaget

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Hellre Grillpanna på spisen än elgrill!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Har du en stor balkong? I så fall skulle jag nog satsa på en klot grill(kol).

Brukade köra det hos morsan.(Ja jag vet att man inte får köra med kolgrill på balkongen men va fan, Så länge ingen granne klagar så )

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Har du en stor balkong? I så fall skulle jag nog satsa på en klot grill(kol).

Brukade köra det hos morsan.(Ja jag vet att man inte får köra med kolgrill på balkongen men va fan, Så länge ingen granne klagar så )

Nja , får bli det säkrare före det osäkra

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

Gasol är säkert. Kolla om du får ha det. Har själv det på min balkong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Gasol är säkert. Kolla om du får ha det. Har själv det på min balkong.

precis min åsikt Och det är nog så nära grillat man kan koppa utan att ha en kolgrill, personligen känner jag inte någon större skillnad på kol och gasolgrillat. Fördelarna med gasol är att man slipper flammorna som ofta uppstår i kolgrillar.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

precis min åsikt Och det är nog så nära grillat man kan koppa utan att ha en kolgrill, personligen känner jag inte någon större skillnad på kol och gasolgrillat. Fördelarna med gasol är att man slipper flammorna som ofta uppstår i kolgrillar.

Fast då kommer det in lagar (olika i olika landsting) som oftast talar om hur explosiva/brandfarliga ämnen ska hanteras och skyltas i flerfamiljshus.
Tror inte balkongen är en sådan plats.
Men hör med hyresvärden/bostadsrätten om vilka krav dom har och om dom vet lagarna i erat landsting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppväxt på bondgård typ så har nog grillat över det mesta. Bor själv i lägenhet nu och jag kör elgrill. Det blir ju inte som en kolgrill men det förstår ju de flesta. Men för mig duger det bra som kompromiss.

Jag sitter hellre på balkongen och låtsats att jag kan laga mat än att stå i ett varmt jävla kök med en tråkig stekpanna. Blir liksom inte lika roligt att samla vänner runt spisen med öl.

Permalänk

vad jag vet så brukar elgrill tillåtas/ses mellan fingrarna på på balkonger. Gasol och kol är dock en brandskyddsfråga, och brukar inte vara tillåtet. Kan möjligen skilja sig på olika orter, men jag tvivlar på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av decid:

Jag tycker också grillpanna i gjutjärn på en stark induktionshäll ger bra resultat (nackdelen att det kan osa en hel del i köket så det är ju lite beroende på vad man har för fläkt/ventilation)

En grillpanna ger egentligen ingenting förutom mindre smak då du inte för en bra yta på köttet/fisken eller vad du nu vill äta. Kör bara en gjutjärnspanna istället.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

vad jag vet så brukar elgrill tillåtas/ses mellan fingrarna på på balkonger. Gasol och kol är dock en brandskyddsfråga, och brukar inte vara tillåtet. Kan möjligen skilja sig på olika orter, men jag tvivlar på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågade en nisse på brandförsvaret som sa att om du bor längst upp så är det okej, en annan sak man ska akta sig för är att grilla nära ventilationen så att resten av huset inte känner lukt direkt in i lägenheter samt att det utger en brandfara...

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Bor själv på tredje våningen (vilket är högst upp i huset) och nöjer mig med klotgrill som jag tar med ut på gårdsplanen.
Men hos några av mina vänner som saknar tillgång till innergård brukar vi grilla på el-grill, vilket ger riktigt bra resultat det också och som några redan nämnt så är det ju bra mycket trevligare att ta en öl kring grillen på balkongen än i köket vid spisen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Är det inte väldigt ovanligt att man får grilla på balkongen med gasol eller kol? Så det är inte ett alternativ.

Elgrill på balkongen vet jag inte om det är tillåtet eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det inte väldigt ovanligt att man får grilla på balkongen med gasol eller kol? Så det är inte ett alternativ.

Elgrill på balkongen vet jag inte om det är tillåtet eller inte.

Vad jag kan se här och här så finns det ingen lag som säger att man inte får grilla på sin balkong, oavsett grilltyp. Däremot kan bostadsförening eller hyresvärd ha vissa regler som man bör följa. Det kan också vara förbjudet av miljöskäl, så man bör alltså kolla med både kommun och hyresvärd vilka regler som gäller där man bor.
Kol och gas medför av självförklarliga skäl störst risk och om inte annat kan antagligen en kolgrill ge försämrade förhållanden med grannarna pga rök och doft.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Vad jag kan se här och här så finns det ingen lag som säger att man inte får grilla på sin balkong, oavsett grilltyp. Däremot kan bostadsförening eller hyresvärd ha vissa regler som man bör följa.

Jag syftade på reglerna som bostadsrättsföreningar och hyresvärdar brukar ha.
Det har i min erfarenhet alltid varit förbjudet där jag har bott eller varit.