Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hjälp! Skärm helt röd!

Hej!

Har ett rätt så jobbigt problem med min skärm, en Overlord Computer 27" ips skärm. Nätadaptern (är inte inbyggd på dessa skärmar) har gått sänder för ett tag sen så jag började leta efter en ersättare. Kände att jag har lite för lite tålamod att beställa från usa igen, så jag gick till den lokala komponentbutiken på hörnet!
Dom kunde ta hem en, inte likadan, men som klarar samma spänning, 24V men mer ström 6A istället för 5A. Bra tänkte jag, eftersom jag överklockat skärmen till 96hz innan så misstänkte jag att det var därför nätadaptern gav upp, så en kraftigare skulle nog klara sig bättre...
Dock var killen i komponentbutiken tvungen att fixa en liten skarvning upp mot skärmen för den har 4-pins anslutning medans den nya nätadaptern har flera utbytbara kontakter, dock inte 4-pins.
Nu har jag precis varit o hämtat den nya nätadaptern och kopplat in den och redan när jag startar datorn, när den laddar bios, är skärmen helt röd! In i windows så verkar det som att allt som tidigare var svart nu är till större delen rött!
Har lånat en skärm under tiden jag väntat, en benq 1080p skärm som har fungerat felfritt!
Så, i försök att lösa det röda problemet har jag bytt utgångar på grafikkortet, bytt spänning på nätadaptern, startat om datorn ett flertal gånger, överklockat till 96hz, kör nu i 60hz, sänkt upplösningen och kollat så att dvi kabeln sitter i ordentligt!

Fortfarande rött!

Så, någon som har en idé om vad problemet kan vara och någon möjlig lösning?

Datorn:

Moderkort: Msi z77a-gd65
Processor: i5 3570k
Minne: 12GB 1600Mhz
Grafikkort: Gtx 780
Diverse hårddiskar och ssd:s

Adaptern från Overlord http://overlordcomputer.com/collections/accessories/products/...
Nya adaptern http://www.konigelectronic.com/sv_se/1119353

Mvh Markus!

Permalänk
Medlem

Prova din skärm på någon annans dator med annan kabel.
Kan juh vara så att när nätadaptern dog så har den skadat något i skärmen som gör att detta uppträder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Prova din skärm på någon annans dator med annan kabel.
Kan juh vara så att när nätadaptern dog så har den skadat något i skärmen som gör att detta uppträder.

Bra idé, dock har jag inte möjlighet till det nu, men ska testa!

Permalänk
Medlem

Testa en annan dvi-kabel.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Testa att trycka i sladden igen och ordentligt.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur mycket det kan påverka, men det första jag kom att tänka på var att skärmkabeln kanske ligger nära något som ger störningar?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Pappas gamla HP skärm fick sådanna fläckar när lillbrorsan råkade lägga laddkabeln till en laptop så den fick kontakt med en av DVI-kablarna till skärmen (då fick vi skärmen utbytt som tur var) men det kan vara så att skärmen gått sönder när nätadaptern dog

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Testa en annan dvi-kabel.

Skrivet av Imaculent:

Testa att trycka i sladden igen och ordentligt.

Skrivet av Sputte:

Nu vet jag inte hur mycket det kan påverka, men det första jag kom att tänka på var att skärmkabeln kanske ligger nära något som ger störningar?

Skrivet av infigo:

Pappas gamla HP skärm fick sådanna fläckar när lillbrorsan råkade lägga laddkabeln till en laptop så den fick kontakt med en av DVI-kablarna till skärmen (då fick vi skärmen utbytt som tur var) men det kan vara så att skärmen gått sönder när nätadaptern dog

Tack för alla svar! Ett tag befarade jag det värsta efter att ha bytt kabel fram och tillbaka, men den här skärmen måste tydligen ha dual-dvi kabel, så med min andra, en singel, så funkade ingenting alls. Men jag noterade att singel kabeln gick in djupare i skärmen så då upptäckte jag att en pin på dual kabeln var böjd... Böjde tillbaka den och nu funkar allt klockrent!!