Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

De ska ju göra ett desktop-OS, det var ju det jag skrev.

Det fetmarkerade
1. En app-store för Windows Phone och Windows är fokus

Känns inte som något os, utan något skämt till mobil/surfplattor fortfarande. Men ska dom införa startmenyn som dom tänkt eller jag lite mer genomarbetat så kan det i alla fall bli bättre än pest.

2. Samma API'er för Windows Phone, Windows, Xbox One, tablets och Perceptive Pixel (PPI) enheter med stora skärmar.

Tolkar jag som dom ska köra sitt fulare gränssnitt och man inte kan välja något snyggare. Tycker både win xp och win 7 kom med någon form av fräschhet och nytt. Win 8 är som att gå tillbaks till win 98. mycket kantigare och tråkigare.

Nu har man ju en dator som lätt drar runt win 7 utan problem. annat var det när man körde coleron från runt 2000 och testa win 7 skin på win xp, sablar vad datorn blev seg

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Det fetmarkerade
1. En app-store för Windows Phone och Windows är fokus

Känns inte som något os, utan något skämt till mobil/surfplattor fortfarande. Men ska dom införa startmenyn som dom tänkt eller jag lite mer genomarbetat så kan det i alla fall bli bättre än pest.

2. Samma API'er för Windows Phone, Windows, Xbox One, tablets och Perceptive Pixel (PPI) enheter med stora skärmar.

Tolkar jag som dom ska köra sitt fulare gränssnitt och man inte kan välja något snyggare. Tycker både win xp och win 7 kom med någon form av fräschhet och nytt. Win 8 är som att gå tillbaks till win 98. mycket kantigare och tråkigare.

Nu har man ju en dator som lätt drar runt win 7 utan problem. annat var det när man körde coleron från runt 2000 och testa win 7 skin på win xp, sablar vad datorn blev seg

Det står ingenstans där att det inte ska bli ett jättebra desktop-os.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det står ingenstans där att det inte ska bli ett jättebra desktop-os.

Nä, men ska dom fortsätta bokstavligt vad du skrivit, blir det inget vidare. Tolkar texten som sådan att dom ska köra samma store på alla enheter, men hoppas mer att jag tolkade det du skrev fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Nä, men ska dom fortsätta bokstavligt vad du skrivit, blir det inget vidare. Tolkar texten som sådan att dom ska köra samma store på alla enheter, men hoppas mer att jag tolkade det du skrev fel.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men ja, självklart är det ett mål att ha en Store. Tror du att Google vill ha 15 olika stores för olika enheter som Android finns på? "Jaha, du har köpt en Samsung Galaxy S5? Ja då måste du betala för alla appar på nytt, för den har Google Play nummer 7". "Jasså har du köpt en Chrome-dator och vill installera Facebook? Nä den appen finns bara på surfplatta/telefon". Låter inte så lockande va?

De som tjänar på att Microsoft har en Store är:
1. Kunderna
2. Utvecklarna
3. Microsoft

Det är win-win-win, ingen förlorar på det (förutom konkurrenterna då som har sämre lösningar). Men har du några bra argument för varför en store skulle vara dåligt så lyssnar jag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande ingen Windows Store, det finns en Windows Store med Store-appar (Windows Runtime). Microsoft är beroende av Steam och liknande som det är idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Finns fortfarande ingen Windows Store, det finns en Windows Store med Store-appar (Windows Runtime). Microsoft är beroende av Steam och liknande som det är idag.

Nä, Windows Store har även skrivbordsappar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä, Windows Store har även skrivbordsappar.

Nej, de har bara länkar till webbsidor.

Microsoft distribuerar sina Windowsspel på Steam och det är en riktigt bra plattform för dem. De har också ersatt tjänsterna som onlinefunktionerna via gfwl med Steamworks för nya spel. De hade för några år sedan en egen plattform för att distribuera spel elektroniskt, men har det inte idag.

Permalänk
Medlem

Microsoft behöver en store som enkelt distruberar Win32 program också. Det skulle lösa tre stora problem. 1. Det skulle göra att man slipper googla runt efter alla sina program. 2. Det kommer att ge ett vettigt sätt att hålla allting uppdaterat. 3. Det tillåter att MS ställer upp lite krav och riktlinjer för vad man får göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Microsoft behöver en store som enkelt distruberar Win32 program också. Det skulle lösa tre stora problem. 1. Det skulle göra att man slipper googla runt efter alla sina program. 2. Det kommer att ge ett vettigt sätt att hålla allting uppdaterat. 3. Det tillåter att MS ställer upp lite krav och riktlinjer för vad man får göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett sätt att göra det på och jag har varit inne på den linjen förut. Jag undrar dock om det inte vore bättre att göra om designen för WinRT-program så att de helt och hållet kan ersätta skrivbordsprogram istället. De nya apparna har så många tekniska fördelar i jämförelse med skrivbordsprogrammen att jag hellre ser att det blir på det viset.

Vi vet ju att WinRT-programmen kommer kunna köras i fönster framöver, då undrar jag vad det är man inte kan göra i ett WinRT-program som man kan göra i ett skrivbordsprogram? Om det är så att man kan designa WinRT-program att se exakt likadana ut och fungera likadant som skrivbordsprogram men ändå behålla de underliggande tekniska fördelarna hoppas jag att vi skrotar alla skrivbordsprogram så småningom på samma sätt som vi gjorde med DOS-program.

Det här tror jag är Microsoft absolut största misstag med Windows 8, att de har begränsat designmöjligheterna för WinRT-program för mycket. Men det är inte för sent att rätta till ännu.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det är ett sätt att göra det på och jag har varit inne på den linjen förut. Jag undrar dock om det inte vore bättre att göra om designen för WinRT-program så att de helt och hållet kan ersätta skrivbordsprogram istället. De nya apparna har så många tekniska fördelar i jämförelse med skrivbordsprogrammen att jag hellre ser att det blir på det viset.

Vi vet ju att WinRT-programmen kommer kunna köras i fönster framöver, då undrar jag vad det är man inte kan göra i ett WinRT-program som man kan göra i ett skrivbordsprogram? Om det är så att man kan designa WinRT-program att se exakt likadana ut och fungera likadant som skrivbordsprogram men ändå behålla de underliggande tekniska fördelarna hoppas jag att vi skrotar alla skrivbordsprogram så småningom på samma sätt som vi gjorde med DOS-program.

Det här tror jag är Microsoft absolut största misstag med Windows 8, att de har begränsat designmöjligheterna för WinRT-program för mycket. Men det är inte för sent att rätta till ännu.

Absolut. Problemet med det är bara alla som kommer att gapa om inlåsning. Lösningen är väl typ Googles approach i Android med möjligheter att låsa upp "sideloading" för de som vill men att övriga kommer att vara begränsade till butiken. Men för att det ska fungera krävs att MS inte blir för giriga i sin finansiella lösning, vart är incitamentet att erbjuda mitt program i butiken om jag måste ge MS 30% liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Absolut. Problemet med det är bara alla som kommer att gapa om inlåsning. Lösningen är väl typ Googles approach i Android med möjligheter att låsa upp "sideloading" för de som vill men att övriga kommer att vara begränsade till butiken. Men för att det ska fungera krävs att MS inte blir för giriga i sin finansiella lösning, vart är incitamentet att erbjuda mitt program i butiken om jag måste ge MS 30% liksom.

Ditt incitament är att du får din app kontrollerad/certifierad av Microsoft vilket gör att användarna får större förtroende än om du skulle distribuera själv, de hostar den, de distribuerar den, din app har potential att nå miljontals kunder och användare. Du får användarfeedback och kraschrapporter direkt m.m. Dessutom tar Microsoft "bara" 20% om din app tjänar 25000 dollar eller mer tror det jag var.

Edit: Ser nu att man kommer ändra det år 2015 och då kommer Microsoft ta 30% för alla appar. Vilket gör att det är likadant i Windows Store som Windows Phone Store.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/17/delivering-reli...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

WPC dag 3 är live nu. Det kan komma någon hint om nästa version av Windows.

http://www.digitalwpc.com/Pages/Home.aspx#fbid=mCQRHfbORNe

Update: Man visade inget nytt och sa inget nytt utan bara bilden vi redan har sett på startmenyn och appar i fönster. Man får ändå se det som en bekräftelse.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Ditt incitament är att du får din app kontrollerad/certifierad av Microsoft vilket gör att användarna får större förtroende än om du skulle distribuera själv, de hostar den, de distribuerar den, din app har potential att nå miljontals kunder och användare. Du får användarfeedback och kraschrapporter direkt m.m. Dessutom tar Microsoft "bara" 20% om din app tjänar 25000 dollar eller mer tror det jag var.

Edit: Ser nu att man kommer ändra det år 2015 och då kommer Microsoft ta 30% för alla appar. Vilket gör att det är likadant i Windows Store som Windows Phone Store.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/17/delivering-reli...

Jo men jag tror att det tar emot mer att MS tar 30% av pengarna för skrivbordsapplikationer än att Apple/Google/MS tar det för telefon/surfplatteappar. Jag vet i alla fall att det hade gjort det för mig.

Hosting och distribution är inga större kostnader direkt och en app på nätet har ju potential att nå i princip alla tänkbara användare redan liksom. Användarfeedback och kraschrapporter är heller inget svårt att lösa i applikationen. Jag menar, jag ser verkligen potentialen i att ha en butik men om de tänker ta ut 30% bara för det så är det nästintill en garanterad flopp. Sen passar det förstås bättre för vissa typer av utvecklare, de med små resurser själva främst, men större företag ser knappast några fördelar med butiken. Säg Adobe. Vad är deras incitament att använda butiken? De har servrar och distributionskanaler och folk litar redan på deras programvara liksom.

Permalänk
Rekordmedlem

Om MS gör sitt os gratis så kanske det kan kännas ok med att de tar in pengar via sin "store" men ska de ta betalt på alla ställen och inte kompensera det genom lägre priser så blir det inte populärt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men ja, självklart är det ett mål att ha en Store. Tror du att Google vill ha 15 olika stores för olika enheter som Android finns på? "Jaha, du har köpt en Samsung Galaxy S5? Ja då måste du betala för alla appar på nytt, för den har Google Play nummer 7". "Jasså har du köpt en Chrome-dator och vill installera Facebook? Nä den appen finns bara på surfplatta/telefon". Låter inte så lockande va?

De som tjänar på att Microsoft har en Store är:
1. Kunderna
2. Utvecklarna
3. Microsoft

Det är win-win-win, ingen förlorar på det (förutom konkurrenterna då som har sämre lösningar). Men har du några bra argument för varför en store skulle vara dåligt så lyssnar jag.

Kunderna är som kommer få ta "smällen". Se på origin och steam. dyrare än dom flesta seriösa internetbutiker för samma spel, även många som har cd-code till steam.

Wndow la ju ner live till windows (vissa spel fungerar inte lika bra längre) och varken fixat något bättre. utvecklare går över till steam i stället. Så vad Har ms som är bättre än t.ex steam, som fungerar riktigt bra, även deras server system för äldre spel är riktigt bra?

Tror om ms lägger sig i så kommer man endast få tag i det på store eller inte alls. Googles os är trots en store, öppet för att installera från valfri sida (är byggt på öppet os), men windows är egentligen stängt os och kan ju bli hur som helst när dom bara ser dollartecken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mrqaffe:

Om MS gör sitt os gratis så kanske det kan kännas ok med att de tar in pengar via sin "store" men ska de ta betalt på alla ställen och inte kompensera det genom lägre priser så blir det inte populärt.

Windows kommer bli gratis, de är tvungna för att möta trycket från Chrome OS och Android. Det är ju redan gratis på små/billiga pekplattor och på telefoner.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är absolut inget tvingade på det sättet Apple gör med Mac App Store, på det sättet Steam (om du inte kör DRM knutet till det och vägrar sälja utanför) gör osv. Att ha en butik för vad som egentligen inte är riktiga program blir lite väl delat, Windows Runtime körs ovanpå Win32, är svårare att utveckla till osv, och kommer inte ersätta det. Store-programmen kommer antagligen bli mer som att köra Android-program på datorn, men saken är ju att det fortfarande är svårare att bygga sådana program i många fall. De får sluta upp att dela upp det så mycket och överväga en elektronisk plattform för vanliga Windows-program. Nu när du ska ha Microsofts egna spel får du ju gå till Steam för Windowsliren, och Store för WinRT-liren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om MS gör sitt os gratis så kanske det kan kännas ok med att de tar in pengar via sin "store" men ska de ta betalt på alla ställen och inte kompensera det genom lägre priser så blir det inte populärt.

Skrivet av virtual void:

Windows kommer bli gratis, de är tvungna för att möta trycket från Chrome OS och Android. Det är ju redan gratis på små/billiga pekplattor och på telefoner.

Jag tror också att Windows kommer bli gratis, eller bundlas ihop med Office 365 och en månadskostnad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Windows (OEM) betalas av leverantören/tillverkaren, tillverkarna betalar i högre grad Microsoft för att göra Android/Linux-prylar. Det kan givetvis inte vara tusenlappar på billigare prylar, dessutom tas inte prylarna seriöst av företag om de inte kan köra Pro. Företag betalar volymlicenser, software assurance och extra support och liknande. Dessa licenser behövs ju redan förnyas. De lär knappast sluta hur Microsoft än vill priskonkurrera med budgetgrejer. En prenumerationsmodell för användarna vore i princip uteslutet. Alla kommer inte betala för Office genom att betala för O365 med månadskostnad eller liknande heller. En del kommer dessutom använda Office genom "home use" rättigheter.

Permalänk
Medlem

Detta är då ingen nyhet, men här har du Strejf http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/5513_fiasko_da_skrotas_wind...

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tauri:

Den artikeln är inte så smart. Att Windows 9 kommer 2015, tre år efter 8, har varit känt länge och följer deras releaseplan helt normalt. Windows 7 kom 2009, tre år senare kom 8 (2012) och tre år senare kommer 9. Från Vista till 7 tog det dock bara två år men det beror ju på ryktet Vista fick och från XP till Vista tog det fem år av flera anledningar. Men innan dess så var det tre år också, 98-XP (2001) och innan dess tre år från 95 till 98.

Permalänk
Rekordmedlem

Det som är värst med MS och 9an är att de verkar vägra att släppa startmenyn till 8 generationen och om det stämmer att man måste skaffa ett konto i "store" så är det ju katastrofalt uselt, skapar de ett "nytt" operativsystem bara för att tvinga in användarna i store i stället för att reparera de grova fel de gjort med 8 generationen ?

Det är dags att börja framföra synpunkter på att användarna inte vill att det ska krävas konton i tjänster man inte vill ha.

Börja protestera nu så att kontohanteringen hinner få det dåliga anseeende den förtjänar redan innan 9an är ute elerl MS bekräftar att det är ett felaktigt rykte och att de inte kommer att kräva ett storkonto för att göra 9an användbar.

Det verkar bli till att stanna med 7an ytterligare en generation eller till de tar bort tramset med obligatorisk "Store".såvida inte win9 blir gratis för alla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den artikeln är inte så smart. Att Windows 9 kommer 2015, tre år efter 8, har varit känt länge och följer deras releaseplan helt normalt. Windows 7 kom 2009, tre år senare kom 8 (2012) och tre år senare kommer 9. Från Vista till 7 tog det dock bara två år men det beror ju på ryktet Vista fick och från XP till Vista tog det fem år av flera anledningar. Men innan dess så var det tre år också, 98-XP (2001) och innan dess tre år från 95 till 98.

Det är precis vad den är, för strejf håller W8 så jävla högt och det är superbäst på alla plan. W8 är inte superbäst på alla plan. Sen att du räknar massa år hit och dit hör inte till poängen att W8 är ett fiasko.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tauri:

Det är precis vad den är, för strejf håller W8 så jävla högt och det är superbäst på alla plan. W8 är inte superbäst på alla plan. Sen att du räknar massa år hit och dit hör inte till poängen att W8 är ett fiasko.

Nej, det är en dum och omogen artikel som okritiskt och utan kommentar upprepar Net applications siffror och som har PC För Allas (!?) citering av en rysk bloggare som källa. Jag säger inte att Net applications siffror är fel eller så men de är bara en del av helheten. Windows 8/.1 är exempelvis det enda (desktop-) OS som stadigt har gått uppåt det senaste året enligt alla siffror och det är den version av Windows som sålt överlägset bäst förutom sjuan.

Huruvida Windows 8 är ett fiasko är väl upp till var och en att avgöra, men det faktum att de släpper efterföljaren tre år senare är inte ett bevis på att det är det oavsett vad författaren till den artikeln tycker. Med samma logik hade exempelvis Windows 7 också varit ett fiasko trots att det har sålt bäst av alla Windows eller desktop OS någonsin, och egentligen alla versioner av Windows utom XP.

Det finns grader mellan fiasko och "superbäst" liksom.

Permalänk
Medlem

Inte så svårt att gå upp när launch siffrorna är bedrövliga, och att de bundlas mer w8 nu än vid launch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Inte så svårt att gå upp när launch siffrorna är bedrövliga, och att de bundlas mer w8 nu än vid launch.

Kanske, men samtidigt så har Windows 8 sålt bättre än alla tidigare versioner av Windows förutom Windows 7. Det har inte sålt vad MS eller datortillverkarna hoppades på, men det betyder inte fiasko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske, men samtidigt så har Windows 8 sålt bättre än alla tidigare versioner av Windows förutom Windows 7. Det har inte sålt vad MS eller datortillverkarna hoppades på, men det betyder inte fiasko.

Det håller jag med om.

Hoppas mest att dom lärt sig lite med win8 och lyckas bättre med lanseringen utav win9.
Och att dom redan börjat fokusera mer på ren desktop version är bara fördelar i mina ögon.

Sen gillar jag väl inte ryktet om att man måste regga windows i windows store, då jag helst inte vill ha store i min windows version.
Men tidigt skede, tror nog dom lyssnar lite mer på feedback till win9 iaf.

Permalänk
Avstängd

Precis, världens näst mest sålda operativsystem kan enbart definieras som ett fiasko av de som är riktigt anti. Är väl inte så konstigt att någon håller ett operativsystem högre än något annat - det märkliga är väl attityden mot personen som gör det. Det har dessutom motiverats väl varför, vilket gör det ännu märkligare.

Permalänk
Medlem

Hur man än ser så vill man dock sälja bättre än föregångaren, och i det fallet är det ett misslyckande.

Sen att säga världens näst mest sålda OS är ju en tolkningsfråga, units sold ligger det ju långt bakom ex windows xp.
Och det kommer med största säkerhet aldrig komma ens nära totalt antal units sålda.

"at least 400 million copies of Windows XP were sold globally within its first five years of availability,[7][8] and at least one billion copies were sold overall by April 2014.[9]"

Tror knappast win8 kommer upp i en biljon units sålda innan oset börjar fasas ut.

Jag fattar att du menar units/timeline men, gör det inte direkt till näst mest sålda oset någonsin då den kurvan kommer avta hårt framöver och inte fortsätta i takten windows xp höll.

Och ang ditt statement om attityden mot personen som håller X OS högre. Det går båda vägarna.
Dom som tycker om win7 mer får skit ifrån hardcore Win8 anhängarna, och vice versa. Det går båda vägarna, det är inte direkt en ensidig historia.

Permalänk
Avstängd

Man måste ställa det mot hur många datorer som faktiskt säljs, inte i reda antal. Sedan 2012 så säljs det betydligt färre renodlade datorer - om det är tack vare surfplattan, bättre telefoner eller för att Windows 8 anses sämre kan nog diskuteras till tiden på jorden tar slut - men faktum är att operativsystemens olika förhållanden mot varandra fortfarande är snarlika, alltså Windows, OS X, Linux och Övrigt.

En Engelsk biljon är en svensk miljard, och dit lär nog vare sig sjuan eller åttan nå.

Jag kan nog tycka det är en rätt ensidig historia - de som ogillar åttan har fått svar på hur man kan lösa problemen med exempelvis Modern UI, Store osv medan vi som råkar föredra utvecklingen som blivit blir kallade fanboys och att så fort nian kommer så kommer vi tokdissa åttan. De som inte gillar åttan drar också till med helt överdrivna epitet som fiasko eller konkurs.