Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Att kameran stänger av sig när man trycker på record-knappen för att stänga av inspelning :S

Aldrig fått tidigare, kom nu flera ggr efter uppdatering.

Annars mkt nytt för BMCC framförallt, ny debayer m.m.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Annars mkt nytt för BMCC framförallt, ny debayer m.m.

fyfan, det lät stort. Jag funderar på att hugga första bästa BMCC för under 9000kr så det låter grymt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Inte att förglömma så gav uppgraderingen 4K Raw till production camera.

Permalänk
Medlem

Ny fokuspeaking
Raw 4K
Ny Prores BMCC
Ny debayer BMCC
Nya audiorecprylar som ska ge bättre ljud sägs det
Högre DR på BMCC, framförallt högre när man kör ASA1600

Nytt UI

BMCC fick mest, sen production och sist BMPCC. BMPCC verkar vara bästa kameran så den fick väl minst åtgärder även om kvalitén sägs ha blivit smulan bättre.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

BMCC fick mest, sen production och sist BMPCC. BMPCC verkar vara bästa kameran så den fick väl minst åtgärder även om kvalitén sägs ha blivit smulan bättre.
// A

Som jag förstått det var denna uppgradering främst för att BMCC ska ha samma plattform som de andra så att alla framtida uppgraderingar ska funka på hela serien.
De sa också att nästa uppgradering skulle följa kort efter den första och då rycktas det om audio meters.
Nu när BM4K fick Raw så blev suget efter den totalt kan jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Som jag förstått det var denna uppgradering främst för att BMCC ska ha samma plattform som de andra så att alla framtida uppgraderingar ska funka på hela serien.
De sa också att nästa uppgradering skulle följa kort efter den första och då rycktas det om audio meters.
Nu när BM4K fick Raw så blev suget efter den totalt kan jag säga.

Jag har inte jagat och letat om FPN är fixat. Vi får hoppas att det blir klart snart.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag har inte jagat och letat om FPN är fixat. Vi får hoppas att det blir klart snart.

Inte fixat ännu men den här tiden på året är det ju ljust endå

Permalänk
Medlem

"Blackmagic Cinema Camera
Updated user interface
Adds autofocus support for compatible EF lenses
Improved debayering when shooting to ProRes or DNxHD
Improved focus peaking display
Improved ISO handling when shooting at ISO 1600
Improved general audio performance
Iris setting is retained when switching between camera recording and clip playback

Blackmagic Pocket Cinema Camera

Updated user interface
Improved performance when recording using internal microphones
Improved instances where a grid-like pattern may occur in some flare highlights
General improvements in autofocus with active MFT lenses
Adds supports for stabilization in MFT lenses without physical O.I.S switches
Improved support for Sigma MFT lenses

Improved support for Lumix 12-42mm PZ lens
Improved support for Olympus 60mm f/2.8 MFT lens
Iris setting is retained when switching between camera recording and clip playback

Blackmagic Studio Camera

Improved phantom power compatibility
Addresses an issue with interlace video being output as progressive video"

Nu blev ju Sigma ART serien helt plötsligt något av det prisvärdaste man kan sätta på en pocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

"Blackmagic Cinema Camera
Updated user interface
Adds autofocus support for compatible EF lenses
Improved debayering when shooting to ProRes or DNxHD
Improved focus peaking display
Improved ISO handling when shooting at ISO 1600
Improved general audio performance
Iris setting is retained when switching between camera recording and clip playback

Blackmagic Pocket Cinema Camera

Updated user interface
Improved performance when recording using internal microphones
Improved instances where a grid-like pattern may occur in some flare highlights
General improvements in autofocus with active MFT lenses
Adds supports for stabilization in MFT lenses without physical O.I.S switches
Improved support for Sigma MFT lenses

Improved support for Lumix 12-42mm PZ lens
Improved support for Olympus 60mm f/2.8 MFT lens
Iris setting is retained when switching between camera recording and clip playback

Blackmagic Studio Camera

Improved phantom power compatibility
Addresses an issue with interlace video being output as progressive video"

Nu blev ju Sigma ART serien helt plötsligt något av det prisvärdaste man kan sätta på en pocket.

Jag såg detta kring sigma men har du sett någon som provat dem?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag såg detta kring sigma men har du sett någon som provat dem?

Nej, däremot så var det en lirare som maila mig för ett tag sedan och sa att de alltid funkat. Det var bara att typ hålla in en knapp medans man startade om kameran. Så är tex min Metabones EF-E-mount adapter. För att få elektronisk iris måste jag hålla in en knapp medan jag tar ur och sätter i objektivet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej, däremot så var det en lirare som maila mig för ett tag sedan och sa att de alltid funkat. Det var bara att typ hålla in en knapp medans man startade om kameran. Så är tex min Metabones EF-E-mount adapter. För att få elektronisk iris måste jag hålla in en knapp medan jag tar ur och sätter i objektivet igen.

Jag använde en Nikon <=> MFT bmpcc SB och den måste man ställa på maximalt öppen iris på sidogrejjen innan man slår på kameran.
Annars blir det kajko.

Men gött. Köp ett par sådana och testa.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Hade jag inte köpt X100S nyligen hade det möjligtvis blivit sådan till det där galna priset

Är man seriöst intresserad så bör man ju verkligen slå till nu. Får ju ett komplett kit med objektiv för det gamla priset nu i princip.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Shit vad sugen jag blir. Har inte filmat så mycket men är intresserad av att göra det mer (köpte en Panasonci G6 för en månad sen). Har spanat in BMPCC i ett par veckor nu och kollat mycket klipp på tuben. Hoppas bara jag hinner få in lite deg. Kan ju köra mina MFT-objektiv på den ju så vore väl smart att hålla sig inom familjen. ;D

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk

Tror ni några svenska affärer kommer ta efter prissättningen förresten? Verkar inte så än sålänge.

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem

De finns ju för ca 5000 beggat men om vi får samma prissänkning så kniper jag en. Så prisvärt så det finns inte.

Permalänk
Medlem

Priset har sänkts i England nu så det är bara o importera.
Kampanjen är till sista augusti och därefter har de ett event.
Hmmm..... pocket med s35, pocket med 4k, mellan modell med 2.5k eller kanske bara att URSA är redo?

EDIT: Eller BMCC med aktiv m4/3 eller BMPCC med EF, fast den sista skulle nog inte många vilja ha pga EF-m4/3 speed booster. Den första däremot vill nog många ha av samma anledning.

Permalänk

Är det dyrt, och går det ens, att beställa på BHphoto och Adorama? Om man bor i Sverige alltså.

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem

Läste igenom tråden om vad folk på bmcuser tror BMPCC 2.0 kommer vara, tycker denna kille är ute på ett ganska troligt och trevligt spår.

"They will take the sensor of the BMPC4K and will make a S16 crop of that sensor like they did from the BMCC to the BMPCC.
So we had 2.5K to 1080, that would be like 4K to 3076x1731 pixels. Let's just say they will make it 3K.
Same body as the BMPCC, same M43 mount same everything except it will use the new 280MB/s UHS3 SDXC and WILL record 3K RAW !!!!
It will be again 29.97 fps max (yeah let's not dream too much about this).
It will have the same micro-hdmi issues the bmpcc has etc etc etc...
Basically the same camera body using the new sensor of the 4K cam and a new UHS card writer. Very little engineering required and it will be available september/october like the bmpcc was back then.

Hopefully by then they can fix the FPN problem with the sensor. I would definitely be a client for that new pocket.
Price point between $1000-$1500 again super low for 3K RAW/PRORESHQ. I would assume that the BMCC would then be discontinued which will infuriated people on this forum. In december the URSA will be shipping and they will drop the price of the BMPC4K by $1000, and announce the BMPC6K as well as a 6K sensor for the URSA. (To compete with the RED Dragon)

Anybody want to take bets on all that stuff?
I think by now we understand their strategy in the market, and quite frankly it's pretty smart. They need very little R&D, just keep the camera bodies and put new sensors in them and asphyxiate the competition by dropping the prices down, even if it means that your products have some flaws that will never be addressed. It drives people mad over here I know, but in terms of management it is very smart if you look at what is going on in the camera business. BMD and Panasonic are going to take Canon and Nikon out of the VDSLR market. This fall Canon will announce the 7D Mark ii and it won't be doing 4K because they don't want to kill the C100/300/500 segment with a relatively cheap DSLR. I think by the end of next year Canon and Nikon will not even care about video users in their DSLR products as the market will be saturated by 4K cameras that will be cheaper and better. Maybe we will see GoPro give it a shot at a high end camera after raising all that IPO money (which would be pretty exciting)."

Permalänk
Medlem

STORA NYHETER IGEN!

Ny Firmware igen, Prores 4:2:2 LT på alla kameror!
Undrar hur mycket jag får in på min 480GB disk i BMCCn nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

STORA NYHETER IGEN!

Ny Firmware igen, Prores 4:2:2 LT på alla kameror!
Undrar hur mycket jag får in på min 480GB disk i BMCCn nu

Pressreleasen säger 230 min på 64GB

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Pressreleasen säger 230 min på 64GB

Skickades från m.sweclockers.com

Inte illa då med andra ord

Permalänk
Medlem

Jag som precis köpte 2 64gb compact flash 1000x Komputerbay till min Canon 50D (typ 1080p Raw med Magic Lantern). Velade länge om jag skulle sälja 50D för att senare köpa BMPCC, men kändes som att prisskillnaden skulle vara för stor. Nu ser jag att man till och med kan få paketpris på BMPCC och Metabones Speedbooster EF - BMPCC, totalt 1054 dollar eller 1158 dollar med full coverage world wide drulleförsäkring i 3 år. Så för 8000 kr kan man få BMPCC och Speedbooster, kom igen. Får kolla med systern om hon kommer och hälsar på, hon bor i USA, i jul.

Edit: Priset var utan sales tax, med sales tax är det 1147 dollar utan drulleförsäkring.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Redan köpt en

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köpte förövrigt ett Canon 10-18 idag också. Antar att jag måste köpa speedbooster i höst