Gamla saker vi använt men helst velat undvika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Fast med dom kunde man ju skriva ut med karbonpapper... vilken skrivare klarar det idag

Sant! Men var hittar du karbonpapper idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ett gammalt USB-anslutet ADSL-modem från D-Link är nog det första jag kan komma på. Instabil, USB-porten hade en förmåga att glappa, drivrutinerna var urusla och man behövde även ställa in olika värden för att ens få någon anslutning. Usch.

Eftersom en del även nämner mjukvara så ligger Solidworks 2007 (extremt instabil 3D CAD-mjukvara) och min banks säkerhetsmjukvara som inte fungerade speciellt bra, då jag under XP- och tidig Vista-era primärt körde Linuxdistros, bra till.

900-modellen var ju i det närmaste ett mästerverk jämfört med Eee 4G:

http://www.tvfilmprops.co.uk/userdata/PRODPIC-1726.jpg

http://mcdn01.gittigidiyor.net/6786/tn70/67868220_tn70_0.jpg

Skärm på 7" med den smått oanvändbara upplösningen 800x480 var ingen höjdare. Prestandan var ändå rätt fin i den, storleken riktigt underbar för mobilt bruk, tangentbordet smått men fungerade som förväntat. Trist batteritid samt ganska hög värme är vad som gjort att min blivit liggandes på en hylla inför något slags projekt. Allt som allt så tycker jag inte att den riktigt platsar i tråden även om senare modeller blev betydligt bättre.

Jo jag vet, Asus EEE 700 ska man inte ens tala om. Men jag hade ingen sådan själv, även om jag var sugen direkt när den kom
900:an har jag kvar i en låda någonstans, den kanske blir kult om några år?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Sant! Men var hittar du karbonpapper idag.

Vilken välsorterad kontorsmaterielbutik som helst?

Matrisskrivare var ... intressanta. Hade en som krävde sånt där papper som satt ihop ark efter ark i en lång rad och hade hål på sidorna för att kunna matas, det var tider det. Men oljudet, strulet med färgbanden, matningsproblemen och allt till trots - bättre än att köra skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Min hamster, som tuggade sönder hjärtat i modermodemet. Varken telefon eller fax fungerade i någon vecka.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Matrisskrivare var ... intressanta. Hade en som krävde sånt där papper som satt ihop ark efter ark i en lång rad och hade hål på sidorna för att kunna matas, det var tider det.

Just detta gjorde matrisskrivare överlägsna när det gäller att logga t.ex. larm direkt till papper där man bara vill skriva ut en rad i taget någon gång ibland. Det är väl specialmodeller av skrivare man får använda till sådana applikationer idag antar jag.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Det är väl specialmodeller av skrivare man får använda till sådana applikationer idag antar jag.

Matrisskrivarna lever i allra högsta grad kvar för just såna applikationer. Vi har en på jobbet som skriver ut en rad i en logg, ett antal gånger under dagen. Ett hemtrevligt ljud.

Jag minns back in the days när jag gjorde ett simpelt program i C (eller var det Turbo Pascal?) som skrev ut tangentbordets knapptryckningar. När jag hade kört igång det så plockade jag bort skärmen, ställde dit skrivaren, och fick en skrivmaskin med ett IBM modell M-tangentbord.

Vad jag minns så programmerade jag även så att gick det att styra skrivarhuvudet och traktormatningen av pappret i båda riktningar, så att man kunde använda skrivaren precis som en skrivmaskin. Skrivaren var en 24-nålars OKI, hade varit kul att ha en igen, men tyvärr verkar matrisskrivare kosta en förmögenhet idag.

Permalänk
Inaktiv

Windows. I alla dess former. Är fri och nöjd sedan ca 3 år tillbaka. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Min första dator, en Brick 386:a med 60mb hdd.
Kostade då ca 13.000kr = ÅTHELVETE FÖR MYCKET!!!

Min första PC var en Pentium 90MHz från PC Fabriken som företaget hette och kostade 21000:- och då ingick det ingen skärm i priset. Operativsystemet var OS/2

En annan dator som var överprisat jag köpte var en Atari TT (första 32-bit Atarin) som kostade mig 27000:-. Man hade tydligen överflödigt med pengar på den tiden vilket man skulle behövt idag istället

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Just detta gjorde matrisskrivare överlägsna när det gäller att logga t.ex. larm direkt till papper där man bara vill skriva ut en rad i taget någon gång ibland. Det är väl specialmodeller av skrivare man får använda till sådana applikationer idag antar jag.

Det går faktiskt att få tag i matrisskrivare än idag, men jag tror ju knappast någon skulle sätta in en skrivare i en nybyggd anläggning, annat än om det finns formella krav på att ha det. Man lagrar loggar digitalt idag, det går att få det väldigt mycket beständigare än pappersutskrifter, och det är fullt möjligt att sätta upp det på ett sådant sätt att loggarna blir väldigt svåra att manipulera.

Som lite kuriosa förresten, det var bara ett par år sedan vi fasade ut våra gamla larm- event- och manöverskrivare på jobbet, och bytte dessa mot en liten industridator med en massa serieportar och redundant lagring, samt denna mjukvara. Ser absolut inga nackdelar med det systemet gentemot de gamla matrisskrivarna, bara fördelar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det går faktiskt att få tag i matrisskrivare än idag, men jag tror ju knappast någon skulle sätta in en skrivare i en nybyggd anläggning, annat än om det finns formella krav på att ha det. Man lagrar loggar digitalt idag, det går att få det väldigt mycket beständigare än pappersutskrifter, och det är fullt möjligt att sätta upp det på ett sådant sätt att loggarna blir väldigt svåra att manipulera.

Som lite kuriosa förresten, det var bara ett par år sedan vi fasade ut våra gamla larm- event- och manöverskrivare på jobbet, och bytte dessa mot en liten industridator med en massa serieportar och redundant lagring, samt denna mjukvara. Ser absolut inga nackdelar med det systemet gentemot de gamla matrisskrivarna, bara fördelar.

Fast nu är det ju inte så att t.ex. vår information inte lagras elektroniskt i krypterad form. Skrivaren är ett komplement, en fall-back, sen kanske det inte finns tillräckligt stort behov av det överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Matrisskrivarna lever i allra högsta grad kvar för just såna applikationer. Vi har en på jobbet som skriver ut en rad i en logg, ett antal gånger under dagen. Ett hemtrevligt ljud.

Jag minns back in the days när jag gjorde ett simpelt program i C (eller var det Turbo Pascal?) som skrev ut tangentbordets knapptryckningar. När jag hade kört igång det så plockade jag bort skärmen, ställde dit skrivaren, och fick en skrivmaskin med ett IBM modell M-tangentbord.

Vad jag minns så programmerade jag även så att gick det att styra skrivarhuvudet och traktormatningen av pappret i båda riktningar, så att man kunde använda skrivaren precis som en skrivmaskin. Skrivaren var en 24-nålars OKI, hade varit kul att ha en igen, men tyvärr verkar matrisskrivare kosta en förmögenhet idag.

http://www.databutiken.com/category.php?id_category=91009

Är det en sådan ni snackar om?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nej, sådana här:

http://www.databutiken.com/category.php?id_category=85506

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

Om OS platsar i tråden så säger jag WinME (som var förinstallerat på företagsdatorn), som jag sedan ominstallerade med BeOS där jag fick köra utan mus för jag fick aldrig igång den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Finns såna där skrivare kvar att få tag på? Jag har en gammal Panasonic KX-P1081 9-nålars skrivare som jag köpte enbart för att kunna skriva ut stryktipslapparna med, ett stryktipsprogram som enbart finns i DOS miljö och programmet funkar inte med moderna skrivare. Jag trodde inte det fanns färgband att få tag på, men hittade en sida som sålde dessa. Programmets död blir den dagen det inte går att köpa färgbanden längre

Nu vart det lite offtopic mot vad tråden handlade om, men för mig är den skrivaren värdefull snarare än att det är det sämsta jag köpt ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hm åfan, dom där jävlarna minns jag från skolan på 90 talet.
Knappast särskilt attraktiva apparater, men dom gjorde sitt jobb.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Beror matrisskrivarens värde på hur mycket pengar du vunnit på stryktips som du skrivit ut? Har du förresten användning av den idag, sker inte allt spelande via Internet eller kan man än idag lämna in tipskuponger hos ombud?

Permalänk
Medlem

Jumprar.

För det mesta var de bara ett lättare irritationsmoment när man skulle ställa in master/slave på ide-enheter, men de jävlarna dök upp på andra ställen också. Moderkort och ljudkort t.ex.
Det värsta jag stött på var ett Adaptec SCSI-kort från mitten av 90-talet som skulle konfigureras med en hel drös jumprar. Det var ett krångel utan dess like att få till det rätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BigMomma:

Jumprar.

http://cdn.overclock.net/4/41/900x900px-LL-41211657_5348d1221...

För det mesta var de bara ett lättare irritationsmoment när man skulle ställa in master/slave på ide-enheter, men de jävlarna dök upp på andra ställen också. Moderkort och ljudkort t.ex.
Det värsta jag stött på var ett Adaptec SCSI-kort från mitten av 90-talet som skulle konfigureras med en hel drös jumprar. Det var ett krångel utan dess like att få till det rätt.

Ungefär som man fick göra med cpuerna förr, allt byglades och sedan kom det dipswitchar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Den sablans hålskrivarn till min C64 som funkade sådär sen dag ett... sen funkade inte alls... hade kvar den fram tills ett par årsen tills jag fick nog av det tunga aset och slängde den!

Det var en sån med hål i sidorna av pappret!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Min f.d flickvän, men antar att det inte faller inom ramen i kategorin?

Skrattade högt på jobbet när jag läste detta

Skrivet av Paddan1000:

Vi hade som regel hemma att modemet bara fick användas efter klockan 21:00 på kvällen. Det och att nedladdningarna eller Warcraft 2 matcherna förstördes om någon lyfte på luren var värre än de låga hastigheterna.

omg. tiderna man skrek "LYFT INTE LUREN!!" när man satt och spelade på nätet. Hatade syrran bitvis...

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Iofs inte retro på något sätt (mer än att de fanns för c:a 10 år sedan, vilket förstås är en relativt lång tidsperiod för de yngre besökarna), men de tangentbord där man tog bort Insert-tangenten och istället gjorde en dubbelt så stor Delete-knapp är något jag önskar att jag sluppit använda. Jag har aldrig förstått vitsen, särskilt som dessa tangentbord (typ från Microsoft) ofta har minst en rad extra tangenter ovanför funktionstangenterna, så det handlar ju inte om att minska det totala antalet tangenter, bara att bli kvitt en knapp som vissa användare inte förstår användningen av medan andra svär varje gång de inte hittar tangenten eller trycker fel. Kan det ha varit något patenttroll som låg bakom?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Adaptec SCSI-kort och scanner på NT4.0... gav mig nyss ett svårt anfall av ångest!!!

Permalänk

Ja usch för detta, krångligt och jävligt att skriva nånting med.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Dessa

Tog alltid lång tid innan man fick till en bra bild utan störningar och äntligen kunde spela.
Dagen man upptäckte composite/SCART var som en julafton!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Vad jag använt men velat undvika: Min andra dator!

Min första dator var 4-5 år gammal och kändes stenålder när jag sommaren -98 äntligen fick jobb och råd att byta upp mig.
Jag (och alla andra med samma arbetsgivare) blev erbjudna en "Hem-PC".
Det var en Compaq. 300MHz Pentium2, 64MB RAM 100MHz, "3D-grafikkort" (som jag inte lyckades få vidare specificerat), bläckstråleskrivare, samt lite annat smått och gott.
Det var ingen värstingdator ens då, men priset var lockande och leverantören lovade framtida uppgraderingar.

Bland det första jag gjorde var att gå till närmsta butik och köpa en packe nyare datorspel. "Three Frontline Fighters" hette ett paket med simulatorer för F-16, Hind och Apache. På paketet fanns en logga med "3Dfx". "Toppen", tänkte jag, "3D-effekter är precis vad jag vill ha!"
Efter installation kunde jag inte köra spelen i 3D-mode, utan var hänvisad till CPU-rendering. Noggrannare undersökning visade att det krävdes GPU från företaget 3Dfx, med stöd för "Glide" API, för att det skulle fungera.
Datorn hade bara en Rage XL krets från ATI monterad på moderkortet.

När jag sedan började spela Combat Mission visade det sig att drivrutinerna för min grafikkrets inte heller hade stöd för "pixel fog" (även kallat "fog table") i Direct 3D. Kretsen var dessutom ganska långsam och hade för lite grafikminne (4MB) för att det skulle vara nöjsamt.

Skrivaren gav fina bilder och fungerade bra om man använde den ofta. Men bläcket var dyrt och eftersom jag bara använde skrivaren någon gång var tredje månad eller så hann bläcket torka i munstyckena. Utskrifterna blev usla och patronerna räckte bara till ett fåtal sidor innan bläcket torkat fullständigt!

De "uppgraderingar" av datorn som erbjöds från leverantören visade sig endast bestå av diverse (för mig totalt ointressant) ytterligare kringutrustning.

Ett annat "felköp" under denna "era" var en Zip-drive för 100MB-disketter.
Verkade vara en bra idé just då, men användes minimalt eftersom jag köpte CD-brännare bara något år senare.

Efter två år av hyrtidens tre köpte jag ny dator av standardkomponenter. Denna har uppgraderats och uppdaterats i omgångar till den dator jag har i dag!
Compaqen står och skrotar hemma hos mamma. Den går fortfarande att starta, men är inte något nöje att använda.

Permalänk
Medlem

Disketter, 56k modem (även om det är lite status att ha använt det), Windows 95, Dlink hemmarouter (~början av 2000).

Det är vad jag kommer ihåg på rak arm, säkert annat som jag har minnesförtryckt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Celeron....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av päpplet:

Celeron....

Det är ju den enda Intelcpu som varit "banbrytande bra" någonsin, den mest överklockningsbara cpun de gjort och sedan har det bara gått utför när de började muta sig fram i stället för att göra bra saker
Jag hade gärna sett att nån nämner P4 med rambus i denna tråd, har tyvärr inte haft en sån själv men jag har använt dem och det är kanske det värsta som tagits fram någonsin i plattformsväg, går det att göra det så mycket värre än sockel 423 med rambus ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_423

Why is the Celeron so overclockable?
http://archive.arstechnica.com/paedia/celeron_oc_faq.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min första DVD-brännare som fick specialbeställas eftersom de inte börjat säljas i butik ännu. 6500:- om jag inte minns fel....

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro