Ska jag ändra något?/7,5k gaming dator! :)

Permalänk
Avstängd

Ska jag ändra något?/7,5k gaming dator! :)

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2587229&view=l

Här är listan jag funderar på..
Hårdisk har jag likaså OS och RAM-Minne

kan lägga på 500kr ska jag uppgradera något eller köpa något billigare av det eller det?
Ska jag köpa AMD eller Intel..
Ska jag köpa nVidia eller AMD GPU?
Ja som sagt hjälp!

Tack på förhand

Permalänk
Hjälpsam

CPU kylaren får inte plats i chassit

Ta nya 4690K istället för 4670K

Gamig 3 moderkortet klarar inte SLI o då behöver du inga 750W på PSUn heller

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Har du tänkt överklocka? Planer på SLI?

Permalänk
Medlem

Den där datorn var då inte balanserad för fem öre... Tänk om tänk rätt. Vad har du för övriga komponenter, hur många fläktar ska du ha, andra saker som drar ström?

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

utan CF räcker ungefär 550W bra. T.e.x XFX Core Edition 550W.
Ifall CF räcker 850w bra- T.e.x Evga SuperNova G2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusC:

Den där datorn var då inte balanserad för fem öre... Tänk om tänk rätt. Vad har du för övriga komponenter, hur många fläktar ska du ha, andra saker som drar ström?

Jag ska inte överklocka, ska bara spela spel, ska inte ha CF. Vad är obalanserat?

Permalänk
Medlem

Du är la för go... Den datorn behöver ingen PSU.. För du kommer inte kunna starta den endå..

Du saknar ram t.ex.. Hdd... M.m

Som åvan skrev, gör om gör rätt, komplitera!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd

Jag vet haha! Men jag har redan OS hårdisk och ram-minnen på nuvarande dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSNörden:

Jag vet haha! Men jag har redan OS hårdisk och ram-minnen på nuvarande dator.

Men lägg in likadana ram och hdd osv i kundvagnen med då >.<
Allt drar ström vet du och vi kan inte räkna ut något bra om du skippar information!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Som åvan skrev, gör om gör rätt, komplitera!

Till TS

Om du skall köra AMD, ser det bra ut!

Många här kommer nog att rekommendera Intel.

Jag antar att "saknade" komponenter hämtas på annat håll.

Fo3

Edit: Skillnaden i effektförbrukning mellan RAM och HDD av olika fabrikat är försumbar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Du är la för go... Den datorn behöver ingen PSU.. För du kommer inte kunna starta den endå..

Du saknar ram t.ex.. Hdd... M.m

Som åvan skrev, gör om gör rätt, komplitera!

Någon behöver komplettera svenskan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

Men lägg in likadana ram och hdd osv i kundvagnen med då >.<
Allt drar ström vet du och vi kan inte räkna ut något bra om du skippar information!

Så.. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2601806&view=l

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Någon behöver komplettera svenskan.

Nä det gör mobilen åt mig

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Om de är allt du har i så räcker det med ett 550w av bra kvalité

Såvida du inte kommer köra i 100% load.

Då rekomenderar jag 650w av bra kvalitet

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av CSNörden:

Jag ska inte överklocka, ska bara spela spel, ska inte ha CF. Vad är obalanserat?

ska du spela spel så presterar Intel klar mycket bättre än motsvarande AMD.
dom flesta spel kan bara använda en tråd (utom BF4. osv) kommer säkert fler senare men tar ju år att utveckla spel.

detta gör förenklat att din processor tuggar på 1kärna. din processor stryper ditt grafikkort.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Men lägg in likadana ram och hdd osv i kundvagnen med då >.<
Allt drar ström vet du och vi kan inte räkna ut något bra om du skippar information!

Du har rätt i att allt drar ström men det är ju försumbart, en hdd drar MAX 5 watt, ram spelar ingen roll what so ever så länge TS inte kör några som kräver 1,65 volt, vilket är högst otroligt.

Till TS ett nätagg på 500 watt av ok kvalité funkar, lite mer marginal är såklart bättre. Runt 600-700 watt kommer du aldrig belasta nätagget mer än till hälften ungefär, vilket gör att det kommer gå tystare och svalare samt troligtvis också hålla längre.

Kanske detta om vitt funkar:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/161478-fracta...

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Avstängd

ändrat om lite... http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2601806&view=l Grafikkortet som är så billigt finns på everlast och den butiken är ungefär 7/800m ifrån mig Och den är BILLIGARE ÄN 290!

Permalänk
Skrivet av CSNörden:

ändrat om lite... http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2601806&view=l Grafikkortet som är så billigt finns på everlast och den butiken är ungefär 7/800m ifrån mig Och den är BILLIGARE ÄN 290!

Kan tipsa om detta mobo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1876426 mer framtidssäkert chipset utan extra kostnad är ju inte fel. Tror också du tänker rätt med intel istället för amd.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl.J.Norberg:

Du har rätt i att allt drar ström men det är ju försumbart, en hdd drar MAX 5 watt, ram spelar ingen roll what so ever så länge TS inte kör några som kräver 1,65 volt, vilket är högst otroligt.

Till TS ett nätagg på 500 watt av ok kvalité funkar, lite mer marginal är såklart bättre. Runt 600-700 watt kommer du aldrig belasta nätagget mer än till hälften ungefär, vilket gör att det kommer gå tystare och svalare samt troligtvis också hålla längre.

Kanske detta om vitt funkar:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/161478-fracta...

Många människor kör med ganska många hdd i sina datorer.
Vilket gör att de kan vara bra att veta eftersom många bäckar små..

Jag kör t.ex med 4 intärna (efter nästa uppdatering blir de 7.)

Sedan kör jag med en som går via usb 3.

De jag vill säga är att de kan som sagt va bra att veta ALLT innehåll.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karl.J.Norberg:

Kan tipsa om detta mobo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1876426 mer framtidssäkert chipset utan extra kostnad är ju inte fel. Tror också du tänker rätt med intel istället för amd.

Tack! Varför jag alltid frågar sweclockers före komplett/inet osv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSNörden:

ändrat om lite... http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2601806&view=l Grafikkortet som är så billigt finns på everlast och den butiken är ungefär 7/800m ifrån mig Och den är BILLIGARE ÄN 290!

Fast med dom grejerna kan du inte överklocka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Fast med dom grejerna kan du inte överklocka.

Har jag skrivit det? Skrev tänker INTE överklocka.. Läs tråden innan man svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSNörden:

Har jag skrivit det? Skrev tänker INTE överklocka.. Läs tråden innan man svarar.

Jag missade det. Kan du förlåta mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSNörden:

Har jag skrivit det? Skrev tänker INTE överklocka.. Läs tråden innan man svarar.

Om du nödvändigtvis inte tänker överklocka så skulle jag köpt en 4790k. Lägger du en tusenlapp extra på en processor idag så slipper du köpa en helt ny dator om 1½ år. Processorn du har är riktigt klen, och det enda sättet att uppgradera är att köpa helt nytt. 4790k är 4Ghz på stock, vilket gör stor skillnad.

Det mest prisvärda vore dock en 4670k istället. Den är lite snabbare på stock, men är hur lätt som helst att dra upp i 4Ghz, och då har du nästan samma prestanda där.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

Billigaste ATX-Chassit som det får plats 780 i?

Som titlen säger vilket är detta? Ska få plats ett 780 i.. Inte över 600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSNörden:

Som titlen säger vilket är detta? Ska få plats ett 780 i.. Inte över 600kr.

599

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6911326/bitfenix-merc-beta-svart

Alpha är ett alternativ om du vill ha fler hål för bättre luftflöde. Rätt säker på att ett 780 får plats.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Ännu en hög trådar sammanfogade. Man behöver inte en ny tråd för varje delfråga.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...