Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nytt Passande Grafikkort, 2500kr ish.

Permalänk
Medlem

Nytt Passande Grafikkort, 2500kr ish.

Tjena
Just nu sitter jag på ett 560ti som laggar lite då och då och har tröttnat på det. Så jag har bestämt mig att köpa ett nytt.
Jag har en i5 3570k, och en MSI Z77A och så har jag 550W nätagg.

Spelar mest olika spel, tex Arma 2 Dayz mod, CS:GO kanske lite Battlefield då och då. Jag kommer heller inte överklocka kortet förmodligen

Helst ska kortet helst inte kosta över 2500kr men om det finns något som är prisvärt så kan jag gå upp till 3000kr max.

MvH Jonatan

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drypod:

Tjena
Just nu sitter jag på ett 560ti som laggar lite då och då och har tröttnat på det. Så jag har bestämt mig att köpa ett nytt.
Jag har en i5 3570k, och en MSI Z77A och så har jag 550W nätagg.

Spelar mest olika spel, tex Arma 2 Dayz mod, CS:GO kanske lite Battlefield då och då. Jag kommer heller inte överklocka kortet förmodligen

Helst ska kortet helst inte kosta över 2500kr men om det finns något som är prisvärt så kan jag gå upp till 3000kr max.

MvH Jonatan

Tja!

Tror nog att de flesta kommer tipsa om ett radeon 280x, dock inte med referenskylaren utan någon extern. Har själv inga erfarenheter av det kortet, men de är prisvärda deluxe. Likadant med 290-serien. Frågan man bör ställa sig är väl kanske vad mer du har i datorn bortsett från det du redan speccat. Kanske kan bli lite klent med det nätagget du har ihop med processor, fläkt till densamme, ramen, ett par hårddiskar, cd-spelare, kanske någon mer fläkt..?

Asus Radeon R9 290 DirectCU II <-- Mkt bra omdöme i test hos nhw.se. Pris 3379/lägsta på prisjakt.
Asus Radeon R9 280X DirectCU II <-- Även det bra omdöme. Pris 2499kr/prisjakt.

Finns ju en uppsjö av tillverkare på de kretsarna, och bäst tror jag är (för din del) att läsa en del tester och omdömen. En enkel googling och du har lektyr i ett par timmar

Edit: jag gjorde det åt dig, iaf sweclockers del: http://www.sweclockers.com/recension/17729-radeon-r9-280x-fran-asus-gigabyte-och-msi/12#pagehead

Skickar med nhw.se och deras grafikkortsguide: http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/svenska-grafikkortsguiden-prestandaklass-2-500-till-6-500-kronor.html?start=0#content

Så!

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Tja!

Tror nog att de flesta kommer tipsa om ett radeon 280x, dock inte med referenskylaren utan någon extern. Har själv inga erfarenheter av det kortet, men de är prisvärda deluxe. Likadant med 290-serien. Frågan man bör ställa sig är väl kanske vad mer du har i datorn bortsett från det du redan speccat. Kanske kan bli lite klent med det nätagget du har ihop med processor, fläkt till densamme, ramen, ett par hårddiskar, cd-spelare, kanske någon mer fläkt..?

Asus Radeon R9 290 DirectCU II <-- Mkt bra omdöme i test hos nhw.se. Pris 3379/lägsta på prisjakt.
Asus Radeon R9 280X DirectCU II <-- Även det bra omdöme. Pris 2499kr/prisjakt.

Finns ju en uppsjö av tillverkare på de kretsarna, och bäst tror jag är (för din del) att läsa en del tester och omdömen. En enkel googling och du har lektyr i ett par timmar

Har kollat på det mycket och det verkar naja, dessutom får man ju lite spel till vilket är aldrig fel. Får se så att nätagget klarar det. Jag tror inte jag behöver någon mer fläkt eftersom jag kommer varken överklocka och mina chassifläktar få jag lita på

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drypod:

Har kollat på det mycket och det verkar naja, dessutom får man ju lite spel till vilket är aldrig fel. Får se så att nätagget klarar det. Jag tror inte jag behöver någon mer fläkt eftersom jag kommer varken överklocka och mina chassifläktar få jag lita på

Det jag skrev med fläkt, var mer en insinuation om att du eventuellt har någon mer fläkt i datorn Man blir lätt otydlig dessa okristna tider och man sitter på jobbet

Som sagt, läs på olika tester. Kolla benchmarks, kolla fps i olika spel, och på olika testsidor. Jag kollade tillochmed vad folk kommenterade på exempelvis komplett.se, inet.se, webhallen.se under det grafikkortet jag tillslut valde just för att få lite personlig touch på det. Lätt att man stirrar sig blind på tester, och inte tar hänsyn till vad "svenne" tycker om korten Är ju väldigt sällan man läser om att ett "måndags-ex" hittat in till testlabbet...

God jaktlycka!

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hmm, vad är det för skillnad på det där och dem dyrare för 2500kr?

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drypod:

hmm, vad är det för skillnad på det där och dem dyrare för 2500kr?

Marginella skillnader på vilka klockfrekvenser olika tillverkare levererar,
och vissa skillnader på kylaregenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Marginella skillnader på vilka klockfrekvenser olika tillverkare levererar,
och vissa skillnader på kylaregenskaper.

Så om vi säger att jag spelar ett spel och ska inte överklocka kortet. Kommer det då vara typ bara 5< fps skillnad high settings på tex bf4 eller kan det vara mer

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.