Permalänk

Köp av dator - passar min CD-Rom enhet?

Hej gott folk jag tänkte jag skulle införskaffa mig en ny burk och tycker det e smidigt med färdigbygda kit etc (är inte så bra på att bygga själv) så tänkte jag skulle köpa denna
http://www.inet.se/produkt/v100381/sweclockers-sommardator-20... + ihopmontering då från dem (vågar inte bygga den själv, är sån person som får panik bara man ska koka makaroner nästan haha)

dock funderar jag på om den saknar Cd-rom enhet (om man nu kallar det för det nu för tiden den som läser av cd skivor helt enkelt)
för har en gammal windows 7 skiva som jag vill ha in på denna nya datorn men blir ju inte så lätt utan en CD läsare

här är en bild på innehållet i min gammla burk
https://imageshack.com/i/jj0qwyj

är väll DVD(konstigt tecken)RW Samsung 22X DL Svart, Bulk SH-222AB/BEBE
passar den till den ovanstående datorn tror ni? och är det svårt att montera in den i så fall?

Elller tycker ni att jag bara ska ta och köpa en ny läsare?

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Kort svar Ja din dvd läsare passar i din nya dator.

Långt svar. Låt bli din gamla dvd läsare och använd din Win7 skiva till att göra en Bootbar Usb istället.. För hur ofta använder du din dvd idag? Och Nej det är inte svårt att sätta in din dvd om du vill det. Två kablar sen är det klart.

För övrigt så "får" du inte återanvända din win7 licens till din nya dator. Och Varför skall du köpa dig en ny dator? Den du har är ju relativt ny.
Spelar du mycket nya spel? Börjar datorn bli trött?

Är du en vanlig Casual player med vardags behov så skulle jag köpa mig en SSD disk istället till din dator och så kommer du ha mer nytta av den ett par år till.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Testpilot

Brännaren har SATA-anslutning så den passar i alla moderna moderkort, det enda du behöver koppla in är en SATA-kabel mellan DVD-brännaren och moderkortet samt en strömkabel från nätaggregatet.

Det är väldigt enkelt skulle jag säga och i princip omöjligt att göra fel, det enda "krångliga" skulle kunna vara att det kan vara trångt i chassit att komma åt SATA-portarna på moderkortet om grafikkortet sitter i vägen men ofta kan man komma åt portarna från baksidan om det skulle vara ett problem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Kort svar Ja din dvd läsare passar i din nya dator.

Långt svar. Låt bli din gamla dvd läsare och använd din Win7 skiva till att göra en Bootbar Usb istället.. För hur ofta använder du din dvd idag? Och Nej det är inte svårt att sätta in din dvd om du vill det. Två kablar sen är det klart.

För övrigt så "får" du inte återanvända din win7 licens till din nya dator. Och Varför skall du köpa dig en ny dator? Den du har är ju relativt ny.
Spelar du mycket nya spel? Börjar datorn bli trött?

Är du en vanlig Casual player med vardags behov så skulle jag köpa mig en SSD disk istället till din dator och så kommer du ha mer nytta av den ett par år till.

Nej min dvd läsare används ytterst sällan mest var det väll för att kunna installera mitt windows men tack för heads-up'en om att mitt windows inte gick att återanvända.. får nog se över budgeten lite om jag ska ha nytt windows eller hur tusan jag ska göra
Känner att jag vill ha lite uppgradering av det jag redan har idag, visst den datorn jag har idag funkar hyffsat till dem spelen jag lirat hitentills men datorn i allmänhet är nog väldigt trött, numera kan inte spela något spel alls knappt utan att datorn stängs av efter 10 minuter (förmodligen modekortet som börjar ge sig) så en kompis var villig att köpa datorn för delarna i min nuvarande dator för ett hyffsat pris.

Permalänk
Avstängd

Jag skrev inte att ditt windows inte går att återanvända.. Utan att du inte "Får" göra det. Det är en Oem Licens som är knuten till ditt gamla datorsystem.
Men du kan, och brukar aldrig vara något problem att återanvända Oem Licenser.

Skrivet av Deathshrimp:

Nej min dvd läsare används ytterst sällan mest var det väll för att kunna installera mitt windows men tack för heads-up'en om att mitt windows inte gick att återanvända.. får nog se över budgeten lite om jag ska ha nytt windows eller hur tusan jag ska göra
Känner att jag vill ha lite uppgradering av det jag redan har idag, visst den datorn jag har idag funkar hyffsat till dem spelen jag lirat hitentills men datorn i allmänhet är nog väldigt trött, numera kan inte spela något spel alls knappt utan att datorn stängs av efter 10 minuter (förmodligen modekortet som börjar ge sig) så en kompis var villig att köpa datorn för delarna i min nuvarande dator för ett hyffsat pris.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Jag skrev inte att ditt windows inte går att återanvända.. Utan att du inte "Får" göra det. Det är en Oem Licens som är knuten till ditt gamla datorsystem.
Men du kan, och brukar aldrig vara något problem att återanvända Oem Licenser.

Är iofs en OEI version men det kanske är samma sak? har försökt läsa mig till det men som jag förstår det så kan man bara ha en OEM(/OEI?) Version aktiverad på en dator åt gången och att man typ ska ringa till microsoft och aktivera det?
känns rätt dumt att köpa ett nytt windows som man ändå kommer få tvingas pröjsa igen om man måste uppgradera sitt modekort ännu en gång

kanske dumma frågor i sig dock e jag rätt kass när det kommer till datorer i allmänhet förutom när det handlar om att spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathshrimp:

Nej min dvd läsare används ytterst sällan mest var det väll för att kunna installera mitt windows men tack för heads-up'en om att mitt windows inte gick att återanvända.. får nog se över budgeten lite om jag ska ha nytt windows eller hur tusan jag ska göra
Känner att jag vill ha lite uppgradering av det jag redan har idag, visst den datorn jag har idag funkar hyffsat till dem spelen jag lirat hitentills men datorn i allmänhet är nog väldigt trött, numera kan inte spela något spel alls knappt utan att datorn stängs av efter 10 minuter (förmodligen modekortet som börjar ge sig) så en kompis var villig att köpa datorn för delarna i min nuvarande dator för ett hyffsat pris.

Låter snarare som överhettning av CPU eller att PSU börjar ge med sig, i övrigt så räcker det med ett nytt grafikkort för att kunna maxa de senaste spelen och en SSD för att slippa trötthetskänslan.

Men vill du ändå byta ut hela datorn ska du självklart göra det

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Kort svar Ja din dvd läsare passar i din nya dator.

Långt svar. Låt bli din gamla dvd läsare och använd din Win7 skiva till att göra en Bootbar Usb istället.. För hur ofta använder du din dvd idag? Och Nej det är inte svårt att sätta in din dvd om du vill det. Två kablar sen är det klart.

Det kan ju vara bra med en optisk läsare ibland (inte varje dag), så man kan lyssna på eller rippa en musik skiva (cd/dvd/bluray) om man nu känner det.. och samma sak med att titta på en film (dvd/bluray), eller om man plockar fram något gammalt spel man känner för att spela.
Men är ju inte alla som har skivor idag Men endel har ju fortfarande 1000+ skivor och tycker det kan vara bra med en optisk läsare.. men vill ju hälst att den ska klara alla dagens format dvs blu-ray (BD-XL är lite overkill då jag aldrig ens sett en sådan skiva), men antar att det kommer något nytt format för filmer i slutet av året eller 2015.

Permalänk
Avstängd

Yepp, Det nya formatet heter Internet.

Skrivet av Alpha77:

Det kan ju vara bra med en optisk läsare ibland (inte varje dag), så man kan lyssna på eller rippa en musik skiva (cd/dvd/bluray) om man nu känner det.. och samma sak med att titta på en film (dvd/bluray), eller om man plockar fram något gammalt spel man känner för att spela.
Men är ju inte alla som har skivor idag Men endel har ju fortfarande 1000+ skivor och tycker det kan vara bra med en optisk läsare.. men vill ju hälst att den ska klara alla dagens format dvs blu-ray (BD-XL är lite overkill då jag aldrig ens sett en sådan skiva), men antar att det kommer något nytt format för filmer i slutet av året eller 2015.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ