Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Använder jag det interna grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Använder jag det interna grafikkortet?

Hej!

Jag spelar CS:GO, kul... ja det är det.
Men får dålig FPS då och då.

Jag har Nvidia:

När spelar CS:GO och tabbar ner till skrivbordet så ser jag denna ikonen:

Det är ju det interna grafikkortet, right? använder CS:GO det interna grafikkortet är frågan?

I översta bilden har jag inaktiverat det interna grafikkortet.
Försöker jag då starta CS:Go så får jag:

Försöker jag gå in i Nvida kontrollpanelen så får jag:

Bildskärmen jag använder är en LG som är inkopplad i VGA uttaget.
Jag har en Laptop, om det är värt att nämna?
MSI: GT70

Sammanfattat:

Jag undrar om min dator använder det interna grafikkortet när jag ska spela CS:GO, är det så?
Sedan undrar jag varför jag inte kommer åt nvidia kontrollpanelen när jag inaktivera det interna grafikkortet. Är det för att jag kör på en extern bildskärm, som endast är kopplat till det interna grafikkortet?

Vad är mina alternativ för att ta reda på mer och lösa ev problem.

Ge mig lite hjälp här tack

EDIT: Om jag inaktivera det interna grafikkortet och sedan drar ut sladden till den externa skärmen, så kommer ingen bild upp på den bärbara datorn.

Permalänk
Medlem

Ja det ser ut som att du använder den interna grafiken. Koppla bildskärmen till grafikkortet och inte till moderkortet för att använda grafikkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja det ser ut som att du använder den interna grafiken. Koppla bildskärmen till grafikkortet och inte till moderkortet för att använda grafikkortet.

Hur tänkte du nu?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja det ser ut som att du använder den interna grafiken. Koppla bildskärmen till grafikkortet och inte till moderkortet för att använda grafikkortet.

Han har en laptop!
Förklara hur man gör det.

Permalänk
Medlem

inte så att den växlar mellan nvidia kortet och intel kortet?

Permalänk
Medlem

vilka utgångar har du på laptopen? jag misstänker att vga är kopplat till det interna och du måste prova en annan utgång

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

du kan inte högerclicka på applicationen du ska köra (CS:go) och välja att köra med ett särkilt grafikkort?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Folk borde lära sig läsa första inlägget.. han har en laptop.

Det är inte Optimus som strular då? Är inte så insatt i det själv, men har förstått att det kan bråka ibland.

Edit: Verkar vara en hel del som har bekymmer..(kanske inte exakt samma modell dock?)

https://www.google.se/search?q=MSI%3A+GT70&ie=utf-8&oe=utf-8&...

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av breakwin:

vilka utgångar har du på laptopen? jag misstänker att vga är kopplat till det interna och du måste prova en annan utgång

Detta är en bärbar dator och den har inte olika utgångar för olika grafikkretsar.

Det funkar som så att Nvidias drivrutiner styr vilket grafikkort som används. Så det första man ska göra är att se till att man har de senaste drivrutinerna till både Intel och Nvidias grafik. Om det fortfarande inte funkar så går man in i Nvidias kontrollpanel och ställer in att man vill ha maximal prestanda på CS:GO.

Några andra saker att kolla. Batteriet måste sitta i om den ska switcha till Nvidia grafiken, och det måste vara hyfsat fulladdat. Nätagget kan ha börjat svikta eller varit klent till att börja med. Kolla så att du har ett 180W nätagg. Jag fick ett 120W till min GE70 och det räckte tydligen bara precis. Efter ett tag började datorn krångla, vilket löste sig genom att köpa ett 180W nätagg till den istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Brukar ju finnas "Nvidia-inställningar" där du kan välja när vilket grafikkort ska användas. Jag minns att det var något sådant när jag hade en spel-laptop.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, även om vissa inte var hjälpsamma

Men okej, ställ om er till att jag inte är nån advance dator guy utan försöker bara fixa detta.

Min dator hade denna beteckning när jag köpte den:
17inch 17inch MSI GT70 0ND-694NE Intel Core i7 3630QM 8GB 128GB SSD + 750GB W8 17.3 inch GeForce GTX 675M Intel Core i7 3630QM 8GB 128GB SSD + 750GB W8 17.3 inch GeForce GTX 675M

så exakta modellen är: MSI GT70 0ND-694NE

Vad jag vet så är drivrutinerna uppdaterade, nvidia kommer ju med uppdatering själv ehla tiden, och då uppdaterar jag.

jag har "High performance NVidia processor" som inställning.

"Några andra saker att kolla. Batteriet måste sitta i om den ska switcha till Nvidia grafiken, och det måste vara hyfsat fulladdat. Nätagget kan ha börjat svikta eller varit klent till att börja med. Kolla så att du har ett 180W nätagg. Jag fick ett 120W till min GE70 och det räckte tydligen bara precis. Efter ett tag började datorn krångla, vilket löste sig genom att köpa ett 180W nätagg till den istället."

Jag har nätanslutning i och fullt laddat batteri, men det andra vet jag inte, eller ens hur jag kollar det.
Samt ens hur man skulle bytt det och om det skulle varar värt det.

I CS:GO kan jag inte välja grafikkort.

Jag har VGA och HDMI.
Dock har inte min skärm HDMI :/
---------------------

Hur vet jag ens om den kör på det interna grafikkortet eller på nvidias?
Hur kan jag veta?

Jag ser ju bara att det interna grafikkortets ikon kommer upp i "system tray".

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna:

http://www.msi.com/support/nb/GT70_0NC.html#down-driver&Win8 64

Drivers till min dator, där står något med vga och nvidia i samma nedladdning, är det något jag kan vara i behov av ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Webbhelp:

Jag har nätanslutning i och fullt laddat batteri, men det andra vet jag inte, eller ens hur jag kollar det.
Samt ens hur man skulle bytt det och om det skulle varar värt det.

I CS:GO kan jag inte välja grafikkort.

Jag har VGA och HDMI.
Dock har inte min skärm HDMI :/
---------------------

Hur vet jag ens om den kör på det interna grafikkortet eller på nvidias?
Hur kan jag veta?

Jag ser ju bara att det interna grafikkortets ikon kommer upp i "system tray".

Du vänder nätdelen upp och ner och läser på undersidan för att få reda på vad den har för effekt, eller möjligtvis strömstyrka (A).

Med Nvidia Optimus kan du aldrig välja grafikkort. Det gör datorn till dig.
Det finns några sätt att kolla vilket grafikkort som kör. På min dator som dock är en GE70 och inte GT70, så lyser lampan i power knappen med olika färger. Blått = Intel och Orange = Nvidia. Kolla om du har en motsvarande lampa.
Du kan också installera MSI Afterburner. Det är ett program som loggar hur mycket din grafikkrets jobbar. Starta Afterburner och spela sedan lite. Den kommer att visa helt platta kurvor om spelet använder den interna grafiken.
Till sist så har jag för mig att det finns en inställning i Nvidias kontrollpanel som gör att det kommer upp en Nvidiaicon eller liknande när den byter till Nvidia grafiken.

När det gäller System Tray så bör du ha både Intel och Nvidias program där. Och istället för att bara anta att du har de senaste drivrutinerna så tycker jag att du ska kolla så att det verkligen stämmer. Någonting är ju fel här, eller hur. Så det kan vara värt att ta den extra tiden och verkligen kolla de tips man får!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om det inte står Watt utskrivet på din adapter kan du ta Volt(V)*Ampere(A) för att få reda på vilken effekt det är

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Okej, min är orange men har ingen aning om det har samma betydelse.

Afterburner gav detta resultatet:

Dock hade jag endast 50-60fps.

Ja klart det är värt menade inte så. Har ju uppdaterade nvidia drivrutiner, men hur kollar jag om jag har senaste på det interna?

Det står inget på undersidan av datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Webbhelp:

Okej, min är orange men har ingen aning om det har samma betydelse.

Afterburner gav detta resultatet:
http://www.webbhelp.se/nvidia-afterburner.png

Dock hade jag endast 50-60fps.

Ja klart det är värt menade inte så. Har ju uppdaterade nvidia drivrutiner, men hur kollar jag om jag har senaste på det interna?

Det står inget på undersidan av datorn.

Undersidan av NÄTDELEN!

Hur som helst så kör du med Nvidia grafiken. Så det funkar som det ska. Din grafikprocessor jobbar allt vad den kan. Däremot kan man inte se grafer för vilken frekvens grafikkortet kör på, så det kan finnas något problem med att den inte fattar att den ska växla upp. Nvidias grafik kör på en lägre frekvens när den tycker att belastningen är låg och switchar upp till maxfrekvensen när det behövs.

Edit:
Och dessutom kan jag se på din skärmdump från Afterburner att du inte kör senaste drivrutinen från Nvidia. Den senaste versionen är 337.88.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webbhelp:

Jag hittade denna:

http://www.msi.com/support/nb/GT70_0NC.html#down-driver&Win8 64

Drivers till min dator, där står något med vga och nvidia i samma nedladdning, är det något jag kan vara i behov av ?

Ladda ner de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida istället, de är nyare än vad MSI har på sin sida.

Permalänk
Medlem

Gå in i Nvidias kontrollpanel sen trycker du på desktop och aktiverar "Display GPU Activity Icon in Notification Area", då får du en ikon nere i hörnet som visar om GPU:n används och vilket program som använder det. Utöver det se så till så att du har valt high-performance NVIDIA processor under manage 3D settings->Program settings för lol, onödigt att köra det globalt imo. Sen se till att du kör high performance under power options i windows.

Skrivet av betan:

Ladda ner de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida istället, de är nyare än vad MSI har på sin sida.

Tyvärr funkar det inte alltid med laptops, vissa kräver att man tankar från tillverkarens hemsida annars får man felmeddelande vid installation och då får man oftast nöja sig med rätt gamla drivrutiner. Vet inte om detta gäller för TS eller inte dock, brukar vara rätt 50/50.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tyvärr funkar det inte alltid med laptops, vissa kräver att man tankar från tillverkarens hemsida annars får man felmeddelande vid installation och då får man oftast nöja sig med rätt gamla drivrutiner. Vet inte om detta gäller för TS eller inte dock, brukar vara rätt 50/50.

Det stämmer som du säger. Men med MSI's laptops funkar det utmärkt med drivers från Nvidia, så TS ska verkligen ladda ner från Nvidia istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Gå in i Nvidias kontrollpanel sen trycker du på desktop och aktiverar "Display GPU Activity Icon in Notification Area", då får du en ikon nere i hörnet som visar om GPU:n används och vilket program som använder det. Utöver det se så till så att du har valt high-performance NVIDIA processor under manage 3D settings->Program settings för lol, onödigt att köra det globalt imo. Sen se till att du kör high performance under power options i windows.

Tyvärr funkar det inte alltid med laptops, vissa kräver att man tankar från tillverkarens hemsida annars får man felmeddelande vid installation och då får man oftast nöja sig med rätt gamla drivrutiner. Vet inte om detta gäller för TS eller inte dock, brukar vara rätt 50/50.

Endast stött på det med AMDs grafikkort, alltså inte varit med om det med Intel och Nvidias grafikkort.

Permalänk
Medlem

Okej det står:

Model adp-180HB B
Input: 100-240v ~2,25 A, 50-60hz
output: 192 --- 9,5A

------------------

Nu har jag senaste uppdatering.

Men vad har vi egentligen nu. Att det inte går att göra nåt då det redan körs på nvidia?

En grej till!
Jag har en BOOST knapp till min intel i7 processor. När jag trycker på den så ska processorn arbeta snabbare.
Men när jag trycker på den så sänks min FPS...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Webbhelp:

Men vad har vi egentligen nu. Att det inte går att göra nåt då det redan körs på nvidia?

En grej till!
Jag har en BOOST knapp till min intel i7 processor. När jag trycker på den så ska processorn arbeta snabbare.
Men när jag trycker på den så sänks min FPS...

Ja, spelet kör redan på Nvidia gpu'n. Om det går att göra något åt din fps i CS:GO vet jag inte, men problemet är i alla fall inte att du kör med fel grafikkrets. Vad för fps förväntar du dig? GTX675MX är väl ungefär i klass med ett GTX650Ti för desktop.

Som jag förstår det ska Boost funktionen själv känna av att ett spel körs och sättas på. Så kanske är det så att den har slagit på sig själv och du stänger av den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Okej, är det dåligt då haha?

Okej, men jag har en touch knapp på datorn.. dumt om den var så buggad.