Windows Thresholds startmeny och appar i fönster på bild

Permalänk
Medlem

Man skulle varit född med en gnäll-gen för det verkar ju löna sig...

Imho är denna förändring ganska onödig, men så tog jag mig några minuter att lära mig hur Windows 8 fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan de va så att Windows 9 är ett operativsystem som lyckas bli lika populärt som Windows 7? De låter som de nästan. Startmenyn ser helt okej ut bara den inte likna allt för mycket Windows 7, men på dessa bilder så ser de lovande ut i mitt tycke alltså.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Äntligen är det på G åt rätt håll men som sagts, detta är hur det skulle ha fungerat på första början. Tänk Microsoft, hur hade ett "Windows Tablet" vars appar man även kan använda i ett storefönster på PC vid sidan av exempelvis webbläsaren eller en bredare startspalt för snabbtitt blivit mottaget? Bra mycket bättre än 8:an någonsin blev den saken är säker.

Aja stolparna som inte tänkte efter är väck så nu blir det förhoppningsvis bara bättre. Möjligheten att välja mellan platta temat och Aero vore smaskig glasyr ovanpå nu när de börjar få ordning på kakan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

Det är redan för sent! Har kört Ubuntu 14.04 smärtfritt sedan April 2014!

Härligt, då kan du säga "we are the one percent!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Man skulle varit född med en gnäll-gen för det verkar ju löna sig...

Imho är denna förändring ganska onödig, men så tog jag mig några minuter att lära mig hur Windows 8 fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att du gillade 8'an då och tycker att det är ett bra UI. Desvärre verkar det ju vara så att majoriteten av användarna inte tycker som du (och andra) eftersom MS nu ändrar på det åt "fel" håll enligt er. Tänka sig...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Härligt, då kan du säga "we are the one percent!"

Skickades från m.sweclockers.com

Typisk Strejf kommentar detta.

Det handlar inte om hur många som använder det utan hur många som trivs med det. Tror andelen som trivs med Ubuntu 14.04 är betydligt högre mot de som kör Windows 8. Sen är Windows något som tvingas på de flesta konsumenter också men den diskussionen behöver vi inte ta här.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

Man skulle varit född med en gnäll-gen för det verkar ju löna sig...

Imho är denna förändring ganska onödig, men så tog jag mig några minuter att lära mig hur Windows 8 fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Microsoft har inte brytt sig om "gnället" för fem öre. I zå fall hade inte Metro/modern och allt bloat funnits i Win8 överhuvudtaget.

Utan det faktum att folk talat med det enda språk MS lyssnar till, pengars makt.
12,5% (+/- någon %) har köpt Win8.x, ännu färre använder det. Det kvittar att WinXP har 25% och Win7 har 50%, de flesta av dessa licenserna är sålda för år sedan. Vilket betyder att MS inte tjänat så mycket pengar som dom ville/räknade med.

Det finns helt enkelt för få "Suckers" som gapar och sväljer allt som MS släpper ifrån sig, för att MS ska kunna leva på Win8.x

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Fruktansvärt illa om det verkligen blir krav på Storekonto och att MS skiter i startmenyn i 8an för att främst tvinga in användarna i store.
MS verkar inte ha lärt sig nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Duktigt, Microsoft. Have a cookie.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Jag gillar windows 8 och kommer säkert gilla windows 9 också. Så länge prestandan är bra och lättanvänt så bryr jag mig inte, använder i princip aldrig startmenyn eller modern-ui så för mig kvittar det.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu på det mesta, dualbootar med Windows för att kunna spela.

Windows 9 ser dock positivt ut så länge men jag är så trött på att vi ska agera MSs experiment vekstad. De tvingar på oss grejer och säger att det är det bästa någonsin sedan ändrar de sig när de inser att ingen vill ha det. (Kinect, Windows 8 mm). Sedan fattar jag inte varför ms och folk rent allmänt bryr sig så mycket om UI i Windows. Jag menar varför ska det vara så strikt och enligt Microsofts villkor? Varför får man inte göra mer själv? Eller bara göra ett "legacy mode" så man kan välja, xp, 7:an eller 8:an?

Jag är smått positivt av att MS vill göra något nytt och förändra desktop OS men frågan är om det behövs. UI:t är kanske färdig utvecklat, fortsätt på backend sidan istället. Till windows 10 vill jag ha en extrem version av windows som ser ut som de windows vi älskar och som håller i 10 år men större service pack som kan kosta en hundralapp vart tredje år eller något istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sedan fattar jag inte varför ms och folk rent allmänt bryr sig så mycket om UI i Windows. Jag menar varför ska det vara så strikt och enligt Microsofts villkor? Varför får man inte göra mer själv? Eller bara göra ett "legacy mode" så man kan välja, xp, 7:an eller 8:an?

Bullseye! Det är just detta som gör den mesta kritiken så felriktad. Ta Ubuntu som du själv nämnde. Det är bara att välja och vraka helt själv bland en uppsjö av UI:s, WM:s och teman och man är fri att ha sitt gränssnitt precis som man vill. Tråkigt att folk lägger energi på att peka på petitesser när den stora bristen som aldrig åtgärdas är den inskränkta friheten, version efter version, decennium efter decennium.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Så meningslöst att de lägger tid på göra en ny startmeny. Helt onödig funktion enligt min mening. Fortsätt utveckla andra saker istället.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Om Svensson bara visste att de skulle spara en runt tusenlapp på alla datorer om den inte kom med en påtvingad Windows licens, då skulle marknaden se annorlunda ut...

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Typisk Strejf kommentar detta.

Det handlar inte om hur många som använder det utan hur många som trivs med det. Tror andelen som trivs med Ubuntu 14.04 är betydligt högre mot de som kör Windows 8. Sen är Windows något som tvingas på de flesta konsumenter också men den diskussionen behöver vi inte ta här.

Enligt Microsoft har de som har en pekskärm och Windows 8 högre kundnöjdhet än de med Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GizZm0:

Så meningslöst att de lägger tid på göra en ny startmeny. Helt onödig funktion enligt min mening. Fortsätt utveckla andra saker istället.

Det gör de också. Det ena utesluter inte det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

"Hurra, appar i fönster". Men ytterligare lite arbete så kanske appar kan fungera som riktiga program, dvs alls.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Är jag den ende här som tycker att Windows-versionerna kommer lite väl frekvent nuförtiden? Det känns lite som EA-strategi att släppa nytt istället för att förbättra det nuvarande. Men kanske är jag fortfarande van vid hur länge Windows XP fanns och hur bra den fungerade.

De har ju förlängt XP mycket längre än planerat pga problemet som Vista och dess experiment Longhorn utgjorde.
Normalt kom Win 95, 95B, 98, 98SE osv rätt regelbundet, och NT och W2k var inte undantag.

Skrivet av ggustavsson:

Vill ha gamla startmenyn, inte denna fula "ny kompakt version av startskärmen"

Förhoppningsvis kan startmenyn tas bort så man kan använda nått av dom tredjepartsprogram som finns istället.

Vad jag ogillar ända sen 8.0 är det nya designspråket, kanske bra på en surfplatta, men inte vad man vill ha på en traditionell dator.
Att startmenyn inte finns/funnits är ett mindre problem, men det nya GUI är inte acceptabelt någonstans.

Skrivet av TTEX:

Tycker den nya startmenyn ser kanon ut jag, till och med bättre än nuvarande.

Saken är att med "metro" varianten i högra spalten, kan man förhoppningsvis välja egna knappar, storlek samt sortera efter eget tycke på ett kompakt sätt. Medan med dagens (Win7) meny är den högra spalten ganska statisk så att säga. Isåfall är det helt klart en uppgradering.

Jag tycker faktiskt att den nya startmenyn kan vara till mer nytta än Windows 7s variant, då du faktiskt kan ändra precis vad du vill ha på den andra halvan. Men jag håller med om att detta platta utseende är blää. Nu brukar jag dock inte stirra så länge på Windows layout, så jag tror jag kan vänja mig.
Det enda jag vill ha är ett OS som är optimerat för mus och tangentbord för min desktop-speldator.

Skrivet av Baxtex:

Kör Ubuntu på det mesta, dualbootar med Windows för att kunna spela.

Windows 9 ser dock positivt ut så länge men jag är så trött på att vi ska agera MSs experiment vekstad. De tvingar på oss grejer och säger att det är det bästa någonsin sedan ändrar de sig när de inser att ingen vill ha det. (Kinect, Windows 8 mm). Sedan fattar jag inte varför ms och folk rent allmänt bryr sig så mycket om UI i Windows. Jag menar varför ska det vara så strikt och enligt Microsofts villkor? Varför får man inte göra mer själv? Eller bara göra ett "legacy mode" så man kan välja, xp, 7:an eller 8:an?

Jag är smått positivt av att MS vill göra något nytt och förändra desktop OS men frågan är om det behövs. UI:t är kanske färdig utvecklat, fortsätt på backend sidan istället. Till windows 10 vill jag ha en extrem version av windows som ser ut som de windows vi älskar och som håller i 10 år men större service pack som kan kosta en hundralapp vart tredje år eller något istället

Problemet är att var enda gång jag ger mig in i Linux världen är det 3 saker jag snabbt konstaterar.
Ett: Nu är jag verkligen i en experimentverkstad, där drivruiner är lika pålitliga som Windows Vista var när de släpptes. Saker är inte 100% testade och hur man ska rätta till det, eller felrapportera det är bortom all förmåga.
Två: Det finns fler versioner av Linux än det finns filer i Windows mappen... Kort sagt, lägg ner 99%, gör 3-5st BRA versioner. Avsaknaden av support är ibland lite problem, då google inte alltid ger dig svaren.
Tre: Spel... och allt vad det heter. Glöm det. Ja man kan emulera lite i Wine, man kan köra vissa steam spel, men det är lika bökigt som att få igång gamla DOS spel var på den tiden (notera att det är enklare nu, med tex DOSBox)
Jag vill kunna spela spelet utan att behöva tänka på mer än, snygg grafik, fungera utan problem, och ha kul.

Om man bara ska surfa eller titta på lite film, så fungerar det kanon dock. Men problemet är att jag vill inte behöva ha 2 OS för att det ena inte kan göra vissa saker.

Men det är säkert jag som inte vant mig, eller velat acceptera det som det är. Problemet är, folk är vana vid C: inte sda. De är vana vid dubbelklick, inte enkel. De är vana vid alla de små sätten som Windows har tränat oss i åratal.
Det är svårt att byta helt enkelt... typ som att banta.
Man kan kort tids banta halva sitt liv, utan att egentligen göra något bra. Eller så måste man förändra sitt liv och byta hela livsstilen. Är nog lite det som också gjort Windows 8 till det som blivit...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Enligt Microsoft har de som har en pekskärm och Windows 8 högre kundnöjdhet än de med Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ganska logiskt att de som valt en touchprodukt gillar interface för det, medan de som påtvingats ett touchinterface på en dator inte uppskattar det, man har ju inte heller givits något val att undvika 8an när man köper en färdigbyggd dator hos konsumentelektronikkedjorna.
Du ska inte tolka det som att kunderna är nöjda med 8an för att surfaceplattornas köpare är nöjda, jag har en känsla av att en hel del inte köper en surface utan väljer andra alternativ så nöjdhet mindre än 100% är snarare underbetyg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är det inte bättre att göra så att folk kan modda UI själva? Hatar windows men är tyvärr bunden till det pga spel och viss programvara

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Typisk Strejf kommentar detta.

Det handlar inte om hur många som använder det utan hur många som trivs med det. Tror andelen som trivs med Ubuntu 14.04 är betydligt högre mot de som kör Windows 8. Sen är Windows något som tvingas på de flesta konsumenter också men den diskussionen behöver vi inte ta här.

Personer som trivs med Ubuntu Desktop bör inte uttala sig om vad som är bra eller dåligt designmässigt, jävlar vad jag mår illa av det. Rekommenderar de som är intresserade av Linux att börja med Linux mint.

Tycker dock att ser man på helheten är Linux rätt röv öht om man använder ett GUI.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Har aldrig brytt mig om startmenyn nånting, är sjukt nöjd med 8.1 som den är.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Bara 3 år försent.

Undrar vilket psykfall som ursprungligen kläckte iden att man inte skulle kunna köra program i fönster, i ett operativsystem där fönsterhanteraren är en av nyckelfunktionerna?

Det är som om Volvo skulle börja bygga bilar som inte får köras på allmän väg.
Briljant ide!

Chockerande att ett företag som Microsoft inte har rutiner för att hålla inkompetenta amatörer borta från att leka med koden i deras produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Fortfarande samma kantiga fula design som windows 8. Nej 90 talet ringde och vill ha tillbaka sina kanter...

Preteritum kan inte ringa.

OT: Windows 9? Det står ju klart och tydligt Windows 8.1 Pro i bilden på 2 ställen

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Det här är nog det minsta bekymmret Microsoft kommer ha med nästa Windows, då efter nedskärningarna stora delar av kvalitetskontroll verksamheten fått sluta, se Jerry Bergs video nedan:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av celoz:

Personer som trivs med Ubuntu Desktop bör inte uttala sig om vad som är bra eller dåligt designmässigt, jävlar vad jag mår illa av det. Rekommenderar de som är intresserade av Linux att börja med Linux mint.

Tycker dock att ser man på helheten är Linux rätt röv öht om man använder ett GUI.

Märks att du inte gillar att testa nya gränssnitt eftersom du rekommendera Linux Mint som verkligen känns Windows likt i hela upplägget. Tacka vet jag Ubuntu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Fortfarande samma kantiga fula design som windows 8. Nej 90 talet ringde och vill ha tillbaka sina kanter...

Det som jag tycker är det snyggaste med Windows 8. Windows Vista/7 aero ser så gammalt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag blir allderles varm i kroppen varje gång en nyhet av det här slaget publiceras

"Startmenyn kan ni bara glömma, den kommer aldrig tillbaka. Startskärmen är framtiden för alla!"

Joråsåatteh...

Själv trycker jag Windowsknappen och skriver vad jag vill göra. Så mig kvittar det lika. Men det är klart, för er som fortfarande av någon outgrundlig anledning trattar runt i trädstrukturerade menyer är det säkert användbart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Det här är nog det minsta bekymmret Microsoft kommer ha med nästa Windows, då efter nedskärningarna stora delar av kvalitetskontroll verksamheten fått sluta, se Jerry Bergs video nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=lRV6PXB6QLk

Med tanke på Windows 8(.0) och Windows server 2012 så förstår jag att dom gör sig av med kavlitetskontrollfolket, i alla fall dom som kollade Windows , dom har ju uppenbarligen inte gjort någonting sedan Windows 7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Trevlig med startmeny tillbaka och kunna köra appar i ett fönster.
Synd att dom släppte Windows 8, eller att denna funktionaliteten inte fanns i Windows 8.
Windows 8 är en flopp.

Hoppas att man kan välja att ha startmenyn helt utan högerspalten också.