Nexus 4 kamera problem, när fixas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

All right, det är ingen fara min lur verkar ha klarat sig bra såhär långt (utan skador) så det är ingen fara!

Ger du dig bara inte på kommandon som "erase" så ska det inte kunna hända något

Citat:

EDIT: Är det verkligen en felskrivning av dig? I så fall ser jag inte riktigt skillnaden i ärlighetens namn.
"Lägg denna i mappen "platform-tools" (som ligger i C/android-sdk-windows) och döp om filen till något lätt som t.ex. "TWRP2.7.1N4"."

Oj, nä du har rätt. Jag var bara lite för hastig i mitt antagande. Jag skrev visst rätt. Då måste du skrivit fel.

Citat:

Enligt den beskrivningen har jag lagt min .img-fil i denna mapp. Är det inte rätt?
http://forumbilder.se/DDDTA/img-1.png

Ser korrekt ut. Allt är väl.

Citat:

Enligt beskrivningen ska .zip -filerna inte "packas upp", vilket innebar att jag lät filerna ligga som komprimerade mappar (CM och GAPPS) i mitt "internal storage" på nexus-enheten. Är det rätt?

Det är korrekt.

Citat:

Måste filerna ligga under mappen "Android" för att telefonen ska kunna boota från dem? Eller måste jag extrahera mapparna för CM och GAPPS innan jag lägger dem i min telefon?

Nej. De installeras från zip-filerna till separata partitioner när du installerar dem via recoveryn.

Citat:

Jag provade processen ännu en gång och fick den här gången ett helt annat resultat i min kommandotolk.
http://forumbilder.se/DDDTA/recovery2.png

Dock väljer min Nexus att starta upp på precis samma sätt, genom googles recovery mode även den här gången.

Huh? Det ser korrekt ut..
Hmm... Den hittar inte filen första gången du skriver in det?
Testa att skriva "reboot-bootloader" efter installationen och se om detta gör någon skillnad.

Citat:

En bild på hur CM och GAPPS ser ut i Internal storage på min nexus-enhet.
http://forumbilder.se/DDDTB/iii.png

Ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Jag har provat att ladda om boot loadern men ska göra det ytterligare en gång.
Verkar det inte gå i alla fall så gör jag om allt och kontrollerar att det jag gör är rätt. Ska även göra enbild för varje steg som jag kan visa dig om det skulle gå snett igen. Troligen är det något jag inte gör rätt eller inte förstår, och jag tror att du nog skulle inse felet lättare än jag

Tack så länge jag återkommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Jag har provat att ladda om boot loadern men ska göra det ytterligare en gång.
Verkar det inte gå i alla fall så gör jag om allt och kontrollerar att det jag gör är rätt. Ska även göra enbild för varje steg som jag kan visa dig om det skulle gå snett igen. Troligen är det något jag inte gör rätt eller inte förstår, och jag tror att du nog skulle inse felet lättare än jag

Er... Du behöver inte börja om från början i alla fall. Om telefonen visar en upplåst lås symbol när du startar den så är den upplåst och då behöver du inte pilla med det igen. Det du däremot kan testa att göra är att ladda ner alla sakerna igen(och installera saker via "SDK Manager.exe" igen) och gå igenom relaterade steg som inte har med upplåsningen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Er... Du behöver inte börja om från början i alla fall. Om telefonen visar en upplåst lås symbol när du startar den så är den upplåst och då behöver du inte pilla med det igen. Det du däremot kan testa att göra är att ladda ner alla sakerna igen(och installera saker via "SDK Manager.exe" igen) och gå igenom relaterade steg som inte har med upplåsningen att göra.

Det var typ så jag tänkte också, provar det imorgon tänkte jag om tid finns, annars på söndag. Återkommer när jag hunnit testa mer /Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag hade tänkt prova denna process från steg 5 på en annan (stationär) dator jag har hemma.
Dock lyckas jag inte alls få någon "connection" mellan mobilen och datorn.
När jag efter att ha följt dina steg skriver "fastboot devices" i kommandotolken får jag inte upp några siffror.
Det är tvärt om helt blankt på den raden bakom min fras, kommandotolken hoppar ner en rad och inget mer händer.
Detta sker även vid upprepade försök, och jag vet att min USB-kabel har bra kontakt då jag använde den sist.

VAd kan en sån sak bero på tror du?

Mvh/Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Jag hade tänkt prova denna process från steg 5 på en annan (stationär) dator jag har hemma.
Dock lyckas jag inte alls få någon "connection" mellan mobilen och datorn.
När jag efter att ha följt dina steg skriver "fastboot devices" i kommandotolken får jag inte upp några siffror.
Det är tvärt om helt blankt på den raden bakom min fras, kommandotolken hoppar ner en rad och inget mer händer.
Detta sker även vid upprepade försök, och jag vet att min USB-kabel har bra kontakt då jag använde den sist.

Testa samma sak som du gjorde innan, med att avinstallera drivrutinerna via enhetshanteraren, först för telefonen när den är uppstartad och sedan när den är i bootloader-läge och installera om Googles USB Drivers utan att starta om telefonen.
Eller var det något annat som löste problemet senast?

Permalänk

Hade ett liknande problem på ett flertal enheter (Htc one X, samt Asus transformer Prime) om att den vägrar flasha recovery(fast det står att det lyckas).. om jag inte missminner mig så testade jag bara en tidigare version av TWRP. Du kanske skulle ta och testa 2.6.3.3, eller finns det något viktigt som slutar fungera då? Annars går det väl att testa med Clockworkmod oxå, men den är i min uppfattning lite bökigare att ha och göra med!

Lycka till!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Hade ett liknande problem på ett flertal enheter (Htc one X, samt Asus transformer Prime) om att den vägrar flasha recovery(fast det står att det lyckas).. om jag inte missminner mig så testade jag bara en tidigare version av TWRP. Du kanske skulle ta och testa 2.6.3.3, eller finns det något viktigt som slutar fungera då? Annars går det väl att testa med Clockworkmod oxå, men den är i min uppfattning lite bökigare att ha och göra med!

Tack för din input, jag har aldrig stött på detta problem tidigare så jag hade ingen aning om att det kunde hända.

@OP testa med 2.7.0 och 2.6.3.3 och se om det går med dem, annars kan du ge dig på att testa med CWM (ClockWorkMod). CWM har ungefär samma funktionalitet som TWRP, men har ett mindre avancerat interface, den har t.ex. ingen touch, så du måste navigera allt med volym+power-knapparna.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket båda två för era svar och tips, jag gör ett nytt försök med den nya informationen jag fått imorgon tänkte jag, så kommer jag tillbaka med lägesrapport efter det som vanligt Tack så länge! /Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Vad är detta fantastiska Cyanogenmod och hur får jag den till min Nexus? Blev väldigt sugen efter din beskrivning, är det något som finns steg för steg guider till tro? Har aldrig gjort något liknande nämligen, så kommer behöva en del hjälp på traven.

/Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Hej igen! Vad roligt!

Ursäkta att jag varit lite inaktiv på forumet men såg att du fått en hel del svar. Måste säga att det finns en bra mycket enklare metod än den guide som någon annan postat i tråden.

Följ denna:

http://beta.download.cyanogenmod.org/install

Kan inte gå fel denna väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Hej igen! Vad roligt!

Ursäkta att jag varit lite inaktiv på forumet men såg att du fått en hel del svar. Måste säga att det finns en bra mycket enklare metod än den guide som någon annan postat i tråden.

Följ denna:

http://beta.download.cyanogenmod.org/install

Kan inte gå fel denna väg

Tack för ditt svar!

Jag tar mig en titt på den länken imorgon när hjärnan är med i spelet igen och blivit utvilad.
Skulle även jag finna den som det enklare alternativet så känns det riktigt sweet,
måste säga att det är lite krångligt med alla steg i processen jag går igenom nu.

Dock ska jag inte smutskasta de tidigare tips och trick jag fått heller, tvärt om är jag glad för hjälpen jag fått så här långt också.
Jag ska testa lite allt möjligt imorgon verkar det som, återkommer efter att jag gjort succé med min Nexus!
Tack så länge och god natt. /Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Hej igen! Vad roligt!

Ursäkta att jag varit lite inaktiv på forumet men såg att du fått en hel del svar. Måste säga att det finns en bra mycket enklare metod än den guide som någon annan postat i tråden.

Följ denna:

http://beta.download.cyanogenmod.org/install

Kan inte gå fel denna väg

Jo, det kan ju vara värt att testa om det fortfarande strular, men med tanke på de fördelar en ny recovery kommer med och hur långt han redan kommit så borde han ju försöka med det i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Installera Cyanogenmod?

finns i alla CM 11 moddar med så det fixar inte problemen samt nya kamera appar löser det inte.. stänga av blixten funkar till 80% men sen har den problem med överhettning också.. jag löste mina problem med min nexus 4 genom att gå och skaffa mig en nexus 5 för jag blev trött på överhettningsomstarterna och den halvt defekta kameran

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo, det kan ju vara värt att testa om det fortfarande strular, men med tanke på de fördelar en ny recovery kommer med och hur långt han redan kommit så borde han ju försöka med det i första hand.

Efter några ytterligare försök och misslyckanden (kanske på grund av min egna okunskap) valde jag att testa länken från "carlen" och den funkade galant!
Vad är det för fördelar jag skulle ha med just den här recoveryn, och går den att installera i efterhand?
Jag kan tänka mig att rcoveryn går att flasha in även efter att jag kör CM på enheten, eller?

Tack ännu en gång för din hjälp så här långt, alla svar och ditt tålamod med mig som smått oteknisk.

Skrivet av Oliver91:

finns i alla CM 11 moddar med så det fixar inte problemen samt nya kamera appar löser det inte.. stänga av blixten funkar till 80% men sen har den problem med överhettning också.. jag löste mina problem med min nexus 4 genom att gå och skaffa mig en nexus 5 för jag blev trött på överhettningsomstarterna och den halvt defekta kameran

Jag hoppas nu att CM ska vara en lösning på de buggar jag upplevt genom de senare versionerna av Android.
Är fallet annorlunda så var det åtminstone ett värdigt försök då jag tycker väldigt mycket om min mobil och gärna har den kvar.

Skrivet av carlen:

Hej igen! Vad roligt!

Ursäkta att jag varit lite inaktiv på forumet men såg att du fått en hel del svar. Måste säga att det finns en bra mycket enklare metod än den guide som någon annan postat i tråden.

Följ denna:

http://beta.download.cyanogenmod.org/install

Kan inte gå fel denna väg

Tack för länken, den kunde inte gjort det enklare för mig.
Programvaran är installerad och nu låter jag min mobil ladda ner alla grejer som synkats över mitt Google-konto.
Tack för din hjälp också, riktigt schysst!

/Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Efter några ytterligare försök och misslyckanden (kanske på grund av min egna okunskap) valde jag att testa länken från "carlen" och den funkade galant!
Vad är det för fördelar jag skulle ha med just den här recoveryn, och går den att installera i efterhand?
Jag kan tänka mig att rcoveryn går att flasha in även efter att jag kör CM på enheten, eller?

Visst går det att fixa i efterhand.
De stora fördelarna är ju att du lätt kan göra backups av hela telefonen, rensa partitioner som dalvik cache när du vill och installera nya ROMs/annat kul du hittat.
Att ha en bra recovery gör allt pill du skulle vilja göra med mobilen enklare.
Men om du gillar CM och bestämmer dig för att stanna med det och inte testa andra ROMs så har det ju inte lika stor betydelse.
Återkom gärna med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Visst går det att fixa i efterhand.
De stora fördelarna är ju att du lätt kan göra backups av hela telefonen, rensa partitioner som dalvik cache när du vill och installera nya ROMs/annat kul du hittat.
Att ha en bra recovery gör allt pill du skulle vilja göra med mobilen enklare.
Men om du gillar CM och bestämmer dig för att stanna med det och inte testa andra ROMs så har det ju inte lika stor betydelse.
Återkom gärna med resultat.

Jag förstår hur du menar.
För mig känns det just nu som att CM kommer vara fullt tillräcklig för mig, och efter som att tjejen har en likadan mobil och själv inte är intresserad av nya ROMs varannan månad så känns det som att även jag kommer hålla mig till en och samma ett tag. Jag vill gärna att vi har samma grejer i luren så att jag kan hjälpa henne om nånting händer, då känns det enklast att jag lär mig hantera CM på min lur och kan därmed hjälpa henne också om det uppstår något knas.

Jag ska köra CM ett tag nu och återkommer om några dagar med ett betyg från min sida.
Tack åter igen för din hjälp och alla ni andra som hjälpt mig, det är som vanligt skönt att ha ett forum att ta stöd av (i somliga fall mycket mer än så) när det behövs.

/Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

inte är intresserad av nya ROMs varannan månad så känns det som att även jag kommer hålla mig till en och samma ett tag.

Det är ju inte så det funkar
Man testar ett gäng med ROMs sedan håller man sig till det man tycker var bäst efter några timmars/dagars test med vardera. Hittar man nåt man gillar så håller man ju sig till det, men det gäller bara att hitta det först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det är ju inte så det funkar
Man testar ett gäng med ROMs sedan håller man sig till det man tycker var bäst efter några timmars/dagars test med vardera. Hittar man nåt man gillar så håller man ju sig till det, men det gäller bara att hitta det först.

Jaha du, ännu ett bevis på min okunnighet då

Återkommer nu efter några dagars testande av CM och jag är väldigt nöjd.
Den kommer med många roliga inställningar jämfört med Android, jag kommer nog hålla mig till denna då jag inte känner något driv att leta runt efter något annat när jag är nöjd.

Mobilen funkar också betydligt bättre nu sedan denna ROM. Kameran är väl fortfarande inte fullt funktionell men den är betydligt bättre än innan. I övrigt fungerar den prima, jag är supernöjd och tack igen för all er hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Återkommer nu efter några dagars testande av CM och jag är väldigt nöjd.
Den kommer med många roliga inställningar jämfört med Android, jag kommer nog hålla mig till denna då jag inte känner något driv att leta runt efter något annat när jag är nöjd.

Japp, det finns massor med kul inställningar du kan pilla med.
Vill du t.ex. förbättra batteritid (med en liten förlust i prestanda) så kan du gå in i inställningar, sätta på developer options, gå in i den nya Performance kategorin och ändra guvernör till en med fokus på batteritid.

Citat:

Mobilen funkar också betydligt bättre nu sedan denna ROM. Kameran är väl fortfarande inte fullt funktionell men den är betydligt bättre än innan.

Vad är det egentligen för problem du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Japp, det finns massor med kul inställningar du kan pilla med.
Vill du t.ex. förbättra batteritid (med en liten förlust i prestanda) så kan du gå in i inställningar, sätta på developer options, gå in i den nya Performance kategorin och ändra guvernör till en med fokus på batteritid.

Vad är det egentligen för problem du har?

Jag ber om ursäkt för mitt sena svar som beror på att forumet fortfarande inte underrättar mig vid svar i mina trådar, trots att de är bevakade-

Det var en utmärkt idé, jag ska kolla in vad de olika prestanda-alternativen innebär.
Idag har jag inte vågat pilla så mycket på dem då det står att de är experimentella,
allt jag vågat testa är att öka den lägsta tillåtna CPU frekvensen. Men det ändrade jag tillbaka strax efteråt (hehe)
Jag har också upptäckt hur fiffigt det är med funktionen kallad "tysta timmar" som ser till att jag slipper få aviseringar,
slipper bli uppringd av folk och slipper glömma att stänga av "ljudlöst läge" på morgonen som kan leda till problem.
Klart bästa funktionen jag upptäckt hittills.

Tjejen var dock mer fascinerad av möjligheten att manuellt ställa in färgkombinationer på RGB LED'en för aviseringar från respektive app.

Problemet jag har med min kamera är att den klickar på ett sätt som låter maskinellt och skadligt för kameran.
Den har också svårt att bestämma fokus ibland, samt att fokus, sensor och LED-blixt sällan samarbetar korrekt.
Ofta blir bilderna överexponerade eller tvärt om mörkare än de skulle blivit utan blixten.
Kanske snarare är bländaren som inte samarbetar, jag är osäker. Oavsett är problemet befintligt och flickvännens N4 har precis samma fel,
därav har jag uteslutit fysiska problem i kamera-enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Det var en utmärkt idé, jag ska kolla in vad de olika prestanda-alternativen innebär.
Idag har jag inte vågat pilla så mycket på dem då det står att de är experimentella,
allt jag vågat testa är att öka den lägsta tillåtna CPU frekvensen. Men det ändrade jag tillbaka strax efteråt (hehe)

Ja, gör det. Vet inte vilka som inkluderas, men du kan säkert läsa om dem online om de inte beskrivs ordentligt i telefonen.

Är det batteritid du är ute efter så är det den högsta tillåtna frekvensen du ska pilla på, inte den lägsta

Citat:

Jag har också upptäckt hur fiffigt det är med funktionen kallad "tysta timmar" som ser till att jag slipper få aviseringar,
slipper bli uppringd av folk och slipper glömma att stänga av "ljudlöst läge" på morgonen som kan leda till problem.

Jo men visst. Det kan sannerligen komma till användning.

Citat:

Problemet jag har med min kamera är att den klickar på ett sätt som låter maskinellt och skadligt för kameran.
Den har också svårt att bestämma fokus ibland, samt att fokus, sensor och LED-blixt sällan samarbetar korrekt.
Ofta blir bilderna överexponerade eller tvärt om mörkare än de skulle blivit utan blixten.
Kanske snarare är bländaren som inte samarbetar, jag är osäker. Oavsett är problemet befintligt och flickvännens N4 har precis samma fel,
därav har jag uteslutit fysiska problem i kamera-enheten.

Om båda lider av det så låter det ju nästan som att de bara är så helt enkelt. Nexus 4 är ju känd för att ha ganska dålig kamera.