Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Trasigt GeForce 640

Hej gott folk, börjar min tid på forumet med en ny tråd.

Det är så att jag har ett GeForce 640 i min Asus-burk hemma och det har självklart packat ihop nu när man behöver datorn som mest.

Vad har ni för tips på Grafikkort som är snäppet bättre? Min budget är 1400-1800, och den går inte tumma på just nu tyvärr. Så vad har ni för tips? Jag spelar inget som är tyngre än DotA2 och Heroes of Newerth.

/ DOC

Permalänk

R9 280 på begmarknaden är otroligt prisvärt, Finns även R9 290 till mycket bra pris numera.
Det är iallafall mitt tips. Begmarknaden är underskattad

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Medlem

Det luktar OEM-dator. Lista alla komponenter inklusive nätaggregat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

GTX 750Ti eller GTX 660, Båda presterar rejält mkt bättre än GT 640

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

750 eller 750 ti är båda bättre och bör fungera även i en dator med klent nätagg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det luktar OEM-dator. Lista alla komponenter inklusive nätaggregat.

Ja, det är det också, den är inhandlad av en familjemedlem, en liten grabb för cirka 2 år sedan. Köpte loss burken av honom då han fann PS4:at mycket roligare och den bara samlade damm. Kan återkomma när jag är hemkommen från jobbet med lite specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

GTX 750Ti eller GTX 660, Båda presterar rejält mkt bättre än GT 640

Ser att det finns lite olika GTX660, i ungefär samma prisklass, skillnader? Vilket är vassast..?

Permalänk
Skrivet av DOCROE:

Ser att det finns lite olika GTX660, i ungefär samma prisklass, skillnader? Vilket är vassast..?

Spelar inte sån stor roll vilket du väljer, Asus korten brukar klocka ganska bra om du är intresserad av det.

Kolla dock först så att du har PCIe ström kablar från nätagget, Har du inte det så köp GTX 750/750Ti

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

GTX 660 kan gå för runt fem- sexhundra på marknaden, du borde överväga att köpa begagnat då du kan få något relativt nytt som ger bra per prestanda än något nytt kort för 1800 ger. Men det är bara mitt förslag.

Permalänk

Det finns/fanns/kommer finnas många Amd r9 280x på marknaden, och dom går för ca 1500 kr. Tycker det är rätt bra pris.

Ett 750ti är annars bra och framför allt energisnålt! Om du inte har ett så starkt nägaggregat borde det fungera. Kolla gärna vad det är som sitter i, om det står antal watt någonstans. 750ti är billigt, ca 1300 kr bara.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Spelar inte sån stor roll vilket du väljer, Asus korten brukar klocka ganska bra om du är intresserad av det.

Kolla dock först så att du har PCIe ström kablar från nätagget, Har du inte det så köp GTX 750/750Ti

Geforce GT 640 är väl PCIe med? Eller missminner jag mig nu..? GTX 660 går väl på PCIe 3.0 också? Kanske är så att man måste ha extra strömförsörjning, som sagt är rätt kass på grafikkort! ; )

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOCROE:

Geforce GT 640 är väl PCIe med? Eller missminner jag mig nu..? GTX 660 går väl på PCIe 3.0 också? Kanske är så att man måste ha extra strömförsörjning, som sagt är rätt kass på grafikkort! ; )

Jo, alla kort som nämnts här i tråden förutom 750-serien kräver separat strömförsörjning med eller eller fler 6+2pins pci-express kontakter, vilket kanske inte ditt nätagg ens har. (och även om det har en sån kontakt så vet vi ännu inget om hur strömstarkt nätagget är och vad det klarar av att driva)

Ett 750 är det helt klart säkraste alternativet och det ska mycket till för att det inte ska funka bra i din burk, och det är ändå ett STORT steg upp från ditt gamla 640!!

Är du väldigt sugen på massor av prestanda så kan de andra korten kanske vara tänkvärda, men då behöver du kolla upp ditt nätagg ordentligt först. Chansa inte!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ska kika när jag kommer hem. Såg att GTX 660 krävde 450 W minst. Kanske kan ta en bild på hela köret o posta här : )

http://www.asus.com/Desktops/CM6340/specifications/

Den burken är det, nätagget räcker alltså inte! Fan då.

Kanske får satsa på ett 750 Ti då?

Permalänk
Skrivet av DOCROE:

Kanske får satsa på ett 750 Ti då?

Ja det verkar så. Det ska dock inte vara så dumt, om du inte spelar allt för krävande titlar på höga inställningar. Se till så att du får tag i ett med 2GB minne istället för 1GB, dom kostar ändå ungefär lika mycket.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Japp, alltså en sak jag funderar lite på, har kikat runt på lite olika sidor, nvidias officiella hemsida säger att "minimum system Power requirement 300 W" , det bör funka med ett nätagg på 350W? Kikade lite på några andra sidor där det stod allt mellan 400 upp till 500W, en smula förvirrande.

Det som stod 500W på var MSI GTX 750Ti (Förövrigt på netonnets hemsida, vet inte hur mycket som stämmer där men ..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOCROE:

Japp, alltså en sak jag funderar lite på, har kikat runt på lite olika sidor, nvidias officiella hemsida säger att "minimum system Power requirement 300 W" , det bör funka med ett nätagg på 350W? Kikade lite på några andra sidor där det stod allt mellan 400 upp till 500W, en smula förvirrande.

Det som stod 500W på var MSI GTX 750Ti (Förövrigt på netonnets hemsida, vet inte hur mycket som stämmer där men ..)

Ett GTX 750 Ti drar runt 60-70 watt grafikkortstillverkare överdriver hur kraftiga nätaggregat man behöver.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ett GTX 750 Ti drar runt 60-70 watt grafikkortstillverkare överdriver hur kraftiga nätaggregat man behöver.

Okey, så det är grönt med ett 350 W Nätagg alltså? Isånnafall lutar det starkt mot ett 750 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOCROE:

Okey, så det är grönt med ett 350 W Nätagg alltså? Isånnafall lutar det starkt mot ett 750 Ti.

Ett 350 watt nätaggregat bör räcka.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ett 350 watt nätaggregat bör räcka.

Bör räcka ja, men står inget om tillverkare osv. Det är inte bra att byta ut komponenter om man sitter på ett riktigt skitagg. Då kan det kosta extra.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Bör räcka ja, men står inget om tillverkare osv. Det är inte bra att byta ut komponenter om man sitter på ett riktigt skitagg. Då kan det kosta extra.

Tror det är en Acbel PSU.

http://www.ebay.com/itm/350w-Power-Supply-AcBel-/321465512121...

http://us.estore.asus.com/index.php?l=product_detail&p=6310

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

216W på två 12V-rails. Det där måste bytas ut om TS ska ha något nytt grafikkort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOCROE:

Okey, så det är grönt med ett 350 W Nätagg alltså? Isånnafall lutar det starkt mot ett 750 Ti.

Med tanke på att ett GTX 750 Ti drar mindre effekt än ett GT 640 så är det absolut inga problem för dig att byta.
Problemet med att skaffa ett GTX 660 är att det drar ungefär 3 gånger mer så det hade varit bra mycket mer riskabelt att göra.

Ett tips är att kolla om grafikkortet har en PCI-e 6 pinnars strömkabel på nätaggregatet, då vissa modeller av GTX 750 Ti kräver den anslutningen medans andra inte gör det. I värsta fall får du skaffa dig en adapter från två MOLEX (eller SATA) till en PCI-e 6 pinnars kontakt då ditt nätaggregat inte har någon sådan kontakt (om det nu är samma som det som är länkat ovan).

Permalänk
Avstängd

GTX 750ti är ett fantastiskt kort och det största släppet som Nvidia gjort på år, i mitt tyckte, energisnålt med brutal prestanda per krona, perfekt för dina behov.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

216W på två 12V-rails. Det där måste bytas ut om TS ska ha något nytt grafikkort.

Ett 750ti drar ju dock bra under det så om han tänkt gå högre då behövs det troligen.
Men det är viktigt att TS kontrollerar så hans nätaggregat faktiskt har 6pin power eller två molex lediga för att strömförsörja ett 750 ti.

Permalänk
Medlem

Det ska nog inte vara något problem det där, ser man på swecs test av GTX750Ti så ligger det på 190w som HÖGSTA värde och dem har liiiite fetare grejer och överklockat etc så du klarar dig vågar jag säga!
Dock så verkar det vara ett riktigt skit agg kollade man på länken står det: "Peak Power 350W (Last for 30 second) "
Så ge dig inte på nå klockning el liknande.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

216W på två 12V-rails. Det där måste bytas ut om TS ska ha något nytt grafikkort.

Här avslutas i stort sett diskussionen. TS budget verkar stram just nu och det är förståeligt, men antingen spara lite extra, eller kolla om du kan få tag på ett riktigt märkesagg för inte alltför mycket, även om man helst inte ska snåla på nätdel. Korten som nämns ovan funkar alla väldigt bra, det är PSUn som kommer sätta stopp tillslut.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Rekommenderar trådskaparen att hålla sig till ett normalt 750ti som inte kräver någon extra strömförsörjning. Delvis för att inbyggda agget inte verkar ha någon pci-e kontakt plus väldigt ont om molexkontakter, och delvis för att agget i sig inte verkar vara nån höjdare.

Men så länge man håller sig till ett sånt 750ti så ska det bara vara att köra. Kortet kan inte vara mycket strömhungrigare än 640:t som suttit i förut.
Agget som sitter i är säkert billigt jox, men skillnaden i belastning är försumbar, så jag tycker det är lite väl mycket domedagsstämning när folk tycker det borde bytas fortare än kvickt.
Till och med Nvidia själva rekommenderar 300W nätagg och de brukar som nämnts alltid överdriva kopiöst när det gäller specar:
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-750-...

Grafiikortet i sig drar inte mer än ca 60W...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Skulle det där gå? (Inga extra kontakter, pins etc som krävs?) Finns säkert o köpa billigare begagnat hit och dit men jag är lite allergisk mot begagnade datorkomponenter.

Tack för alla svar på en del antagliga dumma frågor! ; )

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DOCROE:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Skulle det där gå? (Inga extra kontakter, pins etc som krävs?) Finns säkert o köpa billigare begagnat hit och dit men jag är lite allergisk mot begagnade datorkomponenter.

Tack för alla svar på en del antagliga dumma frågor! ; )

Det där kortet fungerar alldeles utmärkt. Inga pins som behövs. Tycker du det är för dyrt så finns GTX750(utan ti) och även AMD R7 250 som är ungefär lika starkt som GTX750. Båda kostar en hel del mindre, båda korten är även hästlängder snabbare än ditt nuvarande GT640.(trist att ingen har nämnt dessa kandidater med).

Allt som allt är det kortet du valt starkt, och strömsnålt. Ingen kontakt utan bara att stoppa i burken och köra efter ha installerat nya drivrutiner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin