Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Hur man än ser så vill man dock sälja bättre än föregångaren, och i det fallet är det ett misslyckande.

Sen att säga världens näst mest sålda OS är ju en tolkningsfråga, units sold ligger det ju långt bakom ex windows xp.
Och det kommer med största säkerhet aldrig komma ens nära totalt antal units sålda.

"at least 400 million copies of Windows XP were sold globally within its first five years of availability,[7][8] and at least one billion copies were sold overall by April 2014.[9]"

Tror knappast win8 kommer upp i en biljon units sålda innan oset börjar fasas ut.

Jag fattar att du menar units/timeline men, gör det inte direkt till näst mest sålda oset någonsin då den kurvan kommer avta hårt framöver och inte fortsätta i takten windows xp höll.

Nej det är klart, XP såldes i en evighet och det kommer inte att ske för några andra Windows. Men att åttan slår XP i enheter sålda per tid på marknaden är ändå ganska imponerande och knappast ett fiasko.

Citat:

Och ang ditt statement om attityden mot personen som håller X OS högre. Det går båda vägarna.
Dom som tycker om win7 mer får skit ifrån hardcore Win8 anhängarna, och vice versa. Det går båda vägarna, det är inte direkt en ensidig historia.

Nja, visst har diskussionen blivit aningen hög emellanåt från "båda sidor" men tonläget är generellt mycket högre och mer upprört hos de som inte gillar Windows 8.

Jag, och andra, är förbluffade att man kan hata något så mycket för en eller ett par små detaljer, och det visar sig i våra uttalanden. Men när det gäller hyperbol så tar hatarna det till en helt ny nivå. Hela tiden hör man hur MS spottar dem i ansiktet, hur de får startmenyn kastad i ansiktet, hur de kommer att stanna på 7/XP tills de dör, hur alla andra är idioter som inte förstår hur fruktansvärt kasst det är, att det kommer att bli MS död, att man måste köra allt i fullskärm, att gränssnittet bara är till för touch osv. osv.

Måste man ta till sådana uttalanden när man diskuterar med någon som är saklig och korrekt så tyder det på att man kanske inte har så mycket att komma med, eller?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nej det är klart, XP såldes i en evighet och det kommer inte att ske för några andra Windows. Men att åttan slår XP i enheter sålda per tid på marknaden är ändå ganska imponerande och knappast ett fiasko.

Tycker inte att detta är en rättvis jämförelse. I den siffran så räknas väl pekplattor in eller hur? Går det ens att använda XP på en pekplatta effektivt? Windows 8 på pekplattor har jag hört är en riktig trevlig upplevelse. Och idag så väljer många att köpa en pekplatta istället för en stationär dator.

Det jag hade velat se är hur många 8 licencer sålda till stationära/bärbara datorer är gjorda, kontra XP:s försäljning till stationära/bärbara datorer. Där måste väl XP vinna med hästlängder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kadjoopplo:

Tycker inte att detta är en rättvis jämförelse. I den siffran så räknas väl pekplattor in eller hur? Går det ens att använda XP på en pekplatta effektivt? Windows 8 på pekplattor har jag hört är en riktig trevlig upplevelse. Och idag så väljer många att köpa en pekplatta istället för en stationär dator.

Det jag hade velat se är hur många 8 licencer sålda till stationära/bärbara datorer är gjorda, kontra XP:s försäljning till stationära/bärbara datorer. Där måste väl XP vinna med hästlängder?

Du har ju missat poängen, det är ingen skillnad på en surfplatta och en dator med Windows, båda är datorer hur man än ser på det (dock inte med Windows RT, men det är väl ingen som räknar dem ändå). Är en Transformer T100 en laptop eller en surfplatta? Surface Pro? Thinkpad Yoga? Svaret är att de är alla datorer som har surfplatte-funktionalitet.

Sen fanns XP Tablet Edition som var Windows XP för just plattor, ingen succé direkt dock.

Pekplattor är heller inte samma sak som surfplattor, men det har förstås inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Sen att säga världens näst mest sålda OS är ju en tolkningsfråga, units sold ligger det ju långt bakom ex windows xp.
Och det kommer med största säkerhet aldrig komma ens nära totalt antal units sålda.

"at least 400 million copies of Windows XP were sold globally within its first five years of availability,[7][8] and at least one billion copies were sold overall by April 2014.[9]"

Tror knappast win8 kommer upp i en biljon units sålda innan oset börjar fasas ut.

Nu vart det fel med amerikanska och svenska översättningar. One billion (alternativt miiliard) i det här fallet innebär en miljard, inte en svensk biljon som är 1000 miljarder. Väldigt lätt att blanda ihop, då hade XP verkligen sålt bra om dom siffrorna stämde.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Nu vart det fel med amerikanska och svenska översättningar. One billion (alternativt miiliard) i det här fallet innebär en miljard, inte en svensk biljon som är 1000 miljarder. Väldigt lätt att blanda ihop, då hade XP verkligen sålt bra om dom siffrorna stämde.

Oj, tänkte inte på de när jag skrev

haha jo 1000 miljarder hade varit lite väl om man säger så ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Alltså, jag har precis presenterat 20 punkter där Windows 8 är bättre än Windows 7. Du säger att de flesta inte alls håller med om att Windows 8 på något sätt är bättre än Windows 7. Mycket intressant. Förklara gärna hur du tänker.

EDIT: Jag vill poängtera att det har gått lång tid sedan jag gjorde det första inlägget med 20 punkter, därefter har det redigerats och utökats kraftigt. Därför är mycket av det som skrivs här i början inaktuellt.

Windows 8 e mest for iPads o liknande skit, hatar startmenyn.
vardelost o ha ett flashigt grafiskt skitOS for en stationar PC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon177532:

Windows 8 e mest for iPads o liknande skit, hatar startmenyn.
vardelost o ha ett flashigt grafiskt skitOS for en stationar PC

Ditt inlägg tycker jag inte tillför någonting alls av värde tyvärr. Gör gärna ett bättre försök.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du har ju missat poängen, det är ingen skillnad på en surfplatta och en dator med Windows, båda är datorer hur man än ser på det (dock inte med Windows RT, men det är väl ingen som räknar dem ändå). Är en Transformer T100 en laptop eller en surfplatta? Surface Pro? Thinkpad Yoga? Svaret är att de är alla datorer som har surfplatte-funktionalitet.

Sen fanns XP Tablet Edition som var Windows XP för just plattor, ingen succé direkt dock.

Pekplattor är heller inte samma sak som surfplattor, men det har förstås inget med saken att göra.

OK. Då ser jag Windows 8 som ett totalt fiasko för den traditionella datorn.

Att jämföra windows XP med Windows 8 försäljningen håller inte om man tänker på den traditionella "datorn" där du bara använder mus och tangentbord.

Det blir ju konstigt då XP i grund och botten konstruerades enbart för en dator med mus och tangentbord. Kontra Windows 8 som designades för surfplattor i tanken.

Hade varit kul att veta fortfarande hur många licenser microsoft har sålt just till datorer där du enbart kan använda mus och tangentbord utan någon som helst möjlighet att röra skärmen.

Därav tycker jag att det är skevt att jämföra XP med windows 8 när det kommer till försäljning. Visst det är kanske en succé per såld enhet men Windows 8 funkar på väldigt många enheter men det gör inte XP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kadjoopplo:

Det blir ju konstigt då XP i grund och botten konstruerades enbart för en dator med mus och tangentbord. Kontra Windows 8 som designades för surfplattor i tanken.

Fel. Det designades för en dator med mus och tangentbord och/eller pekskärm.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Exakt. På den tiden fanns knappt touch vilket i sig blir viktigt. Dock fanns touch funktion i XP. Många restauranger och hotell kör XP på sina restaurang terminaler som använder touch, annat än i liknande fall kan jag inte se att man skulle använda xp för touch. Men det är rätt oväsentligt att jämföra renodlade datorer idag mot tio år sedan. Som vi vet är det inte så världen ser ut längre. Vi vet att Microsoft sålt 200 miljoner licenser av Windows 8 och det var i mars eller april. Windows 8 kan inte vara ett totalt fiasko då allt från sjuan finns kvar där under, något optimerat dessutom, och det är en smal sak att fixa fram vanlig startmeny osv så man aldrig behöver se ModernUI om man inte vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Damodred:

Exakt. På den tiden fanns knappt touch vilket i sig blir viktigt. Dock fanns touch funktion i XP. Många restauranger och hotell kör XP på sina restaurang terminaler som använder touch, annat än i liknande fall kan jag inte se att man skulle använda xp för touch. Men det är rätt oväsentligt att jämföra renodlade datorer idag mot tio år sedan. Som vi vet är det inte så världen ser ut längre. Vi vet att Microsoft sålt 200 miljoner licenser av Windows 8 och det var i mars eller april. Windows 8 kan inte vara ett totalt fiasko då allt från sjuan finns kvar där under, något optimerat dessutom, och det är en smal sak att fixa fram vanlig startmeny osv så man aldrig behöver se ModernUI om man inte vill.

Vad jag vet är det fortfarande så att det är sålda licenser till OEM, inte W8 som verkligen används. Jag har köpt många HP-datorer med W8 som direkt nergraderats till (medföljande) W7 och de datorerna kommer aldrig köra W8 trots att de ingår i de försäljningssiffror du nämner.

Vad jag minns har detta redan diskuterats i tråden, men vi kanske ska ta en vända till?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kadjoopplo:

OK. Då ser jag Windows 8 som ett totalt fiasko för den traditionella datorn.

Att jämföra windows XP med Windows 8 försäljningen håller inte om man tänker på den traditionella "datorn" där du bara använder mus och tangentbord.

Det blir ju konstigt då XP i grund och botten konstruerades enbart för en dator med mus och tangentbord. Kontra Windows 8 som designades för surfplattor i tanken.

Fast XP fanns (och finns) till en uppsjö olika typer av enheter. Exempelvis kör många bankomater XP Embedded, jag har också sett det på bussar, infokiosker osv. Det är sant att XP knappt såldes på surfplattor men surfplattor med Windows 8 är ju (som jag redan sagt) datorer. Man köper inte en surfplatta med Windows 8 för att man vill ha bara en surfplatta utan för att man vill ha en enhet som kan agera dator när det behövs, annars hade man köpt RT/IOS/Android då de är billigare och har längre batteritid (för det mesta) osv.

Citat:

Hade varit kul att veta fortfarande hur många licenser microsoft har sålt just till datorer där du enbart kan använda mus och tangentbord utan någon som helst möjlighet att röra skärmen.

Kanske det, men det är en ganska godtycklig avgränsning du gör. Om jag kopplar in en touch-skärm till min stationära, är det inte en dator då utan en surfplatta? Eller alla laptops med touch? Det blir inte en helt annan typ av enhet bara för att den råkar ha en touch-skärm liksom. Däremot hade jag gärna sett mer detaljerade siffror på hur fördelningen av licenserna ser ut mellan olika typer av enheter, men det lär inte MS släppa.

Citat:

Därav tycker jag att det är skevt att jämföra XP med windows 8 när det kommer till försäljning. Visst det är kanske en succé per såld enhet men Windows 8 funkar på väldigt många enheter men det gör inte XP.

Kanske, men marknaden ser också väldigt annorlunda ut idag. XP hade inga egentliga konkurrenter på datormarknaden precis som åttan men idag har vi en massa andra enheter som konkurrerar om våra pengar och vår uppmärksamhet. Många ser inte en (traditionell) surfplatta som ett komplement till datorn längre exempelvis utan ersätter den helt osv. Sen är det inte så många fler enheter som åttan finns på än XP, hybridenheter men de är ju dagens laptops liksom, billigare surfplattor med Atom är dagens Netbooks osv. Sammantaget tycker jag det är ganska imponerande att de lyckas sälja bättre än XP under samma tidsperiod.

Skrivet av MultiMan:

Vad jag vet är det fortfarande så att det är sålda licenser till OEM, inte W8 som verkligen används. Jag har köpt många HP-datorer med W8 som direkt nergraderats till (medföljande) W7 och de datorerna kommer aldrig köra W8 trots att de ingår i de försäljningssiffror du nämner.

Vad jag minns har detta redan diskuterats i tråden, men vi kanske ska ta en vända till?

Jo, men då kanske du kommer ihåg att precis samma sak gällde för XP, det var en massa som nedgraderade sina datorer med XP-OEM till W2000 i början för att de inte ville ha Fisher-Price gränssnitt på sina arbetsredskap osv. och dessa enheter ingår i statistiken för XP precis som dina datorer som nedgraderats ingår i statistiken för åttan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Vad jag vet är det fortfarande så att det är sålda licenser till OEM, inte W8 som verkligen används. Jag har köpt många HP-datorer med W8 som direkt nergraderats till (medföljande) W7 och de datorerna kommer aldrig köra W8 trots att de ingår i de försäljningssiffror du nämner.

Vad jag minns har detta redan diskuterats i tråden, men vi kanske ska ta en vända till?

Ja det är sålda licenser sålda till OEM, men det inkluderar inte software assurance-licenser sålda till företag. Därmed är siffran egentligen rätt mycket högre. Det var dessutom ett bra tag sedan Microsoft annonserade den siffran på 200 miljoner.

Det är ganska enkelt att räkna ut hur många licenser som används. Enligt netmarketshare har Windows 8/8.1 12,54%. Enligt Microsoft finns det 1,5 miljarder Windowsenheter. 188 miljoner Windows 8/8.1 används alltså, inte allt för långt ifrån siffran på 200 miljoner. Det enda som kan ställa till beräkningen lite grann är om Microsoft räknar in telefoner i det där.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem

MS verkar gå mot att ge upp försöken att få till ett seriöst operativsystem, de går mot att satsa mer på trams och tvång där de ändå inte kan konkurrera i stället för att försöka konkurrera genom funktion så att användarna frivillligt vill använda deras tjänster.

När Satya Nadella tidigare i år tillträdde som vd för Microsoft pratade han mycket om att företaget måste anpassa sig till en värld där mobilt och molnet kommer först. Bland annat nämnde han att enheter och tjänster skulle prioriteras istället för operativsystem och pc.
http://www.idg.se/2.1085/1.569477/microsofts-plan--vill-sla-i...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Vad jag vet är det fortfarande så att det är sålda licenser till OEM, inte W8 som verkligen används. Jag har köpt många HP-datorer med W8 som direkt nergraderats till (medföljande) W7 och de datorerna kommer aldrig köra W8 trots att de ingår i de försäljningssiffror du nämner.

Vad jag minns har detta redan diskuterats i tråden, men vi kanske ska ta en vända till?

Ja kanske så, för uppenbarligen förstår inte den andra sidan att alla argument man hittills haft mot Win8 bara har neutraliserats gång på gång. Detta var ett direkt svar på att Windows 8 inte kan vara ett försäljningsfiasko och inget annat. Spelar ingen roll om så inte en enda användare använder Win8, man har defacto sålt licenser nog för att göra det till det näst bäst säljande operativsystemet någonsin.

Skrivet av mrqaffe:

MS verkar gå mot att ge upp försöken att få till ett seriöst operativsystem, de går mot att satsa mer på trams och tvång där de ändå inte kan konkurrera i stället för att försöka konkurrera genom funktion så att användarna frivillligt vill använda deras tjänster.

När Satya Nadella tidigare i år tillträdde som vd för Microsoft pratade han mycket om att företaget måste anpassa sig till en värld där mobilt och molnet kommer först. Bland annat nämnde han att enheter och tjänster skulle prioriteras istället för operativsystem och pc.
http://www.idg.se/2.1085/1.569477/microsofts-plan--vill-sla-i...

Vad pratar du om? Vad är trams och tvång? Kan du fortfarande inte inse att allt som "är" Windows 8 är valbart av användaren? Gång på gång har jag visat dig hur man gör. Det här är framtiden, oavsett om man pratar om Windows, Linux, OS X, Chrome OS, Android - det är så här det kommer se ut. Gillar man det inte, nej men stanna kvar i 2009 istället.

Permalänk
Medlem

Testade nyss Win7 igen pga strul med min nya cpu kylare och cirsair link.

1 dag stod jag ut i win7 sen bytte jag tillbaka till underbara win 8.1

Saknade för många funktioner i win 7 som jag har i win 8.1 helt enkelt

Och vilken skillnad det är på uppstart..7 an är ju som sirap emot 8an

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Vad är trams och tvång? Kan du fortfarande inte inse att allt som "är" Windows 8 är valbart av användaren? Gång på gång har jag visat dig hur man gör. Det här är framtiden, oavsett om man pratar om Windows, Linux, OS X, Chrome OS, Android - det är så här det kommer se ut. Gillar man det inte, nej men stanna kvar i 2009 istället.

Interfacet är ren trams eftersom det fungerar så dåligt på icketouch och det ska de ju försöka reparera lite nu i 9an men om de nu kommer att kräva att man har storekonto för att kunna använda win 9 så är det ett tramsigt tvång som visar att MS verkligen inte satsar på OS utan mer verkar vilja att folk ska in i store till varje pris.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Interfacet är ren trams eftersom det fungerar så dåligt på icketouch och det ska de ju försöka reparera lite nu i 9an men om de nu kommer att kräva att man har storekonto för att kunna använda win 9 så är det ett tramsigt tvång som visar att MS verkligen inte satsar på OS utan mer verkar vilja att folk ska in i store till varje pris.

Ja det är verkligen ingen höjdare utan touch, det håller jag helt med om. Men det är också helt valbart, som jag visat dig. Installerar man sedan ett enkelt program som Start8 eller liknande gratisversioner (Start8 är dock helt klart värt pengarna!) så blir det enbart ett upphottat Windows 7. För mig är det obegripligt att denna lilla fix inte kan accepteras då den är så enkel och löser så mycket av de "problem" som finns.

Det där sista är rena spekulationer, synd att prata negativt om något som ännu bara är rykten, eller hur?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Ja det är verkligen ingen höjdare utan touch, det håller jag helt med om. Men det är också helt valbart, som jag visat dig. Installerar man sedan ett enkelt program som Start8 eller liknande gratisversioner (Start8 är dock helt klart värt pengarna!) så blir det enbart ett upphottat Windows 7. För mig är det obegripligt att denna lilla fix inte kan accepteras då den är så enkel och löser så mycket av de "problem" som finns.

Det där sista är rena spekulationer, synd att prata negativt om något som ännu bara är rykten, eller hur?

Anledningen till att en extern startmeny inte duger är att den inte är garanterad att fungera, dessutom var ju startmenyn med i den första versionen av 8an som kom ut för test och den massiva kritiken började när den sedan togs bort, startmenyn är alltså lätt att lägga tillbaka, detsamma gäller även win7s explorer eftersom det går att byta till den, den är dessutom ännu mer resursnål än 8ans, bättre på alla sätt.

Det är nog snarare bra att börja klaga på kontokrav innan det är ett konstaterat faktum, med lite tur kanske de väljer att inte införa det om kritiken blir stor, då slipper vi skiten helt utan att behöva vänta på "fixar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Anledningen till att en extern startmeny inte duger är att den inte är garanterad att fungera, dessutom var ju startmenyn med i den första versionen av 8an som kom ut för test och den massiva kritiken började när den sedan togs bort, startmenyn är alltså lätt att lägga tillbaka, detsamma gäller även win7s explorer eftersom det går att byta till den, den är dessutom ännu mer resursnål än 8ans, bättre på alla sätt.

Det är nog snarare bra att börja klaga på kontokrav innan det är ett konstaterat faktum, med lite tur kanske de väljer att inte införa det om kritiken blir stor, då slipper vi skiten helt utan att behöva vänta på "fixar"

Det där är ju något du fått indoktrinerat av människor här på SweC som dels är mytomaner och dels tror bra mycket bättre om sig själva än vad de egentligen är. Vadå inte garanterat att fungera? I vilket sammanhang? Pratar vi massiva banker nu eller pratar vi för random dudes på internet? Klart som sjutton att det fungerar! Skulle det komma en uppdatering från Microsoft, ja vänta någon timme så har det kommit en uppdatering från Stardock också, eller vem helst som tillverkar programmet.

Med samma resonemang skulle ingen köra VLC för att den inte ingår i Windows från början, ingen skulle använda Chrome av samma anledning. Förstår du? Hela det resonemanget är på sin höjd löjligt. Samtidigt håvar man gladeligen ut den lätta mailklienten som ingår i Windows för att ersätta den med Office Outlook eller Thunderbird utan att tveka det minsta. Inte så konsekvent alltså.

Startmenyn är jättelätt att lägga tillbaka, bara att titta på alla de program där ute som gör det.

Win7 explorer? Menar du utforskaren? Eller hela skalet? Jag vet att du är ett stort Aero fan, jag är det inte, men jag har också visat hur man lägger till ett vanligt tema och hur man patchar tema dll filen för att kunna köra inofficiella teman. Windows 8 är också bevisat vara mer resurssnålt överlag än sin föregångare. På tal om utforskaren så gillar jag verkligen den nya i åttan, med sina små checkboxar och flikarna i toppen.

Hur menar med att inte införa? Vi som vill ha konto då? Du kommer aldrig komma undan det och du har antagligen fler konton än du vet om redan idag. Förstår inte din ovilja mot det riktigt, känns lite överdrivet kan jag tycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

dessutom var ju startmenyn med i den första versionen av 8an som kom ut för test och den massiva kritiken började när den sedan togs bort

Du har sagt det här så sjukt många gånger nu, men det är fortfarande fel. Den första versionen av 8:an som kom ut hade inte en startmeny.

Så här såg den första publika versionen av 8:an ut:

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Det där är ju något du fått indoktrinerat av människor här på SweC som dels är mytomaner och dels tror bra mycket bättre om sig själva än vad de egentligen är. Vadå inte garanterat att fungera? I vilket sammanhang? Pratar vi massiva banker nu eller pratar vi för random dudes på internet? Klart som sjutton att det fungerar! Skulle det komma en uppdatering från Microsoft, ja vänta någon timme så har det kommit en uppdatering från Stardock också, eller vem helst som tillverkar programmet.

Med samma resonemang skulle ingen köra VLC för att den inte ingår i Windows från början, ingen skulle använda Chrome av samma anledning. Förstår du? Hela det resonemanget är på sin höjd löjligt. Samtidigt håvar man gladeligen ut den lätta mailklienten som ingår i Windows för att ersätta den med Office Outlook eller Thunderbird utan att tveka det minsta. Inte så konsekvent alltså.

Startmenyn är jättelätt att lägga tillbaka, bara att titta på alla de program där ute som gör det.

Win7 explorer? Menar du utforskaren? Eller hela skalet? Jag vet att du är ett stort Aero fan, jag är det inte, men jag har också visat hur man lägger till ett vanligt tema och hur man patchar tema dll filen för att kunna köra inofficiella teman. Windows 8 är också bevisat vara mer resurssnålt överlag än sin föregångare. På tal om utforskaren så gillar jag verkligen den nya i åttan, med sina små checkboxar och flikarna i toppen.

Hur menar med att inte införa? Vi som vill ha konto då? Du kommer aldrig komma undan det och du har antagligen fler konton än du vet om redan idag. Förstår inte din ovilja mot det riktigt, känns lite överdrivet kan jag tycka.

Det går att byta tillbaka så att man använder 7ans explorer så man slipper ribbon, men att få in aero går tyvär inte.
Det som saknas är dock fortfarande att man inte kan se mappstorlekar på det sätt som gick i xp, det är en funktion man saknar, det är rätt bökigt att behöva högerklicka och välja egenskaper.

Jag vill ha många separerade konton och det är så jag gör idag, jag vill absolut inte ha ett gemensamt konto på en site jag inte vill använda, använder tex inte facebookinloggningar och jag vill inte heller tvingas ha ett konto på store för att kunna använda datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det går att byta tillbaka så att man använder 7ans explorer så man slipper ribbon, men att få in aero går tyvär inte.
Det som saknas är dock fortfarande att man inte kan se mappstorlekar på det sätt som gick i xp, det är en funktion man saknar, det är rätt bökigt att behöva högerklicka och välja egenskaper.

Åh, ytterligare en pyttefunktion som aldrig var standard som ni kan hänga upp er hets på... gött.

Citat:

Jag vill ha många separerade konton och det är så jag gör idag, jag vill absolut inte ha ett gemensamt konto på en site jag inte vill använda, använder tex inte facebookinloggningar och jag vill inte heller tvingas ha ett konto på store för att kunna använda datorn.

Men det är inget som hindrar dig från att ha många separerade konton även när det gäller MS-konton (Live-/whatever). Du kan ha ett konto som du loggar in på Windows med och inget annat, och sen ett för Hotmail, ett för Skype, ett för Xbox, ett för Azure, ett för VS osv. om du ser någon fördel med det. Personligen ser jag förstås mest nackdelar med att ha flera konton av samma typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det går att byta tillbaka så att man använder 7ans explorer så man slipper ribbon, men att få in aero går tyvär inte.
Det som saknas är dock fortfarande att man inte kan se mappstorlekar på det sätt som gick i xp, det är en funktion man saknar, det är rätt bökigt att behöva högerklicka och välja egenskaper.

Jag vill ha många separerade konton och det är så jag gör idag, jag vill absolut inte ha ett gemensamt konto på en site jag inte vill använda, använder tex inte facebookinloggningar och jag vill inte heller tvingas ha ett konto på store för att kunna använda datorn.

Nära nog kommer man. Helt identiskt blir det så klart inte men det gör inte Win8 till skräp eller skit. Gillar man inte Ribbon så gör man inte. Det är högst individuellt och inget annat.

Angående mappstorlek så var det väl inte förinställt i xp heller? Det är säkert tio år sedan jag använde XP så jag minns inte. Däremot finns Foldersize vars version 6.1 är Windows 8 certifierat. Likaså verkar det finnas ett program som heter Folder Size som också fixar det. Just utrymme är dock inget jag oroat mig över på många år personligen.

Nej det verkar lite dumt att ha ett konto på något man inte vill använda. Hoppas inte du har det. Men du oroar dig i onödan, vi vet inget om Windows 9 och i åttan behövs definitivt inget konto.

Permalänk
Avstängd

Till er som älskar Win8, kommer ni vägra byta bort Win8 för nästa Windowsversion?
Trots att Microsoft själva säger att de ska backa från Win8 Metro/Modern Gränssnittet.

Har en känsla att de flesta som som älskar Win8 egentligen bara är ute efter att ha det senaste och nyhetens behag.

Snajk, Damodred och strejf kan avstå från att svara eftersom jag har dessa filurer på ignoreringslistan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Till er som älskar Win8, kommer ni vägra byta bort Win8 för nästa Windowsversion?
Trots att Microsoft själva säger att de ska backa från Win8 Metro/Modern Gränssnittet.

Har en känsla att de flesta som som älskar Win8 egentligen bara är ute efter att ha det senaste och nyhetens behag.

Snajk, Damodred och strejf kan avstå från att svara eftersom jag har dessa filurer på ignoreringslistan.

Hej,

Jag gillade verkligen windows 7 och hade svårt att tro att man behövde mer men så testade jag åttan och insåg tillslut att jo, ja behöver mer.
I dag så gillar jag verkligen windows 8 och har åter igen svårt att tro att jag behöver mer men det märker vi först när nästa version kommer.
Så jag tror nog att jag kommer byta när jag fått testa "windows 9" och lärt mig funktionerna där.

Dock så har ju Modern gått lite åt fel håll från 8 till 8.1 för min smak men där är jag ju bara några sekunder per dag ändå så det påverkar inte så mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Till er som älskar Win8, kommer ni vägra byta bort Win8 för nästa Windowsversion?
Trots att Microsoft själva säger att de ska backa från Win8 Metro/Modern Gränssnittet.

Har en känsla att de flesta som som älskar Win8 egentligen bara är ute efter att ha det senaste och nyhetens behag.

Snajk, Damodred och strejf kan avstå från att svara eftersom jag har dessa filurer på ignoreringslistan.

Säger ju lite om falangen av antifolket.... Verkar inte så jättebegåvat att köra huvudet i sanden så fort man blir överbevisad.

För att ändå svara på frågan - självklart kommer jag och många andra att byta. Inte för att ha det nyaste som du får det till utan för att hänga med i utvecklingen, på samma sätt som jag bytte från Win 3.11 till Win 95, från 95 till 98. Från 98 till 2000. Från 2000 till XP, från XP till Server 2003, dubblerade ett långt tag med Server 2003 och Vista till jag gick på Win 7 för att sedan byta till Win 8. På samma sätt kommer jag åtminstone testa nian och med stor sannolikhet byta till det allt eftersom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tranky:

Hej,

Jag gillade verkligen windows 7 och hade svårt att tro att man behövde mer men så testade jag åttan och insåg tillslut att jo, ja behöver mer.
I dag så gillar jag verkligen windows 8 och har åter igen svårt att tro att jag behöver mer men det märker vi först när nästa version kommer.
Så jag tror nog att jag kommer byta när jag fått testa "windows 9" och lärt mig funktionerna där.

Dock så har ju Modern gått lite åt fel håll från 8 till 8.1 för min smak men där är jag ju bara några sekunder per dag ändå så det påverkar inte så mycket.

Precis. Det blir bara fånigt att spekulera i vad man kommer att tycka om en produkt som inte är släppt. När den kommer så kommer jag att göra en bedömning om det är värt en uppgradering eller ej.

Jag har svårt att se att det skulle vara en stor försämring dock. Startmenyn kommer att vara valbar och är en väldigt liten del så det är inget problem och i övrigt så kommer det inte att vara någon jätteförändring. Jag har uppgraderat varje version av Windows till nästa sedan 3.11 blev 3.14 och jag har varit nöjd med uppgraderingen varje gång (inklusive Me och Vista), inget tyder på att nästa release avviker från detta mönster.

Permalänk
Avstängd

Windows 9 är i princip en garanterad uppgradering för mig. De får strula till det jävligt bra om jag ska vägra att uppgradera. Bättre prestanda, säkerhet, stöd för nya tekniker och nya roliga funktioner (allt detta är så gott som redan garanterat) är inget som jag kan motstå.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Undrar hur företagen ska hinna med det bara, W8.1U1 är ganska trevligt direkt ur lådan fast nu måste företagen istället utvärdera W9 ganska snart. Mer desktop-features som update/service-pack hade nog varit en mindre tröskel. Även om U1 har hamnat på ganska bra nivå redan. Det är ju dessutom tre stora kerneluppdateringar (och i realiteten tre olika OS) på tre år. I princip kommer företagsanvändare skippa det helt, vilket blir lite lustigt. De får se till att fixa ett W7-ögonblick när 9an börjar säljas. Eller så får de vänta ett tag till och fixa ett XP-ögonblick (likt SP2). Hur som helst verkar de inte riktigt greppat hur det ska fungera med ett nytt OS ~ varje år.