Den stora tråden för ädla drycker. Vin, sprit och annat alkoholhaltigt.

Permalänk
Entusiast

Den stora tråden för ädla drycker. Vin, sprit och annat alkoholhaltigt.

För att inte dra en annan tråd alltför mycket off topic så startar jag den här. Tycker faktiskt det har saknats en sådan och kan inte hitta något liknande. Har noterat att det diskuteras finsprit och finöl en del i andra trådar så kanske ska samla dem på ett ställe. Finns det redan en tråd så får en moderator gärna radera och eller slå ihop efter eget tycke.

Angående regler tänkte jag att det kan vara fritt fram att prata om allt man anser vara en ädel dryck. Rekommendationer, varningar och blandade köpråd. Hittat en flaska udda likör längst in i barskåpet och vill ha tips på cocktail? Fråga på. Hittat världens bästa calvados gömd i systemets beställningssortiment. Dela med dig. Vill du veta vilken rom som är bäst så fråga på. Har märkt i andra trådar att det finns en hög entusiaster här.

Tänk på att det redan finns en bildtråd för vad ni dricker just nu (http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...) och tänkte inte konkurrera med den tråden. Får se hur stort intresset är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

Börjar tråden med att svara på en fråga från en annan tråd som höll på att få sjukt mycket off topic. Tänkte vara lite snäll mot moderatorerna.

Skrivet av martinot:

Är en som är någorlunda hyfsat orienterad kring lite bättre rödviner, öl och whisky, men ganska dåligt uppdaterad på cider får jag erkänna. Skulle vara kul att få en rekommendation på några bättre cider att testa och gärna som finns att införskfaffa i Sverige (på beställningssortiment är OK), men inte ett absolut krav (reser en del till Frankrike, Belgien och även GB ibland).

Vilka är dina favoriter, samt vilka skulle du kunna rekommendera åt en "noob" som mig?

mvh,
martin

En personlig favorit är Westons Premium som finns på Systemet. Den finns i standardsortimentet så det brukar vara lätt att hitta den. Bra blandning mellan äpple, torrhet och sötma. En kompis sa att det var så nära öl man kan komma utan att dricka öl. Drack en som hette Cornish Cider nyligen som också var god. Tror den var lite sötare. Wytchwood har en eklagrad som heter Green Goblin som är rätt ok men lite skarpare i smaken. Rekommenderar att dricka den till mat. När det gäller franska så finns det inte lika mycket på systemet. De har väl tre sorter som är lätta att hitta. En liten flaska som heter Cidrei eller liknande som är väldigt söt. Inte på samma sätt som den svenska alkoläsken. Den är friskare med en del syra men fortfarande väldigt söt. Sen brukar det finnas två stora champagnflaskor. Den ena är biologisk och är rätt tråkig. Den andra är däremot väldigt trevlig. Fransk och brittisk cider är rätt annorlunda i smak trots att de tillverkas på typ samma sätt. Båda utgår från 100 % äpplemust och jäst, varken mer eller mindre. Dock använder britterna öljäst och jäser det som om det vore öl. Fransmännen använder champagnejäst och behandlar det som ett fruktvin mer. Det märks i smaken.

Har inte testat så mycket andra britiska än de som finns på systemet. Har druckit en del andra franska importerade från Frankrike och där har alla jag testat varit bra. Har dock inga namn i huvudet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har druckit mer franskt än brittiskt och uppskattar det. Är inte så bevandrad i ämnet än, bara tillräckligt för att veta att jag inte gillar alkoläsk/alkofestis som vanligtvis marknadsförs som cider (ett undantag är kopparbergs fläder/lime, men det är mer pga att det är fläder än förkärlek för den typen av dryck och sötma).

Trevligt att se fler alternativ listade. Jag ska se om jag kan utforska detta efter helgen eller så.
Vi har en trevlig och finare krog som har ett märke jag inte kan minnas namnet på vilket stått för det mesta av mina erfarenheter med torr cider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hoppas att du inte tog detta för hårt!
Även jag uppskattar en torr fransk eller brittisk cider. Dock ska den vara närmare Vin än något sliskigt. Ye Old är väl bästa cidern för under hundringen enligt mig på systemet, kan även rekommendera Geisweiler 105kr/flaskan för som är ett tort och lätt bubblande mousserande vin, billigt och riktigt gott. Kunde varit aningen torrare dock.

Några tips på riktigt torra Cidrar?

Som sagt lever jag efter den franska och engelska definitionen av cider vilket bara tillåter äppelmust och jäst. Det var ett tag sedan jag drack Ye Olde för flaskorna är lite stora. Hinner ju bli avslaget och varmt innan jag hinner igenom den. Har dock för mig att den var god. Min standardcider när det gäller brittiskt är Westons Premium Cider. Den försöker jag alltid ha hemma. När det gäller franskt finns det inte så mycket att tillgå i standardsortimentet men Boulard Cidre de Normandie är trevlig. En del bolag plockar in lite dyrare flaskor som tillfälligt sortiment ibland. Brukar hugga en eller ett par flaskor när de dyker upp men det är ofta 100 kr eller mer per flaska. Den enda tråkiga franska cidern jag druckit från systemet är Ecusson Bio Brut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zotamedu:

Som sagt lever jag efter den franska och engelska definitionen av cider vilket bara tillåter äppelmust och jäst. Det var ett tag sedan jag drack Ye Olde för flaskorna är lite stora. Hinner ju bli avslaget och varmt innan jag hinner igenom den. Har dock för mig att den var god. Min standardcider när det gäller brittiskt är Westons Premium Cider. Den försöker jag alltid ha hemma. När det gäller franskt finns det inte så mycket att tillgå i standardsortimentet men Boulard Cidre de Normandie är trevlig. En del bolag plockar in lite dyrare flaskor som tillfälligt sortiment ibland. Brukar hugga en eller ett par flaskor när de dyker upp men det är ofta 100 kr eller mer per flaska. Den enda tråkiga franska cidern jag druckit från systemet är Ecusson Bio Brut.

Det är ju schysst att systemet alltid beställer in allt man vill ha om det så inte finns i lager.

Ye Old är trevlig att dricka på tu man hand med någon, tror det är en Liter flaskan. Ska ta mig i väg imorgon och försöka få tag på lite roliga flaskor gott så kommer det väl en uppdate under helgen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hoppas på att det kommer glida in en del rom fantaster här, måste säga att utan internet hade jag varit ruggit ensam.

Och passar på att rekomendera "Dictador 20",som ger en ganska distinkt eksmak som ger en ganska obehaglig eftersmak vid första öpnnad.
Men låt den lufta en vecka eller två så kommer den balensera ut, och bli en helt fantastisk rom.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Entusiast

Då var det dags att förbereda inför höstens kräftor. Det blir en ny omgång hemkryddad snaps med pors (Myrica gale). Brukar räcka hela vägen till midsommar. Väldigt enkelt att göra, bara att plocka massa blad och lägga dem i 3-5 dagar i lite lämplig vodka eller annan ren sprit. Sedan silar man av bladen, spär ut med mer okryddad sprit och lite socker för att runda av. Man får smaka av lite här tills det blir bra. Sedan är det bara att förvara mörkt och svalt.

Har testat att göra snaps med dill och citron ett år vilket blev fantastiskt gott men den tappade tyvärr smaken fort. Porssnapsen håller däremot bra i ett år. Om man gör tillräckligt mycket

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

På tal om cider så kan jag rekommendera Cidre de Normandie. http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1848 Och jag gillar verkligen Crowmoor men den existerar inte i Sverige tyvärr :/ Den är populär i Finland vet jag, Sinebrychoff som tillverkar den.

Kiviks Astrakan Torr är god den också.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/Swec/2014-07-2...

Då var det dags att förbereda inför höstens kräftor. Det blir en ny omgång hemkryddad snaps med pors (Myrica gale). Brukar räcka hela vägen till midsommar. Väldigt enkelt att göra, bara att plocka massa blad och lägga dem i 3-5 dagar i lite lämplig vodka eller annan ren sprit. Sedan silar man av bladen, spär ut med mer okryddad sprit och lite socker för att runda av. Man får smaka av lite här tills det blir bra. Sedan är det bara att förvara mörkt och svalt.

Har testat att göra snaps med dill och citron ett år vilket blev fantastiskt gott men den tappade tyvärr smaken fort. Porssnapsen håller däremot bra i ett år. Om man gör tillräckligt mycket

Det här vart ju ett riktigt kalasigt tips!
Är själv bjuden till kräftskiva om två veckor så då hade det ju varit kul att dyka upp med lite hemmagjord snaps!
Har dock inte provat på att krydda egen sprit tidigare så tänkte passa på att fråga hur pass försiktig man bör vara med att tillsätta sockret för att runda av, snackar vi liksom en nypa socker eller rent av en eller ett par teskedar - mest lite så man vet vilken nivå man ska börja på, så man inte hinner sluka allt i avsmakningsprocessen ? Likaså undrar jag hur långt den mängd du har på bilden räcker, är det för en flaska eller är det tillräckligt för att blanda ut i flera flaskor?
Så här i sommarvärmen har jag också lite problem med att ha det svalt i lägenheten... Skulle det fungera fint att låta det dra i kylskåpets mörker eller blir det för kallt?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zicsoen:

Det här vart ju ett riktigt kalasigt tips!
Är själv bjuden till kräftskiva om två veckor så då hade det ju varit kul att dyka upp med lite hemmagjord snaps!
Har dock inte provat på att krydda egen sprit tidigare så tänkte passa på att fråga hur pass försiktig man bör vara med att tillsätta sockret för att runda av, snackar vi liksom en nypa socker eller rent av en eller ett par teskedar - mest lite så man vet vilken nivå man ska börja på, så man inte hinner sluka allt i avsmakningsprocessen ? Likaså undrar jag hur långt den mängd du har på bilden räcker, är det för en flaska eller är det tillräckligt för att blanda ut i flera flaskor?
Så här i sommarvärmen har jag också lite problem med att ha det svalt i lägenheten... Skulle det fungera fint att låta det dra i kylskåpets mörker eller blir det för kallt?

Sockret är mer eller mindre valfritt och mängden beror på spriten och kryddorna. Men det brukar räcka med några nypor, en tesked om du ska ha en hel flaska. Det jag har i burken kommer nog bli runt 4 dl eller något när det är klart. Jag vet inte riktigt för jag kör mycket på ren känsla. Det finns dock väldigt mycket färdiga recept på just snaps om man letar lite. Då brukar det bara vara att följa och så blir det bra. Just pors har jag kommit fram till att det är svårt att misslyckas med. Bara att ösa ner blad, låta stå i upp till fem dagar baserat på beska och sedan späda tills det blir bra smak.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sockret är mer eller mindre valfritt och mängden beror på spriten och kryddorna. Men det brukar räcka med några nypor, en tesked om du ska ha en hel flaska. Det jag har i burken kommer nog bli runt 4 dl eller något när det är klart. Jag vet inte riktigt för jag kör mycket på ren känsla. Det finns dock väldigt mycket färdiga recept på just snaps om man letar lite. Då brukar det bara vara att följa och så blir det bra. Just pors har jag kommit fram till att det är svårt att misslyckas med. Bara att ösa ner blad, låta stå i upp till fem dagar baserat på beska och sedan späda tills det blir bra smak.

All right! Tackar och bugar för svar.
Får nog bli en tur inom Systembolaget och annat efter jobbet idag och inhandla alla nödvändigheter, blir nog en trevlig eftermiddagsunderhållning!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zicsoen:

All right! Tackar och bugar för svar.
Får nog bli en tur inom Systembolaget och annat efter jobbet idag och inhandla alla nödvändigheter, blir nog en trevlig eftermiddagsunderhållning!

Väldigt många recept utgår från en flaska brännvin special eftersom det är den billigaste okryddade spriten som finns på systemet. Den har också lite lägre alkoholhalt än vodka vilket gör snapsen lite mindre eldig. Glömde nog skriva det men jag brukar ha i en skvätt vatten också för att sänka alkoholhalten lite men jag kör på Absolut eller annan importerad billig vodka. Kör bara inte på för billig för det är lätt att finkelsmaken går igenom. Förstörde en omgång snaps som gjordes på Jeltsin på bag in box. Den fungerar till drinkar där man har spä som dödar av smaken men inte till snaps där spritsmaken fortfarande är tydlig.

Finns en annan skola när det gäller snapsframställning där man tillverkar en egen essäns genom att låta kryddor dra i en väldigt stark sprit. Tyvärr är det svårt att göra i Sverige då tillgången på sprit med högre alkoholhalt än 40 % är högst begränsad. Har du vägarna förbi Italien så säljer de 95 % sprit för inläggning i vanliga butiker. Annars finns det hyfsat stark sprit utomlands om man är ute och reser. Akta dig för alltför billig stark vodka. Har testat 80 % vodka från Estland (självklart utspädd till 40 %) och jag är övertygad om att den var 80 % etanol och 20 % finkel. Den var riktigt svår att blanda drinkar på för att allt smakade bara skit. Ska testa att krydda lite sprit med enbär till hösten och då tänkte jag använda riktigt stark sprit för att se hur det går. För den som undrar är det inte olagligt med så stark sprit men Systemet säljer den inte av två anledningar. Dels principen för att de har som uppdrag att begränsa supandet och sen hade den blivit helt galet dyr då alkoholskatten på sprit beror på koncentrationen. Det är ca 500 kr skatt per liter 100 % sprit så en 70 cl flaska 95 % hade kostat 350 kr bara i skatt. Sen tillkommer kostnaden för spriten och sen moms ovanpå det så den hade blivit väldigt väldigt dyr. Kanske är lika bra att det är så med tanke på hur lurigt det är att hantera så stark sprit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kan man dricka för spännande i Ryssland? Jag är ett stort fan av öl, whisky och rom. Egentligen det mesta findrickat.. Sökte lite på mikrobryggerier i Ryssland men kom inte så långt. Enligt siffror på internet dricker man mer vodka än öl (mätt i mängd dryck) där. Visst finvodka är jag inte främmande för men jag vill prova nya smaker.

edit: Fanns en massa bra ölställen i de städer vi ska besöka såg jag på ratebeer.com. Kommer nog inte gå någon nöd på mig.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya