Permalänk
Medlem

nätverksladd via usb

Tjena!

Jag fick en bärbar dator: lenovo IdeaPad U330 Touch. Hela min tanke men en bärbar dator var att kunna kolla på film via netflix o hbo nordic + att kunna jobba på den som inte har varit något problem. Men att kolla på filmer genom att koppla in den via tv har varit lite svårare. En liten nybörjar fråga är hur får man ljudet från datorn till tv ?

Men till det större problemet är: Att när jag fick datorn så tänkte jag inte på att det inte fanns något uttag till internet sladd bara massor USB portar.
Mitt internet är på 100/10Mbits men när jag startar D-linken och ska köra trådlöst till datorn så går det inte fort på den bärbara. Jag vill ha en internet sladd in till datorn så att det går fortare.

Funkar det att ha nätverksladd via usb port ?
funkar det bra ?
vilken ska man köpa ?

hoppas ni förstår vad jag menar: är inte så duktig på detta. Här kommer en bilder på google som kanske förklarar bättre vad det är jag pratar om.

https://www.google.se/search?q=internet+via+usb&source=lnms&t...

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du behöver ett usbnätverkskort tex nått sånt här.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master

1. Ljudet till TVn ska följa med HDMI-kabeln, se till att den är vald som ljudenhet i windows.
2. Ja, det finns en hel drös nätverkskort för USB att köpa. Som alltid gäller tumregeln "man får vad man betalar för". Köper du nåt för en femtiolapp så kan du inte förvänta dig underverk.

Tänk dessutom på bandbredden; USB 2.0 ger i runda slängar 300mbit/s throughput (vilket så klart är alldeles tillräckligt för fullHD-film med DTS), men vill du fläska på med gigabit måste du skaffa ett USB 3-kort.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det bara att koppla den till tvn via hmdi, så får du både bild och ljud.

Permalänk
Medlem

Brukar det inte följa med en nätverksadapter med datorn om den saknar ethernet?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ChipZ:

Brukar det inte följa med en nätverksadapter med datorn om den saknar ethernet?

Datorn i fråga är en ultrabook, nån slags mashup mellan en laptop och en surfplatta. Surfplattor har sällan ethernet-anslutning, så dom tyckte väl att det räcker med Wifi och USB-portar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Datorn i fråga är en ultrabook, nån slags mashup mellan en laptop och en surfplatta. Surfplattor har sällan ethernet-anslutning, så dom tyckte väl att det räcker med Wifi och USB-portar.

Ja, Asus ultrabooks levereras med en usb till ethernet adapter så man kunde ju hoppas att lenovo också var snälla..

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Du behöver en sån här, din dator har USB 3 så då borde denna vara bra.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Skrivet av Robinpv:

Tjena!

Jag fick en bärbar dator: lenovo IdeaPad U330 Touch. Hela min tanke men en bärbar dator var att kunna kolla på film via netflix o hbo nordic + att kunna jobba på den som inte har varit något problem. Men att kolla på filmer genom att koppla in den via tv har varit lite svårare. En liten nybörjar fråga är hur får man ljudet från datorn till tv ?

Men till det större problemet är: Att när jag fick datorn så tänkte jag inte på att det inte fanns något uttag till internet sladd bara massor USB portar.
Mitt internet är på 100/10Mbits men när jag startar D-linken och ska köra trådlöst till datorn så går det inte fort på den bärbara. Jag vill ha en internet sladd in till datorn så att det går fortare.

Funkar det att ha nätverksladd via usb port ?
funkar det bra ?
vilken ska man köpa ?

hoppas ni förstår vad jag menar: är inte så duktig på detta. Här kommer en bilder på google som kanske förklarar bättre vad det är jag pratar om.

https://www.google.se/search?q=internet+via+usb&source=lnms&t...