Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Föredetting
Skrivet av lowngcawt:

Ja, du slipper åka bonnkapade fjädrar (vilket förövrigt är outhärdligt) och du får bättre väghållning med coilisar

Samt diskbråck på köpet. Coilovers har inget att göra på gata, bättre med sänkfjädrar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag är inte så ung längre, det blir mer ett sid/hobbyprojekt. Har länge uppgraderat datorer för rätt hyfsade summor och väger gärna av lite till bilen. Datorn står ihopklämd mellan väggen och soffan så det är ju inte direkt för att styla

Det känns roligare att göra iordning ett gammalt åbäke än något redan hyfsad turbobil med alla tillbehör, 200 hk+ på svenska vägar känns ju en aningens onödigt. Kommer förmodligen att köra denna tills den slutat rulla då jag gillar modellen, och volvo dessutom.

Tycker det är kul när en stylad 240 rullar förbi, sedan att mormor skjutsarmig på skottkärran fortare är ju en annan sak. Gillar utöver datorer bilsport och stirrar ibland mer på bilarna än varvtiderna

Ja göra iordning en orginalbil lönar sig ju alltid (bruksmässigt), men häng inte på en massa plast,vingar å skit bara

200hk är ju långt ifrån något märkvärdigt på svenska vägar, dubbla det så börjar det bli underhållande, dessutom bevaras värdet på en redan potent bil bättre med tiden. Blir mer av en investering om man gillar att inte bara kasta pengarna i sjön En s60rawd med 300hk original skulle bli en mycket underhållande bil om du trimmar den till 400hk och bibehåller orginalskicket pedantiskt, samt att den skulle hålla värdet rätt skapligt om du håller milen nere. Samtidigt som det är den modellen som du ju gillar

Medans trist nog en 140hk fwd s60 kommer att falla i pris oavsett hur bra skick det är på den (om du inte sparar den i 100år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Samt diskbråck på köpet. Coilovers har inget att göra på gata, bättre med sänkfjädrar.

Nu vet jag inte vad för coilovers du har åkt med, men många är ställbara i hårdhet.
Sänkfjädrar är för fegisar som inte vågar åka riktigt lågt!

Jag förstår dock vad du menar med diskbråck på köpet, jag kör med billiga TA coils på min golf och de är stela, men det är bara bra när krängningshämmaren är borta och det är ~ 3 cm till marken på den lägsta punkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Medans trist nog en 140hk fwd s60 kommer att falla i pris oavsett hur bra skick det är på den (om du inte sparar den i 100år).

Det är inget jag direkt bryr mig om, andrahandspriset må vara noll men jag tänkte köra tills bilen inte rullar längre i vilket fall, inget snålande på räknaren... Jag är inte ute efter någon hästmotor, men de extra hästarna jag fick känns användbara för att underlätta körning, också om man ska dra släp. Prylarna som ska dit är inte speciellt dyra, men vissa är nödvändiga för att jag ska känna mig nöjd. Ett kjolpaket exempelvis är ett minimum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Samt diskbråck på köpet. Coilovers har inget att göra på gata, bättre med sänkfjädrar.

Diskbråck går i släkten så kanske ska förtränga detta?

Permalänk
Medlem

Kanske bör skapa en egen tråd men testar här så jag slipper det.

Jag har en Hyundai atos 2001 som jag är "nöjd" med eftersom den har AC.
Men jag skulle gärna ha lite mer kraft i motorn än 58hk så man i alla fall har möjlighet till att köra om husvagnar osv utan att ha 2km raksträcka. Finns chip på ebay för runt 1000kr
Ex http://www.ebay.com/itm/Digital-Chip-Tuning-Box-HYUNDAI-ATOS-...

Är det idiotiskt av mig att ens fundera på det?
Kommer bilen slitas massor av detta och dra mycket mer bensin?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det idiotiskt av mig att ens fundera på det?

Ja. Du kommer inte märka ett skit av de "extra" hästarna, och motorslitaget blir markant värre när man försöker plocka ut 25-50% mer effekt ur motorn.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

På marknader runt om i det här landet har i alla tider funnits en tshirt med en text jag alltid tyckt varit sann :Att styla en volvo är som att sminka en gris. Tycker det stämmer ganska bra om det nu ska göras så keep it simple. Volvos orginal kjolar och ett par 19" i rätt modell (hatar när folk köper fälgar som inte matchar bilen), tona rutorna. Glöm allt vad bling och neon heter, det ser bara bedrövligt ut.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Är det trimma du vill göra så har du köpt en bil med helt fel motor. Trimma en sugis är inte speciellt tillfredsställande och framförallt jävligt dyrt om det ska hända något.

Snackar vi styling, överdriv inte. Volvo r-paket är rätt snyggt. på med lägre fjädrar/coilovers. lite schysstare fälgar, 18-19". Sen tycker jag personligen att volvos "låga vinge", vetfan vad den heter. Är rätt snyggt. Sätt inte på någon jävla osthyvel bara. Tonade rutor kan även vara nice.

Med det sagt så hade jag nog rekomenderat dig att köpa en "roligare" bil att lägga pengar på. Inte för att det är något fel på s60, kör en själv. Fast med t5'a

Permalänk
Medlem

Senaste inlägget ägnat åt Volvo är ett år gammalt. Jag misstänker att han gjort vad han ville med bilen, eller lagt ned.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Trimning och styling i all ära men varför väljer man inte en bil med mer potential från början? Är själv motorentusiast och hade tankar på att lägga mina pengar på en Type R/Seat Cupra/Mazda mps/Focus St. Hade tom lite tankar på en Mitsu Evo vilket jag hade gjort och inte kanske lagt pengar på en svensson bil(astung sådan) med 140 stockhästar. Ta tex Mazdan där kan du ju få lätt över 400hk och Evon ska vi inte prata om....

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Senaste inlägget ägnat åt Volvo är ett år gammalt. Jag misstänker att han gjort vad han ville med bilen, eller lagt ned.
B!

LoL och typ facepalm like wtf där ser man hur mycket man missar när man inte läser hela tråden

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske bör skapa en egen tråd men testar här så jag slipper det.

Jag har en Hyundai atos 2001 som jag är "nöjd" med eftersom den har AC.
Men jag skulle gärna ha lite mer kraft i motorn än 58hk så man i alla fall har möjlighet till att köra om husvagnar osv utan att ha 2km raksträcka. Finns chip på ebay för runt 1000kr
Ex http://www.ebay.com/itm/Digital-Chip-Tuning-Box-HYUNDAI-ATOS-...

Är det idiotiskt av mig att ens fundera på det?
Kommer bilen slitas massor av detta och dra mycket mer bensin?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja. Du kommer inte märka ett skit av de "extra" hästarna, och motorslitaget blir markant värre när man försöker plocka ut 25-50% mer effekt ur motorn.
B!

25-50% mer effekt ur ett chip jo eller hur vad drömde tomten om sen?

En atos är gjord för att ta sig fram i en stad, vill man göra snabbare omkörningar så köp något annat. Finns många bilar med klimatanläggningar som har bra mycket mer effekt än en dödsburk vid namn atos

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

25-50% mer effekt ur ett chip jo eller hur vad drömde tomten om sen?

En atos är gjord för att ta sig fram i en stad, vill man göra snabbare omkörningar så köp något annat. Finns många bilar med klimatanläggningar som har bra mycket mer effekt än en dödsburk vid namn atos

Klart den inte är optimal. Behövde en billig bil med ac och fick denna för 5000kr liknande ligger på över 10 på blocket i alla fall. planen är att köpa ny bil om något år, tänkte mest om man kunde få 10-15hk för 1000kr utan att riskera bilen så tycker jag det är värt det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn

Tvivlar på att det finns några fungerande trimchip till en Atos. Hör isåfall med närmsta Hyundai-återförsäljare.

https://www.youtube.com/watch?v=VGtImIP6j3A

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

http://www.acm-ab.se för beställning av delar eller bara lite idéer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Klart den inte är optimal. Behövde en billig bil med ac och fick denna för 5000kr liknande ligger på över 10 på blocket i alla fall. planen är att köpa ny bil om något år, tänkte mest om man kunde få 10-15hk för 1000kr utan att riskera bilen så tycker jag det är värt det.

Utan turbo med så liten motor så tycker jag det låter optimistiskt att få ut dom siffrorna. Men det är ju bara jag, finns säkert någon som hävdar motsatsen. Men hade jag varit du hade jag antingen hållt mig till stadstrafik eller i högerfilen och det är mest för att jag tänker på din säkerhet på vägen. Sorry om jag låter hård i tonen men tänk så här. Vad händer om man med ett racket klappar till en tennisboll och sen byter du ut tennisbollen mot en Hyundai atos och racketet mot valfri större bil av till exempel europeisk kvalité, du ska vara ytterst glad om du går vinnande ur den matchen.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

http://www.acm-ab.se för beställning av delar eller bara lite idéer.

lol undrar om dom har några delar som enkelt kan appliceras på en atos

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

@jOnÄTÄn

Tvivlar på att det finns några fungerande trimchip till en Atos. Hör isåfall med närmsta Hyundai-återförsäljare.

https://www.youtube.com/watch?v=VGtImIP6j3A

Vad tror du kan det funka med en sån här också eller?

https://www.youtube.com/watch?v=cbGWgvJN1_8

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

@FlashTec: Haha, det tror jag inte. Men kan du va utan den delen så gjuter dom av din nuvarande och gör en ny i glas/kol-fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

@jOnÄTÄn

Tvivlar på att det finns några fungerande trimchip till en Atos. Hör isåfall med närmsta Hyundai-återförsäljare.

https://www.youtube.com/watch?v=VGtImIP6j3A

Haha ja jag ska nog lägga ner mina tankar på detta.

Skrivet av FlashTec:

Utan turbo med så liten motor så tycker jag det låter optimistiskt att få ut dom siffrorna. Men det är ju bara jag, finns säkert någon som hävdar motsatsen. Men hade jag varit du hade jag antingen hållt mig till stadstrafik eller i högerfilen och det är mest för att jag tänker på din säkerhet på vägen. Sorry om jag låter hård i tonen men tänk så här. Vad händer om man med ett racket klappar till en tennisboll och sen byter du ut tennisbollen mot en Hyundai atos och racketet mot valfri större bil av till exempel europeisk kvalité, du ska vara ytterst glad om du går vinnande ur den matchen.

Ingen vinner i en krock.
Men farliga är alla bilar av äldre modell speciellt småbilar. Men man ska inte tro en modern Volvo är så härlig i en krach i över 50kmh. Det viktiga är att inte köra som en idiot och hålla avstånd till idioterna på motorvägen (som ofta sitter i stora suvar av märkena bmw Audi och Volvo )
Denna bilen är som sagt inte mitt fösta val utan får duga tills jag sparat ihop 100 eller så till en okej bil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@FlashTec: Haha, det tror jag inte. Men kan du va utan den delen så gjuter dom av din nuvarande och gör en ny i glas/kol-fiber.

Måste ju vara bästa sättet att trimma en atos, gör den i kolfiber. Frågan är ju bara vad som är lättast kolfiber eller rispapper

Skrivet av jOnÄTÄn:

Haha ja jag ska nog lägga ner mina tankar på detta.

Ingen vinner i en krock.
Men farliga är alla bilar av äldre modell speciellt småbilar. Men man ska inte tro en modern Volvo är så härlig i en krach i över 50kmh. Det viktiga är att inte köra som en idiot och hålla avstånd till idioterna på motorvägen (som ofta sitter i stora suvar av märkena bmw Audi och Volvo )
Denna bilen är som sagt inte mitt fösta val utan får duga tills jag sparat ihop 100 eller så till en okej bil.

Klart att ingen vinner i en krock, det var inte heller min mening. Krockar du med till exempel en volvo suv ska du nog vara glad om du kliver ur bilen utan vingar på ryggen åtminstone i lite högre fart. Och alla kan göra fel i trafiken. Det behövs absolut inte 100k bara för att hamna i en någorlunda säker bil. Aja ta det lungt i trafiken så hoppas vi på att alla kommer fram.

Ps. Såg en dekal på en taxi en gång för många år sen som fastnade i huvudet: Jag kör inte fortare än min skyddsängel flyger. Kanske något för alla att lägga på minnet i sommartrafiken.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Måste ju vara bästa sättet att trimma en atos, gör den i kolfiber. Frågan är ju bara vad som är lättast kolfiber eller rispapper

Klart att ingen vinner i en krock, det var inte heller min mening. Krockar du med till exempel en volvo suv ska du nog vara glad om du kliver ur bilen utan vingar på ryggen åtminstone i lite högre fart. Och alla kan göra fel i trafiken. Det behövs absolut inte 100k bara för att hamna i en någorlunda säker bil. Aja ta det lungt i trafiken så hoppas vi på att alla kommer fram.

Ps. Såg en dekal på en taxi en gång för många år sen som fastnade i huvudet: Jag kör inte fortare än min skyddsängel flyger. Kanske något för alla att lägga på minnet i sommartrafiken.

Bra då tänker vi på samma sätt. Jag vet att jag inte behöver 100k för en bra bil men satt der som mål att jag inte ska kika på bilar förrän jag har typ den summan. Sen om allt läggs på bil är en annan fråga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag du valde helt fel bil för att trimma och styla. Du borde skaffat en modell med turbo, personligen hatar jag automat också, men det är ju högst subjektivt men i regel pallar inte automatlådor någon större trimning om man jämför med en manuell låda också, men det varierar förstås.

Har själv en SAAB 9-5 2,3t -00 (manuell). Original är 170hk och 280Nm vill jag minnas. Har bytt avgassystem (helsats) och satt dit sportluftfilter, inget mer, och har den nu chippad till 250hk 380Nm. Chippningen gjordes hemma, sen kopplar man upp datorn mot bilen mer eller mindre. Voilá!

Går att plocka ut mer men vid 400Nm håller inte kopplingen mkt mer. Efter det sätter turbon stopp(för liten, kan ej ladda på mer). Efter turbobyte kan jag dra upp den till 300hk ungefär. Sen håller inte kolvarna, och bättre såna (smidda) har alla SAAB 9000 i sina motorer och spridarna behöver bytas också har jag för mig. Efter ett byte av dessa saker klarar motorn uppåt 400hk säkert, kommer inte ihåg exakt.

Det är sån trimming som är lite lön anser jag personligen. Nu verkar din bil vara lite unik eftersom den är strypt via mjukvara, så de där 188 hk eller vad det nu handlade om fanns redan under huven egentligen, i vanliga fall får man inte ut något alls från en sugmotor då de redan är optimerade från början, de bara drar mer för det mesta.

Så du får ju ut lite drag ur den i alla fall. Men annars tycker jag personligen att styla en bil som sen knappt rör på sig är att kasta pengarna i sjön...Bilen ska gärna se ut att gå så snabbt som stylingen antyder. Men jag vet att alla är olika när det gäller detta. Nu är ju inte heller 188hk något att skämmas över visserligen så lite styling är ju lungt. Men överdriv det inte bara anser jag, blir snabbt töntigt då (återigen högst personligt dock ). Man själv kanske tycker det är coolt, och mindre insatta också, men de som kan lite om bilen i fråga kommer skratta bara om det blir för mkt. Har själv skrattat högt för mig själv när vissa bilar kör förbi och det bara är för mkt xD.

Men du verkar ju vara inne på lite mindre grejer, vilket är bra tycker jag :). Har inga bra tips att komma med dock, då jag inte kan Volvo och dessutom hade jag som sagt skaffat en turbomodell istället då de tillåter lite mer lek, därav mitt lilla exempel över min egna kärra, för att du ska få lite perspektiv över sugmotor vs turbo. Dock håller förstås inte alla turbobilar för denna typ av effektökning. Men Saab och Volvo brukar göra det utan större problem, lite saker som behöver bytas men inga större grejer.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Haha ja jag ska nog lägga ner mina tankar på detta.

Ingen vinner i en krock.
Men farliga är alla bilar av äldre modell speciellt småbilar. Men man ska inte tro en modern Volvo är så härlig i en krach i över 50kmh. Det viktiga är att inte köra som en idiot och hålla avstånd till idioterna på motorvägen (som ofta sitter i stora suvar av märkena bmw Audi och Volvo )
Denna bilen är som sagt inte mitt fösta val utan får duga tills jag sparat ihop 100 eller så till en okej bil.

Annars är det ju jävligt coolt att trimma en Atos
Dock tror jag inte det gör varken till eller från med chip. 10-20 häst ger noll, knappt märkbart skulle jag säga.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hallå,

Tänkte höra om det finns några bilintresserade här som skulle kunna svara på några frågor. Jag skaffade en S60 2009, 140hk, automat, med ljus skinnklädsel, xenonlampor och något annat ljudsystem riktigt billigt förra året och har nu blivit intresserad av trimmning och styling. Svara på det ni vill!

Ostylad med några hinkar pollen:
http://i1233.photobucket.com/albums/ff398/DaltonSleeper/car_zpsd50ee11a.jpg

Trimmning:
Jag kollade upp lite på nätet att det är exakt samma grejer i min bil (som jag förstår det) som 170hk varianten, med skillnaden att ett spjäll bara öppnas till 80% och styrs genom bilens mjukvara, därav en enkel och billig uppgradering. En annan skillnad är att mjukvaran tweakas så det blir lite mer drag och lägre eller samma soppaförbrukning som innan.

Om man nu skulle mjukvarutrimma denna, vart skulle man göra det samt måste man besikta om bilen efter denna ändring? (måste vara laglig)Vad händer med ev garantier?

Status:

  • Mjukvara 140 -> 188 hk - done

  • Sportluftfilter - done

  • Sportavgassystem - done

Styling:
Tittade efter body kits och det visade sig att volvos sportkit skulle passa perfekt, om det nu inte finns något liknande tillgängligt? Grejen är att jag vill ha det färdiglackat samt lackerat svart metallic, mailade bilia om detta och inväntar svar. Tänkte höra om ni har några andra tips, sidor eller delar etc?

googlebildsökning på s60 sport

Status:

  • Kontakt med bilia ang. sportpaketet...

Att tänka på är att allt skall vara lagligt, det är också viktigt att veta om bilen kommer att dö om exempelvis volvo skulle uppgradera mjukvaran eller liknande, eller går det alltid med obd att mata in den tweakade?

Detta blir ett work in progress så det kommer att ta sin tid, tänkte börja med kjolpaket/body kit/neonbelysning/ljud och även trimm om det visar sig värt besväret. Posta gärna bilder om ni har stylat era bilar!

/Dalton Sleeper

Problem med att chippa är att försäkringensbolagen kan bli tjinkiga om du råkar ut för något, exempelvis krock eller så och får reda på att bilen är modifierad. Är bilen registrerad på 140 hk, och du nu har 188hk, ska du egentligen registrera om bilen. Struntar du i det, så kommer som sagt ej försäkring gälla om du har riktigt otur.

Edit:
Såg att tråden var 1 år gammal
Hur gick det med bilen?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Senaste inlägget ägnat åt Volvo är ett år gammalt. Jag misstänker att han gjort vad han ville med bilen, eller lagt ned.
B!

Ja det har väll gått lite segt, har mest funderat på en XC60 men dom ligger lite högt i pris. Tittade på en XC60 R 215hk från 2013 för lite över 320k, dock var det manuell vilket jag personligen tycker suger då man ofta kör långa sträckor.

Skrivet av FlashTec:

LoL och typ facepalm like wtf där ser man hur mycket man missar när man inte läser hela tråden

Skrivet av Bad Habit:

Problem med att chippa är att försäkringensbolagen kan bli tjinkiga om du råkar ut för något, exempelvis krock eller så och får reda på att bilen är modifierad. Är bilen registrerad på 140 hk, och du nu har 188hk, ska du egentligen registrera om bilen. Struntar du i det, så kommer som sagt ej försäkring gälla om du har riktigt otur.

Edit:
Såg att tråden var 1 år gammal
Hur gick det med bilen?

Pulade i 188-mjukvaran tillsammans med sportröret och sportfiltret, inget mer. Har som sagt tankar på ny bil...

Annars är jag riktigt nöjd med trimmgrejerna, väldigt mycket mer respons och drag både från stillastående och upp över 6000 varv. Utan trim så kändes det som dom smoothat ut accelerationskurvan då den rullar iväg som nån gammal rollator. Den orkade heller inte dra hela vägen till 100km/h på 2an utan att totalt tappa kraft. Nu drar den konstant hela vägen tills den slänger i 3an. Växlingarna är dock inte riktigt lika komfortabla då den rycker betydligt mer, det är ganska svårt att få den att inte spinna på halt underlag när man ska iväg. När gubben på rekonden skulle köra upp den på bryggan så började han spinna på golvet, förmodligen van vid originalmjukvara

Kurvor:
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1624

Utblås:
http://sv.bsr.se/produkt/sport_flow_4002023

Luftfilter:
http://sv.bsr.se/produkt/performance_air_filter_46333216

Trivs annars med S60 då den har en riktig gokartkänsla, ligger alltid bra på vägen och i kurvorna. Riktigt bra grepp på vinterunderlag... Inte så många hästar i den men det duger ganska bra, känns nu som bilen den borde ha vart från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Vad tror du kan det funka med en sån här också eller?

Fast det är inte riktigt en rättvis jämförelse. Det där är ett 20 dollars chip, han pratar om motsvarande en tusenlapp. Oddsen för att det faktiskt gör NÅGOT är större. Men i det länkade exemplet är det mesta man kan förvänta sig, att det mixtrar med lufttemperaturen, och det kan man göra med ett passivt motstånd... Och inte ger det 15+ hästar i heller.

Skrivet av FlashTec:

25-50% mer effekt ur ett chip jo eller hur vad drömde tomten om sen?

Ska jag vara helt ärlig är det inte helt omöjligt att det ger 15 hästar, eller rent av mer. Vilket är i underkant av vad chippet påstås ge. Och är 25%. Men det bör kanske nämnas att det är till priset av en relativt stor ökning i bränsle konsumtion. Och 15 hästar, är helt enkelt inte en meningsfull uppgradering.

Atos... Vem fan skulle ens försöka trimma en sådan? Tror fan det inte finns riktiga grejer till en mopedbil...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är inte riktigt en rättvis jämförelse. Det där är ett 20 dollars chip, han pratar om motsvarande en tusenlapp. Oddsen för att det faktiskt gör NÅGOT är större. Men i det länkade exemplet är det mesta man kan förvänta sig, att det mixtrar med lufttemperaturen, och det kan man göra med ett passivt motstånd... Och inte ger det 15+ hästar i heller.

Ska jag vara helt ärlig är det inte helt omöjligt att det ger 15 hästar, eller rent av mer. Vilket är i underkant av vad chippet påstås ge. Och är 25%. Men det bör kanske nämnas att det är till priset av en relativt stor ökning i bränsle konsumtion. Och 15 hästar, är helt enkelt inte en meningsfull uppgradering.

Atos... Vem fan skulle ens försöka trimma en sådan? Tror fan det inte finns riktiga grejer till en mopedbil...
B!

15 hästar från ett vanligt chip på en sugmotor som i normala fall lämnar 58 hk, alla får tro vad dom vill. Min uppfattning är iallafall att det är drömsiffror. Aldrig att det skulle ge mer än en ökning på 15 i alla fall. Men ge mig ett bevis på att såna siffror uppnås så får jag tro på dom. Kan ju hända att motorn är så sjukt nerställd i effekt för att tjäna förbrukning på det.

Skulle tro att det här är ganska rätt siffror för ett chip

chip

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Du tycker att 15 hästar är helt omöjligt, men länkar själv till 11, som realistiskt. Skillnaden på 4'a hästar är i det närmaste obetydligt, och mer än möjlig att klämma ut. Hela poängen är att "chip" som de här, fortfarande tar hänsyn till livslängden på motorn. Du ska inte få väsentligt förkortad livslängd för att du kör chippat. Exakt var man väljer att sätta gränserna är det som avgör exakt hur mycket effekt du lyckas plocka ut. Och jag tvivlar på att 4'a hästar mer är utom räckhåll. Men som jag nämnde tidigare tvivlar jag även på att de länkade alternativen gör något överhuvudtaget.

Det finns ingen magisk gräns för vad som skulle eller inte skulle gå att plocka u den där litern som atosen släpar runt på. Det som behövs är lite mer soppa. Och det är bara droppar vi snackar om. Att höja effekten med 25% på en motor som redan ger 400 HP är ett betydande steg, och kräver nästan garanterat en ny pump. Men att göra det med 58 hästar som utgångspump... Det överskottet finns garanterat där. Mappning, och kasta alla säkerhetsmarginaler åt skogen, skit fullständigt i bränsle-ekonomi, och livslängd, så är den garanterat hemma. Men varför skulle man göra det med en sådan, ursäkta uttrycket, skit-bil?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.