Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem

Blivit så sugen på en strömsnål och ljudlös HTPC! Tyvärr har jag dålig koll på vad man ska köpa för att det ska passa ihop osv... Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Vill kunna se Youtube och film i 1080p genom HDMI. Lite surfande osv. Inget spelande behövs. Helt ljudlös och strömsnål och fint chassi.

Det jag behöver är:
Chassi, moderkort, cpu, minnen (2x4GB), SSD och strömförsörjning.

Tänker mig en kostnad på 2000-2500kr men kan sträcka mig till 3000kr eventuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Straight:

Blivit så sugen på en strömsnål och ljudlös HTPC! Tyvärr har jag dålig koll på vad man ska köpa för att det ska passa ihop osv... Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Vill kunna se Youtube och film i 1080p genom HDMI. Lite surfande osv. Inget spelande behövs. Helt ljudlös och strömsnål och fint chassi.

Det jag behöver är:
Chassi, moderkort, cpu, minnen (2x4GB), SSD och strömförsörjning.

Tänker mig en kostnad på 2000-2500kr men kan sträcka mig till 3000kr eventuellt.

Tror det blir svårt att få till en ljudlös (=passivt kyld) HTPC för max 3000 kr. Gjorde ett försök men den hamnar på ca 4200 kr. Notera att jag inte är 100% på att moderkortet passar till Streacom FC8 Evo, titta själv här.

Enligt det enda omdöme om processorn som jag hittade på Prisjakt räcker den mer än väl till i en HTPC.

Du ser min HTPC i min signatur men den hamnar på ca 6000 kr. Går att spara lite genom att köra 4GB som internminne och det finns billigare moderkort men man måste ha koll på det passar i chassit om man vill köra passiv kylning.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Straight:

Blivit så sugen på en strömsnål och ljudlös HTPC! Tyvärr har jag dålig koll på vad man ska köpa för att det ska passa ihop osv... Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Vill kunna se Youtube och film i 1080p genom HDMI. Lite surfande osv. Inget spelande behövs. Helt ljudlös och strömsnål och fint chassi.

Det jag behöver är:
Chassi, moderkort, cpu, minnen (2x4GB), SSD och strömförsörjning.

Tänker mig en kostnad på 2000-2500kr men kan sträcka mig till 3000kr eventuellt.

Kan du tänka dig en färdigbyggd lösning tipsar jag om Asus EB-1037. 2500 kr men då får du med en vanlig disk och får köpa till en SSD och byta själv. Det finns in fläkt i den men jag hör i var fall inte fläkten även om jag sätter örat mot datorn.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2481986

Permalänk

Har fått lite andra behov och säljer min nu för den som är intresserad:

http://www.blocket.se/vi/55175511.htm

Bygget finns beskrivet tidigare i denna tråden:

#13028382

Visa signatur

i7 860

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta? Skall man slå till. Skall även fixa fram en 24pins förlängare.

Några åsikter?

Mvh

Gregersson
edit: Var lite väl trött när jag tog printen men det är fc8 evo chassit.

Visa signatur

| Fractal Design North | MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X | AMD Ryzen 9 7950X3D | Noctua NH-D15S | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | G.Skill 64GB Trident Z5 Neo | Crucial T700 4TB | be quiet! Straight Power 12 Platinum 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jollejo:

http://i58.tinypic.com/288mvea.png

Vad tror ni om detta? Skall man slå till. Skall även fixa fram en 24pins förlängare.

Några åsikter?

Mvh

Gregersson
edit: Var lite väl trött när jag tog printen men det är fc8 evo chassit.

Ser bra ut, fast kolla bara så RAM är low profile. Du får nog inte plats med minnen som bygger på höjden direkt. Sedan vet jag inte om de där heatpipsen verkligen behövs. Jag har byggt flera med FC8 Evo och aldrig haft problem där jag behövt extra heatpipes. Jag har ingen koll på om GA-797N funkar i FC8:an. Jag hoppas du har kollat upp detta. Jag tittade lite på moderkortslayouten och de ser trångt ut mellan 24-pins kontakten och ram. Du kanske får köpa en 24-pin till 24-pin förlängare för att på så sätt kunna lägga ner picoPSU:n i lådan. Se tidigare diskussioner i denna tråd om detta. Du kan köpa kabeln hos Inet. Det finns skrivet om detta i förstainlägget i tråden. Sedan har du inget Windows med men jag antar du redan har koll på detta.

Lycka till med bygget!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av jollejo:

http://i58.tinypic.com/288mvea.png

Vad tror ni om detta? Skall man slå till. Skall även fixa fram en 24pins förlängare.

Några åsikter?

Mvh

Gregersson
edit: Var lite väl trött när jag tog printen men det är fc8 evo chassit.

Har själv ett GA-H87N-WIFI och använde de heatpipes som följde med FC8 Evo, samma borde funka för dig. Strömkontakten på ditt moderkort sitter dessutom bättre till men, som du också skriver att du ska ha, skulle jag köra med en 24-pin förlängningskabel, underlättar monteringen om inta annat.

Lycka till med bygget - törs lova att du blir nöjd!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Ser bra ut, fast kolla bara så RAM är low profile. Du får nog inte plats med minnen som bygger på höjden direkt. Sedan vet jag inte om de där heatpipsen verkligen behövs. Jag har byggt flera med FC8 Evo och aldrig haft problem där jag behövt extra heatpipes. Jag har ingen koll på om GA-797N funkar i FC8:an. Jag hoppas du har kollat upp detta. Jag tittade lite på moderkortslayouten och de ser trångt ut mellan 24-pins kontakten och ram. Du kanske får köpa en 24-pin till 24-pin förlängare för att på så sätt kunna lägga ner picoPSU:n i lådan. Se tidigare diskussioner i denna tråd om detta. Du kan köpa kabeln hos Inet. Det finns skrivet om detta i förstainlägget i tråden. Sedan har du inget Windows med men jag antar du redan har koll på detta.

Lycka till med bygget!

Tack för svaret!

Har nu bytt till lowprofile minnen! Sen har vi det där med OS. Skall man införskaffa sig Windows 7 eller Windows 8? Det som kommer köras är XBMC och surfning. Har inga erfarenheter av Windows 8 men det är väl dags att "byta upp sig".

Skrivet av '[SH:

;14768121']Har själv ett GA-H87N-WIFI och använde de heatpipes som följde med FC8 Evo, samma borde funka för dig. Strömkontakten på ditt moderkort sitter dessutom bättre till men, som du också skriver att du ska ha, skulle jag köra med en 24-pin förlängningskabel, underlättar monteringen om inta annat.

Lycka till med bygget - törs lova att du blir nöjd!

Tack för svaret!

Har lyckats hitta information om moderkortet samt att man enligt dom behöver dom korta heatpipsen. Har kollat på bilder och "våra" moderkort skiljer sig åt en hel del vart socketen är placerad. 24 pins förlängare kommer beställas!

"In our Sentinel Fanless PC (which is based on this case) we use the Gigabyte GA-H97N-WIFI LGA1150 Motherboard. However, because of the close proximity of the CPU socket to the side of the motherboard, we also have use the Streacom ST-MH1 Short Heatpipes as those supplied with the case are too long. The FC8 case is supplied with ST-SH2 Standard Length Heatpipes by default."

Mvh

Gregersson^^

Visa signatur

| Fractal Design North | MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X | AMD Ryzen 9 7950X3D | Noctua NH-D15S | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | G.Skill 64GB Trident Z5 Neo | Crucial T700 4TB | be quiet! Straight Power 12 Platinum 1200W |

Permalänk
Skrivet av jollejo:

Har nu bytt till lowprofile minnen! Sen har vi det där med OS. Skall man införskaffa sig Windows 7 eller Windows 8? Det som kommer köras är XBMC och surfning. Har inga erfarenheter av Windows 8 men det är väl dags att "byta upp sig".

Lowprofile-minnen är inte nödvändigt om man inte har hårddisk. Jag kör själv med "högprofil" (mest för att det var sådana jag råkade ha) och det funkar utmärkt. Fast eftersom det inte brukar vara någon större skillnad i pris och extra kylfläns till minnena knappast är nödvändigt är det väl bättre med lågprofil antar jag.

Jag skrev tidigare i tråden att Windows 8 med sitt "Modern UI" känns rätt lämpligt för en HTPC och fick bekräftande svar från någon. Nu har jag själv börjat använda Windows 8 lite grann på en stationär dator och konstaterar att min teori stämde. Den nya startmenyn har blivit hatad av många, men på en HTPC med avstånd till skärmen och inga prestandainstrument för att styra (jag styr min helt med mobiltelefon via Unified Remote) borde det passa perfekt.

Anledningen till att jag trots allt kör Windows 7 på min HTPC är att Windows Media Center (som jag föredrog framför XBMC pga TV-kort) är gratis till Windows 7, men kostar till Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Straight:

Blivit så sugen på en strömsnål och ljudlös HTPC! Tyvärr har jag dålig koll på vad man ska köpa för att det ska passa ihop osv... Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Vill kunna se Youtube och film i 1080p genom HDMI. Lite surfande osv. Inget spelande behövs. Helt ljudlös och strömsnål och fint chassi.

Det jag behöver är:
Chassi, moderkort, cpu, minnen (2x4GB), SSD och strömförsörjning.

Tänker mig en kostnad på 2000-2500kr men kan sträcka mig till 3000kr eventuellt.

Jag har beställt en HTCP i delar från CDON. Här är setupen:

Den är naturligtvis inte helt ljudlös eftersom kylningen är aktiv. Jag återkommer med tester och intryck när jag har fått grejerna. Jag har en känsla av att när det kommer en bra aftermarket kylare till kabini, så kommer det att gå att bygga ljudlösa system ganska lätt och billigt.

ps. Jag skulle naturligtvis hellre köpt 256 GB modellen på SSDn, men den är slut överallt där det är billigt och kan inte vänta en månad.

Skrivfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Straight:

Blivit så sugen på en strömsnål och ljudlös HTPC! Tyvärr har jag dålig koll på vad man ska köpa för att det ska passa ihop osv... Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Vill kunna se Youtube och film i 1080p genom HDMI. Lite surfande osv. Inget spelande behövs. Helt ljudlös och strömsnål och fint chassi.

Det jag behöver är:
Chassi, moderkort, cpu, minnen (2x4GB), SSD och strömförsörjning.

Tänker mig en kostnad på 2000-2500kr men kan sträcka mig till 3000kr eventuellt.

Datorn i min signatur nedan kostar ca 2000 kr utan operativsystem och den spelar utan problem upp Jellyfish-120-Mbps.mkv från: http://jell.yfish.us/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Jag har beställt en HTCP i delar från CDON. Här är setupen:

http://s9.postimg.org/uw0rxwe3j/order.gif

Den är naturligtvis inte helt ljudlös eftersom kylningen är aktiv. Jag återkommer med tester och intryck när jag har fått grejerna. Jag har en känsla av att när det kommer en bra aftermarket kylare till kabini, så kommer det att gå att bygga ljudlösa system ganska lätt och billigt.

ps. Jag skulle naturligtvis hellre köpt 256 GB modellen på SSDn, men den är slut överallt där det är billigt och kan inte vänta en månad.

Ser ingen PSU, bara en adapter i listan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk

Har tittat lite på annan HTPC än det jag kör nu, drar lite mycket ström. Kör 6000+ amd cpu ihop med externt grafikkort Men priset springer fort iväg och känns inte som nyaste cpu:erna är värt att ta, innan dom får stöd för 4k i 60 Hz Om man ändå ska ha datorn ett tag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Ser ingen PSU, bara en adapter i listan?

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkortet tar 19v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Moderkortet tar 19v.

Aha, det missade jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av jollejo:

Tack för svaret!

Har lyckats hitta information om moderkortet samt att man enligt dom behöver dom korta heatpipsen. Har kollat på bilder och "våra" moderkort skiljer sig åt en hel del vart socketen är placerad. 24 pins förlängare kommer beställas!

"In our Sentinel Fanless PC (which is based on this case) we use the Gigabyte GA-H97N-WIFI LGA1150 Motherboard. However, because of the close proximity of the CPU socket to the side of the motherboard, we also have use the Streacom ST-MH1 Short Heatpipes as those supplied with the case are too long. The FC8 case is supplied with ST-SH2 Standard Length Heatpipes by default."

Mvh

Gregersson^^

Låter som du har koll!

Återkom gärna med en rapport om hur datorn blev.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14774930']Låter som du har koll!

Återkom gärna med en rapport om hur datorn blev.

Kan berätta att delarna är beställda. Återkommer med bilder och kommentarer om bygget!

Mvh

Gregersson^^

Visa signatur

| Fractal Design North | MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X | AMD Ryzen 9 7950X3D | Noctua NH-D15S | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | G.Skill 64GB Trident Z5 Neo | Crucial T700 4TB | be quiet! Straight Power 12 Platinum 1200W |

Permalänk
Medlem

Hej hallå, efter att alltid ha haft min stationära dator i vardagsrummet (bott i lägenhet men flyttat till hus nu) så tänkte jag skaffa mig en HTPC.

Hur billigt kan man komma undan med en helt passiv HTPC som klarar av film upp till 1080p? Läste igenom ectos bygge, är det vid 5500:- smärtgränsen går kanske?

Visa signatur

NZXT Phantom | ASUS maximus IV extreme | 2500K 3,3 | Coler master hyper 212 plus | Corsair AX 850 | ASUS GTX 580 | Corsair VENGEANCE 8gb|

Permalänk
Skrivet av Eron:

Hej hallå, efter att alltid ha haft min stationära dator i vardagsrummet (bott i lägenhet men flyttat till hus nu) så tänkte jag skaffa mig en HTPC.

Hur billigt kan man komma undan med en helt passiv HTPC som klarar av film upp till 1080p? Läste igenom ectos bygge, är det vid 5500:- smärtgränsen går kanske?

Tja lite knepigt med sådan press. Finns lite lösningar, men under 5,5 blir svårt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Är enda kravet att kunna spela 1080-film så finns det många alternativ, tom helt färdigbyggda såsom zotacs c-serie...men ofta brukar det ju bli lite mer krav än så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eron:

Hur billigt kan man komma undan med en helt passiv HTPC som klarar av film upp till 1080p? Läste igenom ectos bygge, är det vid 5500:- smärtgränsen går kanske?

Skrivet av Broken-arrow:

Tja lite knepigt med sådan press. Finns lite lösningar, men under 5,5 blir svårt.

Men, hallå - det går att bygga en helt passiv HTPC som klarar 1080p (med råge) under 2000:-

Man måste inte köpa löst moderkort, processor och "special-kylning" för att få det.

Titta exempelvis i denna tråd och kanske på moderkort med J1900 i synnerhet.

Det är ju bara om man ska spela avancerade spel eller filmer i 4K man måste ha mer kraft.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Men, hallå - det går att bygga en helt passiv HTPC som klarar 1080p (med råge) under 2000:-

Man måste inte köpa löst moderkort, processor och "special-kylning" för att få det.

Titta exempelvis i denna tråd och kanske på moderkort med J1900 i synnerhet.

Det är ju bara om man ska spela avancerade spel eller filmer i 4K man måste ha mer kraft.

Ja just det ja. Tittade lite snabbt och kom på asus hade ett sådant moderkort (för något år sen) med apu passiv. Hade inte hundra koll om intel har liknande. Men låter ju bra i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Datorn i signaturen nedan kostar ca 2000 kr utan operativsystem och spelar utan problem upp 120 mbps mkv (från http://jell.yfish.us/ ).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Så typ detta skulle klara av mina behov? (spotify, spela film upp till 1080 från NAS, twitch, 5.1 ljud genom HDMI)
klarar man sig utan fläkt i chassit?

Känner mig lite villsen bland alla htpc prylar Kom gärna med förslag på setups.
Egentligen är inte helt passivt ett krav, men så tysst som möjligt. Om jag förstått det rätt så är vell en passiv burk lite ström snålare också?
Har dock fastnat för streacoms chassin så det vill jag ha.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2625937&view=m

Mvh

Visa signatur

NZXT Phantom | ASUS maximus IV extreme | 2500K 3,3 | Coler master hyper 212 plus | Corsair AX 850 | ASUS GTX 580 | Corsair VENGEANCE 8gb|

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Har hängt i den här tråden ett tag nu och fått en hel del inspiration till mitt bygge. Var i början inne på att köpa moderkort, processor och FC8B EVO men efter att läst lite mer om J1900-korten ansåg jag att det var tillräckligt för att täcka mina HTPC-behov.

Så jag köpte följande delar:

Chassi: Streacom F1CB WS EVO Svart
https://www.komplett.se/streacom-f1cb-ws-evo-svart/780808

Moderkort: ASRock Q1900DC-ITX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2654320

Nätdel: "Laddare för laptop, 70 W"
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbehor/laddare/anpassningsbara-laddare/nbtpl/laddare-for-laptop-70-w-p44448

Minne: Kingston SO-DIMM DDR3 4GBx2
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555059

Lagring: Samsung 840 EVO 120 GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074412

I min iver att sätta ihop den glömde jag tyvärr att dokumentera med bilder. Men jag stötte inte på några större problem vid monteringen utan det var bara att skruva fast moderkortet och sätta dit resterande komponenter.

Kör Windows 8.1, installerat xbmc/kodi och styr med en logitech k400 som jag hade hemma. Har testat streama lite 1080-material från min stationära dator och provat HBO Nordic + Tv4 play. Har inte hunnit med så mycket mer men ska köra lite tester med prime för att se hur temperaturerna håller sig.

Är väldigt nöjd med det lilla jag testat än iaf!

//j0llan

Permalänk
Skrivet av Eron:

Så typ detta skulle klara av mina behov? (spotify, spela film upp till 1080 från NAS, twitch, 5.1 ljud genom HDMI)
klarar man sig utan fläkt i chassit?

Känner mig lite villsen bland alla htpc prylar Kom gärna med förslag på setups.
Egentligen är inte helt passivt ett krav, men så tysst som möjligt. Om jag förstått det rätt så är vell en passiv burk lite ström snålare också?
Har dock fastnat för streacoms chassin så det vill jag ha.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2625937&view=m

Mvh

Ja det chassit såg faktiskt inte dumt ut (även om den personliga tycket, så spelar inte min åsikt någon roll )

Jag gillar inte riktigt dom där kretskorts aggen. Vissa har rätt kass kvalité och andra går chipsen varma så extra kylning (kylflänsar) behövs.

Men var mer PicoPSU som var problemet. Inte hört mycket om just denna.

Annars ser det helt ok ut som HTPC.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

För att hjälpa andra kan jag nämna att jag nyligen byggde en mediaburk med FC8-Evo, ASUS H97i-Plus, i3-4150, 8GB corsair LP blue och Samsung SSD. Moderkortet passade ej med de medföljande heatpipesen men med de korta som går att köpa till blev det bra.
Inga problem med ATX sladdarna eller så.
Blev en rapp liten burk som fixar det mesta och moderkortet har gott om anslutningar för vad man nu vill koppla in.

Visa signatur

Abit kr7a-raid
1800+ @ 1750
POV GF4ti4200 @ 315,615

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Då har man suttit ihop en burk i ett Streamcom FC8B EVO.

Monteringen var faktiskt lättare än jag trodde med heatpipsen. Tur att man hade läst på lite och beställde dom kortare heatpipsen då dom långa aldrig hade passat till detta moderkort!

Hårdvaran:

Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM
Corsair XMS3 1600MHz 8GB KIT CL9
Gigabyte GA-H97N-WIFI, Socket-1150
Intel Core i3-4360
Streacom SC30 USB3.0 Internal Cable
Streacom NANO150 PSU Adapter
Streacom MH1 Mini Length Heatpipes

Installerade Windows 8.1 Pro vilket för mig var en positiv överraskning då jag tidigare haft svårt för Windows 8, men det lämpar sig bra till en HTPC.
Slängde in XBMC (snart Kodi). Kan till och med streama film från nasen via det inbyggda trådlösa på moderkortet (router på övervåningen!). Hade från början tänkt förlänga nätverket via HomePlugs men efter som det trådlösa orkar streama 1080p är jag mer än nöjd!

Bjuder på en liten bild tagen med telefonen med moderkortet monterat!

Utan denna tråd hade aldrig detta bygge blivit av! Hatten av för alla tips och tricks i tråden.

Ha det gött nu blir det film!

/
Gregersson^^

Visa signatur

| Fractal Design North | MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X | AMD Ryzen 9 7950X3D | Noctua NH-D15S | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | G.Skill 64GB Trident Z5 Neo | Crucial T700 4TB | be quiet! Straight Power 12 Platinum 1200W |

Permalänk

Hey, köpte och byggde ihop en ASUS J1900I-C baserad HTPC men jag märker att den inte orkar med att streama Netflix på högsta upplösning utan att den måste skippa massa frames för att hinna med. Någon som har märkt liknande problem? Vissa filmer ser man det inte men om man kollar t.ex "Robotar" som finns på Svenska netflix så är bilden silkeslen men sen med några sekunders mellanrum så blir det framedrops och man ser hur allt blir hackigt.

Permalänk
Medlem

Konstigt det där. Kör själv en nyinköpt HTPC som bygger på MSI J1900i med 8gb ram och jag upplever inget sådant som du beskriver.
Använder främst Win 8.1 appen från netflix, men det är inte heller något problem att kolla via en webbläsare.

Har du installerat alla drivrutiner till moderkortet?
Skulle det kunna vara ett nätverks relaterat problem? Hur snabb uppkoppling har du?