Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hög temperatur på endast en "post"

Hej allihopa!
Jag köpte en ny dator från Inet tidigare i år och är mycket nöjd med den. Men, på senaste tiden har det ju varit ovanligt varmt i många delar i Sverige, och jag har börjat fundera lite över det här med temperaturen i datorn, så jag laddade ned ett program (CPUID HWMonitor) för att undersöka lite. Nu är det så att jag inte är så himla haj på det här, och blev lite fundersam över en viss temperatur. Den verkar vara väldigt hög, så jag är lite orolig att det kanske kan vara skadligt för datorn? Jag märker också att den inte verkar fluktuera lika mycket eller ofta som dom övriga temperaturerna.

Här är en bild, jag markerade den temperaturen jag syftar på.

Så, vad säger ni? Är det något som är knasigt? Och går det i så fall att fixa? Tacksam för svar!

P.S. Hoppas att trådtiteln är tillräckligt tydlig!

Permalänk
Avstängd

Antagligen en sensor som inte finns eller är felkalibrerad/trasig. Så det är inget att oroa sig för!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Ursäkta min okunnighet, men att något eventuellt är trasigt låter som något man normalt bör oroa sig för. *skrattar* Hur kommer det sig att det är lugnt i det här fallet? Jag är inte alls kunnig inom detta område, men skulle gärna vilja veta hur det kommer sig, om du/någon skulle kunna förklara? Det verkar ju vara något som händer i alla fall, i och med att den (mainboard, vad nu det är..) faktiskt varierar i temperatur, om än bara med några grader. Jag är som sagt inte så haj på det här, så jag ber om ursäkt om jag säger något dumt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MetalMinx:

Ursäkta min okunnighet, men att något eventuellt är trasigt låter som något man normalt bör oroa sig för. *skrattar* Hur kommer det sig att det är lugnt i det här fallet? Jag är inte alls kunnig inom detta område, men skulle gärna vilja veta hur det kommer sig, om du/någon skulle kunna förklara? Det verkar ju vara något som händer i alla fall, i och med att den (mainboard, vad nu det är..) faktiskt varierar i temperatur, om än bara med några grader. Jag är som sagt inte så haj på det här, så jag ber om ursäkt om jag säger något dumt!

Oftast är det för att den helt enkelt inte finns installerad på moderkortet. Därför får det som frågar efter sensorns status ett konstigt svar tillbaka, därav de lustiga siffrorna i HWMonitor.
Det kan även vara en annan typ av sensor som HWMonitor helt enkelt inte kan tolka värdena från.

Det är viktigt att ta siffrorna från programvaror med en nypa salt. När det gäller allmänna spänningar samt mätvärden från moderkort så är det en hel saltgruva som gäller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Okej, då förstår jag bättre. Skönt att det inte är något att oroa sig för! Tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MetalMinx:

Okej, då förstår jag bättre. Skönt att det inte är något att oroa sig för! Tack för hjälpen!

Kolla med andra program som t ex AIDA64 och se om denna visar liknade siffror.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Kolla med andra program som t ex AIDA64 och se om denna visar liknade siffror.

Laddade ner testversionen.

Ser ingen temperatur på runt 110° med det här programmet. Antar att det är ett gott tecken?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MetalMinx:

Laddade ner testversionen.
http://img.photobucket.com/albums/v318/Cissi/2_zpse1129532.pn...

Ser ingen temperatur på runt 110° med det här programmet. Antar att det är ett gott tecken?

Ja, det är ett gott tecken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ja, det är ett gott tecken.

Då kan jag sluta tänka på det, då. Tack för hjälpen!