Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows Threshold kan bli utan Charms-meny

Permalänk
Medlem
Skrivet av traian:

BRA!! win9 ser bättre o bättre ut för varje rykte man hör!

Skulle vilja ha detta i win9:
- mer slimmat GUI, dvs smalare taskbar, smalare fönsterkanter mm.
- sortera mappar efter storlek!!!
- enklare att anpassa gränssnitt mm efter eget tycke o smak
- ett inbyggt verktyg för att anpassa snabbknappar
- inbyggd ssh-server

finns säkert en massa mer saker man kan göra, men detta skulle vara en bra början! GO win9!! låt oss glömma fjaskot med 8an nu snabbt som attan!

Att kunna sortera mappar efter storlek har jag velat ha extremt länge!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Bättre om dom kom på ett ickedåligt sätt att ta fram den, menyn i sig är ju bra tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Jag tror att kontroller som är synliga hela tiden är viktiga då alla Windows-användare är så vana med det sedan tidigare. Det mest intressanta är dock att Mary Jo Foley skriver att vi kan få en publik testversion av Threshold redan till hösten 2014.

Var det inte du som hävdade att Win8 var perfekt och att vi alla som inte tycker om det på desktop är insnöade nötter? Verkar som om MS fortfarande inte fattar något. Charms var idiotisk på dekstop men på touch är det betydligt vettigare än att ha knappar. Kan inte vara lätt att astroturfa för ett sådant bolag

Permalänk
Medlem

Tänka sig att anpassa mjukvaran mellan olika typer av maskiner kan vara positivt.
Om ändå bara Microsoft tänkt rätt från början med Windows 8.

Ska bli intressant att se hur mycket bättre Threshold kommer vara, att man slipper uppleva att man använder en mobil/surfplatta när man är på en stationär dator ex.

Permalänk

Är det ingen som använder Alt+F4 nu för tiden? Jag kommer aldrig åt Charms menyn, drygt att dra upp muspekaren längst upp i hörnet bara för att stänga ett maximerat fönster. Ser personligen inget problem med den menyn. (använder den aldrig, men ändå)

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om de tar bort den vid skrivbordsläge, men ge fan i den på min Surface.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv

Bort med alla appar, Modern-UI och Charms-menyn!

Permalänk
Medlem

Charmbar är ju bra att ha. Vad jag ogillar är Modern-UI. Bort med skiten bara.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem

Ju mer saker från Win 8 de tar bort, och ju mer likt Win 7 det blir, desto bättre

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Väck med skiten.
Riv ut den. stampa på den, och bränn resterna.

Den fyller ingen som helst funktion, och är uppenbarligen designad av nån av idioterna som blev sparkade pga inkompetens.

Och låt ribbon-smörjan följa efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

TACK GODE GUD !

Visste inte att du var troende, än mindre att din gud vad Micro$oft.

Men det är ju bra att du fick svar från ovan... det är mer än 99,9999% av alla de som ber får.

Permalänk
Medlem

Jag hatar ModernUI, rättare sagt jag hatar allt som inte är dekstopläget i Win8. Så tillbaka med startmenyn o bort med modern UI och alla dess små menyer så är jag nöjd. Samt att sitta o guida 60årige gunnel på jobbet för hennes dator inte har kontakt med nätverket och hon kan inte skilja på modernUI eller desktopläget får mig att vilja skjuta skal*** av mig.

I 7an hade man alltid samma utgångspunkt för användarna, ( Okej stäng allt som är igång och LYSSNA på vad jag säger. LÄNGST NED TILL VÄNSTER finns det en startknapp med en windowslogo på, klicka där...osv )
Nej fyfan ush...
Känns som att windows 8 är ungefär lika bra drag som att Snow leopard skulle gå från "sitt" till en Windows startmeny istället. o sen sakta bygga tillbaka några funtioner.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Inaktiv

Jag känner mig ganska likgiltig inför detta. Bra att den försvinner men jag tycker fortfarande att detta, likt själva Metro UI't borde vara valbart för användaren. Nu ser jag väldigt sällan charms-menyn så jag har inte direkt störts av den, trots mina tre skärmar och alla de hörn denna borde kunna komma fram via.

Ändå positivt med denna ändring men ännu mer att MS tillslut, 100 år efter konkurrenterna, väljer att lägga till stöd för virtuella skrivbord. Jag älskar den funktionen i Linux-baserade skrivbord och kommer definitivt använda den om den fungerar acceptabelt när vi väl får använda den.

Så.. vad har vi att se fram emot i Windows 8.2? Inget? Känns som att allt intressant dyker upp senare.

Permalänk
Medlem

Alltså jag gillar charms, på min stationära använder jag den inte och den stör mig inte det minsta, på min Surface pro 2 använder jag den dagligen. Hoppas den blir kvar

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Skulle föredra att se vidareutveckling av charms baren istället för att ta bort den. Den är perfekt undangömd tills du behöver den, då tar du bara fram den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Inte hela världen om den skulle försvinna men valbart hade ju så klart inte skadat då man vant sig vid att använda menyn till höger dagligen när jag ska se film på tv:n - för att aktivera tv:n som skärm på ett subtilt och smidigt vis.
Nåväl, man klarade ju sig förr i tiden så det ska väl gå bra framöver också.

Windows + P, den funktionen finns väl utan charms med eller så är jag helt ute o cyklar

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PMJ:

Windows + P, den funktionen finns väl utan charms med eller så är jag helt ute o cyklar

Stämmer bra, fungerar även i Windows 7.

Permalänk
Medlem

Bakåtsträvare eller?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag irriterar mig mest över Charms bar på mitt skrivbord. Ännu mer irriterande är att den dyker upp även vid andra tillfällen än när man siktar mot hörnen, t.ex. när man vill byta trådlöst nätverk. Men jag kan tänka mig att det är väldigt praktiskt att ha en "kontrollpanel" lätt tillgänglig med en svepning. Tyvärr är den ju odugligt implementerad, men den skulle ju kunna gjorts bra i stället för att ta bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMJ:

Windows + P, den funktionen finns väl utan charms med eller så är jag helt ute o cyklar

Det gör det nog men sitter jag i soffan med bara en mus hjälper det föga dock Har datorn i ena änden av vardagsrummet och tv:n i andra samt en extra trådlös mus för att navigera Netflix och VLC på tv:n.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

I de flesta för/mot diskussioner vad gäller 8'ans UI tycker jag mig sett mest "emo-argument" och otrevliga påhopp från för-fraktionen, medans mot-fraktionen lutats sig mot fakta/tid/prestanda. Skönt att förnuftet vinner för en gångs skull.

Oerhört rationellt. Vem är det som gör otrevliga påhopp egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

TACK GODE GUD !

Du tog orden ur mina händer. Inte en dag för tidigt, jösses vilken idiotisk meny det där var!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Är det ingen som använder Alt+F4 nu för tiden? Jag kommer aldrig åt Charms menyn, drygt att dra upp muspekaren längst upp i hörnet bara för att stänga ett maximerat fönster. Ser personligen inget problem med den menyn. (använder den aldrig, men ändå)

Då måste jag ju släppa ölen? Det blir fönsterhantering ala muspekare.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag kommer sakna charms Så jäkla smidigt att dra fram charms och flytta bilden från spelskärmen till TVn med ett enkelt klick istället för att behöva mecka runt i skärminställningarna.

Eller så kan du köra Wintangent+P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Eller så kan du köra Wintangent+P

Wow det visste jag inte!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hehe, kan man tänka sig att vi "bakåtsträvare" ändå är tillräckligt viktiga för att MS ska gå tillbaks till ett vettigt UI...kan det vara så att vi är fler månne? I de flesta för/mot diskussioner vad gäller 8'ans UI tycker jag mig sett mest "emo-argument" och otrevliga påhopp från för-fraktionen, medans mot-fraktionen lutats sig mot fakta/tid/prestanda. Skönt att förnuftet vinner för en gångs skull.

Då har vi verkligen inte läst samma diskussioner.

Det jag vanligtvis sett från de som avskyr Win 8 är att de säger att det är fel att ta bort startmenyn för att de är vana vid den (emotionellt argument) och struntar i att det inte är det mest effektiva sättet att arbeta. De bryr sig också mindre om de prestandamässiga föbättringarna i systemet (som visserligen inte är gigantiska mot 7:an) än avsaknad av startmeny samt den moderna platta designen. Någon enstaka kan väl komma med argumentet att startmenyn är snabbare än startskärmen men det är nonsens (och återigen tal om prestanda i något som ändå inte är mest effektivt).

Agumenten för är att både startmenyn och -skärmen är ineffektiva sätt att arbeta än alternativ som funnits länge och pekar på andra prestandavinster i Win 8. Såklart gillar många av dem också designen, men jag ser det inte som ett argument som används i någon större utsträckning.

Därav känns det som det är mer emotionella argument från den första sidan, vilket dock inte betyder att de gör fel i att välja utifrån det. Var och en bestämmer vad som är viktigt för de själva. Påhopp kan för övrigt komma från båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Wow det visste jag inte!

haha, man vet aldrig =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Det gör det nog men sitter jag i soffan med bara en mus hjälper det föga dock Har datorn i ena änden av vardagsrummet och tv:n i andra samt en extra trådlös mus för att navigera Netflix och VLC på tv:n.

Binda en hotkey på musen (antar att du har mer än treknappar på den) till win+p
Eller varför inte en gesture.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Bra, dessa har jag stängt av med startisback hur som helst.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2