Råd till windows 8 på surfplatta.

Permalänk
Medlem

Råd till windows 8 på surfplatta.

Köpte av någon outgrundlig anledning en surfplatta med windows 8.1 på. Måste bara säga att jag ångrar det djupt. Det är ju ljusår från samma användarvänlighet som hos android och ios. Får nästan huvudvärk bara jag tänker på det...
Förutom att användarvänligheten är skräp så är ju utbudet av appar och spel snudd på obefintligt. Spel som Angry birds rio,nin jump och liknande finns inte ens. Inte ens en pekversion av spotify finns. Räknar inte med desktop versionen då jag i princip måste ha både förstoringsglas och pekpenna för att kunna använda det.
Så, nu söker jag råd av er här. Jag tar tacksamt emot alla förslag som kan förbättra användarvänligheten, alla tips på schyssta appar och spel. Tips om schyssta minitangentbord och pekpennor. Ja allt som kan hjälpa mig att ändra uppfattningen att os-utvecklarna på microsoft fullständigt har förlorat förståndet är välkommet.
Kan det dessutom få mig att använda min surfplatta utan att bli förbannad så är det ännu bättre.

Permalänk
Medlem

till min har jag kopplat in bluetooth tangentbord o mus, o så står den som Spotify-dator vid stereon. Går inte att använda till ngt. Tung, desktop mode går inte att använda utan zoooom som du säger o apparna är rysligt dåliga / obefintliga.

Jag köpte MS Wedge tangentbord o mus

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

Köpte av någon outgrundlig anledning en surfplatta med windows 8.1 på. Måste bara säga att jag ångrar det djupt. Det är ju ljusår från samma användarvänlighet som hos android och ios. Får nästan huvudvärk bara jag tänker på det...
Förutom att användarvänligheten är skräp så är ju utbudet av appar och spel snudd på obefintligt. Spel som Angry birds rio,nin jump och liknande finns inte ens. Inte ens en pekversion av spotify finns. Räknar inte med desktop versionen då jag i princip måste ha både förstoringsglas och pekpenna för att kunna använda det.
Så, nu söker jag råd av er här. Jag tar tacksamt emot alla förslag som kan förbättra användarvänligheten, alla tips på schyssta appar och spel. Tips om schyssta minitangentbord och pekpennor. Ja allt som kan hjälpa mig att ändra uppfattningen att os-utvecklarna på microsoft fullständigt har förlorat förståndet är välkommet.
Kan det dessutom få mig att använda min surfplatta utan att bli förbannad så är det ännu bättre.

Det går att förstora upp menyraden på de vanliga skrivbordsprogrammen så att det i alla fall blir något enklare.
Men, jag håller med om att om man inte tänkt att koppla in extern mus/penna och tangentbord (och kanske skärm) så är det hopplöst att styra skrivbordsprogrammen. Det var därför jag bytte till en WinRT-platta.
Du kan alltid testa Wimp som alternativ för Spotify. De har en app för Modern UI.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Finns inga förespråkare?

Jag är inte helt ensam om att såga skiten då. Finns det inga förespråkare här?
Hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Det går att förstora upp menyraden på de vanliga skrivbordsprogrammen så att det i alla fall blir något enklare.
Men, jag håller med om att om man inte tänkt att koppla in extern mus/penna och tangentbord (och kanske skärm) så är det hopplöst att styra skrivbordsprogrammen. Det var därför jag bytte till en WinRT-platta.
Du kan alltid testa Wimp som alternativ för Spotify. De har en app för Modern UI.

Men det är ju faktiskt märkligt att det inte finns en spotify app. Tar dom inte windows på allvar eller?
Wimp är en utmärkt tjänst men tveksamt om jag vill byta då jag redan kör spotify i boxee boxen,båda datorerna,telefonen och surfplatta 1.
Fan måste vara ett av dom mer oöverlagda köpen jag gjort. Vore bra med alkolås på bankid-dosan.....

Permalänk
Medlem

Tycker du har gjort ett bra köp. I mitt tycke är Android och iOS för instängt då jag vill att en surfplatta ska kunna hantera x86/x64 program också! Visst är apputbudet någorlunda dåligt på WP plattor MEN du kan ju köra hela program??

Och vad ska du med en Spotifyapp med om du kan installera datorversionen av Spotify på plattan? Beroende på vilken platta du har så kan du ju även köra med en penna vilket fungerar hyffsat bra om du ska klicka dig fram i desktopläget.

Vad har du för platta f.ö?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tycker du har gjort ett bra köp. I mitt tycke är Android och iOS för instängt då jag vill att en surfplatta ska kunna hantera x86/x64 program också! Visst är apputbudet någorlunda dåligt på WP plattor MEN du kan ju köra hela program??

Och vad ska du med en Spotifyapp med om du kan installera datorversionen av Spotify på plattan? Beroende på vilken platta du har så kan du ju även köra med en penna vilket fungerar hyffsat bra om du ska klicka dig fram i desktopläget.

Vad har du för platta f.ö?

Toshiba encore. Har nu tagit mig lite tid och suttit och pulat som fan igår o inatt och tycker bättre om den nu. Jag har saknat det där med att köra riktiga program o så,var nog därför jag körde den. Köra android....är användarvänligt men känns lite...som en leksak. Det största problemet för mig är att desktop delen är för smått. Antar att du måste ha penna för att använda spotify? Vad skall man köpa för penna? Och hur bär man sig åt för att istallera program/flytta till sd kort? Den här plattan kom med en 32gb´s ssd. Men med återställningspartitionen,systemet och befintliga program så är det bara typ 6 gb kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

Toshiba encore. Har nu tagit mig lite tid och suttit och pulat som fan igår o inatt och tycker bättre om den nu. Jag har saknat det där med att köra riktiga program o så,var nog därför jag körde den. Köra android....är användarvänligt men känns lite...som en leksak. Det största problemet för mig är att desktop delen är för smått.

Mjo men du kan alltid zooma! Problemet är skalningen med vissa program (något som förhoppningsvis blir bättre med Windows 9) Annars rekommenderar jag att du skaffar någon penna för skärmar (typ som iPad kan använda, ej Wacom eller andra digitizers för dessa kommer ej att funka).

Håller med om att iPads och Android tablets känns som leksaker, föredrar själv ett x86/x64 OS på surfplattor men det finns vissa begränsningar i form av användarvänlighet och apputbud. Men kombinera med fler x86/64 program så får du se hur skönt OS:et blir jämfört med andra plattors OS

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med Pavilion x2 plattan. Den har intel quad core cpu och 4Gb ram samt 64Gb ssd.
Jag bytte ut ssdn till en 120Gb.

Har inga problem att köra Czero på den och den känns riktigt kraftig.

Kostar 3600Kr från Multitronic "Finland"

Permalänk

Kör spotify i webbläsaren, gör jag på min rt, spelar gör jag inte på platta så där kan jag inte hjälpa till. kör ju Surface så har Surface type, men det hjälper ju inte dig.
Men när man kommit igång så är windows plattan grym. Men den är inte riktigt ett alternativ för folk som kanske bara vill casual-använda dom i brist på appar (läs spel och konstiga sociala nätverksappar), utan mer som en lätt ersättare till laptop som ger möjligheter att göra det som man gör på en laptop, men som man 9/10 gånger inte använder utan mer bara kollar på lite play-kanaler, betalar räkningar osv. IE-webbläsaren är grym, och i princip allt finns ju på nätet

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Kör spotify i webbläsaren, gör jag på min rt, spelar gör jag inte på platta så där kan jag inte hjälpa till. kör ju Surface så har Surface type, men det hjälper ju inte dig.
Men när man kommit igång så är windows plattan grym. Men den är inte riktigt ett alternativ för folk som kanske bara vill casual-använda dom i brist på appar (läs spel och konstiga sociala nätverksappar), utan mer som en lätt ersättare till laptop som ger möjligheter att göra det som man gör på en laptop, men som man 9/10 gånger inte använder utan mer bara kollar på lite play-kanaler, betalar räkningar osv. IE-webbläsaren är grym, och i princip allt finns ju på nätet

Håller med dig om att explorer faktiskt är grym på touch. Vad gäller spotify så vill jag ha offline funktionen då jag lyssnar en del när jag är offline. Finns ju ifs alternativ. Men som det är nu kör jag den i ipoden (jobbet),android plattan ( den som jag tänkte ersätta),boxee boxen (genom hemmabioanläggningen),telefonen ( kan kvitta, Batteriet tar slut direkt) samt stationär och bärbar dator. Blir svårt att ersätta den.Visst finns ju desktop varianten men den suger på pek...
Pennor? Vad kör ni med?

Permalänk
Medlem

Denna funkar kanon att styra med i spotify
http://www.lovesummertrue.com/touchmousepointer/en-us/

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

Håller med dig om att explorer faktiskt är grym på touch. Vad gäller spotify så vill jag ha offline funktionen då jag lyssnar en del när jag är offline. Finns ju ifs alternativ. Men som det är nu kör jag den i ipoden (jobbet),android plattan ( den som jag tänkte ersätta),boxee boxen (genom hemmabioanläggningen),telefonen ( kan kvitta, Batteriet tar slut direkt) samt stationär och bärbar dator. Blir svårt att ersätta den.Visst finns ju desktop varianten men den suger på pek...
Pennor? Vad kör ni med?

Just att kunna peka i desktop var en stark anledning till att jag valde Asus vivotab note 8. Den har Wacom-gränssnitt och pennan är mycket användbar i desktop. (just nu är min på RMA just för att pennan slutat fungera, kunde inte vara utan den)

Toshiban för 1600kr just nu är ett väldigt bra köp om man inte är så petig med pekandet i desktopläge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag själv tycker att Windows 8.1 plattor är underbara för 10"+ men att det blir för plottrigt vid 8". Problemet är som du noterat att det finns för få touchoptimerade appar så man får gå tillbaka till desktopläget vilket enligt mig svårt utan massa zoomande på 8".

Permalänk

Angående exempelvis utrymmet och installera grejer på SD-kortet, se första posten i tråden Toshiba Encore / Allmänna Bay Trail-tråden http://www.sweclockers.com/forum/129-surfplattor/1290710-tosh...

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Om man skickar i ett sd kort, hittar os det direkt då eller måste man fixa och dona lite? Har bara tänkt ha det till lagring för musik och bilder m.m.
Visst det är snålt med utrymme men skall flytta recovery partitionen till usb minne ( enligt guiden i tråden det länkades till här ovanför).

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så blir det nog att skicka tillbaka den här. I början så höll den på och fryste hela tiden. Fick bort det med uppdatering av bios. Nu håller skärmen på och jävlas. Ibland så vägrar den bara att slå på. Då får man vänta tills batteriet tar slut, ladda den och sedan starta den igen. Nu hade jag igång kameran. Jaha...Då svartnade skiten när jag skulle stoppa kameran. Fan alltså. Har haft den här i 10 dagar och det har varit någon skit med den varje dag. Synd, då plattan funkar så tycker jag att den är både bra och att windows 8 är riktigt bra på surfplattor.
När jag väl kan använda den..... Tråkigt.

Permalänk
Avstängd

Låter inte direkt som fel på Windows 8 utan du har fått ett dåligt exemplar.
Stämmer fint att Windows 8 fungerar väldigt bra på plattor så reklamera den och be att få en ny.