Vilket antivirus använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Du förstår verkligen inte hur jag menar. Tycker jag är väldigt synd. Har aldrig påstått att man inte behöver något antivirus.

Nej, det är inte lätt att förstå vad du menar när du inte vill förklara dig och undviker frågeställningen. Sunt förnuft i detta sammanhang fungerar dessutom bara för dem med tillräckliga förkunskaper. Det hjälper inte moster Agda - och det är det stora problemet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Sunt förnuft borde finnas som alternativ

Frågan varför "sunt förnuft" skulle vara med i omröstningen, då sunt förnuft är att ha ett antivirusprogram installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det är inte lätt att förstå vad du menar när du inte vill förklara dig och undviker frågeställningen. Sunt förnuft i detta sammanhang fungerar dessutom bara för dem med tillräckliga förkunskaper. Det hjälper inte moster Agda - och det är det stora problemet.

Jag har redan besvarat detta till en annan. Läs det så förstår du att jag menar att man inte ska bara tro att man är helt säker på internet och kan göra vad som helst och tro att man är säker bara för man har antivirus. Tycker det är väldigt förvånande att så många besvarar mitt inlägg utan att förstå meningen. Redigerar väl det så folk fattar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

hm installerade bitdefender och verkar agera konstigt med CS:go, får betydligt mer random fps drops än innan bitdefender.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Jag har redan besvarat detta till en annan. Läs det så förstår du att jag menar att man inte ska bara tro att man är helt säker på internet och kan göra vad som helst och tro att man är säker bara för man har antivirus. Tycker det är väldigt förvånande att så många besvarar mitt inlägg utan att förstå meningen. Redigerar väl det så folk fattar.

Jag är bra mycket säkrare än de utan antivirus då Kaspersky tillhör ett av de bättre och scannar igenom sidor innan jag blir insläppt på dem, hittar det något misstänkt på en sida får jag en varning där jag får välja om jag vill fortsätta in på sidan, hittar det något som är direkt skadligt så får jag inte komma in på sidan alls

Skrivet av JimmieSan:

hm installerade bitdefender och verkar agera konstigt med CS:go, får betydligt mer random fps drops än innan bitdefender.

Jag vet inte hur Bitdefender fungerar, men i Kaspersky finns det ett spelläge som gör att det inte scannar datorn medan man spelar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag vet inte hur Bitdefender fungerar, men i Kaspersky finns det ett spelläge som gör att det inte scannar datorn medan man spelar

Det finns så kallat silent mode i Bitdefender.

ESET V8 beta finns att hämta på ESET forums hemsida

Permalänk
Inaktiv

Inget, jag kör OS X.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Inget, jag kör OS X.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker nog även OS X användare bör använda antivirus. Inte för att ett virus drabbar de som kör operativsystemet utan för att de kan fortfarande hjälpa till att sprida det.

Permalänk
Medlem

Kört och köpt malwarebytes, gillar det skarpt hittar i stort sett allt och drar inte mycket prestanda av datorn. Sen att det aldrig varit några problem med det på de 10 ish år man kört det hjälper ju oxå en del för helhetsintrycket

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Norton 360

Funkat i alla år och allmänt nöjd bara
Tycker desutom om alla funktioner som finns i den

Mvh

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Något OT men,

Jag har en exe som jag fått från en legitim källa (drivrutins-CD) men som mitt antivirus anser vara en trojan. På Virustotal.com anser ungefär hälften av programmen att det är en trojan och resten inte. Det är en flera år gammal fil så den borde inte få grönt ljus för att tillverkarna inte sett den förr. Det finns saker som pekar både åt att filen är ok och att den är elak.
Finns det något bra ställe på nätet där man kan få hjälp med att reda ut om ett program verkligen är en trojan eller inte?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Använder själv Comodo Internet Security som både är bra och gratis, passar mig perfekt då jag gillar att ha kontroll över vad som händer på min dator (HIPS) även om den tjatar mycket. Skulle nog stanna med CIS även om alla andra säkerhets tjänster var gratis. Kanske inte det bästa användargränssnittet men tycker det fungerar bra ändå.

Använder Zemana Anti-Logger Free också, fast det kanske inte hör till denna diskution.

Permalänk
Medlem

Kör med MS egna + Malwarebytes.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Något OT men,

Jag har en exe som jag fått från en legitim källa (drivrutins-CD) men som mitt antivirus anser vara en trojan. På Virustotal.com anser ungefär hälften av programmen att det är en trojan och resten inte. Det är en flera år gammal fil så den borde inte få grönt ljus för att tillverkarna inte sett den förr. Det finns saker som pekar både åt att filen är ok och att den är elak.
Finns det något bra ställe på nätet där man kan få hjälp med att reda ut om ett program verkligen är en trojan eller inte?

Normalt har antivirusföretagen webbsidor eller ett forum där man kan ladda upp filer som man tror är "false positive" eller odetekterat "malware", en del av dem rapporterar tillbaks till dig. Kommer ihåg att jag gjorde det ett par gånger till Avira för ca 5 år sen och fick en rapport i ett mejl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Det räcker ibland att man bara pluggar in datorn till internet så får man in skräp som man själv aldrig märker av men drabbar andra.

Exakt vad är det som idag är ett problem dock bara genom att ansluta sin dator till internet? Det här är något som har upprepats sen XP tiden uran några konkreta exempel.

Hur många av er som kör Anti-virus får egentligen varningar dagligen utan att ni gör någonting? Är inte det om något en indikation på att det inte är så jävla farligt som vissa försöker påstå? Och om det var så farligt och anti-viruset inte upptäcker det så spelar det ju ingen roll.

Sen så kör jag själv med AV för att jag tycker det är bra att ha både hängslen och livrem, men jag orkar inte installera någonting annat än MSE eller Windows Defender nu och om jag stöter på någonting suspekt så finns virustotal.com

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

flera antivirus samtidigt, det går väll inte?

Jag kör både Malwarebytes och AVG så..

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Normalt har antivirusföretagen webbsidor eller ett forum där man kan ladda upp filer som man tror är "false positive" eller odetekterat "malware", en del av dem rapporterar tillbaks till dig. Kommer ihåg att jag gjorde det ett par gånger till Avira för ca 5 år sen och fick en rapport i ett mejl.

Skickade in den för någon dag sedan. Gjort det en gång tidigare och fått svar efter en vecka. Hoppas jag får ett tydligt svar som avgör om det gröna eller det röda laget har rätt

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

För många år sedan körde jag Norton, därefter bytte jag till NOD32 (mycket bra virusskydd!!!) men nu för tiden nöjer jag mig gott och väl med Microsoft security essentials.

Har alltid Malwarebytes installerat för virusökning.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Kör med Windows 8.1's egna och Bitdefender. So far so good (tror jag).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Skickade in den för någon dag sedan. Gjort det en gång tidigare och fått svar efter en vecka. Hoppas jag får ett tydligt svar som avgör om det gröna eller det röda laget har rätt

Fick just svar att det inte var någon trojan

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag gillar att ingen använder norman, jag vet inte ens om det är framgångsrikt nuförtiden men en gång i tiden körde jag det på en oem dator med deras branvägg som kastade popups varje gång en port användes
Har inte kör brandvägg sen dess, bättre att bara ha en router med gott rykte och köra "säkra" operativsystem.

MSE har tjänat mig bra, men det är lite ofullkomligt jämte avast! som jag bara körde free versionen på dessutom.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Panda Cloud Free!
Lätt och märks aldrig av. Bara man skippar att kryssa i toolbaren som man vill att man ska ha ibockad..