Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Fastnar på moderkortsloggan! (asus)

Hej, upptäckte idag att datorn har börjat hänga sig där asusloggan kommer upp, och kommer verkligen ingenstans. Försöker läsa om detta p äå nätet men är knte särskilt kunnig direkt. Jag och en kompis kom dock fram till att jag skulle pröva återställa något som då kallas CMOS. Det var någonting med en plugg man skulle flytta för att bryta nån krets för att återställa. Detta fungerade inte, så jag vet verkligen knte vad jag ska göra nu. Finns det nåt mer jag kan pröva eller borde jag pröva support eller garanti?

Ber om ursäkt för stavfel då jag skriver på telefonen.

Tack på förhand!

Ps, moderkortet heter asus B85-plus!

Permalänk
Medlem

När du återställer CMOS (Nollställer bios) så ska strömkabeln vara utdragen och va inte för otålig för då hinner den inte bli nollställd. Finns flera sätt. Tex ta ut batteriet en stund som ser ut som ett mynt.

MEN Det du egentligen ska börja med är att ta bort ALLT som inte behövs för att få bild.

Nästan alla struntsaker/kablar som inte behövs som tex mus, tangentbord, USB kabel, hårddiskar, DVD, SATA kablar mm och portarna de kopplats är ökända för att kunna blockera starten så där och andra sätt. De kan t.o.m blockera så att datorn verka helt död tills de tas bort och även orsaka olika frysningar.

Kommer datorn vidare så får du testa dig fram bland sakerna du tog bort och portarna de var kopplade till.

Permalänk
Medlem

Piper den något? Eller lyser den någon röddiod på moderkortet?

Permalänk

Prova att ta bort allt som inte behövs, såsom keyboard mus hdd dvd och alla andra usb saker du har tillkopplat.

Har du 2 minnen kan du prova 1 och 1 i olika portar med.

Sen testa annat grafikkort och psu om du har tillgängligt.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av Satisfaction:

Hej, upptäckte idag att datorn har börjat hänga sig där asusloggan kommer upp, och kommer verkligen ingenstans. Försöker läsa om detta p äå nätet men är knte särskilt kunnig direkt. Jag och en kompis kom dock fram till att jag skulle pröva återställa något som då kallas CMOS. Det var någonting med en plugg man skulle flytta för att bryta nån krets för att återställa. Detta fungerade inte, så jag vet verkligen knte vad jag ska göra nu. Finns det nåt mer jag kan pröva eller borde jag pröva support eller garanti?

Ber om ursäkt för stavfel då jag skriver på telefonen.

Tack på förhand!

Ps, moderkortet heter asus B85-plus!

Finns många saker som orsakar detta.

Är datorn nymonterad?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Datorn är byggd i oktober 2013 och har fungerat helt perfekt fram till nu! Prövade dra ut alla utomvärtes kablar förutom hdmi före jag prövade cmos, men det fungerade inte. Ska jag pröva cmos grejen igen och vänta längre? Eller pröva batteriet?(tror jag har hittat det iaf)

Permalänk
Medlem

Har åskan slagit ner i närheten kanske

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Har åskan slagit ner i närheten kanske

Inte sedan den har fungerat!

Permalänk
Medlem

Oftast kan man trycka på esc eller tab när bios (uefi?) loggan dyker upp för att släcka ner den och se och följa boot processen (text).
Kan vara så att någon komponent i eller ansluten till moderkortet är skadat som uppstarten hakar upp sig på eller någon usb enhet kanske låser eller buggar ur boot processen.
Kan också vara så att det finns en promt bakom loggan som "Bios/CMOS has been restored, press F1 to continue" som du inte kan se

För att reset:a cmos läs manualen till just ditt moderkort, brukar vara att man drar ur strömmen och flyttar bygeln till "reset cmos" läge i några sekunder (utan att trycka på boot) och återställer tillbaka bygeln läge.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Oftast kan man trycka på esc eller tab när bios (uefi?) loggan dyker upp för att släcka ner den och se och följa boot processen (text).
Kan vara så att någon komponent i eller ansluten till moderkortet är skadat som uppstarten hakar upp sig på eller någon usb enhet kanske låser eller buggar ur boot processen.
Kan också vara så att det finns en promt bakom loggan som "Bios/CMOS has been restored, press F1 to continue" som du inte kan se

För att reset:a cmos läs manualen till just ditt moderkort, brukar vara att man drar ur strömmen och flyttar bygeln till "reset cmos" läge i några sekunder (utan att trycka på boot) och återställer tillbaka bygeln läge.

Prövade esc och tab, utan framgång.

Har prövat att manuellt återställa cmos, men det fungeraed inte heller. Ska man pröva att göra samma sak med batteriet på moderkortet borttaget? Det som liknar ett klockbatteri? Ifall det finns en strömkälla fast än kabeln är utdragen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satisfaction:

Prövade esc och tab, utan framgång.

Har prövat att manuellt återställa cmos, men det fungeraed inte heller. Ska man pröva att göra samma sak med batteriet på moderkortet borttaget? Det som liknar ett klockbatteri? Ifall det finns en strömkälla fast än kabeln är utdragen.

Som sagt bör läsa moderkortets manual för rutin, oftast räcker det med att koppla ur nätagget och bara flytta byglarna utan att röra batteriet eller power-knappen. Vissa moderkort har en cmos reset knapp

Om inget med cmos reset fungerar skall du koppla ur ALLT utom cpu, behåll enbart EN ramsticka i rätt kanal och grafikkort och ett tangentbord + skärm. Inga diskar internt, eller andra usb enheter som skrivare etc, allt kopplas ur även ljud & nätverkskablar.
Om det ändå inte bootar byt ramstickan (antar att du har minst 2st) och se om det är minnesfel.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Som sagt bör läsa moderkortets manual för rutin, oftast räcker det med att koppla ur nätagget och bara flytta byglarna utan att röra batteriet eller power-knappen. Vissa moderkort har en cmos reset knapp

Om inget med cmos reset fungerar skall du koppla ur ALLT utom cpu, behåll enbart EN ramsticka i rätt kanal och grafikkort och ett tangentbord + skärm. Inga diskar internt, eller andra usb enheter som skrivare etc, allt kopplas ur även ljud & nätverkskablar.
Om det ändå inte bootar byt ramstickan (antar att du har minst 2st) och se om det är minnesfel.

Fick hjälp av en kompis och det visade sig att min SSD var trasig! Ska skicka in den så snart som möjligt och hoppas bara att det inte blir svårt att få en ny samt få tillbaka grejerna som låg på den... :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Satisfaction:

Fick hjälp av en kompis och det visade sig att min SSD var trasig! Ska skicka in den så snart som möjligt och hoppas bara att det inte blir svårt att få en ny samt få tillbaka grejerna som låg på den... :/

Få tillbaka grejerna kommer du inte att få, tyvärr, så räkna inte med det. SSD är öht tydligen väldigt svårt att dataåtervinna från, något som bl a gåtts igenom i en artikel på Sweclockers från i år. Det ingår ändå aldrig dataåtervinning vid garanti/reklamation av trasig lagringsmedia som SSD eller HD.

Ha alltid backup på viktig data.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro