PS4 spel på skiva eller PSN? vet inte vad som är bäst?

Permalänk
Medlem

PS4 spel på skiva eller PSN? vet inte vad som är bäst?

Har jag det på skiva kan jag låna ut eller sälja.

Har jag det på PSN måste jag ha internetåtkomst? men slipper skiva?

Hur gör ni? köper ni fysisk eller PSN? Tänkte specifikt på Metal Gear Solid V: Ground Zeroes då det kostar 150 på psn och 240 på prisjakt

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Alltid på PSN om det är ok pris (samma som på skiva eller billigare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Alltid på PSN om det är ok pris (samma som på skiva eller billigare).

Motivera gärna varför? jag vet inte exakt hur psn fungerar och behöver lite idéer hur jag ska göra.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kriller007:

Har jag det på skiva kan jag låna ut eller sälja.

Har jag det på PSN måste jag ha internetåtkomst? men slipper skiva?

Hur gör ni? köper ni fysisk eller PSN? Tänkte specifikt på Metal Gear Solid V: Ground Zeroes då det kostar 150 på psn och 240 på prisjakt

Mvh Kristoffer

Skrivet av kriller007:

Motivera gärna varför? jag vet inte exakt hur psn fungerar och behöver lite idéer hur jag ska göra.

Om man ser på själva spelet så är det ingen skillnad på dessa, oavsett om du köper det i butik eller online på Playstation Store.
Så köp där du tycker att det är bäst, om du vill ha det digitalt eller på skiva.

Planerar du att köpa många spel? I så fall på skiva, då det går mycket snabbare att installera spelet igen från skiva än att hämta ner det från Playstation Store. Då Playstation 4 spelen tar rätt så mycket utrymme så får man när man börjar få många spel "gallra ur" de spelen man inte spelar för tillfället, då är det bra att ha det på skiva så man enkelt kan sätta i och och köra. Än att behöva vänta på att det ska tankas ner från Playstation Store (även om man kan börja spela när en viss mängd blivit nedladdad så tar det ändå längre tid) då det är beroende av vilken uppkoppling du har (hastigheten) och hur kapaciteten mot Sonys servrar ser ut från din operatör.

Men annars så köp där det är billigast om du vill spara pengar, och har bra uppkoppling så du kan tanka ner spelen

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag hade valt skiva, p.ga. att jag samlar på spel :). Då är det fysiska kopior som gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Har jag det på skiva kan jag låna ut eller sälja.

Har jag det på PSN måste jag ha internetåtkomst? men slipper skiva?

Hur gör ni? köper ni fysisk eller PSN? Tänkte specifikt på Metal Gear Solid V: Ground Zeroes då det kostar 150 på psn och 240 på prisjakt

Mvh Kristoffer

Jag köper mest på psn, framför allt om det är billigare. Skönt att kunna byta spel utan att byta skiva. + man kommer alltid åt spelen på sin användare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går det att installera spelen på HD som på 360 och slippa ha skivan snurrandes hela tiden?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Går det att installera spelen på HD som på 360 och slippa ha skivan snurrandes hela tiden?

Måste ha skivan i för att starta ett spel som är köpt på skiva.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Måste ha skivan i för att starta ett spel som är köpt på skiva.

Ja, som på 360 då

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Motivera gärna varför? jag vet inte exakt hur psn fungerar och behöver lite idéer hur jag ska göra.

Suveränt att slippa hålla på med skivor in och ut, långsamma laddningstider, skivor som går sönder osv..
Allt finns i min konsol, snabbt tillgängligt.

Permalänk
Relik 📜

Jag köper det mesta på skiva, helt enkelt för att jag kan låna ut till vänner samt sälja av spel efter hand. Vissa titlar, The Last of Us Remastered senast, installeras helt till disk även om man har fysisk kopia. Skivan måste sitta i vid uppstart, men efter det spinner den ner och används inte mer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

köper INGENTING mer än PC spel som digitalt, kom ihåg att du oftast får tillbaka en del pengar när du säljer ditt fysiska spel begagnat

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Datavetare

Köper i princip allt på PSN av två skäl, slipper hålla redan på skivan samt när man stoppat i SSHD/SSD i PS3/PS4 så vill man att allt ligger på disken, att det går att installera allt på disken från skiva är (eller i alla fall har varit) undantag. Samma sak på PC faktiskt, köper allt på Steam men där beror det en hel del på att jag inte har en DVD/BluRay spelare till min dator...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yoshman:

Köper i princip allt på PSN av två skäl, slipper hålla redan på skivan samt när man stoppat i SSHD/SSD i PS3/PS4 så vill man att allt ligger på disken, att det går att installera allt på disken från skiva är (eller i alla fall har varit) undantag. Samma sak på PC faktiskt, köper allt på Steam men där beror det en hel del på att jag inte har en DVD/BluRay spelare till min dator...

Sätta i skivan köper jag, men tycker faktiskt att mycket installeras på disk idag. Kanske inte hela spelet som med Last of Us, men i alla fall tillräckligt för att skivan sällan eller aldrig ska behöva spinna upp till störande nivåer. Varken med Watch Dogs eller Tomb Raider är det något som stört mig i alla fall, speciellt inte jämfört med PS3 där läsaren jobbade konstant..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emilakered:

Sätta i skivan köper jag, men tycker faktiskt att mycket installeras på disk idag. Kanske inte hela spelet som med Last of Us, men i alla fall tillräckligt för att skivan sällan eller aldrig ska behöva spinna upp till störande nivåer. Varken med Watch Dogs eller Tomb Raider är det något som stört mig i alla fall, speciellt inte jämfört med PS3 där läsaren jobbade konstant..

Kanske får omvärdera detta beslut för PS4 då, var efter jag stoppade i SSHD i PS3 som jag helt gick över till PSN då det var väldigt stor skillnad.

En annan fördel med att ha allt på disk är att det är lite mer bekvämt att välja spel och sedan köra, mot att leta på spelet och stoppa i det i konsolen. Visst ett, i-landsproblem, men har man få andra problem så for man fokusera på det lilla

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yoshman:

Kanske får omvärdera detta beslut för PS4 då, var efter jag stoppade i SSHD i PS3 som jag helt gick över till PSN då det var väldigt stor skillnad.

En annan fördel med att ha allt på disk är att det är lite mer bekvämt att välja spel och sedan köra, mot att leta på spelet och stoppa i det i konsolen. Visst ett, i-landsproblem, men har man få andra problem så for man fokusera på det lilla

Det sista håller jag absolut med om! I-landsproblemet att behöva resa sig och byta skiva är äkta, det kan jag utan tvekan erkänna. För min del uppvägs det dock av att jag kan sälja och låna ut spel till andra, jag har oftast litet eller inget intresse av att köra om samma titlar flera gånger.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skiva utan tvekan för min del.
Att kunna sälja spelen när man är "klar" med dom gör rätt mycket.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag skulle haft det tryggat på Sony´s psn servrar. Jag litar inte på något som är runt, av plast, och roterar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Fysiska kopior i den mån det går.
Finns fortfarande lite plats i Billy

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Finns fortfarande lite plats i Billy

Önskar jag kunde säga det själv... Men mina två Billy bokhyllor är tyvärr fyllda med till mestadels bara spel....

Idag burkar jag fortfarande köpa de flesta spel Fysiskt, men ibland på reor kan jag passa på och skaffa lite Digitalt, samt blir en hel del med PS+ o.s.v. också.

När det gäller Playstation Vita så skaffar jag allt som går fysiskt, en hel del import på grund av det, tyvärr släpps alldeles för mycket bara Digitalt i EU.

Det jobbigaste är alla Collectors Editions som tar enorm plats borde sluta köpa dom men aja.... Måste hitta plats för Tales of Xillia 2 på fredag.....

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Den här tråden har lärt mig att det tydligen går att installera Ps3-spel till hårddisken som på Xbox360?

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Den här tråden har lärt mig att det tydligen går att installera Ps3-spel till hårddisken som på Xbox360?

Om du köper dom på PSN ja. Vissa spel stödjer installation av viss spel data. Men annars går det inte att installera ett spel från en Skiva till HD.

När det gäller PS4 spel så är det moot då alla spel installeras på HD, så man vinner ingen prestanda av att köpa spel på PSN.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En annan fördel med att ha allt på disk är att det är lite mer bekvämt att välja spel och sedan köra, mot att leta på spelet och stoppa i det i konsolen. Visst ett, i-landsproblem, men har man få andra problem så for man fokusera på det lilla

Den gamla devisen "satt gubbe sitter" är applicerbar här. Jag köper allt digitalt till xboxen. Orka byta skiva liksom, tänk om jag råkar skvimpa ut ölen?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Köper bara på skiva, har så dålig uppkoppling att det skulle ta år om jag skulle behöva tanka ner spelet när jag vill lira det och jag har tänkt införskaffa en hel del spel när de väl släpps.
Dessutom så tycker jag det ser lite roligare ut att ha ett fodral i hyllan!

Förstår varför en del tycker det är lättare med PSN dock eftersom du slipper hela tabba bort/förstöra skivor delen, men jag vill hellre ha en disk!

Permalänk
Medlem

Skiva visst. Du slipper oroa dig för att de helt plötsligt ska plocka bort ditt favvo spel ur deras digitala bibliotek. Digitalt är dock smidigt och miljövänligt. Sitta hemma o handla, nackdelen stora mängder data som ska tankas hem.
Värt o nämna med är att digitalt inköpta spel ej funkar under PSN underhåll vilket förövrigt suger, förstår inte alls hur Sony har tänkt här. Särskilt inte med deras rätt långa och frekventa stopp av online tjänsten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Skiva visst. Du slipper oroa dig för att de helt plötsligt ska plocka bort ditt favvo spel ur deras digitala bibliotek. Digitalt är dock smidigt och miljövänligt. Sitta hemma o handla, nackdelen stora mängder data som ska tankas hem.
Värt o nämna med är att digitalt inköpta spel ej funkar under PSN underhåll vilket förövrigt suger, förstår inte alls hur Sony har tänkt här. Särskilt inte med deras rätt långa och frekventa stopp av online tjänsten

Skickades från m.sweclockers.com

Digitalt köpta spel funkar prima under hunderhåll, bara du som missat att sätta din Konto till Primary på PS4'an.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Digitalt köpta spel funkar prima under hunderhåll, bara du som missat att sätta din Konto till Primary på PS4'an.

Tackar ska testa detta. Tyckte det var skumt, då jag är säker på att det har funkat innan. Kan beror på att detta är en ny PS4 då åskan tog den gamla

Permalänk

På PC mest digitalt och på konsolerna mest fysiskt tyvärr men så blir det när det inte är så mycket bra erbjudanden till konsolerna annars hade jag köpt digitalt där med. Satsa på Playstation Plus annars om du nu inte redan har det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Sätta i skivan köper jag, men tycker faktiskt att mycket installeras på disk idag. Kanske inte hela spelet som med Last of Us, men i alla fall tillräckligt för att skivan sällan eller aldrig ska behöva spinna upp till störande nivåer. Varken med Watch Dogs eller Tomb Raider är det något som stört mig i alla fall, speciellt inte jämfört med PS3 där läsaren jobbade konstant..

Det är heller inte direkt kul om det är så att man vill spela och kanske inte kan ladda ner spelet pga att internet ligger nere? Har hänt mig ett antal gånger på ps3n.. Hade över 100 spel på hddn..

+1 Skiva

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Trots 100MBit så är PSN som knäck här... så det får bli fysiska exemplar.

100 Mbit hos vilken operatör? Och kör du trådbundet eller trådlös till din PS4:a? Och hur ser dina mätvärden ut annars från en dtor på t.ex. http://www.tptest.se, testat att mäta via Sonys inbyggda testverktyg vilken hastighet den visar? (även om den inte stämmer precis så ger den ändå en fingervisning om ungefär vart du ligger)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||