Digital speldistribution utgör 92 procent av PC-spelsmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Steam skattefuskar, hur kan de vägra ge ut försäljningsiffror?

Inte så konstigt igentligen att PC säljer mest digitalt då det i de fysiska versionerna bara är licensnycklen man betalar för som man måste regga på Steam/Uplay/Origin...

Sen verkar det mesta som säljs på PC vara sånt där indie-trams på steam för 50spänn eller så...skulle inte funka att ha sånt på skivor i fysiska butiker.

Är du säker på att de skattefuskar? Jag vill minnas att de däremot har sin bas i Luxemburg pga lägre moms där än i andra EU-länder och fick lite kritik för det. Men jag tog mig inte tiden att undersöka om mitt minne stämmer så jag kan ha fel. Men det var väl en nyhet på Sweclockers för ett tag sedan om att EU ska ändra så att momsen läggs på i det land där den digitala försäljningen sker snarare än i det land där företaget huserar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Steam skattefuskar, hur kan de vägra ge ut försäljningsiffror?

Inte så konstigt igentligen att PC säljer mest digitalt då det i de fysiska versionerna bara är licensnycklen man betalar för som man måste regga på Steam/Uplay/Origin...

Sen verkar det mesta som säljs på PC vara sånt där indie-trams på steam för 50spänn eller så...skulle inte funka att ha sånt på skivor i fysiska butiker.

Är det ens någon betydande handlare som öppet går ut med specifika försäljningsdata?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

Jag ogillar steam origin uplay och alla jävla äckliga program som ska vara med i spel och ligger och äcklar på datorn men samtidigt är det jävligt smidigt så använder alla dom men måste säga att jag föredrar att köpa på skiva och är ju snyggt med alla assasins creed på hyllan tex

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Går ju knappt att få tag på några nya spel på skiva som inte kräver onlineverefikation. Då kan man ju lika väl skippa skivan.
Kan jag så köper jag drm-fritt på skiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är ju något speciellt med att få sin fysiska kopia av ett efterlängtat spel i handen, komma hem, slänga på lite kaffe, stoppa in skivan och installera samtidigt som regnet smattrar på fönsterrutan.

Sedan skickar ju vissa med lite annat smått och gott t.ex. instruktionsböcker, kartor, stickers, artwork m.m med den fysiska versionen.

Men visst är det smidigt med digitala versioner! Köper en del när det är steam rea, mestadels spel man länge velat testa men kanske inte haft lust att betala fullpris för. Det är ju också väldigt bra med hänsyn till miljön.

Titlar med en särskild plats i hjärtat(Witcher 3, SC2:LotV) går jag gärna ner och köper i butik/hämtar ut, det gör mig ingenting

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag ogillar steam origin uplay och alla jävla äckliga program som ska vara med i spel och ligger och äcklar på datorn men samtidigt är det jävligt smidigt så använder alla dom men måste säga att jag föredrar att köpa på skiva och är ju snyggt med alla assasins creed på hyllan tex

Det förklarar varför personer köper en fysisk skiva, själv tycker jag tvärtom. De tar bra plats och dammar.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Samlingsutgåvor = Fysiskt (så klart)
Vanliga utgåvor = Digitalt

Det är sällan jag köper samlingsutgåvor så det blir mestadels digitalt, och då oftast genom Steam. Digitalt går så mycket snabbare och det är dessutom miljövänligare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det finns oftast ingen mening att köpa ett fysiskt spel när man ändå måste ha konto på t.ex Steam. Undantaget är väl om det någon enstaka gång medföljer en tryckt manual om man gillar sånt.

Om Steam/Origin etc bestämmer sig för att inte längre stödja spelet blir det förstås lika värdelöst även om du har skivan.
Så länge inte branschen löst frågan om andrahandsmarknaden på ett smidigare sätt än att ha ett konto för varje spel så har man ingen glädje av den fysiska kopian där heller. Vem är intresserad av en skiva och ett fodral till exempelvis Civilization V utan att kunna installera det?

Det förhållandet att allt fler inte ens har en optisk enhet skyndar bara på utvecklingen ännu mer.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

låter räknemaskinerna smattra

Jag hör att du tillhör Facit-generationen, Andreas. Odhner-snurror ftw!

Hursomhelst, jag är inte förvånad. Gick över till digital nerladdning för många år sedan med Steam och det har bara ökat köpbenägenheten med sajter som Greenmangaming, Gamersgate och Good Old Gaming. Köpte nog mitt sista fysiska spel runt 2007, kanske ännu tidigare. Kul med Grim Fandango och annat i box, men i takt med att utgåvorna blev DVD-lika med ointressanta och trista fodral så kändes det ännu lättare att byta till Steam. Titta t ex på orignalutgåvan av Zork Nemesis eller The Last Express i storbox (ibland enbart USA-marknaden), de är typexempel på när man föredrar och uppskattar annat än den digitala nerladdningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Härliga siffror! Har själv gått över till att nästan köpa alla PC spel digitalt. Däremot på konsolerna är det fortfarande mycket skivor mest för att de inte har så bra erbjudanden som Steam och alla andra speltjänster till PC.

Det är bra för miljön också att köpa digitalt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Var länge sedan man köpte något på skiva, tror det var D3 collectors edition för man fick med massa kul fysiska prylar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Ozzed:

Det handlar i grunden om att jag ogillar att andra har kontrollen över mina egna prylar som jag har köpt. Och jag litar inte på folk. Om säkerhet, anonymitet, kvalitet och tillgänlighet skulle kunna garanteras hade jag gärna kört molnet, men nu kan de inte garantera något av det så då får det vara.

Jag fattar varför du ogillar molnet, jag ogillar molnet av samma anledningar, just för att du äger inget. Du har gått med på ett avtal där du kan få saker billigare och till bättre vilkor än vid fysiska skivor. Men sen finns där nackdelarna i att du äger ingenting, företagen äger dig och din samling på spel, du bara "lånar" dem.

Såklart är det ingen bra lösning för jag litar inte på Steam och Origin egentligen då dem har möjlighet att ta bort allt jag har köpt via dem utan anledning. Jag har ju gått med på ett avtal och lånar egentligen bara spelen. Men sen finns det inga egentliga alternativ, visst man kan gå helt native och skaffa foliehatt och bara köra på fysiska skivor, även om internet har funnits i flera år.

Det finns bra anledningar, just för att du äger faktiskt programmet du har på skivan, du kan sälja skivan som du äger.

Det finns också molnlösningar jag gillar, som Spotify där du betalar för att få lyssna på hur mycket musik du vill. Det är en bra lösning, det fysiska du får tillbaka är egentligen bara spellistor och skulle jag ha köpt musiken som jag lyssnar på för 9 kronor per låt så skulle jag aldrig ha hört så mycket musik som jag har nu. Jag skulle aldrig ha upptäckt mycket av den musiken jag lyssnar på idag. Så Spotify och andra tjänster där man streamar media är bra, just för att man inte måste äga musik och videor.

Jag har inte använt en CD/DVD sedan 2010 och äger inte ens en CD/DVD-läsare idag. Jag gillar inte tekniken då den är så utdaterad att det är faktiskt rent skrattretande att det fortfarande säljs skivor. Internet finns, internet finns överallt. Så varför hålla sig fast vid gammal teknik och använda skivor?

Men om man ska återgå till Steam så finns det helt klart fördelar, man kan enkelt hitta nya spel, det finns en väldigt bra community och det är lätt att spela med kompisar. Så jag använder Steam just för att det inte finns en bättre lösning.

En bättre lösning vore om man kunde "äga" spelen i en virtuell plånbok och kunna sälja vidare spel man inte ville ha. Visst det är inget steam skulle tjäna på så det är inget dem kommer göra, men det vore tryggare om jag ägde ett spel jag har köpt och kunde ta en backup på det. Tyvärr så skulle man få problemet med cd-nycklar igen men det hade gått att lösa med en databas sparad i "molnet".

Men tyvärr kommer detta aldrig hända då Steam och Origin skulle förlora pengar på det, men man kan ju alltid önska att man kunde få det bästa av två världar...

Permalänk
Medlem

Visst det finns en risk att den tjänst man använder på molnet försvinner, men det finns dock också klara fördelar med att gå från fysiskt media. Skivor åldras, mina äldsta brända skivor går knappt att läsa längre och sen finns alltid risken för att ens ägodelar går förlorade på andra sätt som exempelvis i storbranden nu i sommar.

Den allra största fördelen är dock att överhuvudtaget slippa hantera fysiskt media (undantaget LP-skivor för där är hanteringen en bit av upplevelsen).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Beror väl på hur man menar.. Om du menar spel som inte kräver ens ett konto blir det nog svårt, men nu senast kunde jag ju t. ex köpa Civ V complete edition på fysisk skiva. Men man måste nog ha ett steamkonto har jag för mig.

Problemet där är ju att allt du i princip får är en halvfärdig bit kod och en produktnyckel iaf. Du kan ändå inte göra ett piss med spelet på den skivan utan att Steam är igång. Spel i "fysiskt" format är en illusion idag.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Trodde ändå aldrig att 8 procent fortfarande köper fysiska kopior. Senaste pc-spelet jag köpte i fysisk form var age of empires när det kom ut på 90-talet

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Steam är fantastiskt, men jag köper 90% av alla spel i fysisk form, för det är nästan alltid billigare..
Sen skriver jag in steamkoden och tankar hem spelet
Tanken på att bli av med sitt konto det på ena eller andra sättet är dock väldigt oroande?
Finns det försiktighetsåtgärder man kan ta? Förutom att skriva ner sina uppgifter då såklart ?

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lenlye:

Steam är fantastiskt, men jag köper 90% av alla spel i fysisk form, för det är nästan alltid billigare..

Billigare än på Steam, ja...men inte billigare än att köpa en digital kopia nån annanstans.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlvarBerglind:

Så jag använder Steam just för att det inte finns en bättre lösning.

Vad skulle du annars använda? De flesta spelen nuförtiden använder sig ju av Steam...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av hoski:

Vad skulle du annars använda? De flesta spelen nuförtiden använder sig ju av Steam...

Skrivet av AlvarBerglind:

En bättre lösning vore om man kunde "äga" spelen i en virtuell plånbok och kunna sälja vidare spel man inte ville ha. Visst det är inget steam skulle tjäna på så det är inget dem kommer göra, men det vore tryggare om jag ägde ett spel jag har köpt och kunde ta en backup på det. Tyvärr så skulle man få problemet med cd-nycklar igen men det hade gått att lösa med en databas sparad i "molnet".

Men tyvärr kommer detta aldrig hända då Steam och Origin skulle förlora pengar på det, men man kan ju alltid önska att man kunde få det bästa av två världar...

Brukar vara en fördel att läsa hela inlägget innan man svarar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Trodde ändå aldrig att 8 procent fortfarande köper fysiska kopior. Senaste pc-spelet jag köpte i fysisk form var age of empires när det kom ut på 90-talet

Jag köper nästan alltid fysiska skivor. De är ofta billigare än digitala nedladdningar, vilket är rätt konstigt.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Blir nog inga fler spel på skiva för min del om inte spelet är direkt kopplat till Steam/Origin/Uplay och går att ladda ner. Kan ju ändå vara trevligt med ett spel på skiva om man t.ex. får med en fin manual som man verkligern behöver. Dirt 3 har jag på skiva men kan inte spela det längre eftersom skivan inte kan läsas längre trots att den inte har några synliga fysiska skador.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Undra hur det ser ut på konsol och hur det sett ut på PC om inte folk piratkopierat?

Helt övertygad om att piratkopieringen gjort att vi accepterat digitala kopior och sen har tjänster som steam och linkande gjort att vi blivit för bekväma för att piratkopiera.

Jag personligen köper aldrig fysiska spel på PC men alltid på konsolerna.

Permalänk
Medlem

Inte köpt fysisk media på snart 10 år, lika föråldrat som häst och kärra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SexMachine:

Undra hur det ser ut på konsol och hur det sett ut på PC om inte folk piratkopierat?

Helt övertygad om att piratkopieringen gjort att vi accepterat digitala kopior och sen har tjänster som steam och linkande gjort att vi blivit för bekväma för att piratkopiera.

Jag personligen köper aldrig fysiska spel på PC men alltid på konsolerna.

När det gäller konsoler så är det Microsoft och Sony själva som inte varit så aktiva på den digitala fronten. Det kommer sakta men säkert men samtidigt så har de ett annat behov av distributionskanalerna då det är spelen de tjänar pengar på och de behöver fortfarande fysiska butiker för att sälja sin hårdvara. Men även konsolerna går sakta men säkert över till digital distribution. De tjänar ju betydligt mer på det då färre mellanhänder betyder mer pengar till Sony och Microsoft. De slipper också bry sig om begagnade spel.

En annan viktig sak för digital distribution är indiescenen som bara distribuerar den vägen. Gäller både PC och konsoler. Om man köpt lite små billiga spel digitalt och det fungerade bra så ser man fördelarna med att slippa ha en till skiva i hyllan och kanske köper nästa storspel digitalt också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SexMachine:

Undra hur det ser ut på konsol och hur det sett ut på PC om inte folk piratkopierat?

Helt övertygad om att piratkopieringen gjort att vi accepterat digitala kopior och sen har tjänster som steam och linkande gjort att vi blivit för bekväma för att piratkopiera.

Jag personligen köper aldrig fysiska spel på PC men alltid på konsolerna.

Piratkopieringen har föga med saken att göra.

Det ger störer vinst till utgivarna att distribuera spel digitalt, så enkelt är det.
En bidragande faktor är också att tidigare har infrastrukturen (läs: folks uppkopplingar runt om i världen) inte varit tillräckligt snabba för att det ska vara praktiskt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

En sak som jag dock hatar är när den digitala versionen är överprisad. Se bara på battle.net, origin, steam eller xbox.

Jag anser att den digitala versionen skall ha samma pris eller lägre som den fysiska motsvarigheten. Detta gäller även också över tid då priserna sänks eller går på rea. Microsoft är katastrofala med detta på xbox one. då exempelvis digitala versionen av Ryse ligger på $49.99 medans den fysiska går att hitta på $34.99 - $39.99. Massa fler exempel går att hitta men jag blir bara deprimerad av det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

En sak som jag dock hatar är när den digitala versionen är överprisad. Se bara på battle.net, origin, steam eller xbox.

Spelar ju egentligen ingen roll, när det finns andra ställen att handla på. Men visst är det störande att de ska lägga sig högre än vad spelen kostar överallt annars.

Skrivet av Tino:

Jag anser att den digitala versionen skall ha samma pris eller lägre som den fysiska motsvarigheten.

Det har den ju också i "vanliga" butiker på nätet.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Samlingsutgåvor = Fysiskt (så klart)
Vanliga utgåvor = Digitalt

Det är sällan jag köper samlingsutgåvor så det blir mestadels digitalt, och då oftast genom Steam. Digitalt går så mycket snabbare och det är dessutom miljövänligare.

Samlingsutgåvor = slöseri med pengar...

Har aldrig förstått mig på folk som samlar på skräp.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Är man en sån person som är intresserad av att plocka fram en skiva från ett 15-20 år gammalt spel och köra i en gammal dator man har hemma kan jag se hur man inte litar på molnet. Vem vet vad som händer om 20 år... De allra flesta spelföretagen är mycket yngre än så och kanske inte alls finns i den framtiden? Vi kanske gått ifrån internet som det ser ut idag och det inte ens går att ansluta dagens datorer till morgondagens internet.

Alternativt fungerar det utmärkt och då kan man ju känna sig dum som köpte spelet med en snygg låda att ställa på hyllan för 50 kronor extra :(.

Tror inte riktigt att saker kommer försvinna, det är ju internet som vi snackar om, där försvinner inget hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Spelar ju egentligen ingen roll, när det finns andra ställen att handla på. Men visst är det störande att de ska lägga sig högre än vad spelen kostar överallt annars.

Det har den ju också i "vanliga" butiker på nätet.

Jag anser inte att jag skall behöva leta efter andra alternativ om marknadspriset för spelet har ändrat sig, då skall även de uppdatera sina priser. Det är inte alltid som de är billigare på andra ställen om du letar efter officiella återförsäljare, ex CS:GO. Sen är det inte alltid det finns alternativ, ex xbox one.

Mina förväntningar är lågt ifrån orimliga och jag anser att jag inte skall behöva leta efter alternativ det är snarare dom som behöver anpassa sig.