Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd: Ljudkort för inspelning.

Permalänk

Köpråd: Ljudkort för inspelning.

Tjena!
Funderar på att köpa ett ljudkort för inspelning då jag just nu bara kör med mitt moderkortet och Realtek.
Har sökt runt lite på forumet efter tips men hittar bara trådar från flera år tillbaka.
Det jag skulle behöva ha hjälp med är tips på prisvärda ljudkort.
Ska man gå efter ett extern eller internt?
Det jag kommer att göra är att spela in med en mikrofon men även instrument som t.ex. gitarr.
Jag är har inte direkt några proffs grejer så jag letar inte efter ett overkill ljudkort. Men vill helst har ett som inte tillför brus och shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuttiosju:

Tjena!
Funderar på att köpa ett ljudkort för inspelning då jag just nu bara kör med mitt moderkortet och Realtek.
Har sökt runt lite på forumet efter tips men hittar bara trådar från flera år tillbaka.
Det jag skulle behöva ha hjälp med är tips på prisvärda ljudkort.
Ska man gå efter ett extern eller internt?
Det jag kommer att göra är att spela in med en mikrofon men även instrument som t.ex. gitarr.
Jag är har inte direkt några proffs grejer så jag letar inte efter ett overkill ljudkort. Men vill helst har ett som inte tillför brus och shit.

Ordermusic.se - studio - ljudkort
Focusrite har en del för runt 2500-3000kr
Finns mer på samma sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spana in

PreSonus AudioBox iTwo USB 2.0

Permalänk
Medlem

Brorsan körde med någon USB historia man hade vid sidan av datorn med fantom-matning för mic etc, hade väldigt bra ljud faktiskt.
Man fick väl med ett inspelningsprogram också.

Inte sjukt dyrt heller.

Funderar på vad det hette bara..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Tack! Ska kolla upp det som skrivits!

Permalänk
Medlem

Jag letar efter ett litet externt ljudkort med midi, då jag vill använda det tillsammans med en laptop. Spelar bara in ett instrument i taget men från både line, xlr och midi, så ett line+xlr-jack och midi räcker gott. iRig pro hade varit perfekt om det funkat till pc.

Till TS: Hur många kanaler behöver du? Vilken typ av input behöver du? Stereo/mono?

Jag har ingen koll på vilka märken som är bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Asus Xonar Essence STX rocker tycker jag .. inbyggt, om man kan leva med det. Betyget på prisjakt talar för sig själv.

Visa signatur

www.inkomstkoll.se - Kolla någons inkomst anonymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakyPeate:

Asus Xonar Essence STX rocker tycker jag .. inbyggt, om man kan leva med det. Betyget på prisjakt talar för sig själv.

Du kanske borde läsa vad ts eftersöker. Du rekommenderar ett ljudkort som inte ens är gjort för inspelning eller har ordentlig phantom matning för proffs mic eller ingång för gitarr.

Skickades från m.sweclockers.com