Permalänk
Medlem

Arch Linux. Har lärt mig väldigt mycket om Linux tack vare det. Inga program jag inte vill behöver och bra kontroll över systemet. Pacman är riktigt bra och wikin är oerhört hjälpsam.

På servern rullar Debian stable, funderar dock på att köra sid istället så den får mer aktuella program. Tidigare körde jag Ubuntu vilket också var första gången jag på riktigt kom i kontakt med Linux.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chigurh:

Jag har fått för mig att Ubuntu är en av flera distributioner som de "stora företagen" (Valve, Google, Spotify etc) prioriterar när de utvecklar mjukvara för Linux.
Det ger mig känslan att Ubuntu (Xubunu, Lubuntu och Ubuntu Gnome) är distributionen som har störst chans att få ny mjukvara från dessa företag. Har för mig att när Valve kom med Steam till Linux så prioriterade de Ubuntu.

Nu finns det säkert Steam, Spotify, Skype m.m på fler distron men Ubuntu är sällan den som glömms bort. Ubuntu är oftast först med att få ny mjukvara officelt från dessa företag.

En anledning är självklart för att det är (tror jag) den populäraste distron.
Enligt mig är det en väldigt stor fördel. Även om jag inte utnyttjar Steam eller Spotify på min Ubuntu installation så är det skönt att veta att de finns där och att de med största sannolikhet har bra support (väldigt stor community) ifall något skulle krångla.

Antar att jag gillar Ubuntu är för att det är en av de populäraste distributionerna. Men jag står heller inte ut med Unity, därför är Ubuntu Gnome min favorit.

Skickades från m.sweclockers.com

Linux Mint bygger ju på Ubuntu så det ska väl inte vara några problem att köra programmen på Mint också då?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Linux Mint bygger ju på Ubuntu så det ska väl inte vara några problem att köra programmen på Mint också då?

Nej det borde det inte. Men jag bara gissar, har inte testat Mint. Om du gör det så får du gärna berätta hur det gick.

Permalänk
Medlem

Kört Slackware i över 10 år på servern men går över till Debian, har inte tid och ork att pilla så mycket med Slackware. Däremot så rullar Slackware grymt stabilt när man kompilerat om allt som man vill ha det.
Paketen i Debian är ju oftast mer kompletta, det är enklare att lägga till php5-gd osv. Kör naturligtvis utan GUI eftersom det är servrar.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Arch Linux.

Är mer eller mindre nybörjare på Linux och det var först när jag provade Arch Linux som jag börjat fatta grejen med Linux.

Visa signatur

---

Permalänk
Entusiast
Skrivet av edman:

Arch Linux.

Är mer eller mindre nybörjare på Linux och det var först när jag provade Arch Linux som jag börjat fatta grejen med Linux.

Vill du elaborera lite?
Vore kul och höra om ni har "fattat samma grej" som oss andra som "fattat grejen".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Foresight Linux

Det är inte på grund av att jag är utvecklare för Foresight eller sitter med i rådet. Det har kommit med på köpet efter ett par års användande.
Jag kör med Foresight pga conary och hur den hanterar paketen i systemet. + att man kan göra paket av nästan allting och använda conary för installation/avinstallation eller uppdatering av programmen som jag själv äger och inte vill dela med mig.

Jag älskar möjligheten att få veta tex vilket paket kommer filen /usr/bin/johoomla ifrån. Älskar möjligheten att ta bort enstaka filer och aldrig mer få tillbaka dem via uppdateringar/uppgraderingar.

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Medlem

Jag har testat Ubuntu, Debian och Arch på min skrivbordsdator men tycker fortfarande att Slackware är det enklaste att administrera.

Det är oundvikligt att en del av de program man vill ha inte finns i något repository. I Slackware är det alltid enkelt att kompilera själv, för att vettiga versioner av gcc och annat installeras som default. Min erfarenhet av andra distributioner är att det ofta blir problem med gamla versioner av gcc, och andra viktiga program. Dessutom splittar man ofta upp ett program i flera paket, vilket blir rörigt, och försvårar när man ska hitta en dependency för ett program som inte finns i repositoriet.

Slackware har ett väldigt enkelt pakethanteringssystem (men utan dependency resolution). Det gör att om jag vill installera något program som inte finns färdigt för Slackware, så kan jag kompilera det, installera till en temporär folder, och sen köra makepkg i den foldern. Så enkelt är det att skapa ett paket för slackware. Det har fördelarna att hela programmet kan avinstalleras med ett kommando, och att jag för varje fil i filsystemet vet vilket paket som installerade den filen. I andra linuxdistar har jag tvingats gå utanför pakethanteringsystemet om jag vill installera något som inte redan finns där.

Jämfört med Arch så tycker jag att Slackware är mer stabilt, och mer minimalistiskt.

Däremot saknar jag systemd, och det verkar inte som att det kommer att komma till Slackware på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Arch Linux.

Är mer eller mindre nybörjare på Linux och det var först när jag provade Arch Linux som jag börjat fatta grejen med Linux.

Jag provade Arch linux för ett par veckor sedan och gillade hur det fungerade, man lär sig förstå Linux på ett annat sätt än när man kör Ubuntu som till stor del sköter sig självt... men sen körde jag fast och fick inte multi-seat (i3wm + xbmc) att fungera hur jag än försökte så låste det sig bara när jag aktiverade andra seaten med xbmc på tv'n, detta fast jag provade både samma inställningar som fungerar i ubuntu och många andra . Så det slutade med gick tillbaka till ubuntu-minmal+i3wm men jag skall nog ge Arch ny skans någon gång...

Permalänk
Medlem

Desktop: Ubuntu w/ Cinnamon - nej, inte Mint.
Håller på att prova mig runt för att hitta "min" distro. Kör Arch och Manjaro i VM atm och vill helst köra arch men vill samtidigt komma undan smidigt.

Server/Router: Debian Stable

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vill du elaborera lite?
Vore kul och höra om ni har "fattat samma grej" som oss andra som "fattat grejen".

Jag är också lite nyfiken på vad grejen är... Själv trodde jag grejen med Linux var relaterat till något som kallas 'frihet' men jag kan vara ute och cykla...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dewpo:

Jag är också lite nyfiken på vad grejen är... Själv trodde jag grejen med Linux var relaterat till något som kallas 'frihet' men jag kan vara ute och cykla...

För mig är det friheten och KISS-principen (KISS: Keep It Simple, Stupid)
...fast många distributioner har lämnat KISS och kör sitt egna överkomplicerade race istället. *host* ... Canonical ... *harkel*

...och framförallt UNIX-filosofin: Verktyg, kommandon och funktioner skall bara utföra en sak, och utföra det väl. Kombinationen av bra verktyg som gör sin sak extremt väl, gör att helheten fungerar extremt väl.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Citat:

"Grejjen med linux"

imo: http://vladdolezal.com/blog/2008/the-real-reason-we-use-linux...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Som så många andra sagt, Arch Linux. Underbar dist där man kan kontrollera det mesta utan att behöva bära bördan av att själv behöva kompilera alla paket (a.k.a. Gentoo), för att inte tala om deras fantastiska wiki med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Vill du elaborera lite?
Vore kul och höra om ni har "fattat samma grej" som oss andra som "fattat grejen".

Jag kan inte svara för Edman, men jag har samma koncisa inställning låter det som. Så jag hoppar in och svarar för min egen del.

För ~10år sen testade jag en *BSD variant samt Slackware. Jag spenderade många nätter för att bara lyckas installera (Läs. Jag hade noll *nix erfarenhet). När det väl "fungerade" så hade jag ingen aning om vad jag skulle göra. Det lades på hyllan.

Men sen har man haft live-cd skivor med olika *nix distar genom åren för olika ändamål och bortsett från några äldre burkar med Debian & Ubuntu/Xubuntu på så har jag aldrig kört Linux som main OS.

Men för ~1,5 år sen ungefär så hände det, Debian var inte alls utmanande för fem öre och *buntu var bloatat och såg mer ut som Windows/Mac miljöer vilket jag ville ifrån. Jag läste om Arch, blev kär i deras logga.. Och wips!

Nu sitter jag här med Arch på ALLT för tillfället! Jag är ingen arch-expert alls. Men allt eftersom har bara fallit logiskt när man suttit med Archen, vilka config filer och vart dem är placerade, Pacman är fantastiskt, AUR är nästintill fantastiskt och sist men inte minst, ArchWikin är perfektion! När en manual i terminalen inte hjälper dig så gör Wikin ALLTID det.

Det ENDA faktiska "problemet" jag har i Arch jag ännu inte lyckats lösa är att få Diablo III att rulla, utöver det så bara funkar allt. Och även när det inte funkar så är det roligt. Även om jag inte alltid förstår allt jag gör riktigt när det uppstår problem, så får min hjärna arbeta kreativt.

Arch + openbox eller i3wm. Fantastiskt. Drar inga onödiga krafter från hårdvaran och i kombination med en SSD så bootar det fruktansvärt fort. Livet känns komplett helt enkelt.

De gångerna jag SSH'ar till en Debian maskin så blir jag rastlös och kan inte sitta still, livet känns konstigt, annorlunda, som att man är på fel plats i livet och man bara längtar tills man kan skriva exit.

Inget illa mot Debian, det är stabilt och bra. Men let's face it, det är inte Arch.

Permalänk
Medlem

Beror väl på ändamål ...ska det köras som server blir det debian stable ,,,kör gärna mint på soffsurf/htpc'n
Desktop hör inte linux hemma på alls ....tyvär, så där rullar windows (med ssh terminal till servern givetvis).

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

Min desktop kör Mint. Enkelt, snyggt, snabbt och funktionellt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon180898:

Jag kan inte svara för Edman, men jag har samma koncisa inställning låter det som. Så jag hoppar in och svarar för min egen del.

För ~10år sen testade jag en *BSD variant samt Slackware. Jag spenderade många nätter för att bara lyckas installera (Läs. Jag hade noll *nix erfarenhet). När det väl "fungerade" så hade jag ingen aning om vad jag skulle göra. Det lades på hyllan.

Men sen har man haft live-cd skivor med olika *nix distar genom åren för olika ändamål och bortsett från några äldre burkar med Debian & Ubuntu/Xubuntu på så har jag aldrig kört Linux som main OS.

Men för ~1,5 år sen ungefär så hände det, Debian var inte alls utmanande för fem öre och *buntu var bloatat och såg mer ut som Windows/Mac miljöer vilket jag ville ifrån. Jag läste om Arch, blev kär i deras logga.. Och wips!

Nu sitter jag här med Arch på ALLT för tillfället! Jag är ingen arch-expert alls. Men allt eftersom har bara fallit logiskt när man suttit med Archen, vilka config filer och vart dem är placerade, Pacman är fantastiskt, AUR är nästintill fantastiskt och sist men inte minst, ArchWikin är perfektion! När en manual i terminalen inte hjälper dig så gör Wikin ALLTID det.

Det ENDA faktiska "problemet" jag har i Arch jag ännu inte lyckats lösa är att få Diablo III att rulla, utöver det så bara funkar allt. Och även när det inte funkar så är det roligt. Även om jag inte alltid förstår allt jag gör riktigt när det uppstår problem, så får min hjärna arbeta kreativt.

Arch + openbox eller i3wm. Fantastiskt. Drar inga onödiga krafter från hårdvaran och i kombination med en SSD så bootar det fruktansvärt fort. Livet känns komplett helt enkelt.

De gångerna jag SSH'ar till en Debian maskin så blir jag rastlös och kan inte sitta still, livet känns konstigt, annorlunda, som att man är på fel plats i livet och man bara längtar tills man kan skriva exit.

Inget illa mot Debian, det är stabilt och bra. Men let's face it, det är inte Arch.

Grejjen med slimmade distributioner är just att man kan anpassa systemet... från rätt håll. Det vill säga från grunden och bygga på, istället för en rejäl "kladdkaka" och skala ner.
Därtill anpassar man distributionen till det aktuella systemet, och det förblir slimmat för just det systemet. Det gör att Arch passar till en långt bredare repetoar av hårdvara än andra typiska distributioner.

Gentoo är bättre än Arch på just anpassningspunkten tack vare dess kraftfulla USE-variabel och de tillhörande flaggorna, men man får istället lägga ner långt mycket mer tid på det istället. (Det ena ger det andra)

Sedan har vi människorna som inte vill, kan och/eller har lust lägga ner tid på att anpassa systemet. De vill bara installera och köra. Helst vill de inte installera heller. Det skall serveras på silverfat med diamant- och guldkanter. De är de som i regel klagar på Linux och tycker att allt som har med Linux att göra, är värdelöst slöseri med tid. De har inte fattat grejjen, eller så vill de inte fatta grejjen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Grejjen med slimmade distributioner är just att man kan anpassa systemet... från rätt håll. Det vill säga från grunden och bygga på, istället för en rejäl "kladdkaka" och skala ner.
Därtill anpassar man distributionen till det aktuella systemet, och det förblir slimmat för just det systemet. Det gör att Arch passar till en långt bredare repetoar av hårdvara än andra typiska distributioner.

Gentoo är bättre än Arch på just anpassningspunkten tack vare dess kraftfulla USE-variabel och de tillhörande flaggorna, men man får istället lägga ner långt mycket mer tid på det istället. (Det ena ger det andra)

Sedan har vi människorna som inte vill, kan och/eller har lust lägga ner tid på att anpassa systemet. De vill bara installera och köra. Helst vill de inte installera heller. Det skall serveras på silverfat med diamant- och guldkanter. De är de som i regel klagar på Linux och tycker att allt som har med Linux att göra, är värdelöst slöseri med tid. De har inte fattat grejjen, eller så vill de inte fatta grejjen.

Hear, hear! (Y)

Ja, den punkten nämnde jag inte ens då det kändes underförstått gällande Arch. Det är ju just att det är så slimmat och att du får välja ut dina paket själv från start men ändå inte på en särskilt komplicerad nivå. Väldigt enkelt att förstå Arch och Linux generellt om man bara sätter sig ner och tänker några minuter och det är först i Linux jag lärt mig vikten av att skumma igenom en manual sparar både tid, forumtrådar och onödigt googlande. "man programvadsom" , svaren bara ligger där och väntar på en.

Och ja Gentoo har jag hört gott om och är själv lagom sugen på det, men det är just det där med tålamodet och dagar av kompilering jag inte känner för just nu i alla fall. Men kommer ju helt klart prova det en dag.

Permalänk
Medlem

Det kanske finns någon är som kan peka mig i rätt riktning. Jag söker en Debian- eller Ubuntubaserad dist med så minimalt med bloat som möjligt, helst med ett minimalistiskt gränssnitt. Egentligen har jag inget emot Ubuntu - eller Debian för den delen - i sina originalutföranden men jag avskyr att det kommer dussintals med applikationer installerade från start.

Finns det något sätt att kombinera dessa? Jag har kikat på Arch och kört det ett tag men jag har verkligen ingen nytta av rolling releases och har sedan länge förälskat mig i aptitude.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Jag är lite velig, men jag känner att Mint passar mig bäst. Gillar Cinnamon skarpt, pakethanteringen bjuder inte på så många överraskningar som Fedora/SUSE, svårare att administrera sönder än Arch... Kör just nu Antergos på min bärbara där jag VILL ha en rullande, annars Mint

YGLeXz: Är kanske Cinnamon något för dig? Standardutförandet är liten panel, inte mycket pynt men snyggt ändå, mycket skrivbordsyta, finns vad jag vet både i Debian, Mint och Ubuntu. Har du tittat på Ubuntu Core?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YGLeXz:

Det kanske finns någon är som kan peka mig i rätt riktning. Jag söker en Debian- eller Ubuntubaserad dist med så minimalt med bloat som möjligt, helst med ett minimalistiskt gränssnitt. Egentligen har jag inget emot Ubuntu - eller Debian för den delen - i sina originalutföranden men jag avskyr att det kommer dussintals med applikationer installerade från start.

Finns det något sätt att kombinera dessa? Jag har kikat på Arch och kört det ett tag men jag har verkligen ingen nytta av rolling releases och har sedan länge förälskat mig i aptitude.

Det är inga problem att under installationen välja att inte installera egentligen några paket alls. När jag installerade mitt nuvarande Debiansystem så valde jag att bara installera ett minimalt skal och därefter installera program manuellt efterhand.

På detta system så har jag ca 200 manuellt installerade paket (samt då en massa automatiskt installerade beroenden) enligt en snabbkoll. Ett sådant paket kan då vara allt ifrån något litet som ett visst teckensnitt till mastodonter som TexLive och LibreOffice.

Minimala Debianderivat brukar inte vara mycket mer än andra standardinställningar under installation. Välj bort "Desktop system" och liknande så får du det nästan godtyckligt minimalt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silent Warrior:

YGLeXz: Är kanske Cinnamon något för dig? Standardutförandet är liten panel, inte mycket pynt men snyggt ändå, mycket skrivbordsyta, finns vad jag vet både i Debian, Mint och Ubuntu. Har du tittat på Ubuntu Core?

Jag kör redan Cinnamon, och gillar det, men mitt problem är egentligen inte att välja skrivbordsmiljö utan att jag vill bli av med allt bloat. Ubuntu Core har jag inte hört talas, får genast kika på detta!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är inga problem att under installationen välja att inte installera egentligen några paket alls. När jag installerade mitt nuvarande Debiansystem så valde jag att bara installera ett minimalt skal och därefter installera program manuellt efterhand.

På detta system så har jag ca 200 manuellt installerade paket (samt då en massa automatiskt installerade beroenden) enligt en snabbkoll. Ett sådant paket kan då vara allt ifrån något litet som ett visst teckensnitt till mastodonter som TexLive och LibreOffice.

Minimala Debianderivat brukar inte vara mycket mer än andra standardinställningar under installation. Välj bort "Desktop system" och liknande så får du det nästan godtyckligt minimalt.

Får kika närmare på detta. Om jag väljer bort "Desktop System" får jag inte heller med X antar jag?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YGLeXz:

Får kika närmare på detta. Om jag väljer bort "Desktop System" får jag inte heller med X antar jag?

Precis. Man får välja "roller" under installationen. Så här ska standardvalen se ut i systemet som kallas `tasksel`:

(Man kan också senare välja att direkt få en lista över alla paket där man kan välja och vraka.)

Kryssar man ur "Debian desktop environment" så får man ett rätt avskalat system. Man kan även kryssa ur "Standard system utilities"; idag tror jag inte att detta val innehåller speciellt mycket (det är faktiskt möjligt att det helt plockats bort i senare versioner).

Ett bassystem av Debian om man väljer bort allt i `tasksel` består enligt policy av de paket som är markerade som `required` eller `important`, vilket vid en snabbkoll på mitt Debian Unstable-system alldeles nu ger paketen:

$ aptitude search ~prequired ~pimportant -F%p adduser apt apt-utils aptitude aptitude-common base-files base-passwd bash bsdmainutils bsdutils coreutils cpio cron dash debconf debconf-i18n debian-archive-keyring debianutils diffutils dmidecode dpkg e2fslibs e2fsprogs findutils gcc-4.7-base gcc-4.8-base gcc-4.9-base gnupg gpgv grep groff-base gzip hostname ifupdown info init initscripts install-info iproute2 iptables iputils-ping isc-dhcp-client isc-dhcp-common kmod libacl1 libapt-inst1.5 libapt-inst1.6 libapt-pkg4.12 libapt-pkg4.13 libattr1 libblkid1 libboost-iostreams1.49.0 libboost-iostreams1.54.0 libboost-iostreams1.55.0 libbz2-1.0 libc-bin libc6 libcomerr2 libcwidget3 libgcc1 libgdbm3 libkmod2 liblocale-gettext-perl liblzma5 libmount1 libncurses5 libncursesw5 libnewt0.52 libpam-modules libpam-modules-bin libpam-runtime libpam0g libpcre3 libpipeline1 libpopt0 libprocps3 libreadline6 libselinux1 libsepol1 libsigc++-2.0-0c2a libslang2 libsmartcols1 libss2 libssl1.0.0 libstdc++6 libtext-charwidth-perl libtext-iconv-perl libtext-wrapi18n-perl libtinfo5 libudev1 libusb-0.1-4 libuuid1 libxtables10 login logrotate lsb-base man-db manpages mawk mount multiarch-support nano ncurses-base ncurses-bin net-tools netbase netcat-traditional nfacct passwd perl-base procps readline-common rsyslog sed sensible-utils startpar systemd systemd-sysv sysv-rc sysvinit-utils tar tasksel tasksel-data traceroute tzdata udev util-linux vim-common vim-tiny wget whiptail zlib1g

Dold text

Notera att detta kan vara lite fler paket än vad ett vanligt system faktiskt installerar, då det kan finnas paket i listan ovan som är kvar på mitt system genom tidigare beroenden eller pågående versionsövergångar. Unstable "överräknar" nog en del.

Detta ger alltså ett bootbart system med ett skal, GNU:s standardverktyg, ett initsystem (`systemd` som standard i kommande Debianversioner), någon texteditor (specifikt Nano och ett minimalt Vim), verktyg för paketadministration, manualsidor, loggningsmekanismer och lite annat.

Det är inte så mycket jobb som man kan tro att skapa ett system utifrån en sådan minimal installation på grund av beroendesystemet; om man exempelvis väljer att installera en fönsterhanterare så drar ju det med sig X vilket i sin tur drar med sig vad det behöver. Jag skulle börja med installera `sudo`, fixa rättigheter och sedan helt enkelt köra `sudo aptitude install` för det man har behov av. Faktum är att detta var exakt vad jag gjorde när jag installerade det system jag sitter på just nu; under bortåt 10 år har jag samlat på mig runt 200 manuellt installerade paket, som jag nämnde i ett tidigare inlägg, och då hanterar denna dator rätt många roller.

Denna väg är ju onekligen mer pill än att fylla i "Debian desktop environment" om man vill ha en installation som "bara fungerar", men det är ju inte därför man gör det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

För mig är det friheten och KISS-principen (KISS: Keep It Simple, Stupid)
...fast många distributioner har lämnat KISS och kör sitt egna överkomplicerade race istället. *host* ... Canonical ... *harkel*

...och framförallt UNIX-filosofin: Verktyg, kommandon och funktioner skall bara utföra en sak, och utföra det väl. Kombinationen av bra verktyg som gör sin sak extremt väl, gör att helheten fungerar extremt väl.

För mig är Unix principerna ganska underordnat och jag hade i valet mellan öppen-programvara som inte är UNIX och UNiX som är slutet inte haft svårt att välja...
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ppen_k%C3%A4llkod#Samh.C3....
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ppen_k%C3%A4llkod
http://sv.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License
http://sv.wikipedia.org/wiki/BSD-licenser
http://sv.wikipedia.org/wiki/Debian_Free_Software_Guidelines

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Precis. Man får välja "roller" under installationen. Så här ska standardvalen se ut i systemet som kallas `tasksel`:

http://i.imgur.com/jaGoZX0.png

(Man kan också senare välja att direkt få en lista över alla paket där man kan välja och vraka.)

Kryssar man ur "Debian desktop environment" så får man ett rätt avskalat system. Man kan även kryssa ur "Standard system utilities"; idag tror jag inte att detta val innehåller speciellt mycket (det är faktiskt möjligt att det helt plockats bort i senare versioner).

Ett bassystem av Debian om man väljer bort allt i `tasksel` består enligt policy av de paket som är markerade som `required` eller `important`, vilket vid en snabbkoll på mitt Debian Unstable-system alldeles nu ger paketen:

$ aptitude search ~prequired ~pimportant -F%p adduser apt apt-utils aptitude aptitude-common base-files base-passwd bash bsdmainutils bsdutils coreutils cpio cron dash debconf debconf-i18n debian-archive-keyring debianutils diffutils dmidecode dpkg e2fslibs e2fsprogs findutils gcc-4.7-base gcc-4.8-base gcc-4.9-base gnupg gpgv grep groff-base gzip hostname ifupdown info init initscripts install-info iproute2 iptables iputils-ping isc-dhcp-client isc-dhcp-common kmod libacl1 libapt-inst1.5 libapt-inst1.6 libapt-pkg4.12 libapt-pkg4.13 libattr1 libblkid1 libboost-iostreams1.49.0 libboost-iostreams1.54.0 libboost-iostreams1.55.0 libbz2-1.0 libc-bin libc6 libcomerr2 libcwidget3 libgcc1 libgdbm3 libkmod2 liblocale-gettext-perl liblzma5 libmount1 libncurses5 libncursesw5 libnewt0.52 libpam-modules libpam-modules-bin libpam-runtime libpam0g libpcre3 libpipeline1 libpopt0 libprocps3 libreadline6 libselinux1 libsepol1 libsigc++-2.0-0c2a libslang2 libsmartcols1 libss2 libssl1.0.0 libstdc++6 libtext-charwidth-perl libtext-iconv-perl libtext-wrapi18n-perl libtinfo5 libudev1 libusb-0.1-4 libuuid1 libxtables10 login logrotate lsb-base man-db manpages mawk mount multiarch-support nano ncurses-base ncurses-bin net-tools netbase netcat-traditional nfacct passwd perl-base procps readline-common rsyslog sed sensible-utils startpar systemd systemd-sysv sysv-rc sysvinit-utils tar tasksel tasksel-data traceroute tzdata udev util-linux vim-common vim-tiny wget whiptail zlib1g

Dold text

Notera att detta kan vara lite fler paket än vad ett vanligt system faktiskt installerar, då det kan finnas paket i listan ovan som är kvar på mitt system genom tidigare beroenden eller pågående versionsövergångar. Unstable "överräknar" nog en del.

Detta ger alltså ett bootbart system med ett skal, GNU:s standardverktyg, ett initsystem (`systemd` som standard i kommande Debianversioner), någon texteditor (specifikt Nano och ett minimalt Vim), verktyg för paketadministration, manualsidor, loggningsmekanismer och lite annat.

Det är inte så mycket jobb som man kan tro att skapa ett system utifrån en sådan minimal installation på grund av beroendesystemet; om man exempelvis väljer att installera en fönsterhanterare så drar ju det med sig X vilket i sin tur drar med sig vad det behöver. Jag skulle börja med installera `sudo`, fixa rättigheter och sedan helt enkelt köra `sudo aptitude install` för det man har behov av. Faktum är att detta var exakt vad jag gjorde när jag installerade det system jag sitter på just nu; under bortåt 10 år har jag samlat på mig runt 200 manuellt installerade paket, som jag nämnde i ett tidigare inlägg, och då hanterar denna dator rätt många roller.

Denna väg är ju onekligen mer pill än att fylla i "Debian desktop environment" om man vill ha en installation som "bara fungerar", men det är ju inte därför man gör det.

Dold text

Tack så jättemycket för att du tog dig tid!! Jag satte mig ner och tog tag ordentligt i saken. Det blev Debian Testing med SSH Server och Std Sys Utilities. Efter det installerade jag xorg, openbox och xfce-panel. Är inte riktigt nöjd med panelen (har du förslag på någon tar jag gärna emot det!)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YGLeXz:

Tack så jättemycket för att du tog dig tid!! Jag satte mig ner och tog tag ordentligt i saken. Det blev Debian Testing med SSH Server och Std Sys Utilities. Efter det installerade jag xorg, openbox och xfce-panel. Är inte riktigt nöjd med panelen (har du förslag på någon tar jag gärna emot det!)

Jag använder inte mycket till paneler själv; kör med standardtaskbaren i Fluxbox och inte så mycket mer (så här såg det tydligen ut 2010; egentligen inte mycket som ändrats, förutom programmen i systray, som bara är KeePassX och CheckGmail idag).

Har konfigurerat upp FBPanel till att agera som en sorts "startmeny" via en Debianikon längst ner i ena hörnet en gång i tiden, vilket jag visar i den tidigare nämnda skärmbilden, men jag använder den verkligen aldrig i praktiken (startar program genom `gmrun` eller terminal i stället).

tint2 vet jag var poppis som panel för några år sedan. Har inte använt den själv förutom när jag skulle konfigurera upp den där "startmenyn", men gjorde inga djupare tester.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Svar på flyttad tråd: http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

För mig är det endast Gentoo som gäller. Visst det kanske kan ta tid att kompilera men om man har en dator som inte är 5 år så är detta inget problem alls. Plus alla stora paket har bin ebuilds

Om man väl har lärt sig Gentoo så har man en mycket bra grund att stå på, skulle jag säga

Smaken är såklart som baken delad

Visa signatur

Om ni vill kontakta eller veta mer om mig: Mikael Jenkler.