"Uppgraderat" till Windows Phone 8.1: Missnöjd med problem

Permalänk

"Uppgraderat" till Windows Phone 8.1: Missnöjd med problem

Igår dök uppdateringen till Windows Phone 8.1 i min telefon (Nokia 920).

Jag gillade verkligen Windows Phone 8, men nu är jag inte lika glad längre. Det som irriterar mig mest är att jag måste ha en massa extra appar i telefonen nu och det slöar ner den märkbart. I WP8 kom t.ex. meddelanden från fejsbookchatten direkt till mina meddelanden och jag hade varkän fejsbook-appen eller fejsbookmessenger installerat. Denna möjlighet är nu slopad och man MÅSTE ha appen för respektive kommunikationsplattform (SMS, MMS, Facebook, Messenger, Linkedin, Vibr, Skype, KiK o.s.v.) igång i bakgrunden och skicka meddelanden från respektive app istället för under meddelanden. Dum som jag är läste jag inte på innan jag installerade utan antog att fler chattar skulle integreras under meddelande-hubben, inte trodde jag att alla skulle slopas.

P.g.a. av detta är telefonen slöare och den äter batteri som aldrig förr. På 4timmar nu har den tuggat i sig 30% av batteriet.

Ni andra som har tankat ner WP8.1 har någon kommit på någon bra lösning att samla alla meddelanden på ett ställe, fått ner batteriförbrukningen eller har något tips på hur man får tillbaka WP8 i telefonen?

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk

Tjoflöjt
Låter lite skumt att du får både sämre batteritid och att den blir slöare! Jätte konstigt faktiskt...

Det är ju nämligen så att apparna inte alls körs i bakgrunden. När du får ett meddelande på t.ex. Facebook Messenger, kik eller Skype skickas meddelandet till själva telefonen (och inte till appen)
Om du sedan trycker på meddelandet, då startas appen. Så tror inte det är anledningen till att telefonen förlorar så mycket kräm så fort.

Om du vill titta vad som drar batteri kan du starta "Battery Saver" som kom till i och med Windows Phone 8.1.
I den kan du se vilka appar som drar mest batteri, och om du trycker på en app kan du se hur mycket av dess förbrukning som varit när den körts i bakgrunden eller inte.

För mig ligger t.ex. Facebook Messenger på tjugonde plats över batterianvändande appar, ganska lågt med tanke på att jag har 37 appar på den listan.

Kan hålla med om att det är rätt skumt att integrationen med meddelandehubben försvunnit när den bara blivit starkare under t.ex. people hubben så att vilken app som helst kan koppla sig dit.
De har ju även lagt till så att VoIP appar kan ringa direkt till själva telefonen, så kanske lite skumt att de tagit bort meddelande integrationen...

Själv har jag faktiskt inte stört mig så mycket på det. Installerade Facebook Messenger och tycker den gör det den ska göra bra. Ibland kan det också vara trevligt med separata live tiles så man ser var saker kommer ifrån. Sen hade jag nog aldrig kunnat gåt tillbaks till WP8 av en massa andra anledningar också... Men det är ju ganska personligt

Så som svar på dina frågor:
1. Samla alla meddelanden på ett ställe: Inte vad jag vet om.
2. Få ner batteriförbrukningen: Kolla "Battery Saver" (finns i applistan och under inställningar)
3. Gå tillbaks till WP8: Du skulle kunna prova Nokia software recovery tool. Dock kan det vara så att de redan flyttat över så att man får 8.1 när man använder den.
PS. ALL DATA FÖRSVINNER OM DU KÖR RECOVERY TOOL .DS
http://www.nokia.com/se-sv/support/faq/?action=singleTopic&to...

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Igår dök uppdateringen till Windows Phone 8.1 i min telefon (Nokia 920).

Jag gillade verkligen Windows Phone 8, men nu är jag inte lika glad längre. Det som irriterar mig mest är att jag måste ha en massa extra appar i telefonen nu och det slöar ner den märkbart. I WP8 kom t.ex. meddelanden från fejsbookchatten direkt till mina meddelanden och jag hade varkän fejsbook-appen eller fejsbookmessenger installerat. Denna möjlighet är nu slopad och man MÅSTE ha appen för respektive kommunikationsplattform (SMS, MMS, Facebook, Messenger, Linkedin, Vibr, Skype, KiK o.s.v.) igång i bakgrunden och skicka meddelanden från respektive app istället för under meddelanden. Dum som jag är läste jag inte på innan jag installerade utan antog att fler chattar skulle integreras under meddelande-hubben, inte trodde jag att alla skulle slopas.

P.g.a. av detta är telefonen slöare och den äter batteri som aldrig förr. På 4timmar nu har den tuggat i sig 30% av batteriet.

Ni andra som har tankat ner WP8.1 har någon kommit på någon bra lösning att samla alla meddelanden på ett ställe, fått ner batteriförbrukningen eller har något tips på hur man får tillbaka WP8 i telefonen?

Det var i teorin en bra lösning att integrera alla meddelande i meddelande-hubben. I praktiken skapade det problem då de olika chatt-leverantörerna uppdaterar och ändrar på sin service. Då kunde det krävas en uppadering på OS-nivå för att få det att fungera i meddelande-hubben igen, och att köra ut en OS-uppdatering tar ofta månader. Det var ju inte länge sedan den integrerade FB-chatten fungerade dåligt eller inte alls...

Av samma orsak ändrades t.ex. de integrerade Xbox music och Xbox Video till sina egna appar i 8.1. Nu kan de uppdatera dem hur ofta de vill, jämfört med några gånger per år med en OS-uppdatering.

Enda lösningen är nog att göra en chatt-folder dit du sätter alla chatt-appar. Men folders kommer först med update 1 (elled DP som är ute nu).

Men det att du nu har skilda appar ska jog inte ha något med batteriförbrukningen eller slöheten att göra...

Permalänk

Tack så mycket för svaren

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Batteritiden kommer bli bättre efter några laddningar.
Förmodligen behöver batteriet kalibreras iom ny firmware / OS version.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Batteritiden kommer bli bättre efter några laddningar.
Förmodligen behöver batteriet kalibreras iom ny firmware / OS version.

Det betvivlar jag.
Det kan däremot behöva byggas upp en ny cache, vilket kan ta någon dag.