Problem med värme och fläktljud i stationär dator

Permalänk
Medlem

Problem med värme och fläktljud i stationär dator

Hej!
Jag hjälpte sonen bygga ihop en stationär dator till julen och den rullar på stabilt men den blir väldigt högljudd, särskilt i spel som använder GPUn mycket. Ark Ascended är väl skräckexemplet där den blåser på fläktarna för fullt och jag såg att hotspot på GPUn var uppe i 110 grader.

Det sitter två stora fläktar fram i chassit som drar in luft och jag provade med att sätta in ytterligare två fläktar (uppe i bakre hörnet, en på baksidan och en på ovansidan) som blåser ut luft för att få bra genomflöde men det gjorde i princip ingen skillnad.
Moderkortet har dessutom väldigt begränsat med fläktuttag så de är tre-pins fläktar som kör med konstant hastighet. (Fläktarna är inte inkopplade i första datorbilden).

Komponenterna är:

  • Chassi: Lian Li LANCOOL 205M Mesh

  • CPU: AMD Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 36MB

  • Moderkort: Gigabyte B550M DS3H AC

  • CPU-Kylare: be quiet! Pure Rock Slim 2

  • Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

  • PSU: Corsair CX650 650W

  • GPU: Asrock Challenger Radeon RX 7800 XT OC RX7800XT

Går det att få ner temperaturen och ljudnivån på grafikkortet? Är chassit för litet? CPU-kylaren för klen? Alla tips och råd mottages väldigt tacksamt 🙏

Datorn

Bild på GPU/CPU-stats efter att ha sprungit runt i Ark i typ 15 minuter

La till några ytterligare komponenter i listan
Permalänk

alla fläktar åt samma håll, sug in i fronten, cpukylaren trycker luft genom kylaren och bak, fläkten bak, suger ut luft så om man kollar bild 1. tänk en fet luftflödespil som pekar åt vänster genom hela chassit:)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Precis, det var så jag tänkte det. Fläktarna där fram suger in luft och fläktarna där bak suger ut luften så det blir ett flöde genom chassit. Men det gör i princip ingen skillnad alls med eller utan fläktarna där bak. 😕

De fläktarna är Noctua NF-P12 redux-1300, Quiet Fan, 3-Pin, 1300 RPM.

Permalänk
Medlem

När GPUn ligger på 100% så lär fläktarna gå på högvarv, det är inte så himla mycket som går att göra (om in/utsugsfläktarna går på så högt blås man står ut med) Annat än att sänka inställningarna i spelen så dom inte lastar gpun till 100%
Går att trixa lite med att underklocka kortet lite med, men det är lite olika hur mycket det gör.
På mitt 7800XT så gör det en stor skillnad i fläktoljud/temp om gpun får ligga runt 90%. Underklockning på mitt ex gjorde inte nån större skillnad.

Permalänk
Medlem

Ok, jo det spelet är väldigt krävande. Ska testa att sänka inställningarna i spelet för att ner belastningen och se om det gör skillnad.
Thanks!

Permalänk
Medlem

Förutom att byta chassi till något med bättre kylmöjligheter/ljuddämpning eller en version av 7800xt som har mer premiumläktar finns det inte mycket annat man kan göra, tunga komponenter och tunga spel skapar värme=ljud.

Har du datorn på golv eller bord? är baksidan riktad mot vägg eller fönster?

Alternativt kan du om du känner dig självsäker byta kylpasta på kortet till thermalgrizzly eller liknande, det kan absolut påverka max temps signifikant.

Permalänk
Medlem

Jag drog ner inställningarna så att jag kunde få FPS till 60 och GPU-lasten ner till mellan 80% och 95% (den var inte låst till 100% som tidigare) men kortet blir fortfarande rätt varmt ganska så snabbt. Den är ändå rätt stabil runt den höga temperaturen men hade ju varit trevligare med en tystare dator.

Hur stor skillnad skulle ett nytt chassi kunna göra? Köpa ett med fler fläktar i så fall? Baksidan är riktad mot en vägg, står kanske 10 cm ifrån väggen. Datorn står på ett bord. Jag ska testa att flytta ut den lite.

Byta kylpasta låter ju lite läskigt men ska kolla upp det 😄

Jag även körde automatisk underclock på kortet. Skumt att den inte visar fläkthastigheten på GPUn, overlayen är ifrån AMDs egna Adrenaline.

Permalänk
Medlem

Är definitivt GPU'n som är primära problemet, din CPU ligger på 62 grader på bilden vilket är inga problem. Ser ut som GPU fläkarna har rätt lite utrymme att dra in luft från i botten där så kan tänka mig att det har rätt negativ effekt på temperaturen.

Det enda du antagligen kan göra är att undervolta GPU'n och sänka max TDP (Power Limit tror jag adrenaline kallar det), säkna TDP kommer också sänka prestandan dock då kortet kommer boosta lite lägre. Du borde kunna ändra det plus fläkt kurvan i AMD's Adrenalin mjukvara, kör du spelet utan nån sorts fps limit dock så kommer GPU'n antagligen jobba fullt ut ändå tills du sänkt så mycket settings att CPU blivit begränsningen istället.

fix
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jo, det känns lite trångt under grafikkortet. Om man skulle kolla på ett nytt chassi, har du något stabilt tips i typ övre budget-segmentet? Phanteks XT Pro Ultra Svart vettigt?

Permalänk
Medlem

Kan säga att Fractal Design Torrent är välkänt för att ha väldigt bra luftflöde, utöver det vet jag inte riktigt vad jag kan rekommendera då det var ett tag sen jag grävde runt i olika modeller men det var vad jag kom fram till när jag senast kollade runt i chassi val. Verkar finnas för 1 399 kr just nu vilket är lite högre pris än det du hade som exempel, vet inte riktigt hur de skulle mäta upp sig mot varann på rak arm dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlyc:

Jag drog ner inställningarna så att jag kunde få FPS till 60 och GPU-lasten ner till mellan 80% och 95% (den var inte låst till 100% som tidigare) men kortet blir fortfarande rätt varmt ganska så snabbt. Den är ändå rätt stabil runt den höga temperaturen men hade ju varit trevligare med en tystare dator.

Hur stor skillnad skulle ett nytt chassi kunna göra? Köpa ett med fler fläktar i så fall? Baksidan är riktad mot en vägg, står kanske 10 cm ifrån väggen. Datorn står på ett bord. Jag ska testa att flytta ut den lite.

Byta kylpasta låter ju lite läskigt men ska kolla upp det 😄

Jag även körde automatisk underclock på kortet. Skumt att den inte visar fläkthastigheten på GPUn, overlayen är ifrån AMDs egna Adrenaline.
<Uppladdad bildlänk>

Rikta mot fönster eller öppet rum så lär du se skillnad.

Har inge koll på budget segment gällande chassin men jag har själv en phantek p600s, det är lite premium men förmodligen den bästa combon av ljuddämpning och kylmöjligheter, helt praktiskt inget trams.

Man kan klämma in 3 140mm fram 2 på tak och 1 på baksidan.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Ska prova med nytt chassi och ny placering i rummet.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa plocka bort delen som gömmer nätag/kablar. blir lite mer luft under grafikkortet. Kan hjälpa nån grad.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat men det verkar inte gå att ta bort den delen, den verkar vara fastnitad tyvärr.

Permalänk

Jag har nog provat det mesta för att få tystare dator. Dyra fläktar, ljudisolering, undervoltning mm. Inget riktigt hjälpt.
Nu:
5 m dvikabel , 3 m usbförlängningar och hela burken står i garderoben .
Finns AOC-kablar nu så man kan förlänga 100m .

Permalänk
Medlem

Kan även rekommendera förlängningskablar taktiken om möjligheten finns! Se bara upp med att ställa den någonstans med dåligt luftflöde plus att vanliga billigaste USB förlängnings kablar bara klarar viss längd innan de potentiellt börjar få problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Hehehe, får ha det som plan D eller nått sånt. Börjar med ett Fractal Design Torrent i alla fall, ska ge ett grymt luftflöde i burken.

När man kollar på videos på folk som testkör grafikkortet så känns det som att de är en bra bit under mina temperaturer även under full last, får se vilken skillnad ett annat chassi kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlyc:

Hehehe, får ha det som plan D eller nått sånt. Börjar med ett Fractal Design Torrent i alla fall, ska ge ett grymt luftflöde i burken.

När man kollar på videos på folk som testkör grafikkortet så känns det som att de är en bra bit under mina temperaturer även under full last, får se vilken skillnad ett annat chassi kan göra.

Hur är temps med öppen chassi-sida ?

Permalänk
Medlem

Även med öppen chassi-sida så blev det väldigt varmt. Men jag kan konstatera att det var chassit och det lilla avståndet till plåten som är ovanför nätagget som var problement. Jag såg exakt hur trångt det var när jag skruvade isär den.

Jag skaffade en Fractal Design Torrent istället och nu ligger temperaturerna runt max 80-90. Jag lyckades få upp tempen i 100 om jag verkligen provocerade den men den var ändå tystare i stort, otroligt vilken stor skillnad det nya chassit gjorde. Även om det är väääldigt mycket större än det gamla.

Tack för alla tips! Sjukt skönt att ha fått ordning på det! 🙏

Permalänk

Såg tråden nu och japp det är för trångt där, set flera såna byggen men kan snabbt konstatera att det inte alls är en genomtänkt konstruktion det där.

Om jag ägt en sån låda så hade jag fulmoddat, gått åt gaska hårt med plåtsax eller monterat bort hela den plåten.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k